ik probeer het zo duidelijk mogelijk te beschrijven.
Ik, mijn broer en mama hebben al jaar en dag een soort van eczeem aan onze wenkbrauwen. "Het sneeuwt weer" zeggen wij altijd dan. Kleine huidschilfers waren we zalf voor smeren. Ik heb daar van ons drietjes het minste last van, omdat ik er heel goed kan afblijven.
Sinds een onbepaalde tijd (een klein jaar denk ik?) heb ik hier en daar aan handen/voeten last van hele kleine blaasjes. Het is een wonder dat ik van mijn wenkbrauwen kan afblijven want ik ben echt de grootste prutser ever, en van die blaasjes kan ik dus niét afblijven. Ik vind er eentje, steek er in met mijn nagel en dan komt er een beetje vocht uit. Als ik dat gedaan heb is de jeuk er ook meteen af, doe ik dat niet is de jeuk echt enorm. Eens ze open zijn gesprongen, prikken ze even (want ja, miss prutser pulkt het velletje er af) en dan droogt het uit en geneest het.
Nu blijkt dat zowel mijn broer als stiefpapa dit ook hebben. Die hebben ook ontzettend veel last van de jeuk daaraan. Ik was een kleine 3 weken geleden bij de dokter, en kon toen enkel een uitgedroogd blaasje laten zien in het midden van mijn linkerhand, dat al een korstje was. Hij dacht aan eczeem, dus ik mag gewoon mijn eczeemzalf gebruiken die ik ook voor mijn wenkbrauwen gebruik.
Ligt het aan de plastic handschoenen die ik tijdens de Covid-pandemie draag, dat ik er nu meer dan ooit last van heb, ik weet het niet. Dat was mijn eerste idee maar ik zit al bijna 14 dagen in quarantaine dus draag ze sinds die tijd ook veel minder, vermits ik toch niet buiten mag, maar ik heb nu plots enorm veel last van blaasjes aan mijn vingers. Plus, ik draag natuurlijk geen plastic sokken dus daar gaat die logica niet op

De jeuk is enorm, de blaasjes breiden plots ook vrij snel uit ook. Waarschijnlijk ook omdat ik ze open krab

Ik heb ze voor het eerst vorig jaar ergens gekregen, toen mijn paard katrienewiel had. Is dit daar nog een uitloper van? Mijn paard mankeert niets trouwens, die is heel mooi genezen en heeft daar verder geen last meer van gehad.
Ik heb ze sindsdien maar heel af en toe gehad, dit is echt een opvlieger.
Ik heb zonet een paar foto's gemaakt die ik ook aan de dokter kan tonen bij het volgende consult.
Ik heb in de zomer, in het begin enkel, een hele lichte zonne-allergie, waarbij ik kleine blaasjes krijg op mijn borst wanneer ik voor het eerst in een warm zonnetje kom, maar die zien er anders uit en voelen ook anders.
Voorbeeld van mijn voet. In het midden zijn de blaasjes al heel oud en uitgedroogd. De rodere vlekjes zijn nieuwe blaasjes.

Hier mijn linker wijsvinger. Ouder en open gekrabd, geen jeuk meer.

Rechterhand, middelvinger reeds open gekrabd, op mijn ringvinger komen ze nu op.

Ook rechterhand, op de muis van mijn duim en een beetje daarboven een verzameling nieuwe blaasjes die as we speak énorm jeuken.

Linkerhand, muis van mijn duim, ook ouder en open gekrabd.

Iemand een idee wat het probleem is?
Ik ontdek er geen ritme in zeg maar.
Ik werk in de schoonmaak dus heb mijn handen normaal altijd in emmers water met verschillende producten. Normaal draag ik geen handschoenen, sinds Covid wel. Maar dat verklaart mijn voeten niet. Sinds de blaasjes probeer ik zonder sokken te slapen, en wissel indien ik er aan denk onder de middag ook van sokken. Heb ook al daktarin-spray geprobeerd aan mijn voeten maar die heeft niet veel effect.
Aan de paarden kan het niet liggen, daar ben ik nu ook al bijna 14 dagen niet mogen komen.
Wasverzachter gebruik ik niet, mijn vriend wel

Kan het hormonaal zijn? Ik heb dik een jaar geleden een nieuw spiraal gekregen waar ik heel heavy op reageerde in de vorm van uitslag van kop tot teen, dit spiraal is er na een maand of 4 uitgehaald. Toen een jaar de prikpil, maar daar kreeg ik acne van op mijn kaaklijnen na elke nieuwe inspuiting. Sinds nog geen maand zit ik aan de gewone pil. Ook hier wat uitslag van op mijn borst maar dat kan even goed van die zonne-allergie zijn

HELP