Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
sanso schreef:Naar mijn mening kun je er niet vroeg genoeg mee beginnen. Wij hebben al een hele lange strijd gevoerd voor mijn vader. Die uitzichtloos lijd maar wilsonbekwaam is verklaard door een ongeluk. Zit nu de rest van zijn leven in een verpleeghuis. Niemand kan daar iets aan veranderen. Meer details wil ik best geven in PB maar niet openbaar op een forum
silvericathy schreef:Omdat met dementie heeft, kan men niet meer aangegeven dat hij/zij alsnog achter zijn keuze staat die hij toen gemaakt heeft... En als iemand met dementie gelukkig oogt, wie zegt dan dat die persoon alsnog dood wil...
Helaas blijkt het altijd een behoorlijk strijdt te zijn om dit ook aan familie en kennissen uit te leggen, die niet snappen dat de wens van hun geliefde niet wordt uitgevoerd.
DiantaM schreef:Dit is echt een belangrijke uitspraak in de goede richting. Het zal nog wel tijd gaan kosten voor het vertrouwen er is bij artsen, maar het moet ergens beginnen.De Hoge Raad heeft zich hier over uitgelaten: https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/21/ho ... e-a3997381
Hopelijk zorgt dit dat de terughoudendheid bij artsen minder gaat worden.
garffpamela schreef:Nu al aangeven, wellicht een levenstestament opmaken bij de notaris en zou het kenbaar blijven maken om de zoveel jaar dat het nog steeds me wens is. En niet onbelangrijk, zoek een huisarts die er aan mee wil werken.
Tiggs schreef:Ik las ook ooit over een casus waarbij de patiënt zei helemaal niet dood te willen, ondanks dat hij voor zijn dementie heel anders verklaarde. Ik geloof dat de familie toen vrij boos werd, maar ik snap heel goed dat je het dan als arts niet doet.
Grit schreef:Tiggs en Kidde, een lange dossieropbouw, geregeld actualiseren en een document met daarin de levenszin en omstandigheden heeft mijn moeder dus niet geholpen. Onze huisarts had zonder risico haar wens kunnen vervullen, mijn moeder voldeed aan alle voorwaarden. Maar ondanks 6-7 jaar voorbereiding haakte hij last-minute toch af.
En helaas is dit een ervaring van vele, daarom krijgt het Expertisecentrum Euthanasie zoveel aanvragen op dit gebied. Het risico op vervolging vinden huisartsen te groot, dat is nu ook nog steeds zo. Bovenstaande uitspraak is echt heel goed en hopelijk brengt het verandering. Maar de arts die dit heeft uitgevoerd is heel dapper geweest!
Onali schreef:Tiggs schreef:Anderzijds begreep ik ook van een vriendin dat zij het, als arts, heel moeilijk vindt. Het gaat ook in tegen wat je geleerd hebt, namelijk mensen beter maken.
Nobel streven, maar een waardig einde vind ik net zo belangrijk.