Overstappen lagere dosering microgynon/stemmingswisselingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki_

Overstappen lagere dosering microgynon/stemmingswisselingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 22:30

Beste bokkers,

Ik slik inmiddels 13 jaar de anticonceptiepil microgynon 30. Echter kamp ik sinds november met stemmingswisselingen en heeft de psycholoog een depressieve stoornis vastgesteld. Het is niet dat ik me continue slecht voel en ze zei ook dat dit een heftigere diagnose was dan hoe ik me presenteerde. Deze therapie is inmiddels afgelopen en ik had ook niet het gevoel dat ik daar daadwerkelijk een oorzaak voor mijn stemmingswisselingen vond.

Nu heb ik sinds een paar maanden tijdens mijn stopweek migraine-aanvallen en vroeg ik me af of het verstandig was om mogelijk naar een lagere dosering van de microgynon over te stappen.
Ik ga dit uiteraard overleggen met mijn huisarts, maar vroeg me af of hier mensen zijn met ervaring met het overstappen naar een lichtere concentratie pil na zo'n lange tijd? En of mensen mogelijk zich herkennen in het verhaal?

Ik heb momenteel ook stress van werk dus heb het heel lang daarop gegooid en daardoor een ander hormoonbalans, maar vraag me ook af of de pil mogelijk (na 14 jaar..) hier invloed op kan hebben of dat je dat niet verwacht na zo'n lange tijd.

Natuurlijk is de vraag of de stress een hormoonbalans veroorzaakt en daarmee de klachten of dat het aan de pil als oorzaak ligt, maar ik wil gewoon graag weer mezelf zijn en kamp hier naar mijn gevoel nu te lang mee.

Dankjewel voor het meedenken!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 22:34

Ik ben juist emotioneel stabieler met diezelfde pil dan zonder. Een stopweek doe ik zelden, 1x per kwartaal of zo.
Ik heb wel eens een minipil gehad en daar werd ik verschrikkelijk instabiel van, ik heb dus echt die oestrogenen nodig. Andere mensen knappen juist meer op van minder oestronene.
Waarschijnlijk is de enige manier om het te weten om het gewoon te proberen helaas. Uiteraard niet een fijn moment als je al genoeg problemen hebt.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 22:36

Ik heb ook heel veel last gehad van de pil en microgynon 30. Inclusief depressieve gevoelens en stemmingswisselingen. Ik heb een boel geprobeerd (pil, nuva ring, spiraal) en ben nu heel tevreden over de 3 fasen pil. Ik kan je in ieder geval aanraden het uit te zoeken, want als het daaraan ligt kan je van dat gevoel afkomen!

Angelkisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 22:37

Hier altijd een lichtere pil gehad tot die niet meer te krijgen was dus over naar de 30. Paar jaar gehad, maar nu bijna 2 jaar gestopt ermee en echt wat een verademing voor mijn lijf! Veel minder hoofdpijn/stressgevoeligheid/ donderwolk boven mijn hoofd voor de kleinste dingen soms.....
Maar iedereen reageert anders, kwestie van uitproberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 22:39

Angelkisssss schreef:
Hier altijd een lichtere pil gehad tot die niet meer te krijgen was dus over naar de 30. Paar jaar gehad, maar nu bijna 2 jaar gestopt ermee en echt wat een verademing voor mijn lijf! Veel minder hoofdpijn/stressgevoeligheid/ donderwolk boven mijn hoofd voor de kleinste dingen soms.....

Dit inderdaad.
Voor mij was stoppen met die hormonen echt een goede beslissing.

Angelkisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 22:44

Had met de lichtere pil echt geen klachten, maar merkte dus ook pas na paar jaar gebruik klachten bij de 30. Nu alleen niet zo blij met mijn maandelijkse week, daar wel flink last van jammer genoeg. Maar liever dat dan weer aan de hormonen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 08:52

Zonnebloem92 schreef:
Angelkisssss schreef:

Dit inderdaad.
Voor mij was stoppen met die hormonen echt een goede beslissing.

Same, ik kon ook niet tegen microgynon en werd er ook psychisch instabiel van (en dat was ik al, dus moet je nagaan }:0 )....

Nu een koperspiraaltje... Heeft ook z’n nadelen maar zou nooit meer een pil hoeven/willen. Eigenlijk uberhaupt niets met hormonen.

Elisa2

Re: Overstappen lagere dosering microgynon/stemmingswisselingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 08:59

Mycrogynon20 kan juist vreselijke mentale bijwerkingen geven, ik zou daar niet op overstappen. Je kan op medicijnen vergelijken ervaringen vinden van verschillende AC pillen.

Hier geen synthetische hormonen, gaat echt niet goed bij mij.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:14

Microgynon is echt een bak ellende. Ik heb het járen geleden geslikt en kan inderdaad alles wat iedereen hier schrijft toevoegen aan het lijstje met symptomen.
Ik ben toen naar de HA gegaan en gevraagd of ik over kon stappen op andere anticonceptie, dat kon. Sindsdien geen last meer gehad :=

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:25

Ik ben van deze overgestapt op Zoely. Deels omdat ik blijkbaar moeilijk ben met medicatie wisselingen en ik steeds door zorgverzekering etc andere merken kreeg en er van zoely geen alternatief beschikbaar is. Maar mn stemming/humeur is hier zeker van verbeterd.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:31

Ik werd er, net als veel van de dames hierboven ook echt mentaal instabiel van. Ik vind het nog steeds moeilijk te geloven dat zoveel vrouwen het slikken, er zoveel problemen zijn maar niemand er iets aan doet. Stoppen met de pil was voor mij het beste wat ik kon doen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:43

Gestopt met de pil en zoveel blijer en opgeruimder in mijn hoofd.
Achteraf idioot hoe makkelijk het voorgeschreven wordt, vind het jammer dat ik zoveel jaar die troep heb gebruikt.

Enfin, er zijn genoeg alternatieven. Dus probeer het eens zonder. Het heeft bij mij heel veel veranderd.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:45

Ik ben ook gestopt met de pil en wat een verademing!! Ik voel me echt stukken beter. Ik ben alleen een beetje kortaf vlak voordat ik ongesteld wordt.... :o

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 10:57

Ik heb nu Cerazette (minipil, zonder oestrogeen), maar ook mirena ging eigenlijk heel goed. Zonder is nog wat beter uiteraard, maar helaas geen optie door endometriose op het middenrif en ook met microgynon werd dat echt ondraaglijk.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 11:45

Ik slik de Yazz 24+4. Stuk fijner in mijn vel, dan met microgynon 30