Hele kleine eczeemblaasjes (denken we) - vanwaar zo plots?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Hele kleine eczeemblaasjes (denken we) - vanwaar zo plots?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 21:51

Hoi,

ik probeer het zo duidelijk mogelijk te beschrijven.
Ik, mijn broer en mama hebben al jaar en dag een soort van eczeem aan onze wenkbrauwen. "Het sneeuwt weer" zeggen wij altijd dan. Kleine huidschilfers waren we zalf voor smeren. Ik heb daar van ons drietjes het minste last van, omdat ik er heel goed kan afblijven.

Sinds een onbepaalde tijd (een klein jaar denk ik?) heb ik hier en daar aan handen/voeten last van hele kleine blaasjes. Het is een wonder dat ik van mijn wenkbrauwen kan afblijven want ik ben echt de grootste prutser ever, en van die blaasjes kan ik dus niét afblijven. Ik vind er eentje, steek er in met mijn nagel en dan komt er een beetje vocht uit. Als ik dat gedaan heb is de jeuk er ook meteen af, doe ik dat niet is de jeuk echt enorm. Eens ze open zijn gesprongen, prikken ze even (want ja, miss prutser pulkt het velletje er af) en dan droogt het uit en geneest het.

Nu blijkt dat zowel mijn broer als stiefpapa dit ook hebben. Die hebben ook ontzettend veel last van de jeuk daaraan. Ik was een kleine 3 weken geleden bij de dokter, en kon toen enkel een uitgedroogd blaasje laten zien in het midden van mijn linkerhand, dat al een korstje was. Hij dacht aan eczeem, dus ik mag gewoon mijn eczeemzalf gebruiken die ik ook voor mijn wenkbrauwen gebruik.

Ligt het aan de plastic handschoenen die ik tijdens de Covid-pandemie draag, dat ik er nu meer dan ooit last van heb, ik weet het niet. Dat was mijn eerste idee maar ik zit al bijna 14 dagen in quarantaine dus draag ze sinds die tijd ook veel minder, vermits ik toch niet buiten mag, maar ik heb nu plots enorm veel last van blaasjes aan mijn vingers. Plus, ik draag natuurlijk geen plastic sokken dus daar gaat die logica niet op :+

De jeuk is enorm, de blaasjes breiden plots ook vrij snel uit ook. Waarschijnlijk ook omdat ik ze open krab :+ Ik heb zeg maar 4 kleine blaasjes vlak bij elkaar, maar eens ik krab wordt dat dan 1 grote plek, nadat ik het velletje er af pruts.

Ik heb ze voor het eerst vorig jaar ergens gekregen, toen mijn paard katrienewiel had. Is dit daar nog een uitloper van? Mijn paard mankeert niets trouwens, die is heel mooi genezen en heeft daar verder geen last meer van gehad.
Ik heb ze sindsdien maar heel af en toe gehad, dit is echt een opvlieger.

Ik heb zonet een paar foto's gemaakt die ik ook aan de dokter kan tonen bij het volgende consult.

Ik heb in de zomer, in het begin enkel, een hele lichte zonne-allergie, waarbij ik kleine blaasjes krijg op mijn borst wanneer ik voor het eerst in een warm zonnetje kom, maar die zien er anders uit en voelen ook anders.

Voorbeeld van mijn voet. In het midden zijn de blaasjes al heel oud en uitgedroogd. De rodere vlekjes zijn nieuwe blaasjes.
Afbeelding

Hier mijn linker wijsvinger. Ouder en open gekrabd, geen jeuk meer.
Afbeelding

Rechterhand, middelvinger reeds open gekrabd, op mijn ringvinger komen ze nu op.
Afbeelding

Ook rechterhand, op de muis van mijn duim en een beetje daarboven een verzameling nieuwe blaasjes die as we speak énorm jeuken.
Afbeelding

Linkerhand, muis van mijn duim, ook ouder en open gekrabd.
Afbeelding

Iemand een idee wat het probleem is?
Ik ontdek er geen ritme in zeg maar.
Ik werk in de schoonmaak dus heb mijn handen normaal altijd in emmers water met verschillende producten. Normaal draag ik geen handschoenen, sinds Covid wel. Maar dat verklaart mijn voeten niet. Sinds de blaasjes probeer ik zonder sokken te slapen, en wissel indien ik er aan denk onder de middag ook van sokken. Heb ook al daktarin-spray geprobeerd aan mijn voeten maar die heeft niet veel effect.

Aan de paarden kan het niet liggen, daar ben ik nu ook al bijna 14 dagen niet mogen komen.
Wasverzachter gebruik ik niet, mijn vriend wel :+ Maar al jaar en dag dezelfde dus dat zou het ook niet mogen zijn.

Kan het hormonaal zijn? Ik heb dik een jaar geleden een nieuw spiraal gekregen waar ik heel heavy op reageerde in de vorm van uitslag van kop tot teen, dit spiraal is er na een maand of 4 uitgehaald. Toen een jaar de prikpil, maar daar kreeg ik acne van op mijn kaaklijnen na elke nieuwe inspuiting. Sinds nog geen maand zit ik aan de gewone pil. Ook hier wat uitslag van op mijn borst maar dat kan even goed van die zonne-allergie zijn :+

HELP :+

yvje86

Re: Hele kleine eczeemblaasjes (denken we) - vanwaar zo plots?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 21:55

Kan het handeczeem zijn? Ik heb dat soms ook, komt voor wanneer je een beroep hebt waarbij je veel in het water zit of schoonmaakt.
Ik had het toen ik nog in een bloemenwinkel werkte. Een tante van me heeft het omdat ze vaak klamme zweethanden heeft.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 21:58

yvje86 schreef:
Kan het handeczeem zijn? Ik heb dat soms ook, komt voor wanneer je een beroep hebt waarbij je veel in het water zit of schoonmaakt.
Ik had het toen ik nog in een bloemenwinkel werkte. Een tante van me heeft het omdat ze vaak klamme zweethanden heeft.

Dat zou inderdaad wel kunnen.
Maar kan dit ook bij mijn voeten? Ik heb geen stinkvoeten, maar ze zweten wel haha.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 22:01

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 22:02

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 22:03

Ik heb t ook. En nog veel erger dan jij op de foto laat zien. Bij mij is het een contact allergie. Maar handen en voeten reageerden altijd tegelijk. Ik heb t voor een bestanddeel van rubber. Dus ik ben allergisch voor “alle” rubber/plastic handschoenen. Maar ook op bestanddelen van o.a. Schoonmaakmiddelen.

Ik zou, eens een afspraak bij een allergoloog inplannen. :)

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 22:05

Allergie bultjes, iig bij mij. Er zweeft ergens deeltjes in de lucht die als ze met mijn huid in aanraking komen ook deze bultjes geeft.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 22:05

kiwiwitje schreef:
Ik heb t ook. En nog veel erger dan jij op de foto laat zien. Bij mij is het een contact allergie. Maar handen en voeten reageerden altijd tegelijk. Ik heb t voor een bestanddeel van rubber. Dus ik ben allergisch voor “alle” rubber/plastic handschoenen. Maar ook op bestanddelen van o.a. Schoonmaakmiddelen.

Ik had het tot voor deze week enkel links :+ Rechterhand en -voet deden voorheen niet mee, mijn rechterhand nu wel. Voet voorlopig nog niet :+

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 22:06

Ik ken het helaas. Vooral in de zomer en voornamelijk mijn voeten. Paar jaar geleden ook mijn handen maar dat is gelukkig weg gegaan. Behalve dat het rottig voelt, vind ik het zelf ook wel een rottig zicht. Een paar chique slippers zien er toch minder chique uit als je je halve voet opengekrabd en ontveld hebt.

Bij mij helpt cortisonezalf wel wat. Verder goed droog houden. Je kan er hier wat meer over lezen https://www.huidarts.com/huidaandoening ... us-eczeem/

Edit: het is dus hetzelfde als wat mychoise al schrijft :+
Laatst bijgewerkt door Devic op 25-05-20 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 22:08

Dat ziet er precies uit als wat ik een paar jaar geleden heb gehad, het was nat eczeem volgens de huisarts. Met de voorgeschreven cortisonezalf van de huisarts was het snel weg. Nog een paar keer terug gekomen, maar met smeren met de zalf snel weg te krijgen. Ik probeer mijn handen nu vooral goed in te smeren met handcrème zodat ze niet meer zo uitdrogen. Was geen allergie bij mij, waarschijnlijk eerder een combinatie van veel handen wassen en weerstandsproblemen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 22:09

Ik ben er vandaag mee naar de huisarts geweest omdat ik met name 's nachts gek wordt van de jeuk. Hormoon zelf gekregen.
Ik heb het als het warmer wordt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 22:10

Ik herken dit ook wel, door mijn HA werd het ook getypeerd als eczeem. Dat heb ik sowieso al dus tja.
Dit soort eczeem wordt volgens mij getriggerd door vocht; ik herken je foto’s. Wat betreft voeten: blote voeten, evt talkpoeder gebruiken om vocht op te nemen en idd vaak sokken wisselen, zodat je droge sokken hebt.
Ik heb dit op mijn handen vooral tussen mijn vingers gehad in een tijd dat ik ook veel met water werkte (voedselproductie dus constant handen wassen en afwassen en schoonmaken oa). Door het krabben ontstond uiteindelijk een infectie en kon ik vanuit de huisarts linea recta door naar de dermatoloog van wie ik antibiotica en sterke eczeemcreme kreeg. Ik krabde het met name in de nacht open. Van een kennis kreeg ik dunne katoenen handschoentjes die ik ‘s nachts droeg. Voordat ik die had, deed ik elke avond verband om mijn handen (soort slingerbeweging tussen mijn vingers door en dan bandageren :+).

Ik probeer trouwens zo min mogelijk hormoonzalf te smeren, daar wordt je huid weer dunner van.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 22:19

LWDaisy schreef:
kiwiwitje schreef:

Ik had het tot voor deze week enkel links :+ Rechterhand en -voet deden voorheen niet mee, mijn rechterhand nu wel. Voet voorlopig nog niet :+

Allergieen zijn lastig. Mijn moeder had ook altijd eczeem dus volgens de artsen had ik t gewoon ook erfelijk. Uit eindelijk heeft een andere arts ingegrepen en mij doorverwezen Naar een allergoloog. En ik baal met wat ik nu weet dat ik er niet eerder geweest ben.
Allergieen bouw je op en omdat ik nooit iets vermeden heb, omdat ik niet wist dat t een allergie was.
Jaren later zijn mijn allergieen Zo dusdanig geworden dat voor dit soort allergie ik een paar keer per jaar bij de huisartsenpost zit voor een doosje prednison en vervolgens een week of 2 amper kan functioneren. :)
En buiten dat moet ik een hoop dingen voorkomen om aan te raken en zijn een hoop banen voor mij niet meer mogelijk.. En zelfs iets simpels als kleding is een drama ivm het elastische in alle kleding.

Niks om je bang te maken of om zielig te doen. Maar ik probeer je te waarschuwen dat t spannender kan zijn dan gewoon eczeem en ik raad je een allergoloog aan. :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 07:20

Ik heb dat alleen in de winter op mijn handen aan de bovenkant. Ook van die jeukende blaasjes. Toen ik handschoenen droeg met paardrijden was het erger. Ik heb crème daarvoor en die werkt goed, Daktacord, is een combi van een antischimmel met een lichte corticosteroïde. Daar gaat het snel van weg.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 08:01

Afbeelding
Ik heb dat ‘s zomers altijd aan mijn handen en na een tip van iemand ben ik Aloe-Vera Propoliscreme gaan gebruiken.
Echt een wereld van verschil!
Je krijgt nog wel plekjes, wel steeds minder, maar het droogt veel sneller uit en het jeukt niet meer.

Edit, ik kreeg ook eerst hormoonzalf voorgeschreven maar ben daar niet zo’n voorstander van als het niet echt moet.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 08:20

Als meerdere mensen in een huishouden het hebben zou ik denken aan een contact allergie. Een plant, dier of materiaal waar jullie allemaal op reageren.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 10:10

Gebaseerd op de foto van de voeten lijkt het wel een beetje op zwemmerseczeem.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 10:31

Ik heb het ook, net als mijn voorgangers eigenlijk alleen in de warmere maanden. Ik smeer met miconazolcrème (verkrijgbaar bij de drogist), daarmee is het binnen een week of twee weg.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 10:41

Freya6 schreef:
Als meerdere mensen in een huishouden het hebben zou ik denken aan een contact allergie. Een plant, dier of materiaal waar jullie allemaal op reageren.

Dat is het vreemde, we wonen allemaal apart. Ik heb het natuurlijk wel op stiefpapa gestoken, omdat hij zei "oh ik heb het al jaren".
Ik heb een linkje doorgestuurd naar mijn broer, die zegt dat het er bij hem toch een beetje anders uitziet. Zowel hij als mijn stiefpapa komen wel eens met chemische troep in contact via het werk.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 11:49

Ik heb dat ook in de warmere maanden. Vooral als ik de eerste paar keer buiten kom met mooi weer. Eind van de zomer heb ik er veel minder last van.
Een cortisone-zalf brengt verlichting.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 18:34

Ik heb dit precies hetzelfde op handen en voeten de bultjes. Maar jeuk overal het begon 2 maand geleden onder mijn borsten en oksel. Toen allergie pillen gehad en zalf. Maar jeuk werd erger nu overal.. Als ik dan krab verschijnen er bultjes. Huisarts geweest (vorige keer niet gezien begin corona) gooide het op droge huid maar werk zelf in de zorg en mn huid vertoont geen tekenen van droogte. Morgen weer een afspraak andere huisarts.
Heb wel gisteren neutral gekocht wie weet. Al gebruik ik het hele jaar al dezelfde wasmiddel en douchespul. Maar wil alles wel doen om die jeuk weg te krijgen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 18:37

Matheno schreef:

Dit dacht ik ook inderdaad.
Ik heb het ook soms als het warm wordt en gebruik dan een schimmelwerende spray.
Na 2min jeuk weg en na 2 dagen volledig uitgedroogd.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 18:59

Matheno schreef:

Mijn idee ook.

Bij stress komt het bij mij opspelen.

Wistaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 19:01

Pandora2 schreef:
Matheno schreef:

Dit dacht ik ook inderdaad.
Ik heb het ook soms als het warm wordt en gebruik dan een schimmelwerende spray.
Na 2min jeuk weg en na 2 dagen volledig uitgedroogd.

Wilde ik net zeggen, lijkt mij een schimmelinfectie/zwemmerseczeem. Zeker omdat het zo jeukt en omdat je het nu ook op je handen krijgt (waarmee je dus aan je voeten krabt).

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 20:24

Mijn rechterteen doet sinds vandaag ook mee, en de palm van mijn rechterhand ligt nu ook aan gort.

Gelukkig bedacht ik me een uur of 2 geleden dan ik anti-jeuk pillen heb, en zalf van toen ik zo heavy op het spiraal reageerde. Heb de zalf gesmeerd en dat doet al heel wat af van de jeuk, oef!

Afbeelding

Moet vanaf morgen terug gaan werken, ben benieuwd hoe mijn handen op de emmers water en schoonmaakproducten gaan reageren.