Persoonlijkheid stoornis hoe mee om gaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Persoonlijkheid stoornis hoe mee om gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 13:55

Ken jij iemand met een persoonlijkheid stoornis, en hoe ga je daar mee om? En heeft iemand met zo.n stoornis ook hulp nodig, bv van een psychiater. In mijn naaste omgeving heb ik er mee te maken, meer info kan via een pb.

Azmay

Re: Persoonlijkheid stoornis hoe mee om gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 14:49

Ik denk dat dat per stoornis en per persoon heel erg verschilt.
Ik ken mensen met en heb zelf een persoonlijkheidsstoornis, maar ben ook maar gewoon mens :+

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 15:04

Wat wil je met dit topic bereiken? Info over hoe je ermee om moet gaan?
Wat meer duidelijkheid en evt. Wat voor persoonlijkheidsstoornis is wel handig. Nu is het vooral erg onduidelijk wat je doel met dit topic.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 15:07

Ik ben mantelzorger en de persoon waar ik kom heeft een persoonlijkheid stoornis. Heeft echt hulp nodig maar weigert dat.Ik heb echt advies nodig hoe ik er het beste mee om kan gaan.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 15:08

Iemand moet zelf hulp willen, anders gaat therapie ook echt niet helpen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 15:12

Dat klopt dus wordt het erg lastig.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 15:13

Maar er zijn meerdere persoonlijkheidsstoornissen. Welke heeft die persoon

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 17:03

Mijn exman heeft een narcistische persoonlijkheidsstoornis, vastgesteld door meerdere therapeuten. Hij weet dit zelf ook, maar wil niet net zichzelf aan het werk, en daarom is het nu ook mijn ex.
Aan sommige stoornissen is weinig te doen als mensen niet mee willen werken, of als ze zelf ontkennen een stoornis te hebben. Dan kun je er wel mee willen omgaan, maar uiteindelijk trek je aan het kortste eind...

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 19:08

marleen_usar schreef:
Ik ben mantelzorger en de persoon waar ik kom heeft een persoonlijkheid stoornis. Heeft echt hulp nodig maar weigert dat.Ik heb echt advies nodig hoe ik er het beste mee om kan gaan.

Heel spijtig voor die persoon, maar dan houdt het op.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 19:26

Dicht bij jezelf blijven. Als de persoon hulp nodig heeft maar dat weigert, kan jij er ook niets aan doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 19:40

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 19:43

Er zijn zoveel verschillende persoonlijkheidsstoornissen. En bij elke zijn er andere klachten/ dingen. Ik heb er zelf ook eentje. Je mag een PB sturen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 09:52

Even een braaf achtergrond verhaal.
Er is discussie tussen psychologen om de term maar af te schaffen: 'wat is precies een persoonlijkheid?', die vraag valt al niet te beantwoorden, laat staan dat je daar dus stoornissen in zou kunnen aanwijzen.
Ernstiger is het, dat de term soms volstrekt overbodig leed en wat al niet toevoegt: "mijn persoonlijkheid is gestoord, ik ben kennelijk door en door verrot / beschadigd/ etc", ook al omdat men er ooit van uitging 'dat een persoonlijkheidsstoornis niet te genezen is'. (Dat valt gelukkig wel mee.)

Een betere term: "de 2e as van de dsm", al zegt dat een normaal mens niets. Het zijn thema's, patronen 'de lange lijnen in iemands biografie', dingen die telkens terugkomen.
Op zich prima om naar te kijken.

En er zijn ooit drie clusters 'persoonlijkheidsstoornis' opgesteld, het bange type (zoals de ontwijkende persoon), het brutale type (anti sociale persoon) en nog ééntje.

Borderline persoonlijkheidsstoornis kun je al gewoon een boek over schrijven.
Ooit leerden psychiaters elkaar:'pas op voor die lui, ze gaan je proberen te manipuleren - vertrouw ze dus nooit'. (Hoezo, ziekmakende hulp...?)
Tegenwoordig is er het werk van Thomas Rinne: binnen borderline heeft hij 4 typen onderscheiden, maar alle 4 zijn 'neuro hormonale littekens in de hersenen' - en 1 type is een reactie op vroegkinderlijke traumatisering.

Balen als jij vindt dat iemand hulp nodig heeft, maar de persoon zelf dit niet wil of niet inziet.
Maar niet alle therapeuten hebben het in huis om te werken als Marsha Linehan (die zelf borderline heeft en professor is in de psychologie van borderline) "tegelijkertijd iemand volledig accepteren ('je bent goed zoals je bent') en tegelijkertijd moeten er dingen veranderen".

En voor jezelf: inderdaad dicht bij jezelf blijven, helder proberen te maken wat je wel en niet wil, waar je grenzen liggen en eventueel waarom dit zo is.