Dochter heeft weer krentenbaard? Of iets anders? Foto.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Dochter heeft weer krentenbaard? Of iets anders? Foto.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 16:26

Hoi iedereen,

Willen jullie eens meedenken met mij?
Dit is de situatie, een half jaartje terug had mijn dochter muggenbulten. Ze jeukten en ze had ze wat open gekrabt maar het zag er niet erg uit. Na een lang weekend bij haar vader kwam ze thuis en de plekken waren heel erg groot geworden met extra plekken eromheen. Ik ben direct naar de huisarts gegaan en daar kreeg ze antibiotica omdat het heel heftig was en ze er zelfs wat koortsig bij was. Plekken waren ook heel groot, grootste was 10 cm doorsnede. De plekken trokken daarna snel weg. Dokter zei dat het krentenbaard was.

Nu is ze vorige week weer geprikt. Wederom heeft ze deze 2 plekjes open gekrabt maar ook dit zag er niet vreemd uit. Ook hierna is ze weer een paar dagen naar haar vader gegaan en thuis gekomen waren de plekken groot en nattig. Ik heb direct contact opgenomen met de huisarts en foto's doorgestuurd. Het was veel minder erg dan vorige keer, daarom nu Fusidinezuur gekregen en gaan smeren. Huisarts dacht dat ze weer krentenbaard had.

Maar in plaats dat de zalf helpt, wordt het erger. Ze krijgt weer extra plekjes erbij. Bij de foto's kun je dat goed zien. Plekjes zijn zo'n 3 cm doorsnee.

Kan dit iets anders zijn dan krentenbaard? Krentenbaard krijgen ze toch van iemand anders? Ze komt nagenoeg niet met andere kinderen in aanraking. En de paar kinderen die ze ziet, hebben geen krentenbaard.

Kan het bijvoorbeeld allergie zijn voor muggenprikken? Kan ze dan van die 'uitzaaiingen' krijgen?

Natuurlijk ga ik morgen naar de huisarts met haar, maar ik hoop dat ze niet weer antibiotica hoeft, mijn dochter is nog geen 6 jaar en het is niet zo goed voor haar lijfje.

Dit zijn de plekken:

Afbeelding

Afbeelding

Maureen95

Re: Dochter heeft weer krentenbaard? Of iets anders? Foto.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 16:30

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 16:31

Maureen95 schreef:
Het lijk wel een beetje op ringworm. https://www.rivm.nl/vragen-en-antwoorden-ringworm
Heeft ze het op meerdere plekken?

Nee, ze krijgt het alleen bij een muggenbult, ook niet bij andere wondjes.

Het ziet er ook anders uit op Google.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 16:36

Wat ontzettend vervelend zeg. Helpt het om bijvoorbeeld te koelen en er een gaasje over te doen zodat het minder jeukt en ze niet zo krabt? Wellicht maakt het krabben het veel heftiger dan het in eerste instantie is?

Het is geen ringworm denk ik, dat heb ik zelf wel eens gehad en dat zag er echt anders uit.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 16:39

Ze krabt er nu niet meer aan, het doet nu alleen maar pijn, geen jeuk.
Maar ik moet er nu wel goed voor zorgen dat ze niet meer geprikt wordt, dat lijkt de trigger. Ik heb inmiddels thuis al maatregelen genomen maar iedere mug kunnen we niet ontwijken natuurlijk...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 16:39

Krentenbaard word veroorzaakt door een bacterie die op de huid vaak voorkomt, bij wondjes door bv krabben kunnen de plekjes gaan infecteren.
Fusidinezuur is een goed middel, daarnaast zoveel mogelijk voorkomen dat ze de plekken aanraakt, nagels kort en schoon houden (handen wassen!!), als ze het geïnfecteerde plekje heeft aangeraakt en daarna een muggenbult openkrabt is de kans groot dat dat gebied ook gaat infecteren. Vergeet ook niet om handdoeken en beddengoed zeer regelmatig te wassen op voldoende warmte.

Als de fusidinezuur niet aanslaat bij correct gebruik en goede hygiëne maatregelen morgen weer contact opnemen met de huisarts dan is antibiotica mogelijk een volgende stap.

Edit: als je denkt aan allergische reactie op muggensteken vraag aan je huisarts of ze evt antihistamine op proef mag. Geen eigen pilletjes geven op deze leeftijd, ze moeten een aangepaste dosering.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 16:42

Ik zou toch even langs de huisarts gaan volgens mij is het ontstoken.vind het geen gezond wondje uit zien.Wel raar hoe het begint.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 16:43

Bedankt Polly!
Asn de hygiëne kan het bijna niet liggen. Beddengoed wordt wekelijks gewassen en ook handdoeken gaan ga gebruik de was is.
Handen wassen doen we vaak nu in de coronatijd, en veel buiten speelt ze nu ook niet.
Maar ik vrees dat het wel weer een kuurtje wordt morgen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 16:52

Vraag dan even Of ze er een kweekje van willen nemen. Fusidinezuur is ook al een antibacterieel middel, mogelijk is dit een resistente bacterie oid

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 16:56

Dit is precies wat ik ook gehad heb. Was inderdaad krentenbaard, maar dan een speciale versie. Ik ben naar de huisarts geweest na aandringen en heb daar antibiotica zalf gehad. Dek je het af met pleisters? Want dat maakt het erger, daar door gaat het broeien. Bij mij is dit ontstaan na het openkrabben van eczeem.

Zo zag het er uit: Afbeelding

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 17:42

GuusMeeuwis schreef:
Dit is precies wat ik ook gehad heb. Was inderdaad krentenbaard, maar dan een speciale versie. Ik ben naar de huisarts geweest na aandringen en heb daar antibiotica zalf gehad. Dek je het af met pleisters? Want dat maakt het erger, daar door gaat het broeien. Bij mij is dit ontstaan na het openkrabben van eczeem.

Zo zag het er uit: [ [url=m/YMNV3u.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo ziet het er precies uit! En de vorige keer ook.
Ook met van die kleinere plekjes er omheen.
Ik dek het niet af, maar het zit op haar lijfje, dus er zit kleding over. Het zit in haar zij en haar lies.
En antibioticazalf werkt dus niet.
Kweekje is een goed idee!

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 18:02

Storm schreef:
GuusMeeuwis schreef:

Zo zag het er uit: [ [url=m/YMNV3u.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo ziet het er precies uit! En de vorige keer ook.
Ook met van die kleinere plekjes er omheen.
Ik dek het niet af, maar het zit op haar lijfje, dus er zit kleding over. Het zit in haar zij en haar lies.
En antibioticazalf werkt dus niet.
Kweekje is een goed idee!

Hoe lang smeer je nu de antibiotica? Hoe vaak smeerde je? Dat van mij zat in mn nek en op mijn rug, maar je kan jezelf echt ontzettend snel besmetten. Wellicht dat dat met een kind van 6 ook sneller gaat

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 18:24

Wij hebben vorig jaar hier in de regio een "aanval" van krentenbaard gehad die besmet bleek te zijn met MRSA. Sommige kinderen zaten helemaal onder, zo sneu. Na een kweek en de juiste zelf was het zo onder controle. De kinderen met de MRSA vorm mochten ook niet naar school i.t.t. de anderen met droge krentenbaard.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 18:47

Ik smeer de antibioticazalf nu 5 dagen, 3 keer daags. Maar het wordt dus steeds erger en de open natte 'blaar' in haar lies steeds groter.
Ze hoeft 12 mei pas weer naar school, hopelijk is het dan over, het zit gelukkig wel onder haar kleding.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 18:56

Lijkt mij ook krentenbaard, zo zag mijn neefje er vorig jaar ook uit. Hele open wonden op zijn buik en billen, hij kreeg een antibioticakuur, daarmee werd het snel beter.
Succes voor je dochter, het ziet er pijnlijk uit.

Nicjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 19:02

Onze jongste is ook erg vatbaar, had het 4 keer in de laatste 4 maanden van 2019. Telkens meteen antibiotica gekregen van de ha, ook iedere keer een andere ivm resistentie. Fusidinezuur ligt hier standaard op vorraad

Wieke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 19:07

Hier 3 dochters waarvan er 1 ook heel vatbaar is. Zalf ligt standaard in de kast en als dat niet werkt ga ik naar de huisarts voor een kuurtje.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 19:19

Heb je hydrocortison gekregen? En dit helpt niet?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 19:24

Krentenbaard hoeven ze niet van iemand anders te krijgen. Kunnen ze ook zichzelf aan doen door bijvoorbeeld openkrabben van een muggenbult. Dat zorgt er ook voor dat krentenbaard op de gekste plaatsen kan voorkomen. Blij krentenbaard verwacht je plekjes in het gezicht, maar niet midden op de rug..
Je hebt het over beddengoed wassen en handdoeken. Ik neem aan op 60 graden? En gebeurt dat bij vader ook?

Ik vind het wel gek dat het erger lijkt te worden van de zalf. Ze is er toch niet allergisch voor?
En anders toch maar aan de antibiotica.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 19:27

Ik heb dit vroeger ook vaak gehad (zat zelfs een keer in mijn oren en ik was toen bijna helemaal doof). Naast antibiotica en fucudin zalf moest ik me ook douchen met betadine shampoo, wellicht dat dit ook helpt.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 19:52

Suzanne F. schreef:
Heb je hydrocortison gekregen? En dit helpt niet?

Hopelijk niet want dat is zeker bij zo jong iemand niet verstandig op open huis te smeren.

Ts het is inderdaad een bacteriële infectie. Je dochter heeft de bacterie waarschijnlijk altijd op haar huid zitten hebben meer mensen. Als je dan een wondje hebt kan de bacterie daar een ontsteking gaan veroorzaken.

Wat al geschreven was nu is hygiëne heel belangrijk . Voor je dochter aparte handdoek gebruiken ook voor de handjes. Iedere dag schone kleren /nacht kleren en evt zelfs schoon beddengoed. (Niet dat ik er vanuit ga dat die normaal niet goed is maar dit zijn nu wat strengere voorschriften . Kan ook best dat papa iets minder netjes is en het daarom daar ontstaat )
Dat ze niet op de zalf reageert kan 2 oorzaken hebben. Of het is een andere bacterie . Dan heeft ze waarschijnlijk bactroban zalf nodig .
Maar wat ook kan dat ze allergisch is voor de basis van de zalf heb ik wel eens vaker gehoord.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 20:43

Nou hydrocortison 10 kan niet zoveel kwaad hoor. Grote kans dat ze dat toch voorgeschreven gaat krijgen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 22:11

Ze heeft het waarschijnlijk 2 keer bij haar vader opgelopen. Ze ging weg met muggenbulten en kwam terug met grote plekken. Ik weet natuurlijk niet of ze bij mij al 'besmet' was, en het bij mijn ex tot uiting is gekomen, dat zou ook best kunnen.
En ze heeft Fusidinezuur gekregen, dat staat ook op de tube.
Ik bel morgenochtend de huisarts en ik denk dat we wel langs mogen komen. Ik hou jullie op de hoogte wat ze voor medicijn krijgt.

Ze krijgt iedere dag schone kleding aan. Ook schone handdoeken. Beddengoed doe ik iedere week maar kan ik vaker gaan doen. Bij vader heeft ze ook iedere dag schone kleding, dat geef ik mee en trekt hij bij haar aan. Beddengoed weet ik niet en handdoeken ook niet.
Laatst bijgewerkt door Storm op 03-05-20 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 22:21

Suzanne F. schreef:
Nou hydrocortison 10 kan niet zoveel kwaad hoor.

Nou ja, een bacteriële huidinfectie is een contra indicatie en daarbij, veiligheid en werkzaamheid bij kinderen onder de 12 zijn niet vastgesteld..

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 22:29

Propolis/honingzalf?