Luchtvervuiling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nienke98

Luchtvervuiling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 12:50

Beste bokkers, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Voor school schrijf ik een achtergrondartikel over luchtvervuiling in Nederland. Hiervoor heb ik echter twee mondelinge bronnen nodig.
Gezien het nu met de coronacrisis niet zo makkelijk is om aan mondelinge bronnen te komen vraag ik het hier, excuses als het niet goed staat.

Ik ben opzoek naar longpatiënten (astma, COPD, bronchitis, verminderde longfunctie, longkanker) die bijvoorbeeld echt last hebben van de lucht in de randstad o.i.d. of die ervan overtuigd zijn dat luchtvervuiling heeft bijgedragen aan het ontwikkelen van klachten en/of ziekten. Dit mag natuurlijk via PB.
Het achtergrondartikel wordt niet gepubliceerd, het is puur voor een cijfer. Alleen mijn docent en medestudenten krijgen het te lezen.

Ik heb al geprobeerd om contact op te nemen met het longfonds, dit is niet gelukt.

Alvast heel erg bedankt!

Nienke98

Re: Luchtvervuiling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 21:33

Niemand?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 22:09

Nienke98 schreef:
(...) die bijvoorbeeld echt last hebben van de lucht in de randstad o.i.d. of die ervan overtuigd zijn dat luchtvervuiling heeft bijgedragen aan het ontwikkelen van klachten en/of ziekten.

...niet om het een of het ander, maar we praten hier wel over gewone, hard bewezen feiten: de vieze lucht in de Randstad (ik ben geboren in Rotterdam) draagt bij aan een serie problemen mbt ademhalingswegen.
Dan vind ik de vraag een beetje raar: 'bent u de mening toegedaan dat de lucht hier in Vlaardingen goed is voor uw longen?'

De mensen die de meeste last ervaren zijn de mensen die fatsoenlijke lucht gewend zijn, en dan in Vlaardingen uit de trein stappen. ("Paf!")

Nienke98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 23:11

Sorry, maar ik kan niet veel met je antwoord.

Ik ben me bewust van de feiten, ik heb schriftelijke (wetenschappenlijke) bronnen tot mijn beschikking. Ik ben nu alleen nog op zoek naar een mondelinge bron en mijn docent heeft mij aangeraden om iemand te zoeken die zelf last heeft van luchtvervuiling (en dit duidelijk merkt) om zo het verhaal toegankelijker te maken.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 23:29

assileM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 23:37

Ik heb een verminderde longcapaciteit. Ik weet niet wat je onder “last” vindt vallen, maar misschien kan ik je wel iets verder helpen.

Nienke98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 13:35