Wanneer euthanasieverklaring afleggen HA?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Wanneer euthanasieverklaring afleggen HA?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 19:52

Ik ben 'gezegend' aan beide kanten van de familie met dementie.
Nu was er een rechtszaak over de euthanasiewens van een vrouw die later dement werd.
De arts heeft dit verzoek ingewilligd maar is later alsnog aangeklaagd (niet door de familie)
De arts is inmiddels vrijgesproken en er mag dus, ondanks de dementie van iemand, wel euthanasie gepleegd worden.

Bron
https://www.ad.nl/binnenland/hoge-raad- ... ~aef7dd40/

Ik ben 37 jaar en verwacht voorlopig nog niks te krijgen uiteraard maar vanaf wanneer zou je dit kunnen bespreken met je arts?

Ben trouwens partner- en kinderloos dus kan ook de beslissing/ zorg ed aan niemand anders overlaten.
Verwacht namelijk niet veel van mn broer en schoonzus.
Laatst bijgewerkt door Onali op 21-04-20 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Wanneer euthanasieverklaring afleggen HA?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 19:53

Ik denk dat het geen gek idee is om dit al te gaan bespreken. Juist omdat dit zoiets is dat je voor je uit blijft schuiven tot het misschien te laat is.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 19:54

Naar mijn mening kun je er niet vroeg genoeg mee beginnen. Wij hebben al een hele lange strijd gevoerd voor mijn vader. Die uitzichtloos lijd maar wilsonbekwaam is verklaard door een ongeluk. Zit nu de rest van zijn leven in een verpleeghuis. Niemand kan daar iets aan veranderen. Meer details wil ik best geven in PB maar niet openbaar op een forum :)

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 19:56

Nu al aangeven, wellicht een levenstestament opmaken bij de notaris en zou het kenbaar blijven maken om de zoveel jaar dat het nog steeds me wens is. En niet onbelangrijk, zoek een huisarts die er aan mee wil werken.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 20:00

sanso schreef:
Naar mijn mening kun je er niet vroeg genoeg mee beginnen. Wij hebben al een hele lange strijd gevoerd voor mijn vader. Die uitzichtloos lijd maar wilsonbekwaam is verklaard door een ongeluk. Zit nu de rest van zijn leven in een verpleeghuis. Niemand kan daar iets aan veranderen. Meer details wil ik best geven in PB maar niet openbaar op een forum :)

Dit is dus inderdaad ook mijn angst dat het straks te laat is.
Ik wens je veel sterkte :(:)

Volgens mij heb ik best een goede huisarts, kom meer professioneel met hem in aanraking dan privé :+

Ik ga dan toch maar eens langs om te praten. Niet nu, maar ws later dit jaar.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:03

Dit kan je regelen in een levenstestament dat je kunt laten opmaken bij een notaris. Uiteraard moet je huisarts dan wel van je wens op de hoogte gesteld worden.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:03

Ik weet helaas van mijn moeder (werkt op een afdeling met mensen met dementie) dat zulke verklaringen vaak toch lastig zijn. Er komen bij haar met enige regelmaat mensen binnen die dit hebben laten vastleggen. Helaas wordt hun wens zelden tot niet uitgevoerd. Omdat met dementie heeft, kan men niet meer aangegeven dat hij/zij alsnog achter zijn keuze staat die hij toen gemaakt heeft... En als iemand met dementie gelukkig oogt, wie zegt dan dat die persoon alsnog dood wil...

Helaas blijkt het altijd een behoorlijk strijdt te zijn om dit ook aan familie en kennissen uit te leggen, die niet snappen dat de wens van hun geliefde niet wordt uitgevoerd.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:05

Ik zou het gewoon ook nu al doen. Mijn man heeft dit ook gedaan, en moet wel jaarlijks bij de huisarts verklaren dat dit nog steeds geldig is. Bij hem zit ook aardig wat dementie in de familie en hij wil beslist niet dement eindigen in een verpleegtehuis.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 20:10

silvericathy schreef:
Omdat met dementie heeft, kan men niet meer aangegeven dat hij/zij alsnog achter zijn keuze staat die hij toen gemaakt heeft... En als iemand met dementie gelukkig oogt, wie zegt dan dat die persoon alsnog dood wil...

Helaas blijkt het altijd een behoorlijk strijdt te zijn om dit ook aan familie en kennissen uit te leggen, die niet snappen dat de wens van hun geliefde niet wordt uitgevoerd.

En dat wil ik dus inderdaad voorkomen, ik wil dit niet meemaken.
Ik wil dan dood zijn hoe lief en schattig ik ook oog, dit is niet wat ik wil.

Ik had een superlieve oom, 1 van de oudere broers van mn vader. Hij is nu hartstikke agressief naar personeel en zijn vrouw toe.
Dit vind ik verschrikkelijk en ik weet uit eigen ervaring dat familie dan vaak ook niet meer komt.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:17

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:05

Ik heb dit traject met mijn moeder doorlopen en het is helaas schrijnend geweest, ik krijg er nu weer tranen van in mijn ogen.

Mijn moeder wist wat ze wilde, bij de eerste tekenen (64 jaar) heeft ze alles uitgezocht, uitgeplozen en voorbereidt wat mogelijk is. Elk jaar heb ik met mijn moeder bij de HA gezeten om deze papieren te updaten. Toen mijn moeder door haar ziekte verbaal achteruit ging, werd ik de karrentrekker. Al ging het niet meer zo duidelijk met woorden, mijn moeder was nog wilsbekwaam genoeg om precies te weten wat ze wilde en maakte dit desnoods met gebaren duidelijk. Werd ze niet geholpen, dan had ze zelf iets ondernomen.

Mijn moeder heeft alles van haar ziekte geaccepteerd en er het beste van gemaakt. Maar ze had een duidelijke grens, haar zelfstandigheid liet ze zich niet afnemen. Ze heeft het proces bij haar moeder gezien en er zijn 4 broers en zussen overleden aan de gevolgen van dementie. Dat wilde ze niet, maar dan ook echt niet.

Helaas durfde de HA het in 2018 niet aan toen het zover was, wat een verdriet en stress hebben wij gehad in plaats van nog even elkaar en het leven te genieten. De levenseindekliniek (heet nu anders) heeft mijn moeder geholpen. Een intensief en emotioneel proces, omdat alle onderzoeken van voor af aan beginnen. Ook zij moeten zich aan de regels houden.

Mijn moeder heeft nog net haar 71e verjaardag gevierd, voor haar een verjaardag teveel. In haar eigen gezellige en zo geliefde huisje heeft ze mogen sterven. Ze vulde haar dagen met zelfstandig kunnen leven, alles kost zoveel tijd als je hoofd niet mee werkt en ze had het niet veel langer vol kunnen houden. Ze was moe, zo moe van het proberen grip te houden op het leven.

Ik ben de levenseindekliniek zo dankbaar, maar wat is het een zwaar jaar geweest. De onzekerheid heeft veel verdriet gegeven. Ik had mijn moeder een relaxter einde gegund. Er moeten aanpassingen komen in het beleid hieromtrent en ik denk/verwacht dat dit met de tijd ook zal gebeuren.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:14

DiantaM schreef:
De Hoge Raad heeft zich hier over uitgelaten: https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/21/ho ... e-a3997381

Hopelijk zorgt dit dat de terughoudendheid bij artsen minder gaat worden.
Dit is echt een belangrijke uitspraak in de goede richting. Het zal nog wel tijd gaan kosten voor het vertrouwen er is bij artsen, maar het moet ergens beginnen.

In dit artikel wordt het Expertisecentrum Euthanasie genoemd, dit was dus bij mijn moeder nog de Levenseindekliniek. Deze naam is beter, kliniek gaf nog wel eens verwarring, omdat het geen kliniek is. Je kan hier pas terecht als je eigen arts je niet wil helpen, dus bij diepe dementie zal je iemand moeten hebben die dit voor jou in werking zet.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:30

garffpamela schreef:
Nu al aangeven, wellicht een levenstestament opmaken bij de notaris en zou het kenbaar blijven maken om de zoveel jaar dat het nog steeds me wens is. En niet onbelangrijk, zoek een huisarts die er aan mee wil werken.

Een levenstestament voegt imo niet veel toe, een notaris is geen arts immers. Maar het lijkt me wel interessant om van een arts te horen hoe zij hier tegenaan kijken!

Dit is iets wat je regelmatig met je huisarts moet bespreken en hoe eerder hoe beter lijkt mij, want des te groter/langer is je dossier opbouw.

Heel interessant en goed dat de HR zich hierover uitgelaten heeft en respect voor de artsen die een euthanasie uitvoeren, het lijkt me heel heftig.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:30

Normaal gebeurd euthanasie op basis van een mondeling verzoek, maar bij dementie kan dit ook doormiddel van een schriftelijke wilsverklaring. Die zou je nu al kunnen opstellen. Van belang is wel dat deze duidelijk is (Dit was ook een van de discussiepunten in de euthanasiezaak) en dat je deze regelmatig actualiseert. Je omschrijft dan onder welke omstandigheden je euthanasie zou willen.

In deze brochure vind je meer informatie over het opstellen van een schriftelijke wilsverklaring: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ieksversie

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:34

Ik las ook ooit over een casus waarbij de patiënt zei helemaal niet dood te willen, ondanks dat hij voor zijn dementie heel anders verklaarde. Ik geloof dat de familie toen vrij boos werd, maar ik snap heel goed dat je het dan als arts niet doet.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:39

Tiggs schreef:
Ik las ook ooit over een casus waarbij de patiënt zei helemaal niet dood te willen, ondanks dat hij voor zijn dementie heel anders verklaarde. Ik geloof dat de familie toen vrij boos werd, maar ik snap heel goed dat je het dan als arts niet doet.

Dit was ook een van de problemen in de zaak die nu voor de Hoge Raad is geweest. De vrouw in kwestie verklaarde ook wisselend dat ze wel euthanasie wilde 'maar nu nog niet.'

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:41

Oh, ik had het arrest eerlijk gezegd nog niet gelezen..
Hoorde wel op BNR dat je als arts de goedkeuring van 2 onafhankelijke artsen moet hebben. Dat vind ik wel een goede waarborg.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:55

Tiggs en Kidde, een lange dossieropbouw, geregeld actualiseren en een document met daarin de levenszin en omstandigheden heeft mijn moeder dus niet geholpen. Onze huisarts had zonder risico haar wens kunnen vervullen, mijn moeder voldeed aan alle voorwaarden. Maar ondanks 6-7 jaar voorbereiding haakte hij last-minute toch af.

En helaas is dit een ervaring van vele, daarom krijgt het Expertisecentrum Euthanasie zoveel aanvragen op dit gebied. Het risico op vervolging vinden huisartsen te groot, dat is nu ook nog steeds zo. Bovenstaande uitspraak is echt heel goed en hopelijk brengt het verandering. Maar de arts die dit heeft uitgevoerd is heel dapper geweest!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:02

Het lijkt me verschrikkelijk om dat zo mee te moeten maken bij een ouder.

Anderzijds begreep ik ook van een vriendin dat zij het, als arts, heel moeilijk vindt. Het gaat ook in tegen wat je geleerd hebt, namelijk mensen beter maken.

Het is gewoon zo'n lastig onderwerp, eigenlijk zelfs al als iemand wél wilsbekwaam is.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:03

Grit schreef:
Tiggs en Kidde, een lange dossieropbouw, geregeld actualiseren en een document met daarin de levenszin en omstandigheden heeft mijn moeder dus niet geholpen. Onze huisarts had zonder risico haar wens kunnen vervullen, mijn moeder voldeed aan alle voorwaarden. Maar ondanks 6-7 jaar voorbereiding haakte hij last-minute toch af.

En helaas is dit een ervaring van vele, daarom krijgt het Expertisecentrum Euthanasie zoveel aanvragen op dit gebied. Het risico op vervolging vinden huisartsen te groot, dat is nu ook nog steeds zo. Bovenstaande uitspraak is echt heel goed en hopelijk brengt het verandering. Maar de arts die dit heeft uitgevoerd is heel dapper geweest!

Euthanasie blijft inderdaad altijd een lastig iets, omdat het ook geen recht is en de arts er zelf ook achter moet staan. Een arts loopt de kans om voor moord vervolgt te worden, dus enige terughoudendheid is ook wel te begrijpen. Wel afschuwelijk dat het zo moeilijk is gegaan bij je moeder

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 22:13

Tiggs schreef:
Anderzijds begreep ik ook van een vriendin dat zij het, als arts, heel moeilijk vindt. Het gaat ook in tegen wat je geleerd hebt, namelijk mensen beter maken.

Nobel streven, maar een waardig einde vind ik net zo belangrijk.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:21

Onali schreef:
Tiggs schreef:

Nobel streven, maar een waardig einde vind ik net zo belangrijk.

Klopt, maar hoe hard ook, wat Kibbel ook zegt: euthanasie is geen recht. En een waardig einde is heel belangrijk, maar wat als (even in het algemeen) een wilsonbekwaam iemand steeds zegt dat hij of zij nog niet dood wil, terwijl voorheen heel andere dingen door hem of haar zijn gezegd en vastgelegd? En waar ligt de grens? Het is zo'n glijdende schaal...

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:25

Tiggs, dat geloof ik ook zeker, dat het voor een arts lastig is. En daar heb ik ook begrip voor, dat kunnen ze dan ook aangeven als een patiënt met die wens komt. Dit is een andere vorm van euthanasie dan bij een terminaal persoon.

Ik heb enorm veel respect voor de arts en verpleegkundige die het uitvoerde. Maar als de client voldoet aan de eisen en overtuigend genoeg is, vinden hun dit ook een recht van de mens en een vorm van hulp. En mijn moeder was overtuigend genoeg, met warrige woorden en een driftige non-verbale overtuiging.

Kidde, dat dus. Daarom ben ik blij deze recente uitspraak te lezen.

Onali, je kan bij de NVVE ook veel informatie vinden en documenten opvragen die je kunt invullen en afgeven bij je huisarts, met bijgevoegd een persoonlijke verklaring over wat je wil, niet wil, waarom, omschrijf concreet wanneer het leven voor jou geen zin meer heeft. Ze hebben ook spreekuren door heel Nederland.
https://www.nvve.nl

Ik zou inderdaad op deze manier een dossier opbouwen, maar ook proberen iemand te vinden die jij kunt machtigen om jouw wensen te waarborgen, bijvoorbeeld mocht je in coma geraken of iets dergelijks. Mocht dementie de reden zijn voor je verzoek, is niet altijd te voorspellen hoe het verloop gaat en kun je iemand nodig hebben die dingen voor jou in werking zet.

Ik heb mijn moeder altijd begrepen en gezegd dat ik hetzelfde zou doen, maar nu ik heb mee gemaakt hoe bewust je voor de dood moet kiezen, weet ik niet of ik dat zou durven. Het wordt nog specifiek gevraagd voor de injectie. Ik ben nu 46, ik heb een beetje in gedachten om vanaf mijn 50e te kijken hoe de ontwikkelingen op dit gebied zijn en of ik mogelijk op een gen getest kan worden, aangezien aan mijn moeders kant dementie een grote rol speelt op relatief jonge leeftijd.