Meer mensen met trage schildklier?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70744
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Meer mensen met trage schildklier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 13:59

Graag gedaan, hopelijk werkt het goed bij je.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70744
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 14:00

vigo_is_lief schreef:
Ik gebruik Tirosint, een van de wat mildere pillen. Na veel verschillende te proberen toen ik net aan de medicatie begon was dit wel de beste voor mij qua bijwerkingen enzo :j

En ik slik indd wel ook b12, magnesium en vitamine D bij, dus zou denken dat dat goed zit... Ik slik ze ook speciaal wat later op de dag zodat het niet de werking van mijn schildklier medicatie beïnvloed.

Ik ben wel benieuwd of je zelf bij moet betalen voor je tirosint?

tirzasarah10

Berichten: 1843
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 16:55

C_arola schreef:
vigo_is_lief schreef:
Ik gebruik Tirosint, een van de wat mildere pillen. Na veel verschillende te proberen toen ik net aan de medicatie begon was dit wel de beste voor mij qua bijwerkingen enzo :j

En ik slik indd wel ook b12, magnesium en vitamine D bij, dus zou denken dat dat goed zit... Ik slik ze ook speciaal wat later op de dag zodat het niet de werking van mijn schildklier medicatie beïnvloed.

Ik ben wel benieuwd of je zelf bij moet betalen voor je tirosint?


Ik moest er wel voor bijbetalen en vond het uiteindelijk met alles wat ik nog meer had best wel prijzig worden... had bij de tirosint niet zo idioot veel jeuk meer maar merkte verder weinig verschil. Hoop was dat ik er niet zo van aankwam maar ook die ging helaas niet op. Ik ben vanaf moment dat ik ben gaan slikken 30kg aangekomen en het gaat er echt met geen enkele mogelijkheid meer af, zo ongeveer ieder dieet geprobeerd en meer en minder eten. Nu ben ik gewoon gestopt met de medicatie ben ik bij elkaar 2 kg kwijt, probeer al 3 jaar er iets af te krijgen maar gebeurt niks en nu ik gestopt ben 2kg. Mijn bloeddruk lijkt ook erg gestuurd te worden door de medicatie, was altijd te laag en sinds medicatie gebruik was hij iedere keer weer wat hoger.

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Re: Meer mensen met trage schildklier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 19:07

Voor mij is kramp een teken dat ik mijn dosering schildklierhormoon aan moet passen.

Ben ik stijf en schiet daardoor de kramp erin tussen mijn schouderbladen, dan zit ik te laag (dan heb ik het ook koud, ben ik wat sloom, gaan mijn darmen te langzaam en kan ik niet nadenken).

Heb ik spontaan kramp in mijn bovenbenen zonder dat ik stijf ben (en rusteloos, beetje chaotisch, moet ik steeds naar de wc, heb ik het snel warm), dan zit ik te hoog.

Soms is het een combinatie van beide. Dan gaat het omzetten niet goed. Vaak door stress. Soms doordat Sarcoïdose een beetje opspeelt. Maar kan ook komen door gebrek aan ijzer, magnesium, vit. D enz. Dat is voor mij de lastigste puzzel!

Whizz
Berichten: 1075
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 20:09

Wat goed dat je dat uit gepuzzeld hebt! Ik kan er geen touw aan vastknopen. Ik heb bijna iedere dag kramp en soms ook heel erg. Meestal voeten benen of heupen maar ook rugspier, handen of hals/kaak. Ben weleens bij een neuroloog geweest maar die kon er niets mee alleen pillen voorschrijven wat ik van in slaap viel. %)

Edit typo

ellepel

Berichten: 47474
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 21:09

ik heb dat ook wel,maar dat komt niet van de schildklier.
ik werk ook hard en kan daardoor ook wel de boel overbelasten.
heb momenteel links een frozen shoulder en de fysio zei toen ik schildklier noemde meteen van jaa dat komt daarvan !
maar ik heb wel luxaflexen schoongemaakt en daardoor de boel gewoon overbelast.
en de kramp ook wel, die is heel erg afgenomen sinds ik steunzolen heb.
dus zou zeker ook verder uitzoeken waar iets van kan komen :j

Whizz
Berichten: 1075
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Meer mensen met trage schildklier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 21:43

Ik denk ook niet dat de schildklier alleen de oorzaak is. Had het al voordat ik een schildklier probleem kreeg. Het helpt alleen ook niet!

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70744
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 23:48

Irritant tirzasarah10, ook omdat het weinig verschil maakte maar je nog zoveel bent aangekomen daardoor.

Albertina71 schreef:
Voor mij is kramp een teken dat ik mijn dosering schildklierhormoon aan moet passen.

Ben ik stijf en schiet daardoor de kramp erin tussen mijn schouderbladen, dan zit ik te laag (dan heb ik het ook koud, ben ik wat sloom, gaan mijn darmen te langzaam en kan ik niet nadenken).

Heb ik spontaan kramp in mijn bovenbenen zonder dat ik stijf ben (en rusteloos, beetje chaotisch, moet ik steeds naar de wc, heb ik het snel warm), dan zit ik te hoog.

Soms is het een combinatie van beide. Dan gaat het omzetten niet goed. Vaak door stress. Soms doordat Sarcoïdose een beetje opspeelt. Maar kan ook komen door gebrek aan ijzer, magnesium, vit. D enz. Dat is voor mij de lastigste puzzel!

Ik heb ook zulke periodes, dan merk ik dat de schildklier te traag werkt maar zie ik dat als restklacht en accepteer het maar. Vaak gaat het na een dag/paar dagen weer wat beter. Blijft lastig dat het kunstmatig is en niet lichaamseigen wat zichzelf goed reguleert.

Pas je dan zelf ook de dosering aan? Of doe je een bloedonderzoek om dit bevestigd te zien en ga je dan in overleg het aanpassen?

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 22:54

Ik pas zelf mijn dosering aan. Dat is wel bijzonder, maar het gaat heel goed!
Het scheelt wel dat ik naast gewone Levothyroxine (T4) ook 3x per dag 1 of meer capsules met een combinatie van T4 en T3 gebruik. Door de T3 zie ik daar heel snel effect van en kan ik daarmee sneller bijsturen. Ik pas dan ook alleen het aantal capsules aan. Maar niet te snel, want anders schiet ik een beetje door weer ik intussen.
De dagelijkse dosis gewone Levithyroxine is stabiel 100 mcg per dag. De capsules variëren flink.

Zo af en toe ga ik in overleg met mijn natuurarts, maar hij zegt dat ik het zo goed doe. Ik let op de signalen van mijn lichaam: bijv. darmen, haren en huid, hartslag, spierspanning, slaap, vochthuishouding, enz.
Als ik twijfel, verander ik niets en wordt het vanzelf duidelijker of ik te hoog (bibberhandjes, diarree, vet haar) of te laag zit (IQ zakt dan 10 punten volgens mijn man :+ en darmen liggen stil, kouwelijk, enz).

De relatie met de huisarts is ingewikkeld.

Ik heb jarenlang duidelijke symptomen gehad (ook volgens huisarts), maar geen afwijkende bloedwaarden. Uiteindelijk (10-15 jaar verder) ging mijn tsh dan eindelijk omhoog, functioneerde ik echt niet meer en mocht ik van mijn huisarts nog steeds geen medicijnen (pas bij tsh > 10). Van mijn natuurarts mocht ik met een tsh van 8 gelukkig wel met medicijnen beginnen.

De eerste jaren moest mijn dosis steeds verder omhoog. Het leek wel of mijn lichaam het als een spons opzoog ofzo.
Mijn natuurarts vond het op een gegeven moment wat spannend worden, want ik gebruikte steeds meer, maar gelukkig kwam toen het omslagpunt.
Het aantal capsules per dag is helaas niet stabiel. O.a. stress heeft heel veel invloed.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70744
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Meer mensen met trage schildklier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 09:06

Logisch dat je relatie met de huisarts hierdoor ingewikkeld is geworden. Zo ontzettend vervelend dat ze vaak alleen maar naar de bloedwaarden kijken en niet naar de klachten.

Weet je ook hoe de capsules heten? Ik kan het niet zo maar hoor wel meer over de combinatie van T4 en daarnaast T3. Ik dacht dat er ook een onderzoek was waarin naar voren kwam dat de combinatie hiervan het beste is voor je lichaam om de schildklier beter te laten werken maar precies weet ik het niet meer.

Rongyos
Berichten: 606
Geregistreerd: 11-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 09:24

C_arola schreef:
Logisch dat je relatie met de huisarts hierdoor ingewikkeld is geworden. Zo ontzettend vervelend dat ze vaak alleen maar naar de bloedwaarden kijken en niet naar de klachten.

Weet je ook hoe de capsules heten? Ik kan het niet zo maar hoor wel meer over de combinatie van T4 en daarnaast T3. Ik dacht dat er ook een onderzoek was waarin naar voren kwam dat de combinatie hiervan het beste is voor je lichaam om de schildklier beter te laten werken maar precies weet ik het niet meer.


Op de website van SON staat een kort artikel over de zgn. combinatietherapie:
https://schildklier.nl/schildklieraando ... apie-t3t4/

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 09:33

Mijn capsules worden op recept gemaakt door De Natuur Apotheek in Pijnacker. Er staat Thyreomometicum 15 mg op het etiket en de ingrediënten. Ze worden helaas niet vergoed.

Ik ben destijds begonnen met natuurlijk schildklierhormoon (gemaakt van de schildklieren van varkens, zie vgns.info), het ouderwetse schildkliermedicijn waar dus alles inzit: T4 en T3 in de juiste verhouding en nog meer stoffen. Werd niet vergoed, maar het werkte heel goed voor mij. Ik ging me steeds beter voelen. Ik kreeg alleen steeds meer buikpijn door de lactose die als vulmiddel wordt gebruikt. Lactase erbij slikken hielp niet voldoende. Toen ben ik overgestapt naar synthetisch schildklierhormoon met dezelfde verhouding T4 en T3.
Later heb ik vanwege de kosten een deel van de capsules vervangen door de 'gewone' T4, die wel vergoed wordt. Dus zo komt het dat ik nu een basis van gewone Levothyroxine (T4) gebruik en daarnaast 3x per dag capsules T3+T4 :)

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70744
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Meer mensen met trage schildklier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 10:24

Bedankt voor de informatie, ik ga eens kijken :)

marleen_usar

Berichten: 24692
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 16:44

Ik zit nu op een halve tablet nog 2 maanden te gaan en dan slik ik niks meer, mijn wens was al jaren om onder de 80 kilo te wegen. Vandaag is dat eindelijk gelukt.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70744
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Meer mensen met trage schildklier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 16:44

Wat fijn dat je wens is gelukt.

marleen_usar

Berichten: 24692
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 16:55

Ja ik ben echt trots op mezelf, het geeft me een goed gevoel. Ik ben nu een paar dagen in Duitsland en ik heb eten mee genomen zodat ik toch mijn eetwijze kan aanhouden hier. Maar ik ga ook uit eten en dan let ik erg op. Ik wil niet terug vallen in mijn energieniveau, maar ik heb ook mijn aardingsmat en aardingskussensloop mee genomen.

vigo_is_lief

Berichten: 1175
Geregistreerd: 23-12-10
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 20:08

C_arola schreef:
vigo_is_lief schreef:
Ik gebruik Tirosint, een van de wat mildere pillen. Na veel verschillende te proberen toen ik net aan de medicatie begon was dit wel de beste voor mij qua bijwerkingen enzo :j

En ik slik indd wel ook b12, magnesium en vitamine D bij, dus zou denken dat dat goed zit... Ik slik ze ook speciaal wat later op de dag zodat het niet de werking van mijn schildklier medicatie beïnvloed.

Ik ben wel benieuwd of je zelf bij moet betalen voor je tirosint?



Helaas wel ja..

vigo_is_lief

Berichten: 1175
Geregistreerd: 23-12-10
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 20:13

marleen_usar schreef:
Ik zit nu op een halve tablet nog 2 maanden te gaan en dan slik ik niks meer, mijn wens was al jaren om onder de 80 kilo te wegen. Vandaag is dat eindelijk gelukt.


Wat fijn! Heb je tussendoor ook nog je bloed laten testen enzo?

marleen_usar

Berichten: 24692
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 21:37

Ik moet nog 2 maanden dan ben ik klaar met afbouwen, en dan laat ik het testen. Afbouwen gaat een kwart per maand dus het duurt 4 maanden. Ik heb zoveel minder haaruitval, normaal lagen de haren door het hele huis.

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 18:23

marleen_usar schreef:
Ja ik ben echt trots op mezelf, het geeft me een goed gevoel. Ik ben nu een paar dagen in Duitsland en ik heb eten mee genomen zodat ik toch mijn eetwijze kan aanhouden hier. Maar ik ga ook uit eten en dan let ik erg op. Ik wil niet terug vallen in mijn energieniveau, maar ik heb ook mijn aardingsmat en aardingskussensloop mee genomen.

Je hebt me wel aan het denken gezet met die opmerking over je aardingsmat en aardingskussensloop. Ik had geen idee dat er een markt is voor aardingsproducten. Ik ga daar geen geld insteken, maar wel vaker bewust contact maken met aarde.

Gewoon op blote voeten door de tuin en over het gras lopen, of zitten met mijn voeten op het gras.
Lekker aan het strand liggen en dan geen bedje gebruiken maar alleem een katoenen hamamdoek, op blote voeten een strandwandeling maken.
Proberen om niet de hele dag op plastic/synthetische slippers of schoenen te lopen.
Dat soort dingen :)*

marleen_usar

Berichten: 24692
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 20:47

Dat werkt ook goed, ik moet er soms ook meer aan denken om goed te aarden.

Elinaa

Berichten: 7499
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 23:15

Ik hoop dat hier nog mensen lezen :o

Ik ben benieuwd naar ervaringen naar eutyrox en dan voornamelijk de bijwerkingen.
ik slik deze namelijk al jaren (overgestapt van thyrax ivm fabrieksproblemen) en twijfel om naar de huisarts te gaan voor een ander middel.

zelf heb ik totaal geen energie meer, mijn waardes zijn altijd goed maar het lijkt wel of de burn out van enkele jaren terug maar niet beter wordt. ik weet niet meer wat ik anders nog kan doen.

Texas02

Berichten: 4749
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 00:07

Ik heb Levothyroxine maar ik blijf ook zo moe, met allerlei andere klachten. Toen ik vorig jaar van 0,75 naar 1 ging was het even een poos goed, dat was ook net in de zomerperiode waar ik me sowieso al beter voel. Maar in de herfst veranderde dat al vorig jaar en het is eigenlijk vanaf toen niet weer beter geweest. Soms wel goede dagen natuurlijk, maar niet langere goede perioden. Zo ongelooflijk moe, en ook andere bijbehorende klachten.

Ik heb volgende week weer een afspraak met de huisarts maar ik verwacht er niet veel van. De waardes zijn volgens de huisarts al jaren goed, dat waren ze volgens hem bij 0,75 ook al, dus ja.. Ik wil nog bespreken of er niet iets anders kan zijn zoals bijvoorbeeld de ziekte van Lyme, omdat veel klachten van mij daarmee overeen komen en Lyme blijkbaar een traagwerkende schildklier kan veroorzaken. Ik las een verhaaltje op Facebook en het was voor het grootste gedeelte net alsof ik over mezelf las. Maar ik weet het niet hoor, het wordt ook lastig om dat nog te vinden denk ik, dit gaat voor mij al vanaf 2005. Een tekenbeet heb ik nooit gehad, maar Lyme kan dus ook door muggen, dazen enzo overgebracht worden. Dat heb ik nooit geweten, en ik word altijd lek geprikt, dus wie weet..

Maar zoals gezegd, na zo lange tijd zal dat lastig te achterhalen zijn als dat het is, als de huisarts deze keer überhaupt zin heeft om iets te laten onderzoeken. Ik weet bijvoorbeeld nog steeds de oorzaak niet van mijn traagwerkende schildkier, of dat nou hashimoto is of iets anders, het maakt niet uit zeggen ze. Voor mij dus wel, maar dat schijnt moeilijk te zijn om dat te snappen. Ja, en verdere onderzoeken doen we niet, je bent gewoon chronisch vermoeid. En bedankt maar weer.. Dus ik kijk al heel erg uit naar volgende week..

ellepel

Berichten: 47474
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 06:47

euthyrox is een merknaam en is levothyroxine.
ik heb van teva, maar ik sta goed ingesteld, gaat prima eigenlijk.
ook wel eens moe,maar heb zwaar werk dus dan wil dat wel,ik neem wel aanvullende vitamines.
en zorg voor voldoende ontspanning

wat zijn je waardes,weeet je die ook?
en een burnout is iets wat echt wel tijd nodig heeft.
heb je al eens aanvullend bloedonderzoek laten dien op eventuele tekorten?

Elinaa

Berichten: 7499
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: Meer mensen met trage schildklier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 08:55

Ik heb een tumor aan mijn hypofyse dus de oorzaak van mijn te trage schildkkier weet ik.

Heel slecht dit maar omdat ik er al zo goed als mijn hele leven aan zit heb ik mij er nooit in verdiept. Ik ken het verschil niet tussen bijwerkingen omdat ik dus niet anders weet dan regelmatig niet goed in mijn vel zitten. Alleen is het nu wel extreem terwijl ik al vanaf december thuis zit.


Ik word 1x per jaar op bloed gecontroleerd, waardes zijn volgens de huisarts altijd goed.
Volledig bloedonderzoek kwam ook niks uit, deze heb ik de afgelopen jaren ook vaker gehad.