karate

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cinnepin

karate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 11:15

Vroeger als kind wilde ik altijd een sport doen, wat niet mocht omdat ik best wel eens agressief kon zijn en dachten ze dat deze sport niet ten goede kwam....Nu zit ik er toch weer aan te denken en kriebelt het eigenlijk wel. Ik heb het dan over karate.
Als de corona crisis wat minder is zou ik best eens willen gaan kijken en informeren.
Zijn er hier dames die karate doen? En wat is jullie ervaring?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:40

Ik heb 't jarenlang gedaan (samen met jiu-jitsu) en vond het erg leuk. :j Ik trainde wel vooral wedstrijdgericht, daar had ik lol in. Karate is ook veel trainen op precisie in je techniek en dat lag mij minder. Ga vooral (over een aantal maanden :=) kijken bij meerdere sportscholen als je keuze hebt. De manier van lesgeven moet je liggen, sommigen doen full-contact en anderen niet en lang niet allemaal doen mee aan wedstrijden, mocht dat aspect je trekken. :)

Cinnepin

Re: karate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 12:04

Nee wedstrijden hoeft voor mij dan weer niet. En ik wil zeker gaan kijken en informeren hier en daar :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 13:00

De betere docenten geven zo les, dat je juist kalmer wordt.

En uiteraard is de 'uitlaatklep' dat je van tijd tot tijd mag slaan of trappen (na een gedegen loswerk sessie) al gauw agressie verlagend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 13:05

Ik heb ook karate gedaan, er zijn verschillende stromen uiteraard. Ik deed shotokan en het was totaal niet agressief.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 16:22

De agressie telt nu ook totaal niet meer mee hoor. Ik ben zeker niet meer agressief. Vroeger waren ze nogal bang dat als ik dus wat technieken kende, ik iedereen zou neerhoeken die me in de weg liep :D

EmmaK95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 21:50

Ik heb het hele lange tijd gedaan! Ook mijn eerste dan (zwarte band) in shotokan behaald. Ik vond het een sport waar ik echt alles in kwijt kon! Ik ben zelf totaal niet agressief, dus ik doel niet op frustraties oid, maar meer gewoon lekker met sporten en mn lichaam bezig zijn en het beste uit mezelf halen elke training. Je wordt er fysiek en mentaal een sterker en evenwichtiger persoon van. Bovendien is het trainen in groepsverband heel gezellig, er is altijd wel iemand met hetzelfde niveau en dan heb je meteen een trainingsmaatje! Je mag me pb’en voor vragen :)

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 22:06

Ik doe ook aan karate! Shotokan stijl, en die is absoluut niet agressief inderdaad. De vrije gevechten bij ons zijn vaak erg luchtig en ontspannen, maar toch wel serieus, Ik vind het ontzettend leuk, het is een heel veelzijdige sport. Lenigheid, kracht, snelheid, focus en condities moet je allemaal trainen. En verder is het ook gewoon gezellig als je een leuke club hebt.
Ik heb zelf nu 4e kyu (2e bauwe band) en wilde eigenlijk in juni mijn bruine band (3e kyu) halen maar helaas kan er nu natuurlijk niet getraind worden en zal het examen in juni ook niet doorgaan.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 10:31

Bedankt voor de reaties! Heb ik zeker wat aan. En dat het meer is dan alleen de technieken ben ik inmiddels achter, daarom spreekt het me ook zo aan :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 10:45

Ik doe de Wado-ryu stijl. Het leuke aan karate vind ik dat het een sport is die je op elk vlak echt op eigen niveau kunt doen. Net zoals bij paardrijden. Ben je supercompetitief en wil je de beste worden en 5 keer per week trainen, dat kan. Doe je het echt puur hobbymatig en wil je al eens een weekje een training overslaan, dat kan even goed. Zonder dat je meteen het gevoel krijgt je club "in de steek te laten".
Ik train bijvoorbeeld heel graag kata. Juist technisch de bewegingen vloeiend en correct kunnen uitvoeren en daar dan toepassingen op oefenen (bunkai), love it.