Leniger uit de lockdown komen, wie doet er mee :D

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

Leniger uit de lockdown komen, wie doet er mee :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 11:32

Voor de lockdown begon het eindelijk een beetje de goede richting op te gaan, helaas ben ik weer terug een stijve hark. Nu is eigenlijk mijn doel om dit jaar een split en spagaat te kunnen, maar hier heb ik nog een lange weg voor te gaan.

Wie doet er met mij mee met elke dag te stretchen :D hopelijk motiveert ander hun progressie mij om het vol te houden.

Janevm

Re: Leniger uit de lockdown komen, wie doet er mee :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 12:15

Leuk idee! Hier hetzelfde, een stuk stijver dan voor de Corona-crisis: toen ik nog elke dag op de dansschool te vinden was :') Probeer wel genoeg te bewegen, maar daar word je natuurlijk niet per se soepeler van. Dus I’m in! :D

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 12:19

Ik doe mee! Lange tijd een blessure gehad en net toen ik weer kon beginnen, begon ook Corona :') Ik heb telkens geen motivatie om te gaan stretchen of trainen in het algemeen dus dit is wel een goed motivatie topic.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 12:24

Leuk! Ik ben een 30 dagen yoga challenge aan het doen samen met een vriendinnetje, en mijn doel is om aan het eind dubbelgevouwen te kunnen staan met gestrekte benen (geen idee hoe die pose heet) en me in een fatsoenlijke downward dog te kunnen vouwen. Daarbij zou iets soepeler in de liezen ook geen overbodige luxe zijn. Ik kom van ver, dus misschien moet ik er een 60 of 90 dagen challenge van maken :') Maar we gaan het zien!

Waar en wanneer stretchen jullie meestal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 12:56

Ik ben ook net voor de corona begonnen met yoga lessen. Helaas gaat dat nu niet meer door. Ik kan gelukkig wel de motivatie vinden om thuis eea aan yoga te doen. Bij yoga draait het niet om lening worden, maar is wel een leuke bijkomstigheid natuurlijk.
Inmiddels kan ik al op mn hoofd staan. Heeft ook niks met lenig zijn te maken, maar wel met controle over je lichaam.
Voor het lenig worden als in dubbelgevouwen kunnen staan kun je best beginnen met de downward dog. Zo kun je de achterkant van je beenspieren wat stretchen om uiteindelijk dubbelgevouwen te kunnen staan. Belangrijk hierbij is dat je ten alle tijden je rug recht houdt en je hoofd tussen je armen laat “hangen”. Je zal merken dat dat nog niet meteen lukt met gestrekte benen.
Wat ook een goede is is om met een rechte rug voorover te buigen, iets door je knieeen te zakken en je bovenlichaam op je bovenbenen te leggen. Langzamerhand kun je je benen steeds wat rechter houden.
Maar let op; forceer niks! Als je pijn voelt ben je te ver gegaan.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 13:21

Goede tips Humpiedumpie, bedankt! Dit ga ik proberen.

En het klopt dat yoga niet om lenigheid gaat, maar het is inderdaad wel een mooie bijkomstigheid :D Merk na 15 dagen echt al verschil, dus ik hoop dat dat alleen meer wordt.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 13:48

xIrlijn schreef:
Leuk! Ik ben een 30 dagen yoga challenge aan het doen samen met een vriendinnetje, en mijn doel is om aan het eind dubbelgevouwen te kunnen staan met gestrekte benen (geen idee hoe die pose heet) en me in een fatsoenlijke downward dog te kunnen vouwen. Daarbij zou iets soepeler in de liezen ook geen overbodige luxe zijn. Ik kom van ver, dus misschien moet ik er een 60 of 90 dagen challenge van maken :') Maar we gaan het zien!

Denk dat jij de forward fold bedoelt.

Ik heb vanwege mijn ms en hms 2 keer in de week fysio via zoom en kan via de sportschool ook filmpjes van fitsnacks.tv gebruiken. Bij die laatste zitten ook de nodige yoga en stretch filmpjes. Beetje jammer alleen dat ik een knie en een pols heb die niet heel erg belastbaar zijn, waardoor er echt dingen zijn die ik niet kan doen, geen down dog niet van hoge plank omlaag de kleine cobra in en eigenlijk alles waarbij ik met mijn handen plat op de grond moet steunen. En alles waarbij mijn knie voorbij de 90 graden moet buigen.

Van een vriendin kreeg ik een filmpje met handsfree yoga en inmiddels heb ik er zelf nog een paar meer gevonden, dus zo kan ik toch nog wat aan mijn lenigheid werken. Door de hms ben ik van mezelf al wat (te) flexibel links en recht, dus yoga/pilates is wel een mooie manier op goed controle over de spieren en balans te houden.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 14:08

Annick75 schreef:
xIrlijn schreef:

Denk dat jij de forward fold bedoelt.

Ik heb vanwege mijn ms en hms 2 keer in de week fysio via zoom en kan via de sportschool ook filmpjes van fitsnacks.tv gebruiken. Bij die laatste zitten ook de nodige yoga en stretch filmpjes. Beetje jammer alleen dat ik een knie en een pols heb die niet heel erg belastbaar zijn, waardoor er echt dingen zijn die ik niet kan doen, geen down dog niet van hoge plank omlaag de kleine cobra in en eigenlijk alles waarbij ik met mijn handen plat op de grond moet steunen. En alles waarbij mijn knie voorbij de 90 graden moet buigen.

Van een vriendin kreeg ik een filmpje met handsfree yoga en inmiddels heb ik er zelf nog een paar meer gevonden, dus zo kan ik toch nog wat aan mijn lenigheid werken. Door de hms ben ik van mezelf al wat (te) flexibel links en recht, dus yoga/pilates is wel een mooie manier op goed controle over de spieren en balans te houden.

Ja, die bedoelde ik inderdaad!

Wat fijn dat je via zoom toch nog fysiotherapie kan krijgen. Kan me voorstellen dat dat zeker met jouw klachten een uitkomst is. Fitsnacks.tv ga ik eens bekijken :)

Voor de niet-yoga-ers: doen jullie het stretchen ook via filmpjes of hebben jullie zelf vaste stretch-oefeningen?

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 14:19

Fitsnacks is niet gratis volgens mij. Wij kunnen er via de sportschool gebruik van maken, omdat ze nu dicht zijn.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 14:27

Ik heb gelukkig geen problemen met de forward fold of downward dog. Ben van nature redelijk lenig in die richting. Neus tot tegen knieën met gestrekte benen lukt dus prima..

Ik zit eerder vast in heupen/bekken en dit zorgt bij mij voor lage rugpijn. Ben nu dus bezig met (uit yoga) de vlinderposes en 'wallstretches".
Even kijken of dat uitkomst bied. Hiervoor gebruik ik nu vnl YouTube :Y)
En ook moet ik werken aan schuine buikspieren gezien ik nu door het roeien vnl midden buik en rug train. Strectchen van mijn ribben/schuine buikstreek/schouders is ook een belangrijk onderdeel van mijn
training.

Via physitrack krijg ik oefeningen van de fysiotherapeute met instructiefilmpjes, héél handig!

Ik gebruik dus zowel een combinatie van normaal sportgerelateerd stretchen en mijn dagelijkse yogaroutine (versie van de sun salutations) die ik nu aanval met oefeningen vanaf youtube meer op de heupen gericht én de app van de fysio.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 17:57

Qua flexibiliteit heb ik (goed, los van mijn postuur :o ) ook geen moeite met de forward fold of downward dog. Mijn polsen vinden die laatste alleen niet zo grappig. Ben al aan het kijken of ik ergens push up steun kan bestellen, zodat ik bepaalde oefeningen toch wat gemakkelijker in aangepaste vorm kan doen. Maar de hand free yoga filmpjes zijn ook fijn.

Stretchen en mobiliseren van rug/ribben/schouders/schuine buik doe ik deels zelf met al bekende oefeningen en deels met videobegeleiding van de fysio. Ben nu toch wel heel blij met de digitale mogelijkheden die er zijn hoor.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 18:28

Hier normaal trouw aan de yoga. Ik beoefen fanatiek en ben afgestudeerd docent. Maar sinds de Corona zit ik alleen maar lui op de bank buiten werk/paarden om :o . Ik ga het vanaf morgen weer oppakken.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 12:58

Leuk al deze enthousiaste reacties!

Gisteren braaf weer gestretcht, zometeen nog een keer en dan vanavond dansen. Wil mijn best doen om in weekend 2x per dag te stretchen en door de weeks 1x per dag. Ben nog opzoek naar wat extra inspiratie voor fijne stretch routine. Dus mogen jullie filmpjes bijvoorbeeld hebben dan hoor ik het graag!
Vandaag maar eens een poging tot foto te nemen om de voortgang bij te houden :D

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 13:01

Haha leuk! Ik ben er ook mee bezig maar het is een 'tot zover het gaat' Ik heb aan ballet gedaan en heb letterlijk 4 maken lang bijna dagelijks gestretcht, specifiek voor split en spagaat, om op een gegeven moment echt niet meer verder te komen. Ik kan ook niet rechtop zitten met mijn benen gestrekt. Blijkbaar een foutje in de rug ofzo. Maar ik doe vrolijk mee.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 13:18

Dat geeft wat minder hoop haha :P

Mijn onderrug en hamstrings zijn ook echt mijn probleem gebieden. Gelukkig kan ik langzaam aan nu wel rechtop zitten en begin ik ook iets van speelruimte te krijgen dat ik wat meer mijn bekken voorover kan kantelen als ik gespreid zit.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 16:57

Gisteren braaf 2x gedaan.

Vanochtend deze gedaan: https://youtu.be/a-eg3qv1zn4
Vond hem erg fijn!

Vanavond even nog een keer extra mijn hamstrings :D

Nu klein weekje bezig en zie al verschil :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 20:45

Ik ben bezig met op mn hoofd leren staan :D . Eerst een uurtje yoga flowen en dan als afsluiter als alle spieren warm zijn op mn hoofd staan..

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 20:48

Ik meld me ook! Ben nu al een tijdje bezig, heel mijn leven ballet gedaan tot een jaar geleden en altijd super lenig geweest! Nu wil ik toch terug opbouwen