Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ylvy schreef:Mijn vader heeft Om en nabij de 2 jaar geleden Een ICD gekregen. Al met al zijn we natuurlijk heel blij dat hij hem heeft, maar het is een lastig te belopen weg.
Omdat zijn pompfunctie zeer laag is, is de icd best gevoelig afgesteld. Toen ze hem net hadden gezet reageerde de icd al op bewegingen van zijn arm/borstspieren ipv het hart. Nu is dit al een stuk beter afgesteld en krijgt hij minder vaak shocks.
De shocks zijn niet pijnlijk, eerder onprettig. We zijn alleen wat huiverig want zijn icd gaat maar 5 jaar mee en heeft volgens mij wel wat overuren gemaakt. Als hij moe is gaat dat ding overuren maken en dan voelt hij zich snel niet zo lekker.
Maar: om even ook de goede dingen te benadrukken..
Voordat hij de icd had, was hij na 10 minuten wandelen moe, en moest stoppen omdat hij zijn hart immens tekeer voelde gaan. Nu loopt hij mij met gemak voorbij en is iedereen “traag”. Zijn pompfunctie is hetzelfde gebleven nadat zijn aderen zijn leeggehaald (waren dichtgeslibd) en stents ingezet. Iedereen was bang dat die pompfunctie lager zou worden omdat de wand van de aders zo dun zou zijn. Gelukkig niet!
Al met al.. voor en nadelen. Als je specifieke vragen hebt: stel ze gerust.
Annienke schreef:Ik heb al bijna 12 jaar een ICD. Herstelperiode kan ik mij niet zo goed meer herinneren, weet alleen nog dat ik 6 weken 'rust' moest houden. Niks tillen en armen niet boven borsthoogte heffen.
In het begin veranderde er niet zo heel veel, deed alles wat ik normaal ook deed. Inmiddels staat mijn leven op zijn kop. Eind vorig jaar in totaal 24 shocks gehad, geopereerd en nog steeds ellende. Daar heb ik mentaal behoorlijke tikken van gekregen. Maar zonder ICD was ik er waarschijnlijk niet meer geweest
Zammie schreef:Mijn man heeft sinds 1993 een ICD/CRT. Met een pacemaker erbij dus. Hij had nog een pompfunctie vqn 22% en was gelukkig net op tijd. Is een heel gedoe geweest doordat hij een cardioloog had die meende alles zelf te moeten oplossen. Gelukkig net op tijd doorverwezen naar een ander ZH (heb behoorlijk wat stennis lopen maken, was bang hem kwijt te raken. Zo slecht was hij eraan toe) met eindelijk een goede cardioloog en toen was alles in no time geregeld. Pas na het plaatsen werd ons gezegd dat zijn pompfunctie zo laag was en het kantje boord was.
Het was echt wonderbaarlijk hoe veel beter hij zich voelde na het plaatsen.
Wat jaren later is er nog een ablatie uitgevoerd en werkt zijn hart voor 100% op de pacemaker. Hij doet eigenlijk best wel veel weer. Tuurlijk kan hij niet alles meer,maar ben zo blij dat hij er nog is. Hij heeft last van hartfalen. Boezemfibrileren, vergrote linker hartkamer en nog iets
Kimberley_ schreef:Ylvy schreef:Mijn vader heeft Om en nabij de 2 jaar geleden Een ICD gekregen. Al met al zijn we natuurlijk heel blij dat hij hem heeft, maar het is een lastig te belopen weg.
Omdat zijn pompfunctie zeer laag is, is de icd best gevoelig afgesteld. Toen ze hem net hadden gezet reageerde de icd al op bewegingen van zijn arm/borstspieren ipv het hart. Nu is dit al een stuk beter afgesteld en krijgt hij minder vaak shocks.
De shocks zijn niet pijnlijk, eerder onprettig. We zijn alleen wat huiverig want zijn icd gaat maar 5 jaar mee en heeft volgens mij wel wat overuren gemaakt. Als hij moe is gaat dat ding overuren maken en dan voelt hij zich snel niet zo lekker.
Maar: om even ook de goede dingen te benadrukken..
Voordat hij de icd had, was hij na 10 minuten wandelen moe, en moest stoppen omdat hij zijn hart immens tekeer voelde gaan. Nu loopt hij mij met gemak voorbij en is iedereen “traag”. Zijn pompfunctie is hetzelfde gebleven nadat zijn aderen zijn leeggehaald (waren dichtgeslibd) en stents ingezet. Iedereen was bang dat die pompfunctie lager zou worden omdat de wand van de aders zo dun zou zijn. Gelukkig niet!
Al met al.. voor en nadelen. Als je specifieke vragen hebt: stel ze gerust.
Mag hij nog wel autorijden dan? Elke keer als dat ding een schok geeft mag je volgens mij twee maanden niet autorijden. Dat is voor mij echt 1 van de nadelen in verband met werken enz.
Annienke schreef:Klopt, na implantatie mag je 2 maanden geen auto rijden en moet je een ander rijbewijs gaan halen met code 100 (niet beroepsmatig) of code 101 (beroepsmatig met wat restricties)
En idd 2 maanden na een shock niet autorijden
Polly schreef:De grote vraag is natuurlijk of je in je huidige toestand met ritmestoornissen wel moet willen autorijden en niet minder belangrijk; of je dit gemeld hebt bij het CBR en nu uberhaupt mag rijden
Annienke schreef:Als je het over gevaarlijke ritmestoornissen hebt ga ik er van uit dat je last hebt van VT's? Die zijn met een ablatie vaak moeilijk op te lossen en kunnen ook makkelijker weer terug komen. Hebben ze bij mij toch geprobeerd, helaas mislukt maar bij mij komen de stoornissen ook van de hele hartspier en niet 1 plek.
Normaal gesproken gaat een ICD ook niet meteen shocks afgeven maar probeert eerst de stoornis er uit te pacen. Dan geeft hij lichte schokjes aan het hart om een normaal ritme te forceren. Als dat niet lukt gaat hij pas shocks afgeven mits de hartslag boven de grenswaarde komt. Bij mij bevoorbeeld gaat hij pacen bij 215 en shocks afgeven bij een hartslag van >230 voor meer dan 30 seconden
Pacen geeft trouwens geen restricties qua rijbewijs, het gaat puur om de shocks
Ik heb heel veel ritmestoornissen maar 11 jaar lang heeft mijn ICD amper wat meer hoeven doen dan 1 keer in de zoveel tijd pacen.
Kimberley_ schreef:Polly schreef:De grote vraag is natuurlijk of je in je huidige toestand met ritmestoornissen wel moet willen autorijden en niet minder belangrijk; of je dit gemeld hebt bij het CBR en nu uberhaupt mag rijden
Ik heb al jaren HCM en mag gewoon autorijden.
Sinds twee weken dus de heftige stoornissen en afgelopen dinsdag bij de cardioloog geweest voor de uitslag van de ecg en het holterkastje. Hij heeft het niet gehad over het melden bij het CBR of dat ik nu voorlopig niet mag autorijden. Heb ook nooit het idee gehad dat ik minder bewustzijn heb of iets dergelijks want dan zou ik niet rijden.
Polly schreef:Een dokter beslist toch niet over rijvaardigheid? Natuurlijk zijn er situaties waarin een arts kan zeggen dat je niet mag autorijden maar als je een rijbewijs hebt en die is niet ingenomen mag je gewoon in je auto gaan zitten. Je mág pas niet meer rijden als je rijbewijs is ingenomen of ongeldig is.
Dat maakt het soms lastig, ik ben al jaren instructeur, ik heb leerlingen gehad die bij een arts waren geweest voor een keuring en die zei dat het rijden niet zoveel kwaad kon, vervolgens werden ze dan bij het CBR opgeroepen voor vervolgonderzoek omdat die er iets anders naar kijken dan een arts.
Ik ben inmiddels werkzaam in de (spoed)zorg en ik zou met (ernstige) ritmestoornissen echt never achter het stuur gaan zitten.