Fijn rustgevend / stresverlagend middel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTimeXL

Fijn rustgevend / stresverlagend middel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 08:42

Hallo bokkers,

Ik ga volgende week mijn paard verhuizen naar zijn nieuwe stal. Ik heb dit paard nu een jaar en dit is de eerste keer dat ik mijn paard zelf ga verhuizen. Ik ben er nu nog hartstikke rustig onder en heb er vooral veel zin in alleen ken ik mij zelf bij nieuwe dingen net iets te goed. Ik weet namelijk dat het eventueel kan voor komen dat ik wat nerveus gespannen ben en dat is juist niet wat mijn paard kan gebruiken. Nu vroeg ik mij af met wat voor stressverlagend middel jullie goede ervaringen hebben. Ik moet zeker gewoon alert zijn maar het zou fijn zijn als ik een middel voor de zekerheid kan aanschaffen wat net even de scherpe kantjes eraf haalt.

Alvast bedankt!

Flux

Re: Fijn rustgevend / stresverlagend middel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 08:47

Herkenbaar! Ik gebruik de pilletjes van A. Vogel. Rust extra sterk heet het geloof ik. Probeer twee dagen van te voren al te beginnen. Ik heb ook veel stress en bij mij haalt het zeker de scherpe randjes weg!

Succes volgende week, gaat goedkomen!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 08:53

Valdispert of Bach rescue.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 09:04

Je zou nu je nog een paar dagen hebt kunnen kijken naar iets van meditatie of ademhalingsoefeningen. Pilletjes werken niet bij/voor iedereen en met ademhalingstechnieken kun je zelf ook al veel doen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 09:04

De drogist heeft potjes staan met gaba, L-Glutamine en Salvia officinalis.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 09:06

Bach rescue. Dit werkt heel fijn. Is een spray, dus kun je meenemen ook.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 09:10

O wat een goeie tips allemaal! Meditatie en ademhalingsoefeningen zijn ook goed om te bekijken.

Nu ben ik er nog heel rustig onder maar op het moment zelf als iets nieuws is ook buiten de paarden om kan ik echt zo gestrest zijn en dan ook prikkelbaarder etc. En dat wil ik absoluut niet overdragen op mijn paard want voor hem is het natuurlijk ook spannend verhuizen naar een nieuwe plek.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 09:11

valdispert rust, werkt enorm goed :j

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 09:14

Ik gebruik op dat soort momenten Bach Rescue pastilles, zijn een soort snoepjes die je langzaam weg sabbelt zeg maar :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 09:15

Valdispert werkt idd goed :j

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 09:33

Flowery schreef:
Ik gebruik op dat soort momenten Bach Rescue pastilles, zijn een soort snoepjes die je langzaam weg sabbelt zeg maar :)

O dat klinkt ook erg goed van die pastilles die kan ik zelfs op gaan sabbelen als ik hem ga ophalen. Hoor Valdispert ook vaak. Echt bedankt voor al die tips!

is het verstandig om die valdispert ook een paar dagen van te voren al te nemen?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 10:09

Het kan ook een optie zijn om een goede bekende mee te nemen bij de verhuizing. Zelf doe ik dat ook vaak en als ik dan merk dat ik toch wat gespannen word dan neemt diegene het touw over.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 10:11

Dat is natuurlijk een hele goede tip, die bovenstaande. Oud stalgenootje van ons had ook altijd veel stress bij laden. En paard dus ook. Als mijn man het overnam liep hij er zo op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 10:11

Ik zou me over het verplaatsen van je paard niet druk maken als hij makkelijk de trailer opstapt. Voor hem is het niet 'oh! Verhuizen.'
Voor hem is het: 'trailer. Waar hangt het hooinet?'

Desnoods kun je hem laten laden zodat hij jouwn spanning niet voelt. Wellicht stelt je dat iets gerust. Mijn verzorgveulen dacht bij de verhuizing toen ze in de box werd gezet: 'dat is gek, hier ben ik nog niet geweest. *snuffel snuffel* hey! Hooi!'

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 10:24

Ja dat is waar. Ja mijn moeder gaat mee. Die heeft niet heel extreem veel ervaring met paarden, maar is heel rustig en nuchter en stapt ook altijd dagelijks met mijn paard aan de hand als ik op vakantie ben bijvoorbeeld. En heb gelukkig van nature een hele rustige ruin.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 10:48

HorseTimeXL schreef:
Flowery schreef:

O dat klinkt ook erg goed van die pastilles die kan ik zelfs op gaan sabbelen als ik hem ga ophalen. Hoor Valdispert ook vaak. Echt bedankt voor al die tips!

is het verstandig om die valdispert ook een paar dagen van te voren al te nemen?

Paar dagen van te voren nemenhoeft niet, maar kan wel handig zijn om effect te testen, dus hoeveel je moet nemen voor het gewenste resultaat.
De variant die ik heb (valdispert rust geloof ik) mag je er 3x daags 3 van, maar als ik dat neem ben ik compleet van de wereld :+ ik heb genoeg aan 1 per keer(en durf dan ook rustig 4x op een dag wat te nemen indien nodig, zolang ik maar niet de max dagdosis over ga, maar daar kom ik toch nooit bij in de buurt) Bij 2 tegelijk merk ik al duidelijk dat ik traag wordt en niet alles maat er gebeurt meer meekrijgt.

Nancy96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 10:54

een druppel lavendelolie op je kraag. werkt voor jouw rustgevend en ook voor je paard. want die geur hangt dan om je heen. werk bij mij erg goed.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 11:07

Nancy96 schreef:
een druppel lavendelolie op je kraag. werkt voor jouw rustgevend en ook voor je paard. want die geur hangt dan om je heen. werk bij mij erg goed.

O goeie!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 10:03

Janneke2 schreef:
De drogist heeft potjes staan met gaba, L-Glutamine en Salvia officinalis.

Ik gebruik gaba voor t slapen gaan maar zou t niet aanraden voor overdag als je scherp wil blijven.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:30

Gaba verdooft of versuft niet. Je kunt dus uitstekend scherp blijven.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:26

Janneke2 schreef:
Gaba verdooft of versuft niet. Je kunt dus uitstekend scherp blijven.

Dat is misschien de theorie maar zo werkt het niet voor iedereen, mijn zus was de volgende dag duf als ze het voor het slapen nam en ik heb in het begin wel eens overdag 2 capsules genomen en werd zo duf als een konijntje, dat is dus de reden dat ik dat aangaf. Ligt misschien ook aan je eigen GABA niveau of je dat effect wel of niet krijgt, maar toch dat moet je dan wel vooraf weten.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 14:26

Heb in ieder geval die Valdispert aangeschaft. Ben heel benieuwd en misschien kan ik sowieso voor de zekerheid druppel lavendel olie in mijn kraag doen dan is wel een goeie eigenlijk. Heb wel afgesproken dat, afhankelijk hoe ik mij voel, ik vraag of mijn moeder hem inderdaad kan laden. Ze heeft een paard nooit in de trailer gezet, maar met hem lopen kan ze wel en ik kan dan wel de instructies geven wat ze moet doen als hi in de trailer staat. Hij heeft nooit moeilijk gedaan met trailer laden maar het is wel een paard dat best gefocust is op mij en wil niet krijgen dat hij door mij in feiten, opeens moeilijk gaat doen de trailer op.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:14

@Alwiene:
Gaba verdooft of versuft niet, zoals 'de -pammen' doen.
Dat is gewoon zo, maar het spul slikken is uiteraard bedoeld om te kalmeren, wat zogezegd neerkomt op je eigen hoeveelheid gaba verhogen.

Wordt het te hoog, dan ga je idd richting suf, sloom, slaperig.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-20 13:33

Merk dat die Valdispert echt werkt. Of nouja ik voel nog wel een klein beetje spanning, maar ik houd het niet meer vast wat normaliter bij mij snel wil gebeuren bij nieuwe of enge situaties. Dan wil ik bijna vergeten te ademen waardoor de spanning eigenlijk nog meer toe neemt. Ik had aangeboden gisteren de paarden naar binnen te halen en het waaide best wel. Dus dacht kan het meteen toepassen en even testen. En mijn eigen paard naar binnen halen vind ik geen probleem maar paarden van andere mensen vind ik best spannend, want was een paard van iemand anders gek doet en opeens iets krijgt of wat dan ook. Maar ik was eigenlijk best relaxt haha. Denk dat ik het de komende dagen gewoon blijf slikken zodat ik niet de spanning opbouw.

De tip van de lavendel olie ga ik ook toepassen. Had nog lavendel olie thuis staan dus ach baat het niet dan schaadt het niet.