Nog mensen een kindje die stottert(of gestotterd heeft?)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

Nog mensen een kindje die stottert(of gestotterd heeft?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 14:12

Zijn hier nog mensen met een kindje die stottert?

Onze 5-jarige dochter stottert en sinds kort is het behoorlijk veel erger geworden.

Haar oudere broer heeft dit ook kort gedaan, op ongeveer dezelfde leeftijd.
Thuis spreken we Nederlands en op school Frans.
Hij zocht woorden die hij niet vond( in het nl) en bleef dus hangen tot hij het woord had.
Door logopedie is dit na een jaar vanzelf verdwenen.

Dochter idem, dus in de eerste periode niet veel zorgen gemaakt, ook zij zit met de 2 talen en ook gewone logopedie gestart begin dit schooljaar.
Maar nu wordt het erger( ze blijft hangen en doet haar hoofd schuin en blijft ook zo hangen tot ze weer verder kan), dus nu kort voor Corona beslist om over te stappen naar een stottertherapeut ipv gewone logopedie.

Alleen ligt dat ondertussen ook al 6 weken stil....

Dus bij deze graag ervaringen van andere mama’s. Wat hielp, is het volledig weggegaan? Hoelang therapie nodig gehad?
Hoe zaten jullie kindjes op taalgebied? Welke leeftijd,...?

Want nu ben ik ergens wel bang dat het moeilijk helemaal weg zal gaan en hoop ik dat de therapie snel kan starten...

Leukertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 14:16

Mijn broertje heeft veel gestotterd. Hij deed het vooral als hij veel wou vertellen of een beetje onrustig was. Wij spreken thuis veel dialect. Het heeft geholpen voor hem om gewoon Nederlands te praten. Ook gaven we hem de tijd om rustig uit te praten. Bij hem was het ook zo dat hij niet meer durfde te praten in de klas omdat hij er onzeker door werd. Hij heeft via school logopedie gehad wat veel hielp.

Bloemetje75

Re: Nog mensen een kindje die stottert(of gestotterd heeft?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 14:26

Mijn middelste heeft gestotterd, ik spreek thuis Nederlands, mijn man dialect. Op school Nederlands (Vlaams).
We hebben het zelf redelijk serieus aangepakt omdat hij ook vermijdingsgedrag vertoonde (had zelf door dat hij stotterde en durfde daarom nergens te gaan spelen etc). Hij was toen 4 a 4 (2e kleuterklas in België). De logopediste op school zag geen probleem want woordjes nazeggen kon hij prima. Wij en zijn juf zagen wel een probleem. We zijn naar een Centrum voor Spraak en Taal gegaan (België). Ze pakken het daar voor kleuters heel leuk aan. In groepjes gaan ze in een soort zaal kijken hoe dat zit met hindernissen en andere weg proberen. Daarna ook in "bordspel" vorm en zo leren ze dat als bijvoorbeeld bepaalde woorden lastig zijn, je een omweg kunt nemen.
Ook moesten ze praten als een lappenpop (heel ontspannen en langzaam) en als een robot etc.
Ze gingen ook in het gebouw oefenen met ergens iets vragen (dus in veilige omgeving).

Bij hem was het een combinatie van verschil in taalontwikkeling/taalbegrip (ver voor) en mondmotoriek (vertraagde ontwikkeling). In zijn hoofd een sneltrein maar zijn mondje een fiets, zeg maar.
Zeker als hij enthousiast was, liep het fout.

Na een jaar logopedie, was hij er zo goed als van af. We hebben zelf wel vaak in dat jaar moeten wijzen dat hij moest praten als een lappenpop. Nu zit hij op het middelbare en stottert niet.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 14:33

Ik stotter/broddel al mijn hele leven lang. Maar dat komt door de schisis (verborgen gehemelte spleet) waar ze pas met 5 jaar achter kwamen.

Bij mij heeft logopedie altijd geholpen! Met mijn logopodiste van toen heb ik nog steeds contact als ik ergens tegen aan loop. Doen ze geen sessies via de Skype?

Bij de meesten kinderen die stotteren gaat het uiteindelijk wel weg. :)

tengeltje11

Re: Nog mensen een kindje die stottert(of gestotterd heeft?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 14:41

Dank voor de antwoorden.
Qua leeftijd is ze voor, ze zit ook op school een jaar voor(3de kleuter ipv 2de en nog gaat alles heeeel makkelijk voor haar(en ze zit dan nog op school met een taal die ze niet kent vanuit thuis uit), en via de logopedie is ze op taal getest en kwam ze met 1,5j achter in vergelijking met leeftijdsgenoten.
Op school toont ze dat probleem niet, want de juf heeft haar nog nooit spontaan een volzin horen zeggen...(terwijl dat ze het allemaal perfect snapt en kan, qua karakter is ze sowieso wat verlegen in groep)

De logo/stottertherapie is op die leeftijd eerder via spelletjes, dus via Skype lijkt me dat niet-stedelijke doen op die jonge leeftijd.

Wel leuk te lezen dat jullie( kindjes) er (zo goed als) vanaf zijn, geeft hoop!