Hard van paard gevallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paardengek95

Hard van paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 15:42

Hallo allemaal!

Vorige week donderdag ben ik van een paard afgevallen. Ik viel op mijn rug en waarschijnlijk ook mijn nek. Direct erna enorm veel pijn in mijn rug. Wel opgestaan maar direct naar de spoed gegaan. Vanwege de huidige crisis zijn er geen foto's gemaakt en werd er gezegd dat het gekneusd is en ik naar de huisarts moest gaan. Diezelfde avond gebeld door dit ziekenhuis met de mededeling dat ze het toch niet helemaal vertrouwde en of ik nog naar de huisartsenpost wilde gaan. Nou dat gedaan, zelfde verhaal. Zware kneuzing en kreeg pijnstillers. Uiteindelijk via de huisarts eergisteren een foto laten maken want de pijn blijft. Niks gebroken gelukkig. Fysio gebeld, ook allemaal telefonisch vanwege corona en heb een aantal oefeningen voor mijn onderrug.

Nu blijft de pijn dus echt intens aanwezig. Vooral als ik loop en kracht zet op mijn linkerbeen. De pijn komt links vanuit mijn onderrug en straalt door naar mijn bil en bovenbeen, soms ook kuit en voet. Het is een best intense, stekende/zeurderige pijn die heel diep voelt. Ik kan het niet aandrukken. Ik kan niet langer dan 5 minuten lopen of ik ga echt door de grond. Slapen is een hel en omdraaien in bed lukt ook niet. Ook kraakt het behoorlijk op de plek waar het pijn doet. Herkent iemand dit als een kneuzing? Of klinkt dit als iets anders? En iemand een idee hoe lang dit aan houd? En hoe ik er vanaf kom haha. Ik hoor het heel graag!!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 15:49

Een goede kneuzing doet soms meer pijn dan een breuk en houdt ook makkelijk weken aan.

Dus rust, gedoseerd bewegen iom de fysio en eerst eens afwachten hoe dat gaat.

Je klinkt als een echte ruiter: Alles moet vandaag gefikst zijn, maar wees alstjeblieft een beetje zuinig op de lijf.
Je bent pas een week onderweg, dat is niets helaas.

Sterkte!

Oehlala

Re: Hard van paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 15:53

misschien een zwelling die oo je ichias zenuw drukt. die loopt van je onderrug naar je voeten en net afhankelijk waar die klem zit voel je de pijn. ik loop er al jaren mew rond. is geen pretje. maar als de zwelling afneemt, gaat dat gevoel ook weg.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 15:55

Ik zou je arts weer bellen. Zulke klachten na ruim een week zou ik erg verdacht vinden.

Het zou toch wel een beetje beter moeten gaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 15:57

Ik heb na een val een keer mijn spieren in mijn rug gekneusd en dat duurde ongeveer 6 weken voor ik weer enigszins normaal kon bewegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 15:57

Geduld.

Mijn gekneusde rug heeft mij destijds ruim 7 weken gekost eer ik me weer een beetje fatsoenlijk in bed om kon draaien _O-

Mariskaa3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 16:35

Ja dit klinkt mij bekend. Ik ben 3 jaar terug tegen het hek rond de bakrand gevallen. Ook lang met zeer veel pijn rondgelopen echo en mri gehad. Uiteindelijk was door de klap mijn bekken zo erg scheef gaan staan waardoor ik ook uitstralingspijn had, verder was mijn bovenbeen ook gekneusd (en zowat zwart van de bloeduitstortingen). Ik kon nog geen kilometer lopen zonder door de grond te zakken van de pijn. De pijn die je beschrijft klinkt bekend. Uiteindelijk heeft de chiropractor dit gevonden en in combi met mensedieck krachtsport en zwemmen. Kan ik het nu 90% van de tijd goed houden.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 16:44

Geef het nog een week. Ik viel 3 jaar terug en landde op mn kont en heb 3 helse dagen gehad, wist niet of ik nou wou zitten, staan of liggen. Maar toen ik een been brak dacht ik nah vast wat verrekt ofzo. Het lukte me niet op op mn pony te komen anders was ik gewoon verder gereden. Bij mij was de kneuzing vele malen erger en vervelender dan de breuk. Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt, maar geef het echt nog wat tijd. Probeer een warm bad als dat kan en niks mis met een paar paracetamollen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 16:46

Sterkte ts doe rustig aan

Een aantal jaar geleden ook gevallen. Pijn was wel te doen dus ben niet naar de ha gegaan. Werkte in de horeca en na een aantal weken kon ik niet meer, elke keer een stekende pijn links van mijn onderrug door mijn bil en voet.
Foto's wezen niks uit en heb het uiteindelijk met fysio opgelost.

Even volhouden en rustig aandoen, de fysio helpt echt als je daar heen kan

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 16:48

Je rug heeft natuurlijk een flinke klap gehad en er kan makkelijk een zenuw klem zitten, dat gaat nog wel fftjes duren.
Ik had ook zenuwpijn in mijn rug na een val, daarbij een gescheurde spier in mijn onderrug, dus zodra de zenuwpijn erin schoot spande ik de gescheurde spier aan, dat was ook niet zo fijn. _O-
Ik denk dat je nog wel wat langer zoet bent maar gewoon rustig aan bewegen is altijd wel goed.
En straks naar de fysio.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 16:52

Misschien is het een idee om een afspraak in te plannen bij een osteopaat.
Al is er misschien nu wel een wachttijd.
Als je bekken scheef staan kan je daarvan ook uitstraling krijgen naar je been.
Maar die kan wel alles bekijken, spieren, gewrichten, ect.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 17:01

Klinkt heel bekend! Ik ben ook naar gevallen, op mijn SI gewricht en de spier die vanaf daar naar mn bovenrug en kont liep deed weken pijn. Echt een heftige pijn, voelde alsof ik gestoken werd met een mes en heet bloed door mn kont heen stroomde elke keer.
Ik kon niets anders dan heel rustig aan doen. Voor het een beetje beter was, was ik een week verder. Voor het helemaal over was, 3 weken. Rustig aan doe en sterkte!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 17:10

Gekneusde rug, dat is met stip de naarste en meest pijnlijke blessure die ik ooit gehad heb. Ben vanaf stal op een plankje de ambu in gegaan. Gelukkig niet gebroken.

Lopen kon ik niet vanwege de pijn. Omdraaien in bed was niet mogelijk wekenlang. En dat ondanks zware pijnstillers. Heeft weken geduurd voor het over was. Fysio ontdekte na een week of 2 fysio en oefeningen doen dat er een wervel iets verschoven was. Die is gemanipuleerd en vanaf toen ging ik pas goed vooruit. Dat die wervel niet helemaal goed stond is op de foto en scan niet gezien. Dus ja het kan heel lang duren. En ook de pijn is normaal.

Paardengek95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 17:20

Bedankt voor al jullie reacties!! Klinkt alsof ik inderdaad geduld moet hebben helaas haha. Het voelt bij mij ook alsof er iets verschoven is of iets blokkeert. En de pijn voelt zo intens dat een kneuzing zo ‘niet heftig’ klinkt maar zo te horen is dat dus vrij normaal.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 17:21

Als er ook een manueel therapeut in de fysio praktijk werkt die eens laten kijken naar je rug. Dat heeft bij mij ook geholpen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 17:29

Ook ik moet helaas de rest volgen....het is gewoon verschrikkelijk pijnlijk. Absoluut de pijnlijkste blessure die ik ooit gehad heb. En t duurt nog lang ook. Bij mij was t onderrug/bekkenrand. De eerste week was een ramp, daarna ging het zeer langzaam vooruit. Hele dagen pijnvrij was ik echt pas na een jaar ofzo, begon altijd weer te zeuren. Weer gaan trainen heeft me daar wel bij geholpen trouwens, echt wat krachttraining enzo. Merk ik nog als ik dat teveel laat wegzakken. Dus ja, heel veel sterkte, goed luisteren naar je lijf en vooral niet te snel willen opbouwen....

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 17:35

Voordat ik met een osteopaat of fysio aan de gang ging zou ik toch eerst zorgen dat ze een foto maken. Reguliere zorg kan worden opgestart en dit moet je niet onderschatten. Kan ook een gescheurde ruggenwervel zijn. Dat heb ik ooit gehad en de symptomen komen ook overeen. Dus is zou me niet zo maar weg laten sturen. Ze hebben zelf toch ook al getwijfeld.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 17:36

Sizzle schreef:
Ik heb na een val een keer mijn spieren in mijn rug gekneusd en dat duurde ongeveer 6 weken voor ik weer enigszins normaal kon bewegen.

Robijntjah schreef:
Geduld.

Mijn gekneusde rug heeft mij destijds ruim 7 weken gekost eer ik me weer een beetje fatsoenlijk in bed om kon draaien _O-

Same here. Nooit geweten dat een spier zo'n pijn kon doen. :n

Paardengek95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 17:44

blue_sky schreef:
Voordat ik met een osteopaat of fysio aan de gang ging zou ik toch eerst zorgen dat ze een foto maken. Reguliere zorg kan worden opgestart en dit moet je niet onderschatten. Kan ook een gescheurde ruggenwervel zijn. Dat heb ik ooit gehad en de symptomen komen ook overeen. Dus is zou me niet zo maar weg laten sturen. Ze hebben zelf toch ook al getwijfeld.

Er is eergisteren een foto gemaakt van mijn onderrug! Er was geen breuk te zien (kreeg de uitslag binnen 5 minuten al)

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 17:45

Gelukkig maar! Dan is het geduld oefenen. Beterschap.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 22:44

Ik ben een tijd terug ook hard op mijn rug gevallen.

De gewrichtjes van mijn wervelkolom waren gekneusd en de spierspanning was enorm - en dat doet zeer.
Omdraaien in bed is een ramp geweest.

Wat wel een verschil is tussen jouw ervaring en de mijne: lopen was vermoeiend voor me, maar het luchtte wel op.
(De eerste paar dagen was het bank'hangen' - liggen, dus - en soms 5 minuutjes lopen.)

En de medics douwden ivm diagnose stellen eerst op mijn wervelkolom (dat vond ik griezelig, maar het deed niet echt zeer ofzo)
en daarna op de spierlaag pal naast de wervelkolom - ook dat luchtte op.

De eerste dagen heb ik wat paracetamol geslikt, maar alles bij elkaar drie dagen twee pillen oid.
(Ik heb een rare pijngrens: soms erg hoog, soms juist giga laag - en 'ik wil graag de alarmbel horen'.)

En mbt uitstraling naar je bil: blijf de fysiotherapeut en de arts op de hoogte houden, ik ken uitstraling als een minder gunstig teken. (Bijvoorbeeld zenuw zit klem - niet altijd op de foto te zien, maar een othomanueel arts kan het wel voelen.)

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 22:51

Iris369 schreef:
Bedankt voor al jullie reacties!! Klinkt alsof ik inderdaad geduld moet hebben helaas haha. Het voelt bij mij ook alsof er iets verschoven is of iets blokkeert. En de pijn voelt zo intens dat een kneuzing zo ‘niet heftig’ klinkt maar zo te horen is dat dus vrij normaal.

:j Mijn ervaring is dat een kneuzing juist veel meer pijn doet dan een breuk (over het algemeen gesproken). Na een ongeluk had ik aan de ene zijde mn ribben gekneusd en een paar gebroken, aan de andere zijde waren ze bijna allemaal gebroken (ja, was een fiks ongeluk, 4 weken ziekenhuis, maar dat terzijde). Ik kan me nog goed herinneren hoe die gekneusde zijde veel meer en veel langer zeer heeft gedaan dan de andere kant.

Dus gun jezelf inderdaad die rust, en probeer geduld te hebben. Wel is het zeker niet onverstandig ook eens te kijken of je op termijn een goede osteopaat of fysio kunt vinden om eventueel te begeleiden naar een goed herstel. Herstellen is echt heel erg belangrijk, en pak je het verkeerd aan of wil je te snel, dan kun je daar je leven lang last van ondervinden.

Heel veel sterkte vooral voor nu. :(:)

twisietos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 23:38

Hebben ze ook een foto van je bekken en heup gemaakt Ik ben eind maart van mijn jonge gelanceerd,en in eerste instantie geen breuk maar 5 dagen later toch foto bleek breuk in heupbeen had ook helse pijn maar mijn pijn medicatie ging gelukkig wel werken en 6 wkn niet belasten

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 00:00

Na een flinke interne kneuzing heb ik weken op de maximale pijnstilling gestaan.
Ook was mijn bekkenbot zeker een jaar gevoelloos.

Mijn huisarts gaf, niet eens in coronatijd, dit advies al gewoon via de telefoon.

De intense pijn kon volgens hem zeker 6 weken duren.

waar ik zelf op spier niveau, veel aan heb gehad, was triggerpoint massage.
Zelf ben ik geen fan van dry needling maar wel van de ook zeer pijnlijke methode, knoopjes eruit drukken.

Dat gaf mij al enorm veel verlichting.

Dit doe ik sindsdien ook veel zelf, de knopen in mijn kuiten, en regelmatig tennisbal in kniekouds en dan mijn rug onder handen nemen.
En dan 1x in de 3 maanden een hele massage.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 00:04

Ook al is het niet gebroken het kan een tijd duren. Ik ben vorig jaar van mijn merrie gevallen en de spieren rond mijn nier gekneusd en mogelijk nier zelf ook. Dat heeft een behoorlijke tijd geduurd voor het weer een beetje normaal voelde.