Diabetes: Freestyle libre sensor NIET VERLIEZEN

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hoogendroog

Diabetes: Freestyle libre sensor NIET VERLIEZEN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 12:06

Voor de diabeten onder ons welke gebruik maken van de Freestyle Libre Sensor: hou houden jullie 'm twee weken op z'n plek? Ik ben 'm nu al twee keer voortijdig kwijtgeraakt.
Ik hou 'm nu op z'n plek met zelfklevende bandages, maar ik krijg daar huid-irritaties van. Op internet zie ik diverse patches/pleisters met ronde uitsparingen e.d. Ook zijn er klaarblijkelijk bandjes om om je bovenarm te doen.
Hoe doen jullie dat? En hoe bevallen jullie oplossingen?

Jette

Re: Diabetes: Freestyle libre sensor NIET VERLIEZEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 12:10

Zelf geen diabetes maar wel in de familie. Hier knippen we zelf sticker voor eromheen (rocket tape) en met sporten vaak een elastische band om de arm. Neemt niet weg dat hij soms nog steeds eraf valt, maar zo houdt hij het langst.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 12:22

Maar als je een rondje knipt in die tape, gaat de sensor bij het verwisselen dan niet alsnog los? Omdat de tape aan het uitstekende doorzichtige randje van de sensor blijft plakken?

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 16:57

Ik heb een bandje, hier besteld: https://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/omnipod-bandjes/
Werkt prima.
Ook gebruik ik wel eens Tegaderm filmpleisters. Die worden ook in het ziekenhuis gebruikt. Geeft vaak minder irritatie dan tape.

Je huid goed ontvetten en laten drogen scheelt ook veel. En ik lees veel over Skintac, dat is een soort hechtspray.

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 17:00

Hier client die het gebruikt. Plakken rondom fixomul is een tweede huidje er omheen die man is mega bewegelijk en onrustig de hele dag maar jij blijft netjes zitten

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 17:07

Themba schreef:
Hier client die het gebruikt. Plakken rondom fixomul is een tweede huidje er omheen die man is mega bewegelijk en onrustig de hele dag maar jij blijft netjes zitten

Ik gebruikte ook fixomul. Je hebt ook van die pleisters die ze in het ziekenhuis gebruiken voor infusen, die werken heel goed maar zijn heel duur.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-20 09:01

Dank voor jullie bijdragen! De sensor plakt prima bij mij, da's het probleem niet. Maar hij gaat los doordat er een paard net langs schuurt of als ik bijv. met het laden van een jonkie net tegen de trailerwand wordt aangeduwd o.i.d.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 09:06

Een verband erom heen of een sok door geknipt en of zo gaas netje bij de huisarts vandaan
Plaats nu vrij hoog op de arm werkt het beste

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 09:26

Bij mij blijft hij meestal goed zitten, maar als het los dreigt te gaan dan plak ik er sporttape of infuuspleister over heen of ik gebruikt een (ver)bandje voor er om heen. :)

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 09:55

hoogendroog schreef:
Dank voor jullie bijdragen! De sensor plakt prima bij mij, da's het probleem niet. Maar hij gaat los doordat er een paard net langs schuurt of als ik bijv. met het laden van een jonkie net tegen de trailerwand wordt aangeduwd o.i.d.

Op een andere plek plakken? Been? Meer naar de binnenkant van je arm?

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 10:53

Themba schreef:
Op een andere plek plakken? Been? Meer naar de binnenkant van je arm?

Veel mensen durven de sensor niet op een andere plaats te zetten omdat de fabrikant dan geen garantie meer geeft. Sensor is alleen getest en goedgekeurd op de achterkant van de arm.

Persoonlijk zet ik ‘m wel op een andere plaats. Moet ‘m toch zelf betalen. Dus dan bepaal ik ook zelf waar ik ‘m zet.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 08:58

Ik plak er sporttape overheen. Werkt prima en als ik die eraf trekt Lata die niet los. Ik heb ook. Vaak gehad dat ik bv achter de deurpost blijf hangen. Of m'n BH band met het aan doen van m'n BH...

Deebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 09:48

Ik heb een Dexcom cgm en gebruik Skintac om m op z’n plek te houden. Dat is een soort lijmlaagje die je met een doekje aan moet brengen en dan plak je daar je fsl (of een omnipod enz...) overheen. Blijft echt goed zitten, ook met douchen, zwemmen en zweten. En schurende paarden!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 10:22

Bij cliënten van ons doen we er een stuk fixomul stretch overheen en bij 1 cliënt wondfolie. Vooral dat wondfolie is goed spul. Is doorzichtig en valt niet op en is flinterdun en soepel. Heeft ook weinig tot geen huidirritatie.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 16:36

Deebee schreef:
Ik heb een Dexcom cgm en gebruik Skintac om m op z’n plek te houden. Dat is een soort lijmlaagje die je met een doekje aan moet brengen en dan plak je daar je fsl (of een omnipod enz...) overheen. Blijft echt goed zitten, ook met douchen, zwemmen en zweten. En schurende paarden!

Ik had dus vooral het probleem dat niet de lijmlaag loslaat (dus wat eronder heeft dan weinig zin) want dan wordt het plasticje eraf getrokken en niet de pleister.

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 16:54

Ik gebruik skintac, dat helpt best wel goed! En als ik merk dat hij los gaat zitten, gebruik ik daar overheen Tegaderm. Dit geeft mij gelukkig niet veel irritatie. En als het wel irriteert haal ik hem eraf om even te luchten en plak ik later er een nieuwe overheen.

Let je ook op met bodylotion etc? Want hierdoor kan het ook sneller los gaan laten.. :)