Meer zwangere vrouwen met hypermesis Gravidarun?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JoyceLa

Meer zwangere vrouwen met hypermesis Gravidarun?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 21:38

Daar zit of eerder lig ik dan met mijn goede gedrag sinds donderdag in het ziekenhuis. Uitgedroogd, uitgehongerd en helemaal op. Meer dan twee weken aan het overgeven geweest het werd alleen maar erger. Dagen lang met vervangend huis arts en verloskundige aan de lijn gezeten. Ik voelde me zo machteloos dat ze me niet serieus namen met mijn klachten. Ik moest toch de zetpillen nog een paar dagen de kans geven. En dat ik al dagen een lege maag had was niet erg als ik maar dronk. Het feit dat ook dat heel moeizaam ging leek niet door te dringen.. tot ik afgelopen donderdag ochtend eindelijk mijn eigen huisarts aan de lijn had. Toen hij zei dat hij mijn urine wilde onderzoeken moest ik huilen van opluchting; eindelijk iemand die snapte dat dit echt niet langer ging! En inderdaad urine ingeleverd werd gelijk onderzocht en hij belde het ziekenhuis. Daar wat vragen onderzoeken en een echo hoe ver ik was en het verlossende antwoord; ik moest blijven. Nooit gedacht dat ik zo blij zou zijn met een ziekenhuis opname. Eerste 24 uur niks eten en drinken en infuus die 3 liter geeft elke 24 uur. Na de 24 uur weer voorzichtig beginnen met eten en drinken. Helaas lukt dat allemaal nog niet zo goed, dus mocht ik vandaag nog niet naar huis.. Eten en drinken kan ik nog steeds minimaal. Na een paar happen of slokken zit ik tot de nok vol en moet ik uren wachten voor ik weer wat kan eten of drinken.. Verschrikkelijk vind ik het! Ik had zelf nog nooit van deze aandoening gehoord. Gelukkig zijn hier hele lieve verpleegkundigen die alle tijd nemen voor een praatje en alles uitleggen. Dat is echt een lichtpuntje want anders had ik in een diep gat gevallem. Vanwege Corona mag alleen je partner op bezoek. Dus mijn lieve vriend komt twee keer per dag. En ik vind het heel banketstaaf te zeggen maar hij is op het moment de enige die blij is met de zwangerschap. Ik kan er niet van genieten, totaal niet. Ik maal en maak want straks mag ik een keer naar huis maar voldoende drinken lukt mij niet.. en voldoende eten ook niet.. Werken kan ik voorlopig ook niet mijn lijf is echt al twee weken helemaal op en mijn foetus pleegt roofbouw op mijn reserves.. En dit gaat nog lang duren helaas.. Mijn zoontje van vijf heeft ook helemaal niks aan me op het moment. Ik voel me schuldig tegen over hem al weet dat ik er niks aan kan doen. Hoe moet dit straks allemaal als ik weer thuis ben ?!

Wie herkent dit en hoe ga je hier mee om?

Firegirl

Re: Meer zwangere vrouwen met hypermesis Gravidarun?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 21:49

Allereerst wens ik je veel sterkte! Heb van dichtbij iemand met HG meegemaakt, ik herken de frustratie over de werkwijze en weinig begrip van de huisartsen.
Er is een stichting waar meer informatie te vinden is. Hopelijk zitten er tips bij waar je iets aan hebt.

https://www.zehg.nl/behandeling-en-tips/voeding/

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 21:57

Het is een vreselijk ziektebeeld wat helaas lange tijd is onderschat. Vroeger moesten we patiënten met HG opsluiten in een donkere kamer zonder bezoek of contact en zonder spuugbakjes.
Tegenwoordig weten we gelukkig zoveel meer. Het zit niet tussen de oren maar het kan mensen wel tot pure wanhoop lijden.
Bij een groot deel van de mensen is het na de dertiende week over. Ik wens je heel veel succes in jouw traject.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 22:02

Verschrikkelijk. Ik heb 2 HG zwangerschappen gehad en weet wat voor hel het is. Eerste keer 5 keer een week of 1,5 week ziekenhuis, waarvan ik 1x te lang had gewacht en delirant geworden ben, dat is niet best. Dus de tweede keer had ik ervan geleerd en ging ik snel. 2e keer was het wel wat minder en had ik maar 2x een week ziekenhuis en toen ging het met 20 weken gelukkig weg.

Wel echt jammer dat HA en verloskundige je niet serieus namen :( Die waren bij mij gelukkig begripvol en hebben me steeds snel naar het ziekenhuis gestuurd.

Maar het is gewoon klote. En hoe je ermee omgaat... geen idee. Het gaat gelukkig over al zie je dit nu niet. Ik kan me nu niet eens meer voorstellen hoe misselijk ik was, je vergeet het gevoel. Alleen sommige geuren kan ik nog steeds niet ruiken en sommige dingen niet meer eten, dan komt gelijk dat gevoel weer terug.

Genieten kan je niet en ik heb geleerd van de psycholoog toen dat dat op dat moment ook niet je doel moet zijn. Je hoeft niet te genieten en je mag het rot vinden.

De tweede keer kreeg ik ook veel meer medicatie, misschien dat het daarom wel snel beter ging. Ik had toen emesafene, primperan en ondansetron, had een halve apotheek dus in huis en dat ging toen wel als een tiet. De eerste keer had ik alleen emesafene en primperan maar dat werkte toen voor geen meter.

OMG Napie serieus? Als je nog niet gek van al dat gekots wordt, zou je daarna wel afgevoerd kunnen worden :\

pioade

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 22:19

Er is een besloten fb groep van de hierboven genoemde stichting. ik denk dat je daar veel herkenning en tips vindt! Zoeken op praatgroep stg zehg. Ik weet wat je doormaakt, het is vreselijk! Heel veel sterkte!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 22:29

Wat vreselijk voor je. Zelf ben ik niet in het ziekenhuis beland, maar ik kon ook niks binnenhouden. Ik wist ook niet of ik nou blij was met de zwangerschap of niet. Het was zo dubbel dat ik soms bijna wilde dat het voorbij was, stopte dus. Zo erg zat ik in de put. En ik kon er met niemand over praten want er wordt verwacht dat je op een roze wolk zit. De wolk bij mij was alleen donkergrijs...
Tot aan de persweeën aan toe ben ik ziek geweest, na iedere wee gaf ik over, alles wat ik at kwam er weer uit. Tot ik eindelijk mijn baby vast had, ik was slechts 5 kilo aangekomen. Daarna was het overgeven meteen voorbij...
Veel sterkte, en let op jezelf omdat je na de zwangerschap jezelf heel schuldig kunt gaan voelen en last kunt krijgen van een depressie. Let dus goed op jezelf! Wees lief voor jezelf en ga van klein lichtpuntje naar klein lichtpuntje. Ze zijn er, je moet alleen goed zoeken...

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 22:37

Geen tips of ervaring hier... Maar ik wil je graag heel veel sterkte wensen en hoop dat je je snel wat beter voelt....

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 23:05

Hier ook geen ervaring maar ben ook zwanger en wilde je toch heel veel sterkte wensen! Wat verschrikkelijk lijkt me dat zeg... Nogmaals sterkte en voel je vooral niet schuldig dat je nu niet kan genieten van je zwangerschap, dat komt vanzelf :(:)

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 07:36

Bedankt voor jullie reacties!

Napje wat onmenselijk! Dan zijn we er echt op vooruit gegaan zeg! Je merkt echt dat er nu kennis en begrip is. Hier op de afdeling in ieder geval en dat is super fijn!

Twee zwangerschappen op deze manier lijkt mijnent verschrikkelijk! Vraag me al af hoe ik deze vol ga houden.. Ik hoop dat je kinderen gezond zijn!

Ik heb er 8 uur over gedaan maar mijn eerste boterham is binnen gebleven gelukkig! Gister avond 19.00 eerste paar happen genomen en vannacht rond 3.00 was hij op. Dat zijn voor mij op het moment de lichtpuntjes al lijkt dat niks waard. En zo gaan we elke kleine stap maar bekijken want meer zit er gewoon niet in.

Overigens is mijn leidinggevende super betrokken en begripvol al vanaf het begin. Ik heb haar ook een link gestuurd wat het nu precies is en ze leeft met me mee. Dat ik voorlopig niet kan werken, hoor je haar ook niet over. En dat die druk er niet is scheelt echt een hoop!

Ik ga zeker kijken op de Facebook groep. En de link staat ook zeker met goede tips!

Nogmaals bedankt voor de lieve reacties!

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 11:36

Heel veel sterkte! Geen ervaring met het ziektebeeld.
Maar ik lig ook opgenomen in het ziekenhuis alleen dan met bloedverlies sinds vrijdag.. Dus misschien kunnen we elkaar wat steun bieden op die manier :)

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 11:48

Ginootje schreef:
Maar ik lig ook opgenomen in het ziekenhuis alleen dan met bloedverlies sinds vrijdag.. Dus misschien kunnen we elkaar wat steun bieden op die manier :)

Oh jeej dat is ook niet best. Hoever ben je? Jij ook sterkte!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 12:13

Heb je dit trouwens bij je eerste zwangerschap niet gehad? Ik dacht dat het meestal gewoon bij de persoon hoorde ipv dat het per keer anders kan zijn?

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 12:15

JoyceLa schreef:
Ginootje schreef:

Oh jeej dat is ook niet best. Hoever ben je? Jij ook sterkte!

35 weken vandaag... Ze kunnen niet ontdekken waar het vandaan komt, mogelijk van m'n laagliggende placenta

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 13:12

De eerste zwangerschap had ik last van de gewone ochtend misselijkheid. Dat stelde niet veel voor vergeleken bij dit. Gelukkig gaat het nu wel iets beter en mag ik waarschijnlijk morgen naar huis.

Jeetje Ginootje en nu? Kunnen ze ietsisten om het tegen te gaan of alleen observeren terwijl je rust moet houden?

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 13:48

Sterkte TS! Verschrikkelijk zeg |(
Zelf geen ervaring mee, maar wilde je gewoon even een hart onder de riem steken

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 13:56

Wat vreselijk! Momenteel ben ik zelf 16 weken zwanger en ben ook best beroerd geweest en overgeven. Heb ook emesafene gehad. Gelukkig ging het meestal wel goed.

Afgelopen dinsdag nog een dag gehad dat ik verschrikkelijk beroerd was.

Wat zul jij je ellendig voelen, heel veel sterkte en hopelijk knap je snel wat op! :(:)

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 14:54

Wat fijn dat je morgen waarschijnlijk weer naar huis mag, dat is toch altijd een fijnere plek dan zo'n ziekenhuis!

Bij mij kunnen ze er helaas niets aan doen, ze weten de oorzaak ook niet goed... Straks weer een echo en hopelijk dan weer wat meer duidelijkheid. Ik zal moeten blijven totdat het bloedverlies is gestopt. Beetje zuur zonder bezoek... (In mijn ziekenhuis mag alleen partner komen zodra je gaat bevallen, verder niet)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 15:00

Ik heb het bij beide zwangerschappen gehad, de volle 9 maanden, ben niet in ziekenhuis opgenomen geweest, maar t scheelde met de tweede zwangerschap weinig, ik ben toen in m'n zwangerschap van maat 40-42 naar 36-38 gegaan, noooooit meer zwanger, je geniet er niks van.

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 15:49

Jammer dat je zo niet kan genieten van je zwangerschap. Blijf je wel bij deze verloskundige of zoek je een andere?

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 15:54

Ja herkenbaar voor mij, ik kreeg de gekke tip van mijn huisarts om aa drink te nemen. Daar zit iets in ofzo, weet het niet meer precies. Dat dronk ik in kleine slokjes maar misselijk en overgeven bleef nog steeds. Gelukkig nooit opgenomen geweest. Tweede zwangerschap ook flink ziek geweest, tot dat op hield en er een zwangerschapsvergiftiging voor terug kreeg.. Zwanger zijn is niet mijn hobby zegmaar..
Heel veel sterkte en kracht! Het is echt heel moeilijk positief te blijven als je je zo zwaar ellendig voelt.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 20:08

Hier twee zwangerschappen, beide HG gehad.
Vreselijk. Meermalen een week opgenomen geweest, ivm uitdroging.

Niet genoten van de zwangerschappen, enkel de laatste weken was het te doen.
Meermalen gedacht ‘was het maar afgelopen, zo hoef ik geen kind’.

Manlief heeft alles moeten overnemen, was te verzwakt om überhaupt iets te doen in huishouden, oudste zoon verzorgen, of honden uitlaten. Echt vreselijk.
Een reden om niet voor een derde te gaan....

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 20:27

O vreselijk... Die misselijkheid...
Ik had het bij onze eerste... Heb toen 5 dagen aan het infuus gelegen. En tot 20 weken drie keer daags die emesafene zetpillen gehad. Zo vreselijk misselijk.
Spugen, spugen, spugen heb me nog nooit zo ellendig gevoeld. Gelukkig zakte het na de 20 weken af.

Elke zwangerschap er na was ik gelukkig minder misselijk. Wel spugen en aan de medicijnen maar geen opnames meer.

Sterkte!

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 20:34

Hier ook een ervaringsdeskundige, het is een vreselijke tijdelijke ziekte die door weinig mensen echt begrepen word.

Ik heb een paar kleine tips die mijzelf goed hielpen dus ik hoop dat er voor jou wat tussen zit:

- eet/drink alles waar je zin in hebt, patat en cola was vaak het nood eten wat ik wel binnen hield.
- haal ketonen sticks in huis, Hg is niet te meten door ketonen maar je huisarts wil dit wel meten om je door te kunnen sturen naar het ziekenhuis.
- vraag aan de gynaecoloog of een halve dagopname eventueel ook mogelijk is, ik ben nu zwanger van de tweede en als ik voel dat het weer slechter gaat bel ik de gynancoloog, lever ik mijn urine in en als daar ketonen in zijn krijg ik een ochtend of middag een infuus. Dit voorkomt een langere opname bij mij.
- trek je niks aan van goed bedoelde adviezen als het gaat met 9,12,16 weken over.
- naast emasafene heb je onder andere ook primperan en zofran als medicatie, emasafene doet bij mij niks maar primperan werkt perfect.
- meld je aan op het Hg forum, ik heb daar destijds veel steun aan gehad omdat de buitenwereld er vrij gemakkelijk over dacht.

Verder wil ik je heel veel succes wensen,zwanger zijn met Hg is vaak gewoon echt niet leuk en voel je daar alsjeblieft niet schuldig om!

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 20:57

Oh TS wat ontzettend rot. Ik duim voor je dat het over gaat maar toen ik er zelf middenin zat dacht ik echt: eerst zien dan geloven. Uiteindelijk was de ochtend na de bevalling de eerste dag dat ik niet hoefde over te geven.

Ikzelf ben twee keer een dag aan een infuus gehangen en toen zei de gynaecoloog: het is niet de bedoeling dat wij je oplappen, dat je aan het werk gaat en dat we je dan over een weekje weer zien. Oftewel: vanaf een week of tien volledig arbeidsongeschikt (wat extra vervelend is als ZZP-er) en een beetje therapeutisch doorwerken a 1/2 uur per dag. Dat was bij mij ook het enige dat hielp. Vrijwel niets doen. S ochtends kleren aangedaan en dan toch besluiten dat je iets anders aan wil? Slecht idee: overgeven. Douchen en binnen een kwartier daarna willen aankleden? Slecht idee: overgeven. Door de medicatie mocht ik niet meer auto rijden maar het lopen naar het station, de treinreis van tien minuten en de wandeling naar kantoor van vijf minuten? Slecht idee: non stop overgeven.

Gelukkig hier juist een ontzettend begripvolle HA die een vrouw heeft en vier kinderen, en 4 HG zwangerschappen. Ik heb drie of vier soorten medicatie geprobeerd die allemaal niets deden. De verloskundige heeft zelfs geholpen door een brief te schrijven aan mijn arbeidsongeschiktheidsverzekering die bij hoog en bij laag volhield dat ‘ochtendmisselijkheid hoort bij zwangerschap’ en dus eerst verdomde om uit te keren.

Heel veel sterke. Het is al ruk en in deze tijd helemaal.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 21:09

Oh gatsie, sowieso mensen die zeggen ‘misselijkheid hoort gewoon bij zwangerschap’
Flikker op :\

Ik heb idd ook steeds m’n hele zwangerschap niet gewerkt. Plat liggen werkt het beste. Het uwv was daar totaal niet moeilijk in trouwens, mijn werkgever ook niet.