Supplement tegen vermoeidheid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Caaatje

Supplement tegen vermoeidheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 15:02

Wat is nu ècht een goed supplement tegen vermoeidheid?
Ik ben geen koffie drinker, niet het sterkste immuunsysteem herstellende van een infectie maar ik ben continue zó moe. Ik eet gevarieerd, redelijk gezond, slaap tussen de 6-8 uur per nacht maar ik geraak er niet uit. Ik zou continue wel kunnen slapen en als ik dan even energie heb duurt dit een halfuurtje en ben ik helemaal op. Ik probeer elke dag anderhalf uurtje te wandelen om toch te bewegen maar ik krijg er niet de gewoonlijke boost van, ik word er enkel nog meer moe van. Als ik mezelf forceer krijg ik ook een lichte verhoging.
Iemand tips/supplementen die ècht goed werken? Arts sprak van bloed te prikken maar door een aantal akelige ervaringen het afgelopen jaar wacht ik daar liever nog eventjes mee.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:03

Als je de oorzaak (nog niet) wilt achterhalen dan zijn 'supplementen' en dergelijke alleen maar gaten kaas pleisters.

Zelf wordt ik altijd flink wakker van een goede borrel. :+ :P

kiwiwitje

Re: Supplement tegen vermoeidheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:06

Ik zou zeggen nog uitzieken of bloed prikken. Als je bij teveel inspanning verhoging krijgt en je blijft zo moe dan is je lichaam in iedergeval nog niet hersteld. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:08

Voldoende slaap en vitamines willen soms helpen, dit kun je proberen.
Anders zou ik toch richting de huisarts stappen om de oorzaak te achterhalen.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 15:09

kiwiwitje schreef:
Ik zou zeggen nog uitzieken of bloed prikken. Als je bij teveel inspanning verhoging krijgt en je blijft zo moe dan is je lichaam in iedergeval nog niet hersteld. :)

Bij herhaling van urinetest waren de infectie waardes wel weg na de antibiotica kuur
Misschien ben ik gewoon te ongeduldig

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:11

Goed om bij jezelf na te gaan en eventueel met de arts te bespreken mocht er niks uit onderzoek komen: Hoe is je ademhaling (niet stiekem een chronische hyperventilatie?) en hoe beweeglijk ben je? Mensen met hypermobiliteit kunnen ook heel vermoeid zijn omdat de spieren continu moeten corrigeren voor te soepele banden en ligamenten.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:15

Lactoferrine misschien? Geeft een boost aan je immuunsysteem onder andere.

Ik zou toch willen aandringen op een bloed onderzoek hoor!
6-8 uur slaap zou ik het ook niet helemaal op redden trouwens.
Ik heb persoonlijk ongeveer 9 uur slaap nodig elke nacht.
Laatst bijgewerkt door Matheno op 16-06-20 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:18

Ik vind 6-8 uur slaap niet heel erg veel eigenlijk. of nouja, 6 uur vrij weinig, 8 uur normaal. Wat gebeurt er als je een week lang vroeger naar bed gaat?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:22

Al op B12 tekort laten prikken? Of vit. D? Toch maar die bloedtest laten doen dan weet je snel meer.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:33

Caaatje schreef:
kiwiwitje schreef:

Bij herhaling van urinetest waren de infectie waardes wel weg na de antibiotica kuur
Misschien ben ik gewoon te ongeduldig

Maar infectie weg wil niet zeggen dat je hersteld bent. De infectie heeft hoe dan ook een tik gegeven op je lijf. Die moet ook weer bijkomen van t vechten :)

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:34

Ik zou prikken ook aanraden. Dan weet je meteen waar je tekorten zitten.

Magnesium tekort zou in dit geval ook nog kunnen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:38

Kan van alles zijn en het heeft weinig nut om dan lukraak iets te gaan slikken.
Ik zou toch bloed laten prikken. Dan weet je meteen waar het evt aan ligt en kan je passende supplementen slikken.
Laatst bijgewerkt door Tieme op 16-06-20 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:41

Ik zou ook zeggen toch even een x prikken. Ik heb zelf bv vitamine b12 gebrek, dat komt meestal door een opnameprobleem, dan helpen pilletjes niet. En als je gericht wat kan nemen ben je er veel sneller vanaf!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:43

Hier ook deze klachten gehad en slikte multivitamines.
Na bloedonderzoek bleek dat ijzer en vit d en magnesium te laag waren. Deze heb ik dus apart gekregen waarvan van vit d een stootkuur. De waarde was zo laag dat dit dmv een gewoon supplement niet hoger te krijgen was

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 17:02

Sowieso eerst bloedprikken. Bespreek je angst en neem er de tijd voor. Als daar alles uitgesloten is kun je aan vitamines gaan denken. Heb zelf wel wat fijne supplementen die mij erg helpen. Dit omdat bloedonderzoek goed was. Zat echter met een paar zaken tegen het randje aan en slik nu dus bij en voel me daardoor veel beter.

Kan ze hier wel neerzetten maar wat voor mij helpt hoeft bij een andere niet te helpen. Daarbij ben ik eerst voor uitsluiten en dan pas zoeken naar aanvulling.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 17:10

Laat je bloed testen:
Je kunt een B12 tekort hebben
Of een ijzertekort
Zomaar preparaten gaan slikken terwijl je niet weet hoe je bloedwaardes zijn is niet goed.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 17:14

TS, om wat voor infectie ging het? Moet je natuurlijk niet op antwoorden als je niet wilt he, maar sowieso zijn er genoeg infecties die echt weken tot maanden nasleep kunnen hebben.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 17:17

Raak je gefrustreerd dat je lijf nog niet hersteld is?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 17:23

Het immuunsysteem kan veel energie nodig hebben, en als je herstelt van een infectie heeft het zin om je immuunsysteem al die energie gewoon te gunnen.

Een rustige wandeling op haar tijd kan weinig kwaad, maar sporten zou ik niet doen.
Voor wie gezond is, geldt dat sporten goed is, voor herstellende zieken gaat het meer over 'een blokje om'.

Vwb B12: pilletjes onder de tong werken prima voor mensen met gedoe in de maag (dat is vaak het 'opname probleem').

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 18:51

Mloui schreef:
Goed om bij jezelf na te gaan en eventueel met de arts te bespreken mocht er niks uit onderzoek komen: Hoe is je ademhaling (niet stiekem een chronische hyperventilatie?) en hoe beweeglijk ben je? Mensen met hypermobiliteit kunnen ook heel vermoeid zijn omdat de spieren continu moeten corrigeren voor te soepele banden en ligamenten.

Hypermobiel ben ik sowieso idd, dit is fysiek niet bewust uitputtend meer maar ik ben vreselijk stijf erdoor geworden

Reusje0504 schreef:
Ik vind 6-8 uur slaap niet heel erg veel eigenlijk. of nouja, 6 uur vrij weinig, 8 uur normaal. Wat gebeurt er als je een week lang vroeger naar bed gaat?

Niks :o Dan lig ik gewoon wat langer naar het plafond te kijken, slapen is altijd een dingetje geweest.

Tieneke schreef:
TS, om wat voor infectie ging het? Moet je natuurlijk niet op antwoorden als je niet wilt he, maar sowieso zijn er genoeg infecties die echt weken tot maanden nasleep kunnen hebben.

Een nierinfectie vanuit een blaasontsteking, twee jaar geleden heb ik daarmee twee weekjes in het ziekenhuis gelegen en dat is altijd een heel gevoelig punt gebleven.

belle_boef schreef:
Raak je gefrustreerd dat je lijf nog niet hersteld is?

Ik wil nu graag nee schrijven maar het eerlijke antwoord is ja, ik word snel en veel ziek en het sleept ook altijd best wel lang aan. Nu is het zo lekker weer en ik heb zoveel leuke dingen om te doen, dan is het wat frustrerend dat ik nu "weer" stil lig. Nu ik wil ook niet klagen want er mankeert mij niks maar dit gevoel knaagt soms een klein beetje.

Janneke2 schreef:
Het immuunsysteem kan veel energie nodig hebben, en als je herstelt van een infectie heeft het zin om je immuunsysteem al die energie gewoon te gunnen.

Een rustige wandeling op haar tijd kan weinig kwaad, maar sporten zou ik niet doen.
Voor wie gezond is, geldt dat sporten goed is, voor herstellende zieken gaat het meer over 'een blokje om'.

Vwb B12: pilletjes onder de tong werken prima voor mensen met gedoe in de maag (dat is vaak het 'opname probleem').

Dankjewel voor de tip!

Ik ga bloed laten nemen idd toch even overwegen, jullie hebben gelijk hoor, ik moet me er even over zetten. als je moe bent is relativeren en je bij mekaar rapen precies niet zo makkelijk, dan overheerst de schrik terwijl zo'n prikje wel meevalt.

SensaHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 19:19

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 19:26

Wat is bij jou gevarieerd eten?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 19:37

Check ook je schildklier.

Maar bloed prikken is het meest logische.

Ik slik vit D, C en in de winter levertraan en heb ik multifit.
Door mijn niet werkende schildklier ben ik ook altijd kwetsbaar helemaal in de donkere periode.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:14

ik denk dat de oorzaak achterhalen stap 1 is...
Het lastig is alleen dat de huisarts vaak op standaarddingen checkt en dan vaak alleen aangeeft of het binnen de gestelde waarden valt. Weet van mezelf wat waarden en ondanks dat ze binnen de lijntje vallen van de huisarts er bij mij wel wat bij mag.
Ik ken je verder niet en weet niet wat je eet maar lees wel dat je een antibiotica kuur gehad hebt. Onderschat niet de impact daarvan op je darmbacteriën en juist die halen voedingsstoffen uit je eten... (en denk daarbij ook aan de opname van B12)
Schildklier werd ook al genoemd, vraag wel bij de arts om niet alleen de T1 te checken maar de andere ook. Dat deed mijn huisarts niet en kwam ermee dat er met mijn schildklier niets aan de hand was , uitgebreider onderzoek wees op een laag niveau T3 en T4. Heb daar een supplement voor gehad en met anderhalve week knapte ik op.
Vitamine D tekort kan ook veel vage klachten geven en je immuunsysteem wordt daar ook niet beter van.
Als je een algemeen voedingssupplement zoekt kan ik je Vitakruid dag en nacht vrouw aanraden. Een goed opneembare Multi die over 2 tabletten zijn verdeeld, 1 voor de nacht en 1 voor de dag. Google er maar eens op en kijk maar of je het wat vind.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:55

Ik volg even mee, ik tob ook al jaren met dit verhaal, ook na een simpel griepje/virusje. Is gelukkig geleidelijk aan beter gegaan, maar nog verre van oké. Bij bloedprikken komt er weinig naar boven: ooit zwaar vitamine D tekort gehad, en ook regelmatig verhoogd prolactinehormoon (stressgebonden), maar verder komt er maar weinig uit. Ben ook wel hypermobiel. Bij mij kwam dan het probleem dat ik op de ergste momenten te lui was om deftig te koken, zodat mijn gevarieerde voeding dan weer achteruit ging.

Maar aangezien je soms verhoging hebt, zou bloedprikken in jouw geval geen overbodige luxe zijn.

Bij mij heeft hardlopen wel een boost gegeven, maar door mijn constante spierpijn heb ik hiervoor supplementen gevraagd aan een sportarts. Ik kreeg Dynergo (citrulinemalaat) en Q10 aangeraden, of het de supplementen of het lopen waren die hielpen, geen idee, maar de spierpijn was weg. Magnesium is ook een aanrader (ik nam Metarelax). Zijn allemaal onschuldige supplementen binnen de aanbevolen doseringen, dus kwaad kan het niet. Geen idee of dit in NL ook makkelijk verkrijgbaar is.

Ook heb ik vastgesteld dat ik toch wel heel wat meer uren slaap nodig heb dan ik dacht. Nu slaap ik weer een uurtje of 8, maar ik merk dat dat voor mij echt krap is.