Roesje tijdens kleine ingreep?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Trui

Roesje tijdens kleine ingreep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 15:19

Ik moet binnenkort onder het mes. Het is een kleine ingreep dus bang ben ik niet. Nu heb ik in het verleden nogal nare ervaringen met plaatselijke verdoving gehad...
Het betreft een ingreep in teen + lies. ;(

De chirurg geeft ook aan dat wanneer patiënt onrustig en/of bang is er een kans is dat de plaatselijke verdoving niet naar verlangen werkt.

Nu moet ik dus hoogstwaarschijnlijk onder een roesje.. Zelf heb ik dit nog niet meegemaakt (omdat alle voorgaande ingrepen dus met prik gingen).
Ik heb al wel iets gegoogled maar ben benieuwd of er mensen uit ervaring kunnen spreken over een roesje. :D

Hoe ver ben je normaliter weg? Wat heb je nog door? Hoe voel je je als je eruit komt? Waar is het mee te vergelijken?

Ik ben graag iemand die van zoveel mogelijk mensen ervaringen wil horen zodat ik écht weet wat ik kan verwachten :brr:

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 15:35

Roesje verschilde niet veel van de narcose qua het weg zijn behalve dat ik toen de arts de ontslagronde deed eind van de middag ik dacht; hey die heb ik eerder gezien! Heel apart vond ik dat.

En vergeleken met narcose super fit. Liep zo weer weg.

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 15:37

Ik heb dat een keer gehad. Een vriendin vertelde me dat haar moeder ondanks het roesje nog steeds wakker was, dus daar werd ik erg zenuwachtig van. Heb dit ook uitgesproken naar de anesthesist en die moest lachen en zei: nee hoor, je bent absoluut niet wakker. En dat klopte! Ik kreeg een middel via het infuus, viel in slaap, werd weer wakker in mijn bed en dat was het. Ik vond het geweldig. :D

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 15:37

Ik heb een poosje terug een ingreepje onder een roesje gehad, ik zag er vreselijk tegenop vooral ook omdat ik de middelen die je krijgt vooral ken van terminale mensen op mijn werk. Collega had ook ervaring en kende het gevoel, die wist me echter te vertellen dat het echt lekker spul is.
Ik kreeg het spul pas ingespoten (in infuus) in de behandelruimte, ik heb aan het begin weinig gevoeld, tijdens de meer pijnlijke momenten staat me wel iets van bij dat ik dat kenbaar heb gemaakt (je raakt nogal ongeremd dus ik denk dat ik het duidelijk kenbaar heb gemaakt }:0 )
Verder weinig meegekregen.
Daarna word je naar de uitslaapkamer gebracht waar ik nog heerlijk heb liggen slapen, ik werd op een gegeven moment wakker van de bloeddrukband die oppompte maar toen ik op de monitor keek zag ik dat de bloeddruk voor mijn doen nog heel erg laag was en dat ze me vast nog even lieten liggen. De keer daarna dat ik meekreeg dat hij oppompte was ie al een stuk beter en kwamen ze ook met een broodje.
Ik was heel bang voor misselijkheid maar helemaal geen last van gehad.
Ik was vreselijk zenuwachtig maar ga er volgende keer wel rustiger in door deze ervaring.

edit: ik was dus niet continu in slaap maar kwam mogelijk ook omdat ik op dat moment al benzo's slikte (zelfde groep middel die je ook krijgt voor een roesje) en dat er daarom mogelijk al wat gewenning was.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 15:38

Enige ervaring die ik met een roesje had was voor een colonscopie. Ik had verwacht bij te blijven, dat wilde ik namelijk, maar ik was echt zo weg :') Wel was ik na het onderzoek weer heel vlot wakker. Ik weet alleen dat de arts nog iets gezegt had aan het einde, verder was ik echt in slaap. Ik had een klein beetje kater gevoel (wat hoofdpijn) en heb bij thuiskomst nog wat uren geslapen. Verder geen gekke dingen.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik toen ook al vermoeid was ivm slecht slapen door reuma+pijn. Bij dat onderzoek kreeg ik ook een zware pijnstiller dus was voor bij gewoon hele verademing :D

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 15:38

Ik was tijdens mijn roesje voor een maagonderzoek heel onrustig, maar weet er bijna niks meer vanaf. En op de uitslaapkamer heb ik meerdere dingen 3 keer verteld :') . De zuster en mijn man hadden elke weer van jaha dat weten we nu wel :roll: dat heb je net ook al verteld, en ik had zoiets van oh echt waar weet ik niks van :o?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 15:40

Ik heb een keer een ingreep gefilmd waarbij de patiënt onder een roesje was ipv onder narcose, en zij was idd 'wakker'. Niet helemaal maar ze strubbelde bv wel tegen toen de bronchoscoop naar binnen ging en praatte ook af en toe. Ze kon zich er helemaal niks van herinneren, zei ze achteraf.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 15:45

Ik heb een roesje gehad bij het verdoven van mijn arm en bij de ingreep in mijn pols zelf.
Bij beide roesjes was ik eigenlijk heel snel weg. Het eerste roesje voor de verdoving van mijn arm ging wat minder, de anesthesist prikte mis en ik schoot vol uit mijn roesje om meneer een stamp te verkopen. Gelukkig was de assistent heel snel en had ze door waar mijn vuist heen ging voor ik dat zelf wist. Met een extra roesje ging het daarna wel, ik voelde het nog maar niet de puf om het echt door te laten dringen of om er op te reageren. Uiteindelijk had ik van die prik in mijn oksel een blauwe plek die van oksel tot onderste rib liep en van oksel tot elleboog dus dat ik reageerde was niet heel raar :+
Maar wat Polly zegt, je wordt heel los :')

Het tweede roesje was heerlijk. Daar was ik ook minder bang voor dan voor de eerste omdat de arm waar ze aan gingen pielen toch al verdoofd was.
Ik werd pas wakker toen ik wakker geschud werd omdat ik op moest staan. Ik had echt zo'n typisch "welk jaar is het >;) " gevoel. Daarna ben ik op een stoel neergezet om het roesje uit te laten werken maar ik heb 2 uur heerlijk geslapen tot ik van de verpleging toch echt mijn thee op moest drinken en de cracker op moest eten. Uiteraard was ik daar heel boos over want ik wilde gewoon lekker slapen :')

Eenmaal aangekleed en klaar om te gaan wilde ik langs de IKEA om een banaan te eten (?). Verder heb ik van de eerste 2 uur buiten niet heel veel meegekregen, behalve dat de banaan vies was.

Ik moet waarschijnlijk binnen nu en een paar jaar weer voor dezelfde ingreep maar buiten de verdoving voor mijn arm heb ik met de roesjes geen probleem gehad.

mvdende

Re: Roesje tijdens kleine ingreep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 15:56

Ik heb 1x dormicum gekregen om mijn gebroken enkel te zetten. Ondanks dat ik volgens mijn vader moord en brand schreeuwde, heb ik voor mijn gevoel lekker geslapen.

2e keer echt een roesje tijdens een slokdarm echo, viel snel in slaap, enigste was dat ik het KOUD had toen ik wakker werd. Ondanks zeuren tegen de verpleging, kreeg ik niets om warmer te worden, zij vonden 2 dekens wel ff genoeg.

3e keer was echt narcose en met wakker worden hadden ze een speciale deken, nu niet koud gehad.

Als ik kon kiezen tussen lokale verdoving en een roesje, dan 1000000% een roesje.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:05

Vaak blijf je inderdaad wakker met een roesje maar kan je je er achteraf niks meer van herinneren. Met een gastroscopie meegemaakt dat het enorm moeizaam ging bij een patiënt met een roesje die enorm tegenstribbelde en zonder problemen bij een patiënt zonder roesje. Maar goed, de eerste patiënt kon zich er achteraf niets van herinneren dus prima, het heeft gewerkt.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 16:08

Bedankt iedereen!
Ik ben ook zo bang dat als het roesje uitgewerkt is ik veel pijn voel. een verdoving blijft natuurlijk toch nog even zitten...

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:12

Hier een roesje gekregen, alles meegekregen en onthouden :j Maar ik vond het enorm meevallen.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:16

Helaas de afgelopen tijd veel in het ziekenhuis geweest en een roesje.....heerlijk.
Wees ontspannen, laat het over je heen komen.
Je gaat als het ware in 1x uit en dan word je weer langzaam wakker op de uitslaapkamer.

Je hoeft niet bang te zijn (al is zo'n eerste keer natuurlijk spannend), je bent in goede handen in het ziekenhuis.

Sterkte!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:29

Ik heb een keer een roesje gehad. Weet nog dat ik halverwege de operatie woest wakker werd van boorgeluiden. Bleek dat ze de schroeven in mijn knie aan het vastzetten waren :+ Ik kan echt niet tegen boorgeluiden als ik slaap _O-

Wat ik ook gek vond was dat ik me maar delen kon herinneren, maar niks er tussenin. Heel gek was dat.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:52

Heel eng, sommige verhalen hier.

Dus men voelt wel pijn enzo. Maar je geheugen wordt uitgeschakeld en lam gemaakt, lijkt het wel????

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 17:04

nee hoor ik herinner me dat ook nog wel.
Feit dat ik pijn voelde was omdat het een heel naar onderzoek was en ik waarschijnlijk al wat gewenning had op een deel van de medicatie.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 17:10

Ik was zo weg toen ik een roesje kreeg en het leek ook alsof ik twee minuten later weer wakker was. Naar mijn gevoel was ik meteen klaarwakker, maar langs mij lag iemand ook wakker te worden en die was wel zo een beetje wartaal/gekke verhalen aan het vertellen. Tot op heden wil ik er rotsvast in geloven dat ik dat niet heb gedaan. :D

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 17:11

Ik wil geen pijn :=

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 17:13

dan geef je toch aan dat je daar bang voor bent, kan je gewoon mee praten he, met die behandelaars voor je de behandeling ondergaat. Ik heb aangegeven bang voor misselijkheid te zijn, was ook alle begrip voor.

Mijn collega adviseerde me vooral te blijven praten tijdens het onderzoek, dan krijg je vanzelf meer :')

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 17:17

Mijn geliefde moest ook een colonscopie met een roesje. En die kreeg toen hij 'bij' was het resultaat aan bed. Het was maar goed dat ik erbij was want zijn recorder stond nog niet op 'opnemen'. Hij was erbij maar heeft niks onthouden. Wist niet eens dat die beste man daar zn best had staan doen alles helemaal duidelijk te maken. We liepen het ziekenhuis uit en hij vroeg: 'wanneer krijgen we nou de uitslag?'... Terwijl die man net had vertelt dat er niks loos was... Stond echt even verbijsterd van wtf?? Haha

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 17:29

Ik heb toen naast een roesje nog een ruggenprik gehad (hilarisch trouwens), dus ik heb zeker geen pijn gehad!

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 17:58

Neem aan dat je dan wel goede pijnstilling krijgt.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:19

Het verschilt per persoon, volgens mij, hoe je op een roesje reageert. Ik kan me het meeste herinneren en huppel na een uurtje het ziekenhuis weer uit. Anderen zijn helemaal weg en hebben een halve dag last van geheugenverlies en slaperigheid.

Ik heb meerdere keren een roesje gehad. Vind het heerlijk :+
En er zijn geen heerlijkere nachten dan na een roesje. Slaap zo lekker dan :Z

Joh, met pijnstilling en een en roesje komt het echt wel goed. Ik was in staat om aan te geven als het pijn deed. Dan gaven ze iets meer pijnstilling.
Geef aan dat je er tegenop ziet. Dan wordt er echt wel goed voor je gezorgd.
Laatst bijgewerkt door amber15 op 12-05-20 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:21

Als er een ingreep moet plaatsvinden krijg je natuurlijk ook pijnstilling! De onderzoeken waar sommigen het hier over hebben zijn darm of maag onderzoeken, dat is gewoon naar maar kun je niet verdoven. Als er bij Trui iets moet worden weggesneden zal er zeker ook verdoofd worden.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:28

Tanya, ik krijg wel degelijk pijnstilling tijdens een colonscopie. Is ook echt wel nodig.