Veel moeten afvallen...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snippergroen

Berichten: 6695
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Veel moeten afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 12:44

Ik stem nog steeds voor het gaucho receptenboek. Wat ziet het er weer heerlijk uit :D

Ik ben ook flink in mijn sas vandaag, want ik begin resultaat te zien! :):) niet alleen te voelen, maar nu ook echt te zien! Dat geeft echt weer even een motivatiekick!

MuSLi

Berichten: 5274
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 13:40

Snippergroen schreef:
Ik stem nog steeds voor het gaucho receptenboek. Wat ziet het er weer heerlijk uit :D

Ik ben ook flink in mijn sas vandaag, want ik begin resultaat te zien! :):) niet alleen te voelen, maar nu ook echt te zien! Dat geeft echt weer even een motivatiekick!

Wat heerlijk! Geniet ervan :D

MuSLi

Berichten: 5274
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Re: Veel moeten afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 15:06

Ik liep net in de AH... Mijn hart zei Oreo's met witte chocolade, mijn hoofd zei: kwark met peer. So here it is:

Afbeelding

Snippergroen

Berichten: 6695
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Veel moeten afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 15:10

Wat knap van jou! En deze kende ik nog niet, klinkt bijzonder lekker. Is ie dat ook?

MuSLi

Berichten: 5274
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 15:36

Snippergroen schreef:
Wat knap van jou! En deze kende ik nog niet, klinkt bijzonder lekker. Is ie dat ook?

Heel lekker :~

Iloveiswan

Berichten: 3322
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 15:49

Volte schreef:
Vraagje, heeft de pil echt invloed op je gewicht? Omdat ik er nu iets over voorbij zie komen vroeg ik het me toch af.



Voor mij heeft het wel veel invloed gehad. Ik heb namelijk niks veranderd aan eet patroon behalve dan consequenter lunchen nu werk dat toelaat.
En misschien wel minder vaak op de fiets gezeten :')

Ik heb ontzettend veel last van hormonen gehad afgelopen jaar. Ben ook pas 4 x ongesteld geweest in ander half jaar. Dus ik denk dat er bij mij sowieso iets mis is.

@MuSLi ja zeker een mooie donkerblauwe cap en een vest maat L voor bij de paarden. Niet eens de grootste maat die ze hadden *\o/*

MuSLi

Berichten: 5274
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Re: Veel moeten afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 16:14

Ik denk dat het ook wel per persoon verschilt hoeveel invloed de pil heeft op je gewicht. De ene persoon heeft ontzettend last van de hormonen die ze innemen, de ander merkt er helemaal niks van. Het kán invloed hebben, zeker.

Fijn dat je geslaagd bent @Iloveswan en zo te lezen met een goed gevoel ook :D

gaucho

Berichten: 9561
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 16:14

MuSLi schreef:
Snippergroen schreef:
Wat knap van jou! En deze kende ik nog niet, klinkt bijzonder lekker. Is ie dat ook?

Heel lekker :~

Dat was mijn ontbijt vanochtend :D

MuSLi

Berichten: 5274
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 16:18

gaucho schreef:
Dat was mijn ontbijt vanochtend :D

Hopelijk niet de hele bak :')

Hier straks weer lekker een ronde op de racefiets. Heb een mooie route gemaakt.
Windje schijnt richting de avond te gaan liggen, dus helemaal top *\o/*

tirzasarah10

Berichten: 1837
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 16:18

Wat goed snippergroen!!

Ziet er lekker uit musli! En knap dat je je kon inhouden.

Volt, de pil kan invloed hebben op je honger gevoel waardoor je onbewust meer kan gaan eten en sneller aankomt. Ook is het toch hormonaal waardoor je metabolisme minder snel kan worden. Ik probeer nu veel over hormoon balans te lezen en leren in de hoop dat ik wat kwijt kan raken. Dus heb er toevallig dit overgebleven, maar was niks wetenschappelijk onderbouwt.

Hoe is jullie ervaring met een diëtist? Ik ben er totaal niet van door eerdere hele slechten ervaringen. Er gaat 1 a 2 kg af en vervolgens komt het er weer bij, waar ik vorige week nog gelukkig was met de -2 en passende kleding zit die 2 er nu alweer aan. Stiekem hoop ik dat het vocht is maar zo gaat het al sinds januari.. alleen dan met 1 kilo. Nou ben ik overtuigd dat het niet aan mijn eten ligt maar volgens de arts kan het niet anders. Dus ik heb zoiets ik probeer het wel maar ondertussen irriteer ik mij al. Donderdag heb ik de volgende afspraak en dan wil ik aangeven dat ik het wel wil proberen. Misschien vind ik hier nog wat positieve diëtist ervaringen :)

Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 16:25

tirzasarah10 schreef:
Hoe is jullie ervaring met een diëtist? Ik ben er totaal niet van door eerdere hele slechten ervaringen. Er gaat 1 a 2 kg af en vervolgens komt het er weer bij, waar ik vorige week nog gelukkig was met de -2 en passende kleding zit die 2 er nu alweer aan. Stiekem hoop ik dat het vocht is maar zo gaat het al sinds januari.. alleen dan met 1 kilo. Nou ben ik overtuigd dat het niet aan mijn eten ligt maar volgens de arts kan het niet anders. Dus ik heb zoiets ik probeer het wel maar ondertussen irriteer ik mij al. Donderdag heb ik de volgende afspraak en dan wil ik aangeven dat ik het wel wil proberen. Misschien vind ik hier nog wat positieve diëtist ervaringen :)


Eerlijk? Ik vond het nogal nutteloos & erg vervelend. Ze komen met standaard lijstjes, hebben héél snel een mening klaar over alles zonder echt door te vragen over het hoe en waarom en ze weten het eigenlijk ook allemaal niet.

Mijn naarste ervaring was dat ik in de (algemene) wachtkamer zat te wachten op mijn afspraak met de diëtiste waar ik al een poosje kwam, toen ik door een vreemde opgehaald werd die luidkeels riep "degene die hier is voor de diëtist?!" en zich vervolgens met de hele afspraak bemoeide, maar wel zonder zich voor te stellen.
Daarna ben ik niet meer terug geweest.

Later nog een keer geprobeerd bij een ander, die kwam met voorbeeld menu's, vol met dingen waarvan ik al had aangeven dat ik ze niet lustte (ik was toen nogal een moeilijke eter) of waarvan ik aangaf er overgevoelig voor te zijn. T interesseerde haar gewoon niet. Daar ben ik ook nooit meer naartoe terug gegaan.

tirzasarah10

Berichten: 1837
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Veel moeten afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 17:59

Helaas herken ik je ervaring maar al te goed.. :(
Had wat hoop dat het stiekem misschien aan mij lag of ik gewoon een paar keer de verkeerds had getroffen

gaucho

Berichten: 9561
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 18:13

Hier goede ervaring met dieetbegeleiding vanuit de sportschool, maar dat was meer een lifestyle programma. Daar heb ik echt veel aan gehad en veel geleerd over voeding. Was ook geen menu's, maar meer hoe je bij jou passend betere keuzes kan maken.

Snippergroen

Berichten: 6695
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 18:22

Ik ben ook niet van de diëtisten. Ik heb er meerdere gehad in mijn leven en gemiddeld genomen ben ik het niet eens met hun adviezen. Degenen die mij begeleid hebben focussen op calorieën en niet op voedingswaarde. Ik miste uitleg, het waarom welke keuze en de weg naar een nieuwe leefstijl die bij jou past. De Orthomoleculaire diëtist die ik had was wel veruit de beste, maar ook bij haar kwam er een punt waarbij ik zelf de suggesties voor vervolgstappen deed en zij enkel hoefde in te stemmen of te nuanceren. En daar betaalde ik dan wel voor :+

Ik heb meer geleerd van mijn eigen research, uitproberen en zelfs door de fitnesswereld, dan ik ooit van diëtisten heb gehad. En echt, ik heb er nogal wat gezien in mijn leven :')

Ik denk dat ik vind dat ik zelfs op TikTok meer waardevolle info voorbij zie komen dan ik ooit van een erkend diëtist heb gehad.


Gebruik je een calorieëntracker thirzasarah?

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Veel moeten afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 19:10

Hier helaas ook niet altijd positieve ervaring met diëtisten, maar laatst trof mijn dochter wel een goede. Zij luisterde echt en dacht buiten de standaard schijf van vijf.

Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 19:12

Sharani schreef:
Hier helaas ook niet altijd positieve ervaring met diëtisten, maar laatst trof mijn dochter wel een goede. Zij luisterde echt en dacht buiten de standaard schijf van vijf.


Vooral dat is belangrijk denk ik. Ik kreeg een standaard foldertje van het voedingscentrum; zo veel boterhammen, zo veel ml melk, zo veel dit en zo veel dat. Zonder enige verdere uitleg erbij wordt het daar niet perse beter van, hoewel ik het nog steeds wel een goede leidraad vind voor normaal gezond eten.

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 20:17

In de basis is de schijf van vijf ook best prima, maar het is een beetje “one size fits all” en dat werkt natuurlijk niet. En daarbij heb ik geen diëtiste nodig voor de dingen die ik zelf op kan zoeken op de site van het Voedingscentrum. Juist voor de lastige dingen, omdat je intoleranties hebt, vega(n) eet, insuline resistent bent of niet afvalt met de standaard adviezen of dat soort lastige dingen zou een diëtiste waardevol moeten zijn. En juist daar schieten ze nog wel eens tekort.

Nirvana_

Berichten: 3204
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Veel moeten afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 20:47

Wat jammer! Ik ben nog nooit bij een diëtist geweest maar volg er één op Facebook omdat hij zulke interessante dingen post. Motiverend, positief, maar ook inhoudelijk argumenten waarom bepaalde keuzes worden gemaakt. En met begrip voor de achtergrond van mensen die bij hem komen en mentale of fysieke hindernissen

Ik heb zelfs al overwogen om eens een consult te boeken voor "op gewicht blijven", maar ik blijf zonder hulp ook stabiel nu, dus voelt een beetje nutteloos :P

Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 20:49

Nirvana_ schreef:
Wat jammer! Ik ben nog nooit bij een diëtist geweest maar volg er één op Facebook omdat hij zulke interessante dingen post. Motiverend, positief, maar ook inhoudelijk argumenten waarom bepaalde keuzes worden gemaakt. En met begrip voor de achtergrond van mensen die bij hem komen en mentale of fysieke hindernissen

Ik heb zelfs al overwogen om eens een consult te boeken voor "op gewicht blijven", maar ik blijf zonder hulp ook stabiel nu, dus voelt een beetje nutteloos :P


Een los consult zal je geen rib uit je lijf kosten, dus dat zou je best kunnen doen, zeker als je iemand al even volgt en zijn content interessant vindt. Wie weet komt hij met dingen waar je zelf nooit aan gedacht hebt.

Nirvana_

Berichten: 3204
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Veel moeten afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 21:29

Elke keer als ik iets van hem voorbij zie komen gaat die gedachte wel even door mijn hoofd ja. Wie weet :j

tirzasarah10

Berichten: 1837
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Veel moeten afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 07:14

Snippergroen, nee geen calorieteller ik vergeet dat dan weer. Net als een eetdagboek dan doe ik dat een weekend netjes en door de week denk ik uhm oja. Tijdje terug heb ik het bijgehouden in het weekend om aan de arts te laten zien dat zelfs de wat 'slechtere' dagen naar mijn mening niet gek zijn. Ik ben nog jong en doe ondanks mijn lichamelijke ongemakken toch nog vrij veel aan beweging.
Hij gaf ook aan dat het opzich niet eens heel slecht is.
Gisteren heb ik bijv. Het volgende gegeten
- ontbijt, 1 glas water, 1 banaan, handje bessen, handje aardbei, citroensap en beetje sinaasappelsap(fruit blend ik en meet ik af dat het 1 glas is). Daarna gaan er een paar scheppen Griekse yoghurt in.
- lunch, 1 volkoren cracker met kaas en een punt paprika met cottage cheese en 3snoep tomaatjes
- de misser van vandaag is een chocolade koekje
-avond eten, 2 kippendijtjes en een schepje erwten.
- toetje, beetje vla

Als beweging heb ik een uur de bureau fiets gebruikt, paarden(3) gemest en gevoerd en de mesthoop recht getrokken.

Ooit ben ik met een soort orthomoleculair therapeut wel verder gekomen maar zo ontzettend koolhydraat arm als zij voorstelde trok ik niet, ik kreeg juist zoveel trek in zoet dat ik dan in ene een pak koek leeg at.

Misschien zeggen jullie nu wel als jullie het lijstje lezen, jeetje die eet toch ook veel :+

gaucho

Berichten: 9561
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 07:51

In volume heel weinig, ik denk dat er qua macro verhouding nog best iets te winnen valt en dat daardoor misschien de zin in koekjes ook nog wat minder wordt. Maar als dit voor jou werkt, vooral zo houden :j

MuSLi

Berichten: 5274
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 08:30

Ik dacht eigenlijk juist: jeetje die eet ook weinig @tirzasarah10 :Y)
En wat @Gaucho zegt klopt, misschien dat je met meer volumevoedsel beter gevuld kan raken.
Waardoor de trek in dat koekje er niet meer is.

Hier gelukkig de afgelopen dagen weer gezakt op de weegschaal.
Heeft dat niet te gek doen toch ook het gewenste resultaat.
Ten opzichte van maandag is er 1,5kg af. Dat is dus vooral vocht door het slechte eten.
Maar, we zijn er weer *\o/* Bijna in de comfortabele range. En dan daar weer blijven :')

Gisteren een flinke rit op de racefiets gedaan, 52.5km. Stukje gravel, stukje duinen/bos.
En nog een stuk over de dijken/polder. Genoten van het heerlijke avondzonnetje {:}

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 08:49

Dat was mijn gedachte ook bij je lijstje Thirzasarah. Het is weinig volume, voor mij werkt veel volume met weinig calorieën juist goed. Dan kan ik toch veel eten en heb ik minder behoefte aan snacks. Verder kan je sommige dingen makkelijk vervangen door calorie armere varianten, dat scheelt dan ongemerkt weer.

Ik vond zelf een app eerst ook lastig en vergat het vaak, maar nu zit het er echt in en staan de meeste dingen die ik eet ook al in de app. Dan wordt het makkelijker. Vind het een fijn hulpmiddel. Gisteren zag ik bijvoorbeeld na het avondeten dat ik wel erg weinig calorieën had gegeten, wat ik eigenlijk niet door had. Dan neem ik dus een toetje, waar ik echt van heb genoten :9 .

Fijn dat je weer “on track” bent MuSLi, en klinkt als een fijn ritje dat je gedaan hebt.

Hier weer 0,8 kg eraf. Zaterdag wel een terrasje gepakt en fastfood gegeten, maar ook erg actief geweest, dus dat compenseerde weer.

En een nieuwe spijkerbroek gekocht omdat de oude echt te groot werden *\o/* .

Snippergroen

Berichten: 6695
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 10:05

Ik ga mee met de rest thirzasarah :j Misschien toch eens goed om een tracker te gebruiken? Je voorbeelddag is inderdaad vrij laag in calorieën, maar wellicht heb je ook dagen dat je (onbewust) boven je verbruik eet en daarom zo schommelt. Ja, het is een werkje, maar het geeft je goed inzicht in wat je binnenkrijgt waardoor gewichtsschommelingen ook wat beter te verklaren zijn. Daarnaast zijn dan slaap, stoelgang en stress natuurlijk ook van invloed.

Als je geen calorieën wil tellen zijn er meer methodes om toch de juiste voedingswaarden binnen te krijgen. Google bijvoorbeeld maar eens op 'weightloss without counting calories', daar vind je meerdere sites met uitleg over een indeling van je bord per maaltijd zodat je voldoende eiwitten, koolhydraten en vetten binnenkrijgt zonder daarbij calorieën te hoeven tellen.

Vergeet niet dat voedsel de brandstof voor je lichaam is. Zeker als je in een calorietekort eet is het dus extra van belang dat je voeding genoeg voedingswaarde heeft zodat je lichaam goed kan functioneren :) Daar vallen dan passende verhouding in eiwitten, koolhydraten en vetten in, maar ook voldoende vitamines, mineralen en vezels.

Goed dat je een diëtist overweegt om je verder te helpen. Stel die persoon vooral kritische en nieuwsgierige vragen. Vooral veel 'waarom?'. Waarom moet je doen wat diegene bedacht heeft dat je moet doen? Wat is het effect hiervan? Waarom deze producten? Waarom deze verhouding? Waarom deze hoeveelheid calorieën? etc.