Bewegen met loopgips

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janny18

Bewegen met loopgips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 16:27

Beste bokkertjes

Ik zoek TIPS, IDEEEN, ALLES!!!
Ik heb namelijk enkele weken terug een botje in mijn voet gebroken en na een week open gips heb ik nu een loopgips.
Mijm geliefde paardje staat aan huis en ik dacht met de lockdown ons beide is goed in vorm te stampen. Wel dat viel dus tegen.

Maar ondertussen word ik GEK van het stilzitten en het huis wat op en af slenteren is niet genoeg.

Iemand die weet wat doen om wat beweging te krijgen?? Wat fitnessoefningen ofzo om mezelf fysiek wat af te matten.
Ik heb ook een hometrainer maar weet niet of ik mag fietsen.

Ik mocht paardrijden met mijn gips maar tot nu toe dus nog niemand gevonden die haar wilde opzadelen en mij erop helpen.

Dus tips, alles, gewoon iets om me bezig te houden en liefst fysiek wat uitdagend.

Lightninggg

Re: Bewegen met loopgips

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 16:32

Hier met loopgips zelfs paarden ingereden. Opzadelen deed ik zelf, dan naast krukje en hup ik zat er op. Ik deed alles met die gips, zelfs jumpings (tot 1m20) reed ik gewoon mee. Achteraf wel boze blikken van de dokter want mijn gips had zo hard af gezien dat ik hem gewoon zoals een rijlaars aan en uit kon doen :=

Janny18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 17:02

Lightninggg schreef:
Hier met loopgips zelfs paarden ingereden. Opzadelen deed ik zelf, dan naast krukje en hup ik zat er op. Ik deed alles met die gips, zelfs jumpings (tot 1m20) reed ik gewoon mee. Achteraf wel boze blikken van de dokter want mijn gips had zo hard af gezien dat ik hem gewoon zoals een rijlaars aan en uit kon doen :=

Haha waaauw ok ZO ver zal ik het nog niet trekken xd
Dokter had toch afgeraden om een stijgbeugel te gebruiken dus gewoon wat licht dressuurwerk klinkt al als muziek in de oren.

Morgen zou mijn vriend helpen om me erop te zetten maar dat zal ook niet elke dag zijn vrees ik

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 17:11

Wauw paardrijden met gips? Heb al diverse keren gips gehad en mocht daar toch echt niet mee paardrijden.

Janny18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 17:26

xxxmh schreef:
Wauw paardrijden met gips? Heb al diverse keren gips gehad en mocht daar toch echt niet mee paardrijden.

Met mijn pols in de gips heb ik indertijd 2 ponykampen meegedaan en was toegelaten door de dokter.
Heb ook met mijn volledig been in de gips gezeten en heb daar een kerstshow meegereden, had toen wel niks gebroken.

En nu had de dokter het afgeraden omdat het gips vuil kan worden en kan jeuken als je hard zweet, maar dat boeit me niet dus toen zei ze dat ze geen andere reden zag dat het niet mocht, maar best wel niet lichtrijden

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:15

Ooit, meer dan 24 jaar terug heb ik mijn voet in het gips gehad. Ik was niet te houden hoor. Dus ik fietste er mee, ging er mee hardlopen, paardrijden. Het wordt dan weliswaar afgeraden, maar het kan gewoon. Dus je kunt zeker aan de longe je paard in conditie houden. En je kunt waarschijnlijk ook hardlopen met je voet in het gips, als je maar wilt. En misschien gaat rijden ook wel.

Janny18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 18:10

germie schreef:
Ooit, meer dan 24 jaar terug heb ik mijn voet in het gips gehad. Ik was niet te houden hoor. Dus ik fietste er mee, ging er mee hardlopen, paardrijden. Het wordt dan weliswaar afgeraden, maar het kan gewoon. Dus je kunt zeker aan de longe je paard in conditie houden. En je kunt waarschijnlijk ook hardlopen met je voet in het gips, als je maar wilt. En misschien gaat rijden ook wel.

Hardlopen hebben ze wel meteen afgeraden, niet dat ik dat echt van plan was

Ik heb nog wat moeite om lang zonder krukken te stappen. Wou heel graag proberen te longeren. Mss dat ik dat dan best eens doe.

Fietsen hebben ze ook gezegd dat mocht dus weer op de hometrainer

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 07:45

Lekkere tips: hardlopen etc.... ga je niets mee opschieten. Longeren kun je proberen. Misschien n stuk afzetten, dat je paard je niet te ver weg kan trekken?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 07:53

Janny18 schreef:
germie schreef:

Hardlopen hebben ze wel meteen afgeraden, niet dat ik dat echt van plan was

Ik heb nog wat moeite om lang zonder krukken te stappen. Wou heel graag proberen te longeren. Mss dat ik dat dan best eens doe.

Fietsen hebben ze ook gezegd dat mocht dus weer op de hometrainer

Ik ging er de 15 km mee naar school. Mijn ouders hebben het maar opgegeven toen. Als ik vind dat iets kan, dan gaat het gewoon gebeuren. Heb overigens nooit gehoord dat je niet mag hardlopen, fietsen of paardrijden met gips. Het heet loopgips, dus dat betekent dan doe wat er mee kan en vooral niet langer rust houden. Zo is het toen verteld, loopgips betekent lopen. Geen ander advies. Alleen na verwijderen van gips zeiden ze nog 4 weken niet sporten, dat heb ik 4 dagen volgehouden, op de 4e dag een hardloopwedstrijd gedaan over 3km. Ik heb altijd geleerd dat een advies in de wind geslagen mag worden. Dus zo kijk ik er nog altijd tegenaan.

Maar je moet dus zelf kijken wat gaat. Ik kon dus prima zonder krukken sporten met een voet in het gips. Die krukken zijn in een hoek beland zodra ik loopgips had. Als lopen wel lastig gaat, tja, dan wordt het wel lastiger. Maar longeren zou dan met een mak paard wel moeten lukken lijkt mij. En anders hulp vragen?

ijslandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 08:29

Misschien woont er een bokker in de buurt die een paar x per week je kan helpen met je paard?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 08:38

Ik heb heel wat jaren terig mijn elleboog gebroken, maar toen de dokter hoorde dat ik daar ook mee gereden had was hij toch niet zo heel blij.
Dus een dokter die zegt dat je er wel mee mag rijden? Weet je dat wel zeker?
Ik meen toch dat loopgips is voor makkelijke noodzakelijk verplaatsingen, niet om te gaan proberen te sporten.

Wel heel veel beterschap.
Voordat je het weet is het weer genezen en mag je alles weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 09:30

Loopgips is volgens mij bedoelt zodat je inderdaad er op kan steunen, tot op kunnen lopen. Waarom zou je in hemelsnaam gaan hardlopen, je zit niet voor niks in het gips toch :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 10:35

Loopgips is lijkt mij inderdaad bedoeld zodat je je wat mobieler bent en niet om te sporten. Je zit niet voor niks in het gips.... je hebt wat gebroken en dat moet herstellen.Beter nu rustig aan doen dan straks je hele leven langs last er van hebben.

Ik snap niet dat mensen hier zelfs aangeven er mee te hardlopen? Goed bezig dames.... hardlopen zelf is al belastend genoeg voor de gezonde botten. Laat staan als je een botje gebroken hebt.

Ik zou zeggen kijk of je hem kan longeren mits je een rustig paard hebt. Voor de rest lekker rustig aan doen. Als je straks uit het gips bent heb je ng genoeg tijd om te gaan hardlopen, rijden etc.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 10:40

Gezien dit een topic is wat gaat over het gebruik van loopgips verplaats ik dit topic van RUI naar MWS.

Janny18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 21:51

Hardlopen mocht dus echt NIET van mijn dokter en ja paardrijden kon geen kwaad voor de breuk en fietsen ook niet. Ik heb de eerste weken ook nog krukken moeten gebruiken, ik snap echt niet dat jullie er dadelijk mee konden lopen. Maar misschien hangt dat ook van breuk tot breuk af.

En voor de duidelijkheid ging het niet over mijn paard beweging geven maar mezelf. Wat IK kon doen om wat uit de zetel te komen. Mss wat leuke fitness oefn waarvoor je je benen niet nodig hebt of iets.

Zeker niet hardlopen of wandelingen van 5km. Ik wil wel nog steeds genezen en nee ik heb tot nu nog steeds geen paardgereden maar wel wat gelongeerd.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 22:05

weet ook niet hoe mensen hardloen met loopgips hoor. Je kan je voet niet afwikkelen.dus je kan er lekker mee rondstrompelen. Ik heb er ook mee gereden,maar dat was gewoon een stapje en drafje zonder beugels want daar past je voet niet in.Zadelen poetsen en mijn stal uitmesten deed ik ook maar mijn kruiwagen legen, werd gedaan voor me. Ik gebruikte om op te stappen een hoge kruk. Ik zat rechts in het gips en vond het been er overkrijgen nog best een dingetje.
Brommer rijden ging er trouwens wel prima mee.

Boterbloem90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 22:13

Misschien kan je iets nieuws leren? Jongleren, diabolo, jojo trucjes. Dan ben je toch bezig zonder dat je veel hoeft te lopen.