Al 10 jaar overgewicht, wat nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Al 10 jaar overgewicht, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 11:09

Hoi bokkers,

Als eerste weet ik dat er talloze topics zijn die over diëten gaan. Maar ik open toch een nieuw topic omdat dit wel echt persoonsgebonden is en ik gewoon echt even mijn verhaal kwijt wil. In huiskamer topics voel ik mij niet thuis omdat er al snel over heen wordt gelezen en ik juist nu echt even tips nodig heb.

Zo'n 10 jaar geleden ben ik na altijd een goed gewicht te hebben gehad zo'n 35 kilo aangekomen door medicijnen en stress. Op dat moment woog ik 110 kilo en dat is dus op een lengte van 1.78m echt veel te zwaar. Op een dag ging de knop om en besloot ik dat alles er af moest. Echter begon ik lijnen al snel leuk te vinden waardoor ik gigantisch ging doorslaan en ik ging leven op 3 shakes per dag en wat fruit. Je snapt wel dat het afvallen heel snel ging en ik in een mum van tijd 84 kilo woog en ik dus een redelijk 'goed' gewicht had.

Echter werd ik opeens s'avonds heel erg ziek, ik dacht dat ik dood ging. De ambulance is 2 keer geweest en bij de 2e keer hebben ze mij meegenomen. Na wat onderzoeken bleek dat mijn hele gal vol zat met galstenen in zo'n mate had de arts het nog nooit gezien. Er werd gelijk gevraagd of ik veel eiwitten at want dat kon een mogelijke oorzaak zijn. Dus komt het aapje uit de mouw want ik leefde grotendeels op eiwitten.

Daarna ben ik niet meer verder gegaan met diëten omdat mijn motivatie toch wel weg was. Gelukkig ben ik niet direct aangekomen en voelde ik mij best happy met mijn 84 kilo, tuurlijk ik was nog wel te zwaar maar niet overdreven veel.

4 jaar na mijn dieet kwam ik toch weer enkele kilo's aan omdat lekker eten toch wel een foute hobby van mij blijkt te zijn. :+ Ik woog 91 kilo tot ik vorig jaar bedacht dat ik weer goed opweg was naar mijn oude gewicht. Ik heb de knop weer omgezet en ben weer begonnen met lijnen. Gewoon de tussendoortjes verbannen en smorgens vaak een smoothie. Helaas ging het dieeten gigantisch traag en was een halve kilo in de week afvallen gewoon al heel veel. Toen ik eindelijk de 84 kilo weer had bereikt liet in de teugels weer vieren. Na een vakantie van dit jaar woog ik 88 kilo en heb ik 3.5 week geleden besloten dat ik nu echt vol wil houden tot een gewicht van onder de 80 kilo. Echter gaat het lijnen weer zo gigantisch sloom dat de moed alweer in de schoenen zakt. Ik wil deze keer alleen echt niet opgeven en nu gewoon mijn daden ook verrichten ik wil gewoon 78 kilo maximaal wegen. Maar hoe??

Op dit moment eet ik netjes 3 keer per dag en 1 keer per dag eet ik fruit. Ik probeer rond de 1500kcal te zitten en eet van het hele rijtje wat. Daarnaast heb ik werk waarin ik elke dag zeker 10.000 stappen zet en rij ik zo'n 3 keer per week paard en probeer ook 3 keer per week een uur te wandelen.

Hier onder een globaal lijstje van wat ik zoal eet:

O: brood met kaas en een ei
T: fruit
M: brood met kaas en 2 beschuiten met slankie.
T: alleen als ik honger heb iets van volkoren ontbijtkoek, granenreep etc.
A: vlees aardappels en groente.

Verder drink ik veel koude thee met munt gember en limoen en ook wel 2 koppen warme thee. Alles zonder suiker. Dus aan mijn vocht kom ik ook wel.

Hopelijk hebben jullie gerichte tips aan mij. :)
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 28-05-20 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Re: Al 10 jaar overgewicht, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 11:14

Ik denk dat juist dat langzame afvallen het meeste resultaat voor de toekomst geeft. Eigenlijk ben je goed bezig maar je zou nog een keer een diëtiste in kunnen schakelen voor meer afwisseling in je eten.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 11:16

Ik ben geen diëtist maar ik vind dit een heel beperkt lijstje. Granen en kaas voeren de boventoon. Maak eens een salade als lunch, eet eens rijst, gril eens groenten, gooi de oerhollandse brood met kaas eens een tijdje de deur uit en kijk maar eens wat er gebeurd. Je mag véél meer eten als je dat weg doet.

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 11:19

Wat goed dat je het doel wel voor ogen hebt! Het is je ook al meerdere malen gelukt (ongeacht de manier waarop!) maar je weet dus hoe het voelt om wel af te vallen en dat is denk ik al 1 ding dat je mee hebt. Jij zult sneller motivatie vinden om af te vallen dan iemand die nooit iets afvalt.
Als ik zo kijk naar wat je nu eet klinkt dat echt niet perse slecht. Je snoept niet tussendoor? (Ook niet onbewust?) verder is kaas wel een echte vetbom. Mijn vriend weet bijvoorbeeld dat als hij kaas eet hij nauwelijks afvalt. Wellicht is het handig om dat eens uit te sluiten?

Ik ben geen dieetiste ofzo maar dit werkt bij mijn vriend heel erg! Bij mij werkt het om sochtends 1 boterham, tussendoor 1 appel, tijdens de lunch 2 boterhammen en smiddags eventueel ander fruit of liever niks en dan savonds een normale portie eten. En dan geen frisdrank drinken

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 11:21

Heb je weleens geprobeerd om iets koolhydraat armer te eten? Aan je lijstje te zien eet je vrij veel koolhydraten. Een goede mix tussen eiwitten, vetten en koolhydraten zou beter zijn.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 11:24

Een diëtist is een goed idee. Enerzijds om meer variatie in je eetpatroon te krijgen, en anderzijds om je motivatie goed te krijgen. Soms sla je door en soms zet je niet door. Een diëtist kan je daarin helpen, omdat het over langdurige gedragsverandering gaat.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 11:24

Is 1500 kcal niet veel te weinig? Mijn BMR is met 1.75 en 73 kg al bijna 1500. Ik denk dat je iets omhoog moet met je kcal. Granen of niet maakt volgens mij niet veel uit hoor. Ik ben bijna 20 kg afgevallen met een eetpatroon vergelijkbaar met het jouwe. Maar ik ben nooit onder de 1800 kcal per dag gekomen.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 11:25

Snoepen doe ik echt niet tussendoor helemaal niks, frisdranken raak ik ook niet aan. Kaas is vet en dat eet ik dus nu omdat ik anders te weinig calorieën binnen krijg.

Ik heb ook wel eens skyr of yoghurt gegeten met rauwe noten er door in de ochtend. Noten uiteraard netjes afgewogen. Maar dit zorgt er eigenlijk ook niet voor dat ik wat meer kilo's kwijt raak. Daarnaast heb ik met skyr en yoghurt heel erg een opgeblazen gevoel en ik kan dan ook slecht naar het toilet.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 11:28

En als je in de middag dat brood plus crackers vervangt door wat sla, tomaatje, eitje vervangt?
Minder koolydraten en wel vezels.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 11:32

Maar je kunt ook gezondere vetten binnen krijgen en caloriën zonder kaas.

Denk aan die salade met bv kikkererwten, quinoa, volkoren rijst, avocado, gekookt ei, etcetera.

Ga maar eens bij een diëtist langs, die zal je wel vertellen hoe je gezonde caloriën binnrn krijgt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 11:38

--
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 11:42

Opgeblazen gevoel na yoghurt kan heel goed komen doordat je lichaam niet goed tegen lactose kan. In gewone gele kaas (ouder dan hele jonge) zit geen lactose meer. Je zou de yoghurt ook kunnen vervangen door (ongezoete) soja 'yohurt'. Dat helpt mij enorm tegen dat opgeblazen gevoel.

Match

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 11:47

Ik worstel ook zo met mijn gewicht en ik ben sinds begin dit jaar begonnen met een traject voor eetstoornissen, want ik kon mezelf steeds niet in bedwang houden.

Mijn advies vooral is, ga naar een diëtiste. Zij kunnen jou het beste adviseren. En let op; langzaam afvallen is juist heel goed. Je moet een nieuwe levensstijl ontwikkelen die je de rest van je leven kan volhouden.

Verder zou ik voor jezelf ook onderzoeken of je geen eetstoonis hebt.

Succes!

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 11:52

Mijn diëtiste zou zeggen dat je echt veel te weinig eet. Ik eet 6x per dag een kleine gezonde portie. Want ook jou motortje moet blijven lopen.

O: yoghurt met fruit
T: cracker met iets
L: salade met zalm
T: fruit
D: aardappels/groente/vlees
T: fruit cracker of groente net waar ik zin in heb

Je kan dit zo calorierijk invullen als je wil. Maar ik denk dat je vooral moet kijken waar je lichaam behoefte aan heeft. Ik heb van mijn diëtiste een lijst met dingen gekregen die een goede keus zijn en een minder goede keus en een liever niet. Dat is echt een hele fijne graadmeter en maakt eten makkelijker want je weet of je goede keuzes maakt.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 12:04

Een halve kilo per week afvallen is perfect, dat is goed vol te houden en zorgt er ook voor dat je niet in de verleiding komt tot eetbuiten. Meer moet je echt niet willen, hoe traag dat voor je gevoel ook gaat.

Verder: ga naar een diëtiste. Die kan goed kijken naar wat je nodig hebt. Ook heb je dan houvast en een extra stimulans om vol te houden. Erg vervelend van die maagstenen van toen, zoiets is ook zeker wijs om aan te geven!

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 12:14

Wat goed TS dat je al zo veel bent afgevallen!

Wat het eten betreft worden hier al goede tips gegeven denk ik. Je hoeft natuurlijk geen yoghurt te eten als je lichaam daar op reageert, maar misschien kun je dan in je lunch wat meer variatie aanbrengen?
Als je bang bent zonder kaas je vetten/calorieën niet te halen zou je ook kunnen kijken naar wat dat gat dan zou kunnen opvullen. Een handje nootjes in de avond wellicht?

Je bent gelukkig lekker actief, dus dat scheelt al veel! Misschien zou je 1x in de week het wandelen kunnen vervangen door wat krachttraining? Bijv. gewoon thuis en hoeft niet eens met gewichten.
Hoe meer spieren je hebt, hoe hoger je calorieverbruik is. (dus niet dat de training veel calorieën verbruikt, maar in rust gaat je calorieverbruik door spieren omhoog.)

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 12:15

Ik val met mijn gbp niet veel meer dan 500 gr p week af, ik vind het dus heel knap dat jou dat zelf lukt. Ik vind dat dus al best snel gaan, das 2 kilo per maand...

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 12:18

Ik vindt dat op basis van wat je nu laat zien als "eetdagboek" er nog veel stappen behaald kunnen worden door toch echt anders te gaan eten. Ik zou je aanraden een goede diëtist te gaan zoeken. Daarnaast krachttraining gaan doen naast wandelen. Ik kan enorm veel tips geven maar eigenlijk wil ik er maar 1 geven, zoek professionele hulp hierbij, al is het maar voor een korte periode om je even op de goede weg te helpen. Dan gaat het vast helemaal goed komen :)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 12:19

Wauw zoveel tips al, bedankt daar voor!

Ik denk dat ik in elk geval 1 broodmaaltijd eens ga vervangen door een rauwkost salade. Ik ga eens even op internet kijken naar wat rauwkost recepten. Ben wat dat betreft altijd zo inspiratieloos. :+

Diëtist ga ik ook eens naar kijken, hoe werkt zoiets? Wordt dat net als fysiotherapie gewoon vergoed? Kan je daar heen zonder verwijzing?

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 12:22

Petrichor schreef:
Wauw zoveel tips al, bedankt daar voor!

Ik denk dat ik in elk geval 1 broodmaaltijd eens ga vervangen door een rauwkost salade. Ik ga eens even op internet kijken naar wat rauwkost recepten. Ben wat dat betreft altijd zo inspiratieloos. :+

Diëtist ga ik ook eens naar kijken, hoe werkt zoiets? Wordt dat net als fysiotherapie gewoon vergoed? Kan je daar heen zonder verwijzing?

Diëtist kan vaak via de HA of Zelf contact opnemen qua vergoeding is het het zelfde als fysio maar dat kan qua pakket verschillen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 12:23

Maar waarom zou je dat doen een salade? Je kan prima af blijven vallen als je brood blijft eten. Ik eet al jaren 2 sneetjes volkoren tussen de middag. Met 30+ kaas. Ben ook tijdens het afvallen, en nu ik op gewicht ben niet anders gaan doen. Je moet het niet te moeilijk maken voor jezelf hoor. Als brood voor jou werkt lekker blijven eten. Koolhydraten schrappen is echt niet nodig imo.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 12:29

Mij lukt dat dan weer niet SusanH
Ik lijk wel een kilo magneet te hebben op koolhydraten.
Zelfs als ik alleen in het weekend meer brood eet of een aardappel zie ik dat terug op de weegschaal.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 12:43

Ik denk dat je ongeduld je meer in de weg zit dan je voeding perse eigenlijk :)

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 12:57

_Penotti schreef:
Mij lukt dat dan weer niet SusanH
Ik lijk wel een kilo magneet te hebben op koolhydraten.
Zelfs als ik alleen in het weekend meer brood eet of een aardappel zie ik dat terug op de weegschaal.

Dat is heel gemakkelijk te verklaren omdat elke gram koolhydraten die je eet ongeveer 4 gram vocht vastzet in de spieren :) Het gewicht wat je de dag erna meer weegt is dus, als je nog altijd gewoon je kcaldoel eet, geen vet :)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 13:07

Nou ik maak voor vanavond (heb vanmiddag warm eten gehad) banaan pannekoekjes. 1 geprakte banaan met 2 eieren klein beetje honing en kaneel.