Ineens dik paars pijnlijk linkerbeen, zwanger

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ineens dik paars pijnlijk linkerbeen, zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 20:05

Hoi Bokkers,

Hierbij vraag ik mij af of meerdere hiermee te maken gehad hebben?

Ben nu 33 weken zwanger, maakte maandag een misstap en mijn linkerbeen werd direct paars en dik.
Zodra ik ga bewegen, lopen of zitten voeld het afgekneld en pijnlijk en wordt het been dikker.

Liggend wordt het been weer dunner en neemt de pijn af.

Bij dikte is het verschil wel 6 cm.

Dokter zei eerst gescheurd spiertje, ga maar veel bewegen, gedaan met dikker pijnlijker been tot gevolg, toen weer gebeld, moest ik naar fysio en zou het dystrophie zijn. Geen trombose aldus dokter (dat ik daar naar vroeg) Fysio kon deze diagnose niet echt afleiden aan mijn klachten en verwijst mij weer terug naar de arts. Heeft mijn been opgemeten.

Hij adviseerde dit beter na te laten kijken, ook i.v.m zwangerschap.

Hebben jullie soortgelijks meegemaakt en wat zouden jullie mij adviseren?

BB80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 20:08

Zou geen onnodig risico nemen hoor, fysio heeft gelijk je door (terug) te sturen. Pas op voor trombose, gewoon je zorgen uitspreken.
Sterkte!

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 20:09

Geen ervaring mee, maar ik adviseer je om naar de huisarts te gaan zoals de ft ook aangeeft. Ik zou vooral oppassen dat het toch geen trombose been is, want dat is behoorlijk gevaarlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 20:13

Hier zou ik eigenlijk echt niet mee afwachten. Wie is de dokter in de verhaal? Je huisarts? Je gynaecoloog? Wie volgt je op ivm je zwangerschap?

Het is momenteel voor je spieren, bloed en lymfevaten extra moeilijk om vocht en bloed vanuit je voeten omhoog af te voeren. Vandaar dat veel vrouwen dikke enkels en voeten krijgen in de zwangerschap. Als er nu geen trombose is, kan de kans er op wel vergroten.

Doet de huid pijn? Voelt het gespannen? Persoonlijk zou ik adviseren om uiterlijk morgen ochtend nogmaals naar de arts te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 20:21

Spierdystrofie is wel een hele nare diagnose, zou er weinig woorden aan vuil maken en morgen naar de huisarts gaan. Liefst zou ik nu de HAP bellen.

Pluttersput

Re: Ineens dik paars pijnlijk linkerbeen, zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 20:22

Met zwanger zijn en dit soort klachten zou ik ook heel voorzichtig zijn.. vind, zoals ik het lees, dat er een beetje laks met je om gesprongen word.
Mijn verloskundige zou hier niet blij mee geweest zijn :n

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 20:23

Hebben ze ook bloed geprikt om trombose uit te sluiten? De huisarts kan een d-dimeer test doen. Kleine moeite en dan weet je dat zeker. Vooral in verband met je zwangerschap en de hormonale invloed op trombose.
Dan zou je misstap wel heel toevallig zijn. Dus kan mij ook voorstellen dat de huisarts de zwelling aan dat trauma toeschrijft.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 20:27

Hoe komt je huisarts nou weer aan dystrofie? := Dat is echt zeer onwaarschijnlijk na verstappen en zo kort op een trauma kan je echt niet spreken van dystrofie.

Ik zou dus echt nog even teruggaan, maar ook niet heel veel zorgen maken, want na verstappen is het op zich niet gek dat je been blauw en dik wordt :)

Trombose ontwikkel je ook niet door verstappen, maar je kan het natuurlijk laten controleren. Misschien is het een samenloop van omstandigheden en toeval.
Ziet je been er ook echt uit als een trombosebeen? Dus helemaal paars en overal even paars en dik en niet alleen aan de verstapte kant? En een glimmende huid?

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 20:32

Ik zou je verloskundige even bellen. Zij kunnen je ook vaak doorverwijzen en hebben meer ervaring met dit soort dingen, ermee doorlopen klinkt niet verstandig.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 21:07

Ik vind je huisarts héél erg laks in deze. Juist bij zwangere vrouwen is trombose een enorm risico. Hoeveel moeite is het om even een d-dimeertest aan te vragen!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 21:30

Heb je als je bij de huisarts niet verder komt al met verloskundige overlegd wat die zegt

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 21:50

Verloskundige bellen, die stuurt je hoogstwaarschijnlijk door naar de gyneacoloog, daar kunnen ze gelijk even je bloed checken voor trombose en/of ontstekingswaarden. Daar naast krijg je waarschijnlijk een kous om het vocht wat tegen te gaan. Ik heb met iets van 35 wk zwangerschap mn voet gestoten aan betongaas. Voet werd ook onwijs dik, toen kous gekregen van HA en die heeft ook een rode lijn getekend om te checken of de ontsteking/roodheid niet uitbreidde van mijn wondje.

En voor nu eerst je voet even wat hoger leggen bij zitten/liggen, helpt voor het vocht.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 22:06

verootjoo schreef:
Hoe komt je huisarts nou weer aan dystrofie? := Dat is echt zeer onwaarschijnlijk na verstappen en zo kort op een trauma kan je echt niet spreken van dystrofie.

Ik zou dus echt nog even teruggaan, maar ook niet heel veel zorgen maken, want na verstappen is het op zich niet gek dat je been blauw en dik wordt :)

Trombose ontwikkel je ook niet door verstappen, maar je kan het natuurlijk laten controleren. Misschien is het een samenloop van omstandigheden en toeval.
Ziet je been er ook echt uit als een trombosebeen? Dus helemaal paars en overal even paars en dik en niet alleen aan de verstapte kant? En een glimmende huid?

Ik pik dit stukje er even uit: meerdere keren in de omgeving meegemaakt dat iemand een trombosebeen had zonder de uiterlijke symptomen. Alle keren “weggestuurd” door artsen (zowel huisarts als HAP), met dat t er niet uitzag als trombose. Dus als je denkt dat dat het kan zijn, moet je uitgaan van die test en/of echo, en niet alleen van de uiterlijke kenmerken.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 22:09

Ik vind persoonlijk ook dat ze echt wel heel laks zijn... Ik zou de verloskundige bellen. En desnoods de huisartsen post vanavond nog. Misschien is het wel helemaal niks ernstigs.... maar dan kunnen ze dat maar beter goed vaststellen dat het niks is als dat het wel wat blijkt te zijn en het achteraf is tja.... als we dit eerder geweten hadden....

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 22:16

Ik ben het er ook mee eens dat de huisarts wel wat meer actie had mogen ondernemen. Ik zou er toch achteraan gaan dat je graag beter onderzocht wilt worden, inderdaad op trombose. Het kan best dat door het verzwikken de complicaties groter/zichtbaarder zijn geworden. Zwangere vrouwen hebben geloof ik 5 tot 6 keer meer kans op het ontwikkelen van trombose en de omschrijven van je klachten zou hier best bij kunnen passen.

Wellicht toch vragen om een doorverwijzing naar het ziekenhuis? Of anders vanavond zelf naar de huisartsenpost.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 22:29

Niet weer de huisarts bellen (dat was eerder toch al geen succes), maar je verloskundige. Die kan aan de nodige touwtjes trekken waardoor je direct geholpen wordt. Althans, zo was mijn verloskundige. Als dat niets uithaalt, zelf de HAP bellen. Ik moest ook aan een kraambeen denken, maar ik weet niet of dat ook tijdens de zwangerschap kan voorkomen.

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 22:33

In week 38 van mijn zwangerschap resulteerde een trombosebeen bij mij in een longembolie, het afgeknelde gevoel wat je aangeeft had ik ook, het been voelde dik en pijnlijk aan, alleen met een kussen omhoog op de bank gaf verlichting. Het been was niet dik paars of glanzend.

Het is vast iets onschuldigs maar liever een keer te veel naar laten kijken dan te weinig hoor.

In het ziekenhuis kunnen ze een echo maken van je been en je bloed onderzoeken op trombose waarden.
Mijn huisarts stuurde mij naar huis met rek en strek oefeningen, het was de gynaecoloog die het niet vertrouwde en doorstuurde naar de eerste hulp.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 22:52

Mijn eerste reactie zou ook zijn: checken op trombose.
Dystrofie lijkt me onwaarschijnlijk. Dat is niet zo snel na een trauma over het algemeen.

Ik zou nogmaals een dokter bellen, liefst een andere, of idd verloskundige.
Hopelijk heb je inmiddels al contact gehad met iemand.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 23:27

Als ik me niet vergis is TS Belgisch, dus dan heb je meestal geen verloskundige, maar een gyn.
Ik zou die morgen eens opbellen of anders gewoon eens bellen naar de spoed en hun idee vragen.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 17:29

TS, hoe gaat het nu met je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 19:50

EvaLuna schreef:
In week 38 van mijn zwangerschap resulteerde een trombosebeen bij mij in een longembolie, het afgeknelde gevoel wat je aangeeft had ik ook, het been voelde dik en pijnlijk aan, alleen met een kussen omhoog op de bank gaf verlichting. Het been was niet dik paars of glanzend.

Het is vast iets onschuldigs maar liever een keer te veel naar laten kijken dan te weinig hoor.

In het ziekenhuis kunnen ze een echo maken van je been en je bloed onderzoeken op trombose waarden.
Mijn huisarts stuurde mij naar huis met rek en strek oefeningen, het was de gynaecoloog die het niet vertrouwde en doorstuurde naar de eerste hulp.

Jeetje...hoe ben je daar uit gekomen? Dat is toch heel gevaarlijk? Wat hebben ze toen voor je gedaan en hoe gaat het nu?

Ben vanuit dokter, naar ziekenhuis naar spoedhulp gegaan..veel wachten en onderzoeken gehad. Op de echo zien ze dat het bloed niet goed terug stroomt. Ze zien nog geen trombose dus willen ze maandag weer kijken of er dan wel trombose te zien is. Ik ben nu thuis en moet direct met spoedeisende hulp bellen als t been erger wordt of ik benauwd wordt. Geen fijn gevoel.

Enige lichtpuntje is dat ze niet zeker weten of t trombose is of dat de baby knelt.

Ze geven nu geen medicatie of doen geen bloedprikken daar de uitslag v t prikken niets op zou leveren en medicatie bloedverdunners nu niet gewenst is i.v.m zwangerschap

Nu advies is zo min mogelijk belasting, been hoog houden en niet in de toilethouding gaan zitten.

Gaan nu kijken of er boven een toiletmogelijkheid gemaakt kan worden zodat ik de komende dagen niet meer de trap op hoef.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 19:52

Och, dat is spannend. :(:) Goed dat je actie hebt ondernomen.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 19:54

Goed dat je actie hebt genomen. Gelukkig namen ze het ook gelijk serieus. Hopelijk valt het mee en zijn de laatste weken redelijk relaxt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 20:00

Zodra je ook maar iets twijfelt of er verandering optreedt echt direct aan de bel trekken en laten ze je dan maar in het ziekenhuis houden,Ze hadden op z’n minst voor trombose kunnen prikken. Want dat is echt bloedlink in de zwangerschap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 20:05

Bedankt voor de lieve reacties :)

Ze zei dat de bloeduitslag niks zou zeggen daar de uitslag t zelfde zou zijn omdat ik zwanger ben en dat ze er daarom zoiezo niks uit op konden maken? Ja weet t ook niet.

Nu even in bad, been werd weer helemaal paars dat ik de trap op ging, vind t zelf ook beetje eng eerlijk gezegd.