Pleister zit vast aan de wond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Pleister zit vast aan de wond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 19:35

Hoi,

Mijn 6 jarige dochter is maandag gevallen. Het was een flinke schaafwond net boven haar knie. Omdat ze 's nachts niet kon slapen heb ik er een verbandje omheen gedaan. 's Morgens zat dat verbandje een beetje vast maar ik kreeg het wel makkelijk los. Daarna kwam er heel veel wondvocht uit.
Omdat ze naar school moest, heb ik er een grote pleister over geplakt, haar broek deed teveel zeer op de wond. Een hele grote pleister omdat de wond ook groot was.

Toen ze thuis kwam, wilde ik de pleister loshalen zodat het kon luchten, maar het zat vast.
Ik heb haar in bad gezet zodat de pleister los kon weken. De pleister zelf is los gekomen, maar het witte binnenkantje bleef plakken.

Ik mag er dus niet aankomen van haar. Als ik ernaar kijk, gaat ze al jammeren en huilen. Ik heb het in haar slaap proberen los te halen (begin van de nacht wanneer ze het diepste slaapt), maar ze werd direct wakker van de pijn en kon ook niet meer slapen.

Dus nu zit nog steeds het witte binnenstuk van de pleister vast aan haar huid. Iemand een idee om het los te krijgen? Ik heb huidolie geprobeerd en biotex, maar geen succes.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 19:38

Gaasje doordrenken met olijf olie of botter, verbandje er omheen en lekker in laten trekken? Wordt het erg vet van.

Verder zou ik het eigenlijk ook niet weten eerlijk gezegd...

Ineke2

Re: Pleister zit vast aan de wond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 19:42

Weken in warm water met soda :)

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 19:42

Dit heb ik als kind een keer gehad met een schaafwond op mijn schouder. Tijdens het stoeien heeft een van mijn ouders het er toen 'stiekem' in één keer afgetrokken := wellicht een laatste redmiddel?
Lastig, ik snap dat je het eraf wilt hebben, zodat de wond wat kan drogen.

Ineke2 schreef:
Weken in warm water met soda :)

Is dat niet heel pijnlijk met een open wond?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 19:45

Biotex lijkt mij nog pijnlijker en minder goed als soda.

Maar een pleister echt lostrekken van een nog open wond beschadigd de wond extra en is niet goed voor de genezing.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 19:50

Goed laten weken in bad en het haar dan zelf millimeter voor millimeter los halen?

Wel een leermoment om altijd vette gazen in huis te hebben, en deze bij open / schaafwonden altijd tussen de wond en verband te doen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 19:53

Ik heb er nu een warme washand geweekt met soda op gedaan, het doet geen zeer zegt ze.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:01

Ik heb dit ook gehad, geweekt in bad enzo niks hielp. Uiteindelijk naar de dokter terug gemoeten die had een goedje en dat maakt de plakker zo los van de wond! Blijkbaar is dat wel iets wat je zelf in huis kan halen, ik weet alleen niet meer hoe het heette...

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:04

Misschien een tip voor een volgende keer: pleisters voor natte wondgenezing. Ik zweer erbij.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:06

In het bad zetten en laten weken? Verder voortaan een klein vettig gaasje erop doen onder de pleister?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:08

Les voor een volgende keer inderdaad. Geen droge producten op een natte wond.

Is het inmiddels al gelukt? Eventueel met spray wat lijm op lost? Wij gebruiken dat voor de lijm bij stoma’s.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:08

Laulitz schreef:
Ik heb dit ook gehad, geweekt in bad enzo niks hielp. Uiteindelijk naar de dokter terug gemoeten die had een goedje en dat maakt de plakker zo los van de wond! Blijkbaar is dat wel iets wat je zelf in huis kan halen, ik weet alleen niet meer hoe het heette...

Gewoon gedestilleerd water toch? Vroeger ook eens gehad na een operatie. Met pipet tussen pleister en wond druppelen en tegelijkertijd de pleister verwijderen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 20:12

Het is niet het plaksel van de pleister dat vast zit, maar het gaasje.
Ik ga nu kijken of het los wil komen na de soda.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:21

Sowieso is bij een nattere wond een vetgaasje ertussen geen overbodige luxe. Die helpen daar ook tegen

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 20:22

Gelukt! Pffff, dat waren even flinke tranen, maar ik heb hem er voorzichtig af kunnen trekken. Het ziet er nu wel heel vies uit. Heel nat.
Wat kan ik nu het beste doen? Laten drogen? Haar hele bed zal wel onder komen te zitten...

christel0908

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:22

Zuurstofwater doet wonderen en ontsmet ook gelijk de wonde

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 20:24

Bedankt voor alle tips! Ik ga vette gaasjes in huis halen zodat dit niet nog eens gebeurt.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:24

Storm schreef:
Gelukt! Pffff, dat waren even flinke tranen, maar ik heb hem er voorzichtig af kunnen trekken. Het ziet er nu wel heel vies uit. Heel nat.
Wat kan ik nu het beste doen? Laten drogen? Haar hele bed zal wel onder komen te zitten...

Heb je een foto?

Eventueel vetgaas met een eilandpleister en als de wond er ontstoken/geirriteerd uit ziet zou ik gaan voor betadinegaas met eilandpleister.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:25

Storm schreef:

Ik zou het open laten als je geen speciaal gaasje hebt.
En voor dat bed ... daar bestaat een wasmachine voor :D

Wistaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:34

Geen idee. Hetzelfde meegemaakt als kind, gaasje na een schaafwond op m'n knie helemaal vast aan de wond.

Het enige wat ik me nog kan herinneren is een huisarts assistente met hele lange nagels die dat gaasje er in één ruk aftrok... :x :')

Nooit meer gaasjes/pleisters op schaafwonden geplakt... :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:53

Bij paarden zou je er Animalintex omheen doen. Als het echt zo’n nare wond is dan zou ik gerust een stuk van mijn rol afgeknipt hebben en dat met zelfklevend verband of tape vastgezet hebben.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 22:03

Ze wilde er niks op, half trauma overgehouden vrees ik...
Ze ligt nu te slapen en heeft haar been onder de deken uit.
Beddengoed gaat inderdaad in de wasmachine.
Suzanne, dat heb ik helaas niet in huis.

Ik denk dat ik haar morgen een rokje met kniekousen aan geef naar school, ik ben bang dat een broek te pijnlijk is op de wond, en met kniekousen kan het wel lekker luchten.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:13

Misschien nog een tip voor morgen, ik heb zelf een keer een flinke schaafwond op mijn knie gehad en heb toen opgerolde gaasjes boven en onder de schaafwond geplakt met leukoplast tape, die hielden dan mijn broek weg van de wond en evt wondvocht liep in het onderste gaasje. Zo kon ik toch een broek aan (als het tenminste geen skinny model was)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:21

Ik wil toch graag nog wat kwijt over ´natte wondgenezing´. Ik had een aantal jaren geleden een hele nare, grote brandwond om mijn onderarm, van hete olijfolie. Ik liep al een week te tobben met allerlei crèmes en zalven, tot ik in een supermarkt in Frankrijk een enorme pleister vond die ik er overheen plakte. Ik steunde namelijk ook steeds precies op die plek met mijn arm op een tafel of het raampje van de auto.

´s Avonds haalde ik de pleisters eraf en er zat een viezige, bruine drab op mijn arm en de pleister. Maar de wond was wonderbaarlijk mooi aan het genezen, in een halve dag enorm opgeknapt. Drie dagen later was het dicht, zonder littekenvorming.

Sindsdien zweer ik bij natte wondgenezing. De uitleg van het waarom zie je hier: https://www.hansaplast.nl/advies-tips-v ... ndgenezing

Bij ons gaat op elk wondje zo'n pleister en de grotere breng ik nog steeds uit Frankrijk mee.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:22

Als het een schaafwond is zoals ik denk dat het is zou ik er inderdaad niks opdoen. Ik heb ooit een schaaf opgelopen op m'n bovenbeen. Halverwege de dag moest ik gewoon naar huis om een nieuwe broek te halen. Wondvocht kwam door een gaasje en verband en uiteindelijk ook door m'n broek heen. Toen een week in een losse korte broek gelopen en toen was het snel allemaal opgedroogd.