Oorlel rood/paars en schilfers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sem_

Oorlel rood/paars en schilfers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 11:33

Ongeveer twee weken geleden had ik steeds jeuk aan mijn oorlel (vooral in de avond). Uiteindelijk werd dit een rode plek/zwelling. Een aantal dagen geleden begon dit te vervellen en nu jeukt het niet meer en lijkt er een soort nieuwe huid terug gekomen te zijn. Echter werd ik vanochtend wakker en wees mijn vriend me op drie nieuwe gekke puntjes onderin mijn oorlel. Ik heb sinds de jeuk geen oorbellen gedragen en er komt ook geen troep uit de gaatjes.

De grote plek lijkt nu weg te gaan maar mocht het weer erger worden bel ik wel even de huisarts. Maar ik ben erg benieuwd of iemand dit herkent? Zou dit een soort oor eczeem kunnen zijn? Volgens mij komen mijn oren niet erg vaak in de zon omdat mijn haar er meestal over hangt.

Zo was het op 11 april (het lijkt een dikke bult, maar mijn oor heeft daar wel al een natuurlijke "bult" :Y))
Spoiler:
Afbeelding

Zo is het nu (en met die drie puntjes)

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

Mijn andere oor ter vergelijking (hier zie je ook een beetje die natuurlijke bolling)

Spoiler:
Afbeelding

Voor de oplettende bokker, in 2017 had ik ook een paarse oorlel maar dat ging niet schilferen en ging uiteindelijk vanzelf over. :+
[MWS] Plotseling paars/rode oorlel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 12:05

Zou maar geen oorbellen meer dragen Je lijf geeft duidelijk dat het er niet blij mee is.
Ziet er nl uit als een allergische reactie.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 12:06

Ik heb geen oorbellen meer gedragen sinds die plek, maar daarvoor droeg ik altijd dezelfde simpele knopjes en alleen in de onderste gaatjes (die heb ik al 10+ jaar). Die andere gaatjes draag ik nooit iets in, maar gaan ook niet meer dicht. :)

Skippy01

Re: Oorlel rood/paars en schilfers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 12:12

Ik heb met enige regelmaat soortgelijke plekjes. Is bij mij zonne-allergie, die soms echt ontstekingsreactie kan geven. Smeer je ook je oren in met factor 50 tegen de zon? ;) (De zon is belachelijk fel al, ik loop al weken met plekjes her en der)

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 12:18

Kan het misschien herpes zijn? Komt meestal voor op je lippen (koortslip), maar kan zich ook op andere plekken uiten.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 12:19

@Skippy01, Bedankt voor je reactie! Ik smeer altijd netjes maar mijn oren eigenlijk nooit omdat mijn haar er bijna altijd over hangt, maar dat is wel een goede! Ik zal mijn oren vanaf nu ook meesmeren. :)

@linoleum, Hmm ik heb verder nog nooit een koortslip gehad. Dan zou de plek misschien ook pijnlijk moeten zijn? Als ik zoek op herpes oor zie ik meer plekken ín het oor, dat is bij mij gelukkig niet het geval.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 13:18

Het ziet er meer uit als een eczeem of schimmeltje, zou je huisarts even bellen, je kan die foto vast wel doorsturen aan de ha. Dan ben je er met even smeren met eea weer vanaf.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 13:19

En een muggenbult? Mijn zoon heeft die plekjes ook wel eens nav een mug

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 13:52

Andere insteek :j :
Hier bijna iedere mnd soortgelijk :o .
Heb het vermoeden dat het bij mij iets hormonaals is ... :')
Dan krijg ik in het 2e en 3e oorbelgat een verdikking, die gepaard met roodheid gaat.
En als ik geluk heb ook velletjes.

Ik draag in die 2 gaatjes al 20 jr geen oorbellen meer, ze blijven wel open.
Inmiddels weet ik dat de verdikking komt door ontsteking dus druk het leeg. Velletjes is mi opgedroogde zooi uit die gaatjes.

Waarom vermoeden hormonaal?
Heb bij gebrek aan baarmoeder geen mnd gedoe meer maaaaar m’n oor verraadt het als bijv iemand (die ik meerdere x p week zie) wel d’r mnd periode heeft :j !!!
Dit fenomeen was er nl al toen ik nog mnd periode kreeg (maar geen controle dmv pil oid overhad), ik dus precies periode kreeg (en merkte aan oor) als die ve ander en nu dus (zonder bm) werkt dat nog steeds :roll: ?!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 14:01

Hier hetzelfde alleen op de rand van mijn oorschelp. Ieder jaar weer in het voor en najaar als de zon weer meer schijnt.