Help, zadelpijn!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Help, zadelpijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 19:54

Hoi, lang geleden dat ik nog iets poste op bokt, maar nu zit ik echt met mijn handen in mijn haar.

Ik ben sinds november 17 kg afgevallen en ben hier natuurlijk heel blij mee. Alleen blijkt mijn zacht zadel nu toch niet zo zacht te zijn, gevolg: mega zadelpijn. :')
Eerst hoopte ik dat ik wel zou wennen, maar het went dus niet. Ik heb na 5 minuten al mega veel pijn en begin dan te schuifelen in mijn zadel, niet echt optimaal voor mijn paard. Morgen ga ik kijken of een gelpad iets voor mij is, maar zou graag nog meer tips hebben.

Alvast bedankt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 20:02

Respect voor iemand die 17kg afvalt maar zou het kunnen dat ook je zadel nu te groot is, net als (een deel van) je kleding?
Dan gaat een gelpad je maar beperkt helpen.

Ga daarnaast voor jezelf na in hoeverre de vorm van je lichaam verandert is waardoor je ook een andere houding op je paard kan krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 20:11

ikke schreef:
Respect voor iemand die 17kg afvalt maar zou het kunnen dat ook je zadel nu te groot is, net als (een deel van) je kleding?
Dan gaat een gelpad je maar beperkt helpen.

Ga daarnaast voor jezelf na in hoeverre de vorm van je lichaam verandert is waardoor je ook een andere houding op je paard kan krijgen.

Dankje, ik ging richting 90 kg en vond 75 de max voor mijn paard. Het was of afvallen, of paard verkopen. Ben dan maar voor afvallen gegaan. Thuis ben ik van 89 kg naar 69,5 gegaan, volgende maand word ik terug door mijn diëtiste gewogen (ik weeg bij haar meer als thuis).

Mijn verzorgster is kleiner en lichter als ik, heb haar nog niet horen zeggen dat ze niet goed zit in mijn zadel, maar zal het eens navragen.

Ik zit zeker anders op mijn paard. Hij is in februari in training gegaan. Heb hem toen ook mee gereden en voel echt wel een verschil tussen toen en nu. Hij reageert enorm op mijn lichaamshouding. Is iets waar ik ook op aan het werken ben.

Sas_Mon

Re: Help, zadelpijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 20:13

Ik zou eens een zitlesje meepakken. Als je lichaam opeens anders is gebruik je het ook anders. Dat is in ieder geval goedkoper dan een nieuw zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 20:25

Sas_Mon schreef:
Ik zou eens een zitlesje meepakken. Als je lichaam opeens anders is gebruik je het ook anders. Dat is in ieder geval goedkoper dan een nieuw zadel.

Probleem is dat ik een gangenpaard heb. Blijf mezelf te groot vinden om op een IJslander te rijden en vind niets met grote gangenpaarden,terwijl ik uiteraard liefst ineens zitles krijg op een meerganger.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 20:47

Probeer eens een zadelbontje van 100% wol, die kan je vaak ook nog 2e hands op marktplaats vinden.
Ook kun je nog kritisch naar je zadel kijken.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 21:01

Knap hoor om zoveel af te vallen! Ik ben ook bezig maar heb nog een lange weg te gaan.

Kan je niet zitles nemen op je eigen paard? Lijkt me het meest effectief, dan kan er ook gelijk extra gekeken worden naar hoe je momenteel in het zadel past.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 21:07

Je kan toch gewoon zitles krijgen in 5 gangen? Of in ieder geval in 3 gangen op je eigen paard? Ik zie niet in waarom een zitles instructeur geen zitles kan geven met een 5ganger. Zelfs al heb je zelf weinig ervaring met 5 gangers de basisprincipes van zitles blijven gelijk. (Ik geef ook zitles en zou geen probleem maken van een 5ganger)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 21:07

Gesteld dat je zitbotten harder in het zadel zitten en je dijbenen smaller zijn geworden en dus net wat minder gewicht dragen,
kan het zijn dat je zitvlak bij de botjes zeer doet omdat er nog geen eelt op zit.

Wat een gelpad in dat geval doet is je dijbenen weer iets dikker maken zodat ze iets meer dragen (waar niets mis mee hoeft te zijn, ook niet in de dressuurzit), maar gelpads worden typisch plat op de plek met de meeste druk (dus ze helpen dan alleen als 'elders dragen' de oplossing is).

Zitles is altijd nuttig, maar niet noodzakelijk de oplossing voor dit probleem.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 21:17

Wat doet precies pijn?
Als ze zitbeentjes pijn doen is vaak de zitting te smal. Ze drukken dan aan de zijkant van je zitting en worden niet goed ondersteund.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 22:22

Het zijn idd mijn zit beentjes die pijn doen. Heb daar nu ook last van als ik in de auto zit en zelfs als ik in mijne zetel zit. Zou me dan ook verbazen als het met de breedte van mijn zadel te maken heeft. Ik rij trouwens met een deuber western zadel.

Zitles zal toch echt op verplaatsing moeten, tenzij de instructeur mee op buitenrit kan. Mijn wei is in kleine stukjes verdeelt, veel te klein om fatsoenlijk te rijden. En ik mag niet met een trailer rijden helaas. Wil ik op verplaatsing, hang ik af van anderen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 22:39

Als je het ook in de auto hebt dan is het niet je zadel nee :D
Ik heb daar ook last van en zit voor lange afstanden op een prolite pad (voor paarden), werkt super.
Je hebt ook prolite seat savers voor op het zadel.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 23:05

ik weet niet hoe gespierd je billen nu zijn na het afvallen maar als je het ook in de auto en op je zetel hebt zou het misschien een idee kunnen zijn om je bilspieren meer te trainen? zodat je meer spierkussentje hebt waar je eerder een vetkussentje had?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 09:18

@ Sizzle: seat saver onmiddellijk opgezocht op Google, helaas geen model voor een western zadel gezien, maar onthoud de tip voor in de auto. Bedankt! <3

@ Sas-Mon: mijn bespiering is idd een dingetje, de vorm van mijn lichaam nu, is iets waar ik me aan erger. Ik zit qua sporten echter zeer beperkt. Ben al vaak stom op beide knieën gevallen en heb ooit 2 wervels in mijn onderrug gebroken waardoor ik wat krachtverlies heb in mijn rechter been. Was ooit de start to run begonnen, maar dat kunnen mijn knieën niet aan. Als ik meer als 2 uur op een paard zit, kan ik trouwens de eerst 5 minuten na een rit amper stappen door mijn slechte knieën. Het enige wat waarschijnlijk haalbaar is, is meer gaan fietsen en hopen dat mijn rug en knieën dat trekken. Heb ooit naar een fitness geweest met kine begeleiding, maar ook dat trok mijn lichaam helaas niet.

Edit: wat niet wil zeggen dat tips niet welkom zijn. Ik kan altijd proberen en zien hoe mijn lichaam reageert. Hang billen zien er niet uit en ik zou ook graag terug pijnloos kunnen zitten.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:23

Is dit niet gewoon iets waar je doorheen moet? Je gewicht verdeelt nu tijdens het zitten anders dan toen je dikker was, waardoor er meer gewicht op je zitbeentjes komt. Ik denk dat het een kwestie van wennen is, dat het als het ware af moet stompen.

Je kan natuurlijk proberen je zadel zo zacht mogelijk te maken, om je zitvlak te ontlasten.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:47

Er zijn wel seatsavers voor westernzadels. Oa Christ verkoopt die. En wat sporten betreft, is zwemmen niet iets? Dat is in principe onbelast maar wel een workout. Zeker met beenproblemen is het het onderzoeken waard.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:00

Ik had een wollen bontje, heerlijk ding hoor!

Fietsen zou ik ivm je knieën niet doen. Ik heb zelf erg slechte knieën, en fietsen is echt enorm pijnlijk. Zwemmen is volgens mijn dokter een minder pijnlijke oplossing, en ook goed voor je spieren.

Zonder beugels rijden hielp bij mij ook wel eens. Je zit gewoon anders daardoor, en je knieën worden er door gespaard. Als ik ga wandelen met mijn paard, is dat altijd met de barebackpad, zonder beugels. Doordat mijn benen gewoon lekker lang hangen, heb ik naderhand geen/véél minder kniepijn. Ik snap best dat dit niet altijd kan, niet bij elke rit, maar als je af en toe eens op deze manier zou kunnen rijden, gaan je knieën daar volgens mij wel dankbaar voor zijn. En 't is ook goed voor je evenwicht :D

Ondertussen heb ik mijn zadel verkocht, inclusief bontje :+ Mijn paard heeft artrose, en ik wil haar graag sparen. Sinds enkele jaren wandelen we alleen maar, dus het zadel lag echt te verstoffen in de kast. De barebackpad biedt een mooie oplossing, dat ding zit echt als een zetel. Misschien ook wel een optie voor jou? Ook niet voor elke rit natuurlijk, maar als je van plan bent om enkel te stappen op wandeling, kan het wel wat zijn. Ook minder pijnlijk voor je achterwerk :D

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:52

Tja nu blijkt dat het niet alleen in het zadel is maar je eigenlijk überhaupt last hebt, geldt mijn eerdere reactie over zitles niet meer. Het echte probleem was in de openingspost nog niet vermeld.

Dan lijkt zitles me niet zo nuttig momenteel, en ik zou inderdaad ook voorzichtig zijn met fietsen. Zwemmen of wandelen zou ik dan eerder doen, en misschien kan je eens raad vragen aan een fysio? Misschien kan je bepaalde oefeningen doen om uiteindelijk weer wat meer 'zitvlees' te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:58

Temeraire schreef:
Tja nu blijkt dat het niet alleen in het zadel is maar je eigenlijk überhaupt last hebt, geldt mijn eerdere reactie over zitles niet meer. Het echte probleem was in de openingspost nog niet vermeld.

Dan lijkt zitles me niet zo nuttig momenteel, en ik zou inderdaad ook voorzichtig zijn met fietsen. Zwemmen of wandelen zou ik dan eerder doen, en misschien kan je eens raad vragen aan een fysio? Misschien kan je bepaalde oefeningen doen om uiteindelijk weer wat meer 'zitvlees' te krijgen.

Oh sorry, had ik geweten dat het ook belangrijk was om te vermelden dat mijn zitvlak ook pijn doet in een zetel en tijdens een autorit, dan had ik het zeker in de op vermeld.

Iemand zegt hier een bbp. Had er 1,maar mijn paard is heel flexibel volgens mijn osteopaat en zij raadt me af om met een bbp te rijden, omdat er dan te veel druk komt op 1 punt. Advies is wel gegeven toen ik nog niet aan het afvallen was, kan zijn dat het nu wel een optie is.

Zwemmen doe/deed ik heel graag. Een paar jaar geleden ben ik idd op aanraden van de kine gaan zwemmen. Ik heb toen mijn 10 beurtenkaart niet opgebruikt, omdat ik na een paar keer steeds wenend naar huis reed. Ik heb mezelf verbrand met kokend water toen ik 9 maand jong was en sta vol littekens. Als ik ga zwemmen, word ik nagekeken en na gewezen, sommige mensen lachen me zelfs gewoon uit. Ben bijna 48 en je zou denken dat ik het ondertussen wel gewoon ben en er hard in geworden ben. Om 1 of andere reden gebeurd bij mij het omgekeerde. Ik begin me meer te bedekken en probeer zwemmen te vermijden omdat ik niet in zwemkleding gezien wil worden.

Heb ondertussen wel mijn oud springtouw terug gevonden. Geen idee of je daar stevige billen van krijgt, kan het alleen maar proberen. En wandelen staat ook op het programma. We hebben er net een wandel weekendje op zitten trouwens.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:00

Sas_Mon schreef:
ik weet niet hoe gespierd je billen nu zijn na het afvallen maar als je het ook in de auto en op je zetel hebt zou het misschien een idee kunnen zijn om je bilspieren meer te trainen? zodat je meer spierkussentje hebt waar je eerder een vetkussentje had?

...nou zijn die spieren rondom je bekken mega belangrijk,
maar de enige bilspier die een beetje onder je zitbotten kan komen is een knijpspier. Geen aanrader voor in het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:50

Heb ondertussen een gelpad gekocht en er 2 keer met gereden. De eerste keer had ik een beetje het idee dat de pad wat schoof op mijn zadel.

Daarnaast ben ik ook tot de ontdekking gekomen dat mijn houding in het zadel van goed ( 3 maand geleden zat ik nog netjes op mijn paard), naar bar slecht gegaan is. Heb dan ook onmiddellijk hulp gezocht en gevonden om dit probleem aan te pakken. Hoop dat zitlessen mijn pijnprobleem ook wat gaat oplossen.