Het leed dat Hernia heet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

testes76

Het leed dat Hernia heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 09:25

Ik heb een rug hernia ;(
Ben onder benadeling, maar heb al maanden niet meer gereden.
Wandelen lukt ook niet meer.
Ik heb ontzettend veel pijn ondanks de pijnstillers.
Nu zou mijn Tinker beleerd worden voor de kar, maar dat wordt uitgesteld daar ik nu niks kan.
Al met al baal ik ontzettend en ben ik doodsbang dat ik nooit meer zal kunnen rijden.
Paardrijden en rug klachten is geen goede combinatie....maarja als dat je passie is!
Heeft iemand hier ervaring mee? En kun je na een operatie weer paardrijden?

Cookies

Re: Het leed dat Hernia heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 09:30

Ik heb jaren geleden een hernia operatie gehad. Mijn hernia zat heel laag in mijn rug, net boven het bekken. Ik heb daarna gewoon weer paard kunnen rijden.

Suusjepluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 09:31

:(:) wat vervelend dat je nu je plannen uit moet stellen. Ik weet niet of ik representatief ben, maar inmiddels 3 hernias en 1 operatie verder en ik kan gelukkig toch weer rijden. Wel rustiger dan voorheen en jonge paarden ben ik zeker voorzichtiger mee. Maar behalve crossen kan/durf ik eigenlijk alles weer. Uitmesten, kruiwagens rijden of hindernissen bouwen met beleid uiteraard. Heel veel sterkte gewenst!

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 12:54

Wat fijn om te horen *\o/* . Hoe lang hebben jullie moeten herstellen van de operatie?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:56

hier fikse hernia op L5-S1 gehad, na half jaar en drie pijnbehandelingen uiteindelijk operatie. Ik zat na zes weken weer te paard, en kon na een jaar weer echt alles, incl eventing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 19:01

Hier ook geopereerd, L4 / L5 had ik hem.
Uitval, klapvoetje, the whole package.
Operatie was een godsgeschenk.
Zat na een week of 6 inderdaad weer te paard.
Ik werkte zelfs alweer 2 weken na de operatie. ( zzp-er)

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 09:24

Ben inmiddels geopereerd (9 juli). Dat is inderdaad een gosdgeschenk! Ik heb veel last van het afbouwen van de pijnmedicatie(slikte 18 pillen per dag), maar ben blij dat ik daar straks van af ben. Ik ben het wandelen aan het opbouwen en doe braaf mijn oefeningen. Ik merk dat mijn conditie 0 is. Dus dat is balen! Verder slaap ik slecht, mijn boven benen doen pijn (niks vergeleken met daarvoor natuurlijk), maar vervelend dat ik daardoor niet kan slapen. De arts zegt dat dit, omdat de zenuw zo lang bekneld heeft gezeten kan voorkomen. Het voelt nu als spierpijn, rusteloze benen. Heel irritant. Heeft iemand van jullie tips? Ik wil geen pijnstillers meer slikken :(

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 18:12

Ik heb 5 keer een hernia gehad op L5-S1 en ik ben twee keer geopereerd. Paardrijden is juist heel goed (op een lekker zittend paard en met een fijn zadel). Ik mocht van de chirurg ook weer eerder paardrijden dan op een stoel zitten.
Slapen doe ik altijd met twee van die voedingskussens en dan niet van die kleine voorgevormde, maar van die extreem grote die je ook gewoon recht kunt strekken. Hier lig ik dan klem tussen en op slechte dagen doe ik het voetendeel van mijn elektrische bed omhoog. Sowieso doe ik bij het zitten of liggen altijd mijn benen wat omhoog, anders houd ik het niet vol. Als ik op de bank lig, dan heb ik zoveel kussens onder mijn benen dat ik echt in een hoek van 90 graden lig.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 18:51

3x opdezelfde plek, l4 l5. Geen operatie gehad. Laatste echte paardrij rit : 15 jaar geleden.

restklachten: rugpijn, spierspanningen, soms met vlagen uitstraling, linkerboven been voelt dood aan. De spier in mijn linkerbil doet zeer als ik erop druk (alsof je een blauwe plek hebt) ik ben scheef, ik sta scheef, ik zit scheef , ik zit scheef op mijn paard en als hij een bocht naar links maakt val ik er nog net niet af en niemand weet hoe dat komt of wat ik er aan kan doen.
Diverse fysio's gehad, osteopaten , steunzolen maar na 15 jaar nog steeds geen oplossing.
Zelfs na een serie duidelijke foto's kon de osteopaat er nog niks mee.

Corono tijd heeft er met niet kunnen sporten wel weer even een stempel opgedrukt. Met name in mijn balans. Laatst ging ik op de bal zitten en rolde er zo weer af. Ik knik in naar links en flikker er aan de rechterkant zo weer af. Dit gebeurd dus ook op het paard. Ik moet zoveel aanspannen om er niet af te vallen dat het eigenlijk niet leuk meer is en ik mijn paard gewoon in de weg zit. Rechtuit stappen gaat nog wel.

Ik functioneer verder prima alleen dat ik niet meer kan paardrijden dat heb ik nog geen dag geaccepteerd.
Ik ben inmiddels dus weer flink aan het sporten en hoop mijn balans weer terug te krijgen. Ik hoop dat in de toekomst een gangenpaard mij weer aan het rijden kan krijgen en tot die tijd ben ik menner.

Oja en een smak geld voor verdere therapieen...wat dat is toch een flinke kostenpost. -O- Wat ik wil gewoon weer op het paard...en dat roep ik al 15 jaar.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 19:01

testes76 schreef:
Ik heb een rug hernia ;(
Ben onder benadeling, maar heb al maanden niet meer gereden.
Wandelen lukt ook niet meer.
Ik heb ontzettend veel pijn ondanks de pijnstillers.
Nu zou mijn Tinker beleerd worden voor de kar, maar dat wordt uitgesteld daar ik nu niks kan.
Al met al baal ik ontzettend en ben ik doodsbang dat ik nooit meer zal kunnen rijden.
Paardrijden en rug klachten is geen goede combinatie....maarja als dat je passie is!
Heeft iemand hier ervaring mee? En kun je na een operatie weer paardrijden?

Ja, ik. Toen ik aan het herstellen was van mijn hernia (ik had 'm heel hoog zitten) zei mijn fysiotherapeut "Niet je paard verkopen. Er zijn maar weinig sporten zo goed voor je rug als paardrijden. Je bent de hele tijd aan het corrigeren met de kleine rug spieren, je oefent constant je balans en je zit mooi rechtop met je grote rugspieren. Vooral blijven paardrijden".
Ik heb ongeveer 10 maanden niet gereden.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 19:05

Wat vervelend zeg! Heb je al corticosteroiden injecties gehad? Na 3 injecties en mc kenzie therapie was ik weer zo goed als pijnvrij! Na 8 maanden vreselijke pijn zon opluchting

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 19:13

Welcome to my life!
Vanaf mijn 15e een hernia. Inmiddels 27!
Op mijn 17e ben ik voor het eerst geopereerd, ik ben toen 7 jaar vrijwel pijnvrij geweest. Helaas na mijn 2e operatie (hele zware, zelfs een stuk wervel weggehaald om de zenuw meer ruimte te kunnen geven) nooit meer pijnvrij geweest. Ik slik 3 tot 4x per dag morfine, en heb me er maar bij neergelegd. Paardrijden gaat overigens wel goed, in beweging blijven is erg belangrijk! En wat voor beweging dat is, is per persoon verschillend. Beterschap! :(:)

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 21:34

Hier mij man aan het revalideren na operatie op L4 /5 liep ook helemaal scheef ( als kromme banaan) nu bijna weer recht. En wandeld inmiddels bijna een uurtje achterelkaar maar is ook net 4 weken geleden *D de pijn uitstraling en kracht verlies in het been is gelukkig wel over nu op tijd rust pakken en het de tijd geven ( en dat is moeilijk)

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 21:54

Hier 3 jaar geleden geopereerd aan een hernia helemaal onder in de rug. Helaas heeft het ziekenhuis me er te lang mee laten lopen waar door ik blijvende zenuw beschadiging heb, daar door slaapt mijn linker voet altijd. Sinds 2 jaar rij ik weer paard en dit gaat heel goed geen last. Soms stijf als ik te lang in de zelfde houding heb gezeten of bezig ben geweest.

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 19:46

hier 29 mei geopereerd aan L5/S1 hernia... nu sinds een week weer klachten terug.. iemand hier ervaring mee?
Hebben jullie ook een bepaald zadel wat de rug/zit beter ontlast?