Hoe baby-bedtijd routine inbouwen+bedtijd vervroegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ImkeTarek

Hoe baby-bedtijd routine inbouwen+bedtijd vervroegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 09:25

Hoi!

Mijn zoontje is vandaag 10 weken oud en gaat echt super!
Rond en gezond :p ! En ontwikkeld super goed.

Naast wat kleine dingetjes waar alle (nieuwe) ouders wel eens mee zitten (jeetje, ik maakte me voorheen nooit ergens zorgen over..), zitten we met een "probleem" die ik graag zou aanpakken, maar niet weet waar ik moet beginnen..

Mijn zoontje lijkt klok te kunnen kijken :+ .. Hij wil NIET voor 10uur slapen! Moe of niet, hij wil niet. Meestal is het echt vechten tegen de slaap, en is hij daarbij dan ook in een slecht humeur..

We hebben verder geen problemen met slapen. Hij wordt meestal tussen half 3 en half 4 wakker voor een voeding en daarna tussen 6 en 7 weer (en slaapt daarna gerust ook nog 2 uur verder!).
Ook overdag slaapt ie goed, maar daarin lijken we geen regelmaat te hebben...

Ik geef borstvoeding op verzoek, dus dat is lastig te gebruiken als bedtijd routine dingetje. 's avonds is ie vaak dan ook te moe om rustig te drinken en is het vaak huilen (tot ongeveer half 10, dan lukt dat ineens wel en kan hij daarna slapen)

Ook ben ik erop tegen om hem zichzelf in slaap te laten huilen!

Wat hebben we geprobeerd:
- "gewoon" in bedleggen en hopen dat ie in slaap valt, met zowel zijn Ewan the dreamsheep aan, als met white noise van youtube of zonder geluid. Werkt niet..
- Knuffelen en zingen. Dit werkt een beetje, maar zodra je hem in bed legt is ie weer wakker..
- Een eind wandelen buiten, maar buiten is alles veel te interessant om bij in slaap te vallen

Ik overweeg zijn badtijd naar de avond te verplaatsen (momenteel bad ik hem iedere 2-3 dagen in de ochtend), om dit in zijn routine in te bouwen, maar dan lijkt het mij dat ik hem dagelijks in bad moet doen en dit lijkt me niet goed voor zijn huid...

Heeft er iemand tips?

Ps. Als niks lukt is het ook "prima", maar wat tijd voor onszelf in de avond en evt een keer zelf echt vroeg naar bed is toch ook wel fijn!!

Keet

Re: Hoe baby-bedtijd routine inbouwen+bedtijd vervroegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:30

Aangezien je borstvoeding op verzoek geeft, zou ik aanraden om ook hierin je kindje te volgen :j
Kindjes kunnen vanaf dag 1 echt bijzonder veel zaken al zelf aangeven en regelen.
Wat bij ons echt het beste werkte was ons erbij neer leggen, het comfortabel maken op de bank of bed en op die manier wat rust mee te pakken.

Het wordt beter, echt :(:) ik herken je gevoelens :(:)

Badtijd in de avond waren wij snel van genezen :+ daar werden ze bij ons alleen maak wakkerder van. Dagelijks badderen wordt erg afgeraden, niet goed voor de huid

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:47

Oh herkenbaar. Ik denk eigenlijk hetzelfde erover als Keet. Je geeft bv op verzoek, dus volg hierin ook jouw kindje. Het komt vanzelf goed. Wij hebben ook zo lang geen normale avond gehad met zijn tweetjes. Want wij bleven bij onze kindjes tot ze sliepen, en dat kon laaaaang duren. Inmiddels zijn ze 5 en 3 en wordt het gelukkig al stukken beter. Ze vinden het nog steeds wel fijn als je bij ze blijft, maar het hoeft niet meer en anders lopen we een paar keer de trap weer op.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:56

Komt vanzelf goed, geen energie insteken het eerste jaar is al zwaar genoeg.
In bad 'savonds zou je kunnen proberen, maar zelf netflix kijken met je kindje lekker op je buik liggend is ook prima hoor.
krampjes komen ook nog wel, dan loop je een uur rondjes met hem :)

Mijn enige advies, relax, leg je erbij neer het komt echt vanzelf goed

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:57

Rond die leeftijd ging die van ons enorm klusteren. Dus wou dan alleen maar bij je hangen. Wij hebben ons er ook maar aan toegegeven. Tot nu toe verbaas ik mij altijd dat veel wat ze doen wel een reden lijkt te hebben. Dus volg ik haar meestal maar. Succes in deze soms wat pittige tijd.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:04

Ik sluit me aan bij de dames boven mij.
Wij brachten onze avonden zo door.
Afbeelding
Na de voeding viel ze dan gewoon op mijn borst of bij mijn man in slaap.
Pas als wij naar bed gingen ging ze dan mee naar boven.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:05

Idd, de avonden zijn bijna standaard een moment waar beebjes het moeilijk hebben en nood hebben aan mama. Gewoon beeb bij je en lekker op de bank tv kijken, wordt vanzelf beter.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:09

Heel herkenbaar! Vaak klusteren jonge baby's savonds, dus drinken ze vaker, wel 2 tot 3 keer in een paar uur ipv netjes elke 2,5 tot 3 uur. Ze maken zich klaar voor een langer slaapje, dus dan hebben ze wat extra voeding nodig. Het huilen hoort er ook helemaal bij. Ik zie het vaak ook als het verwerken van prikkels van de dag. Wij willen het huilen vaak stoppen, terwijl huilen juist ook een gevoel van opluchting kan geven bij je baby. Wat niet wil zeggen dat je hem maar in zijn bedje moet laten huilen trouwens. Ik had een vrij strak slaap/wakker schema, maar in de avonden werkte dat ook niet :'). Gewoon bij je houden en knuffelen of bijv in een draagzak bij je houden. Mijn dochtertje huilde meestal door tot half 12. Kon er bijna de klok op gelijk zetten. En dan sliep ze tot 5u half 6. Het wordt wel beter als hij ouder wordt, vanaf een maand of 4 tot 5 ging het hier beter. Probeer overdag een vaste routine in te bouwen met elke keer een zelfde cyclus zodat je zoontje overdag goed kan slapen en zijn rust pakt. Bij mij was dat wakker worden, verschonen, voeden, samen knuffelen/spelen en dan even in de box. En daarna weer naar bed. Je zou ook nog kunnen kijken of je het badje naar savonds doet ipv sochtends als je dat nog niet doet. Elke dag badderen is niet zo goed, maar dan kun je kijken of hij die avonden rustiger is. En anders geduld, het wordt vanzelf (meestal) beter :D.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:16

Maak je routine kort en krachtig.
Mijn dochter is nu 20 maanden en heb vriendinnen met kids die net zo oud zijn.
Wij hebben het altijd kort gehouden. Lezen, liedje zingen etc horen eet bij ons niet bij. Dat doen wij savonds na het eten, niet in de slaapkamer.
By hebben wij dat voordeel van. Naar bed brengen = naar boven, schone luier, schone romper, slaapzak aan, mama kus, papa kus, papa knuffel en dan het bed in. welterusten lieverd, slaap lekker. Papa en mama houden van je. En dan lopen we weg.

Ik kan het boek baby in een droomritme aanraden trouwens .

Wij hadden vooral overdag slaap problemen, niet de avonden.
Maar met die leeftijd slapen ze nog zoveel overdag dat het ook niet heel is dat ze savonds nog kerrie slaapjes hebben een pas laat de nacht in gaan

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:18

Herkenbaar. Mijn dochters zijn nu 5 en 2,5.
Ik ging met de kleine op mijn bed liggen en legde dan aan. En dan vielen ze in slaap aan de borst. Daarna kon ik ze wegleggen. Maar was ook vaak genoeg zo dat we nog maar boven moesten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:22

Het wordt beter...? Serieus :=
Damn dit is gewoon een model-baby waarbij je jezelf extreem gelukkig mag prijzen joh :=

Om 10 uur slapen, rond 3 uur een keer wakker, tussen 6 en 7 een keer wakker...en daarna ook nog gerust 2 uur verder slapen!! Màn je hebt het al hartstikke goed voor elkaar +:)+

Ik zou hier lekker helemaal niets aan sleutelen uit angst om iets te verpesten....en gewoon dankbaar zijn met wat je hebt want het kan echt véél slechter...zeker met een kindje dat nog zo ontzettend klein is en waarbij het heel normaal is dat ze 's avonds nog even willen clusteren. Je mag al blij zijn dat het om 10 uur klaar is en je niet nog veel langer ermee zit te tobben, of uren midden in de nacht of de hele vroege ochtend :(:)

Ik snap dat het de ultieme kers op de taart zou zijn als het kindje al om 7 uur onder zeil zou zijn, maar in dit geval denk ik dat het advies "in je handjes knijpen" toch het beste is hoor....

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:30

Helemaal mee eens Pmarena.
Gewoon lekker zo doorgaan, je kind volgen en er komt vanzelf een moment dat ze rond 19.00 in slaap vallen.

En er zullen ook dagen zijn dat je om 21.00 of 23.00 nog beneden met ze zit, maar dat is soms niet anders :)

Je kan best een keer in de avond bad proberen, als je baby dan wel in slaap valt heb je in ieder geval een paar avonden per week een avondje voor jezelf.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 10:40

Helemaal goed, dit is ook hoe wij er momenteel in staan :) !! Maar wilde toch even checken of er tips zijn.
Dan gaan we gewoon lekker door met hoe het gaat, wat ook echt prima is.

Ik ga wel even vanavond proberen om hem in bad te doen (sowieso bad-dag vandaag), kijken of ik verschil merk.. Dagelijks in bad ga ik niet doen, maar misschien kunnen zijn papa en ik op die manier zo af en toe wat tijd met z'n tweeën doorbrengen :)

Hij is idd verder super makkelijk. Hebben al een tijd met krampjes en veel overgeven gehad (idd vooral 's avonds), maar dit bleek te komen door een over actieve toeschiet reflex, waardoor hij zich vaak verslikte en veel lucht mee kreeg. Nu ik iets afkolf voor het voeden hebben we dit onder controle en lijken de krampjes ook verleden tijd :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 11:15

Geen tips, alhoewel, gewoon lekker genieten van deze tijd waarin je kindje lekker dicht bij je wil zijn. Ze worden zo snel groot. Ik heb ook bv op verzoek gegeven. In de avonden wilde ze graag bij ons zijn. Dus afwisselend bij papa of bij mama zodat we om de beurt even de handen vrij hadden. Ze heeft wat uurtjes bij papa op de buik gelegen. Daar denk ik met liefde aan terug. Ik vond het een bijzondere tijd.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 11:19

SusanH schreef:
Geen tips, alhoewel, gewoon lekker genieten van deze tijd waarin je kindje lekker dicht bij je wil zijn. Ze worden zo snel groot. Ik heb ook bv op verzoek gegeven. In de avonden wilde ze graag bij ons zijn. Dus afwisselend bij papa of bij mama zodat we om de beurt even de handen vrij hadden. Ze heeft wat uurtjes bij papa op de buik gelegen. Daar denk ik met liefde aan terug. Ik vond het een bijzondere tijd.

Ik ook :+: savonds op de bank met een baby op mijn borst :+: man laten rennen als ik iets nodig had }:)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 11:20

Zowel mijn zusje als mn broertje hebben afgelopen jaar een baby gehad en beiden hadden hetzelfde "issue" en beide hebben ze t ritme wat naar voren gehaald door inderdaad iedere avond een badje (met olie erin) te doen.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 12:01

hahaa Pmarena, in zeg inderdaad het wordt beter, maar dit klinkt als een best makkelijke baby... echter ..... hoe makkelijk ze ook zijn die eerste periode is vermoeiend. Je leven staat op z'n kop ( is mijn ervaring tenminste) . En dat wordt beter.
Mijn zitten inmiddels al op de middelbare school.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 12:12

Ik ging tijdens het middagslaapje van de kinderen ook even rusten op bed.Krijg je zelf ook meer rust.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 20-04-20 12:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 12:14

Wat bij ons heel goed ging (maar het was wel echt een makkelijke baby) was dat 1 van ons rond een uur of 7 in een kamer met weinig licht en geluid ging zitten met baby en dan daar verschoonde en dan voedde (we deden op verzoek maar wel met gekolfde melk). Dan iets later nog donkerder maken en in het bedje leggen en zelf wat op de achtergrond aanwezig blijven. In slaap wiegen hebben we nooit gedaan.
Toen we dit consequent dagelijks zo deden hadden we heel snel een avond routine en ging ze prima slapen. We waren wel echt rotsconsequent daarin hoor, dus ook bij bezoek of zo.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 12:15

Wij deden al vrij snel savonds om 19.00 boven voeden en dan naar bed.

Komt vanzelf dat ze vroeger aan de nacht gaan beginnen. Vanaf 10 weken beginnen ze volgens mij een beetje dag-nacht ritme te krijgen.
Onrustig drinken savonds klinkt ook heel bekend.
Moe van de dag en alle indrukken.
Lopend voeden werkte hier wel goed, of in een draagdoek bijvoorbeeld.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 12:22

Hier ging hij savonds vaak met papa een rondje in de draagzak, konden zij lekker bij elkaar zijn en kon ik alvast even een uurtje slaap pakken. Dan bracht mijn man hem rond 22.00 naar boven zodat ik kon voeden en daarna ging hij in zijn wieg bij mij op de kamer. Nooit problemen gehad verder :)

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 12:22

pmarena schreef:
Het wordt beter...? Serieus :=
Damn dit is gewoon een model-baby waarbij je jezelf extreem gelukkig mag prijzen joh :=

Haha, hier heb je wel gelijk in ja. Onze jongste van 2,5 jaar komt nog steeds gemiddeld 4 keer per nacht :')

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 12:39

Ja gewoon lekker bij je houden, soms hebben ze gewoon meer behoefte aan lichamelijk contact. Liever een tevreden baby dan een oververmoeide baby toch? Volg je moedergevoel dan zit je altijd goed!