Overdrijf ik?(corona gerelateerd)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Overdrijf ik?(corona gerelateerd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 12:59

Mijn schoonmoeder werkt in de thuiszorg. Zij is vorige week vrijdag(3 april) positief getest. Ze is in aanraking geweest met een patiënt die het had, waarvan ze het niet wisten. ondanks gebruik van mondkapjes en handschoenen toch positief.

Nu heeft ze de milde variant gehad,gelukkig. Ze is nu een paar dagen klachten vrij, zegt ze. Maar ik hoor duidelijk nog een persoon die neusverkouden is, aan de lijn.

Mijn vriend is vandaag naar haar toe geweest terwijl ik daar echt enorm moeite mee heb. Het is nu net 10 dagen geleden dat ze positief is bevonden. Hij zelf is astma patiënt en vind het allemaal wel mee vallen..

Ik vind het dus echt niet tof dat hij haar dus nu opzoekt, daarmee mij ook confronteert omdat hij dus bij een positief getest persoon in de buurt is geweest.
Ik heb een baan in de supermarkt, een redelijk hoge functie. Ik vind dat hij hiermee geen rekening houdt. Ik heb een bepaalde sociale verplichting, zoals iedereen nu,naar mijn collega's toe. Wat zou mijn werkgever er van denken dat ik via hem in contact geweest ben met een besmet persoon. En daarmee 80 collega's ook evt kan besmetten. En klanten..
Ik ben ook erg verdrietig hier over dat hij dit gedaan heeft. Hij blijft volhouden dat ze al een paar dagen klachtenvrij is en het dus geen probleem is, terwijl iedereen om ons heen roept, doe het niet..
Overdrijf ik nu?

SweetVanille

Re: Overdrijf ik?(corona gerelateerd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 13:03

Normaal moet je minimaal 2 weken in quarantaine, en als ze nog neusverkouden is/klinkt is ze dus nog niet klachtenvrij. Vind dus zeker niet dat je overdrijft, vind het ongelofelijk stom van hem om erheen te gaan

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 13:08

Jeetje. Eens met SweetVanille: Wat ongelofelijk stom van je vriend om naar zijn moeder te gaan. Ik zou dus voor nu maar uit te buurt blijven van je vriend als dat kan.

Hanmar

We hebben een tijdelijk subforum voor alle vragen gerelateerd aan de situatie omtrent corona. Ik verplaats je topic daar dus naartoe.

_Nancy

Niet zo slim van je vriend om naar zijn moeder te gaan.. Wat SweetVanille al zegt.. Minimaal 2 weken.

Dus nee, ik vind niet dat je overdrijft :n
Hij had thuis moeten blijven.. Zeker gezien hij astma heeft en Corona vooral op de longen slaat, echt heel dom!
Laatst bijgewerkt door _Nancy op 14-04-20 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 13:09

Ik zou er ook niet heel gelukkig van worden, nee.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 13:11

Tja, wij kunnen van alles vinden, maar hier zul je samen met je vriend uit moeten komen.

Ik zou het ook niet tof vinden, en aangeven dat hij dan maar mooi even tijdelijk daar gaat wonen.
Als hij geen rekening met jou houdt terwijl hij weet hoe je er over denkt.... Maar dat ben ik ;-)

Ik zou hem dus de keuze geven. Of je komt er in ieder geval 2 weken niet, of je gaat maar even daar zitten zodat ik gewoon mijn dingen kan doen zonder verder gevaar te lopen.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 13:13

Als ze nog neusverkouden is, is ze niet klachtenvrij. Dus contact is dan niet handig.

Risico voor jou naar je collega's en klanten is er (nog) niet. Hij kan jou pas besmetten als hij klachten heeft. Je vriend zou nu zelf wel officieel 14 dagen in quarantaine moeten.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 13:16

Ik ben dus niet gek.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 13:17

Stomme actie van je vriend, maar snap zijn moeder ook niet. Raar bezig. Jij overdrijft echt niet hoor.

Lipstick

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 13:17

Nee, je bent zeker niet gek. Erg onverstandig van je vriend en je schoonmoeder.
Als het mijn vriend was mocht hij daar van mij blijven tot het weer veilig zou zijn om thuis te komen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 13:21

Ik zou je baas opbellen en het vertellen....of het de oliebol in kwestie laten vertellen. Voor alsnog de carantaine maatregelen nemen :(:)

Nou geloof me bij ons in het verpleeghuis was er ook een, zelfs de jumbo bezorger van de boodschappen is getest en de man die de ongedierte bestrijd.
Ik mag het niet zeggen maar als hij jou zo in gevaar brengt....wat speelt er wat jij niet weet?

Echt stiekem hoop ik dat hij op die ic beland, Hoe stom kun je zijn als je zeker weet dat jij astma hebt en zij corona!

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 13:46

twinducklin schreef:
Als ze nog neusverkouden is, is ze niet klachtenvrij. Dus contact is dan niet handig.

Risico voor jou naar je collega's en klanten is er (nog) niet. Hij kan jou pas besmetten als hij klachten heeft. Je vriend zou nu zelf wel officieel 14 dagen in quarantaine moeten.

Dat is niet helemaal waar, volgens het RIVM zijn er wel degelijk aanwijzingen dat iemand zonder symptomen toch het virus kan overdragen:

Citaat:
Kan iemand zonder symptomen het nieuwe coronavirus (COVID-19) overdragen?
Het nieuwe coronavirus wordt overgedragen door hoesten en niezen. Via kleine druppeltjes komt het virus zo in de lucht. Als andere mensen die druppeltjes inademen, of bijvoorbeeld via de handen in de mond, neus of ogen krijgen, kunnen zij besmet raken met het virus. Hoe zieker iemand is, hoe meer hij hoest en/of niest en hoe meer virus hij kan verspreiden. Er zijn aanwijzingen dat iemand zonder symptomen besmettelijk kan zijn. Maar het is onduidelijk in hoeverre zij bijdragen aan de totale verspreiding van het virus. Onderzoek moet dit verder uitwijzen.

Bron: RIVM

Ik zou er ook niet gelukkig mee zijn, zowel je vriend als je schoonmoeder, die nota bene in de zorg werkt en de quarantaineregels ed hoort te kennen, zou beter moeten weten.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 13:51

Ik heb hem ook gezegd dat ik hem niet wil zien. Dat ik dit echt vrij respectloos vind naar mij toe.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 13:58

Heel terecht dat je dat gezegd hebt, goed gedaan. Het is gewoon echt heel dom en ik zou hem dus minstens twee weken gewoon niet meer in de buurt willen hebben. Ik woon samen met mijn vriend dus als hij zoiets had geflikt mocht hij daar blijven :=

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 14:04

Sky_As schreef:
Tja, wij kunnen van alles vinden, maar hier zul je samen met je vriend uit moeten komen.

Ik zou het ook niet tof vinden, en aangeven dat hij dan maar mooi even tijdelijk daar gaat wonen.
Als hij geen rekening met jou houdt terwijl hij weet hoe je er over denkt.... Maar dat ben ik ;-)

Ik zou hem dus de keuze geven. Of je komt er in ieder geval 2 weken niet, of je gaat maar even daar zitten zodat ik gewoon mijn dingen kan doen zonder verder gevaar te lopen.

Eens met alle bovenstaande reacties, en met deze in het bijzonder.
Kanttekening; het contact is al geweest, daar is niets meer aan te veranderen. Geen keuze dus; dan gaat hij maar bij z'n moeder zitten, of helemaal solitaire isolatie.

Hierbij neem ik aan dat jij en je vriend samenwonen?
minimaal 2 weken geen lichamelijk contact, en de 1,5 meter maatregel doorvoeren. Hij heeft zelf moedwillig zichzelf (en dus jou!!!) blootgesteld aan iemand waarvan bekend is dat ze positief is getest.
Heel erg dom van hem, zeker omdat hij astma heeft. Maar nog l*lliger om dat niet met jou te overleggen, en jou daar dus ook aan bloot te stellen.

Was het mijn vriend en woonden we samen, mocht hij handschoenen en mondkapje dragen, snel z'n belangrijkste spullen pakken, en, hoe vervelend ook, tijdelijk even vertrekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 14:05

Ik zou daar best pissig om zijn, geef jou dan ook groot gelijk!

tijger22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 14:05

Je overdrijft zeker niet en hebt helemaal gelijk! Mijn vriend en zoontje vertoonde een week geleden een aantal symptomen, ze gingen dit niet testen volgens de dokter maar wij zitten als voorzorg nu in quarantaine . Wij willen het toch echt niet op ons geweten hebben dat we iemand eventueel aansteken.. en daarbij dacht ik dat zowiezo positief geteste mensen 14 dagen in quarantaine moeten?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 14:11

kwita schreef:
Echt stiekem hoop ik dat hij op die ic beland, Hoe stom kun je zijn als je zeker weet dat jij astma hebt en zij corona!

:n
Erg foute uitspraak....

Ts, woon je samen met hem?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 14:12

Je overdrijft niet TS, helemaal niet. En ik zou echt enorm boos zijn op mijn vriend. En tegelijkertijd heel erg onzeker en verdrietig dat we over zo een groot en belangrijk issue dan blijkbaar toch van mening verschillen en hij lekker zijn eigen ding doet. Misschien niet nu, nu alles nog vers is, maar ik zou hier toch echt nog wel eens een volwassen gesprek met hem over aangaan.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 14:14

tijger22 schreef:
Je overdrijft zeker niet en hebt helemaal gelijk! Mijn vriend en zoontje vertoonde een week geleden een aantal symptomen, ze gingen dit niet testen volgens de dokter maar wij zitten als voorzorg nu in quarantaine . Wij willen het toch echt niet op ons geweten hebben dat we iemand eventueel aansteken.. en daarbij dacht ik dat zowiezo positief geteste mensen 14 dagen in quarantaine moeten?

Nee voor zorgpersoneel geldt: 24 uur klachtenvrij, dan mag je weer werken. En dus naar buiten en dergelijke.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 14:24

raket schreef:
tijger22 schreef:

Nee voor zorgpersoneel geldt: 24 uur klachtenvrij, dan mag je weer werken. En dus naar buiten en dergelijke.

Gekke regeling vind ik dat, helemaal voor zorgpersoneel. Als je dus in een verpleeghuis werkt dan mag je 24 uur klachten vrij gewoon weer aan het werk tussen kwetsbare ouderen? Voelt een beetje als dweilen met de kraan open.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 14:30

oeioei...mijn broetje is leraar en heeft ook corona gehad...hij is een maand op en af ziek geweest...ook 24 uur klachtenvrij geweest....daarna kreeg hij ineens weer koorts ....en voelde zich weer erg belabberd, benauwd...al met al een maand ziek geweest met wisselende klachten, en klachtenvrij...Hij is nog steeds in quarantaine..Je hoort ook in de zorg dat mensen na 24 uur klachtenvrij weer instorten..Het is puur omdat ze mensen te kort komen...En neusverkouden is niet klachtenvrij...Echt heel dom dat sommige mensen nog denken dat het allemaal wel meevalt..en anderen daarmee in gevaar brengen...

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 14:42

Ik vind persoonlijk wel dat je overdrijft... Niet in het feit dat hij best niet naar zijn moeder zou zijn geweest, daar ben ik het helemaal mee eens.

Ik vind persoonlijk wel dat je overdrijft in dat gedramatiseer van je hoge functie en het besmetten van 80 collega's. Indien jij hen zou besmetten betekent dat dat jij je dan niet aan de regels van social distancing houdt en dat staat los van het feit of je vriend in contact is geweest met zijn moeder of niet. Overigens is denk ik de kans hoger dat jij je vriend besmet dan omgekeerd, gezien je in de supermarkt blijkbaar met veel mensen zo dicht in contact komt die jou kunnen besmetten.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 14:44

JoyCiej007 schreef:
Sky_As schreef:

Eens met alle bovenstaande reacties, en met deze in het bijzonder.
Kanttekening; het contact is al geweest, daar is niets meer aan te veranderen. Geen keuze dus; dan gaat hij maar bij z'n moeder zitten, of helemaal solitaire isolatie.

Hierbij neem ik aan dat jij en je vriend samenwonen?
minimaal 2 weken geen lichamelijk contact, en de 1,5 meter maatregel doorvoeren. Hij heeft zelf moedwillig zichzelf (en dus jou!!!) blootgesteld aan iemand waarvan bekend is dat ze positief is getest.
Heel erg dom van hem, zeker omdat hij astma heeft. Maar nog l*lliger om dat niet met jou te overleggen, en jou daar dus ook aan bloot te stellen.

Was het mijn vriend en woonden we samen, mocht hij handschoenen en mondkapje dragen, snel z'n belangrijkste spullen pakken, en, hoe vervelend ook, tijdelijk even vertrekken.

Hij heeft het wel met mij overlegd. We hebben er nota bene zaterdag nog een hele discussie over gehad. Toen had ie haar al uitgenodigd voor de koffie. Ik zei als je dat doet ga ik naar mijn ouders.
Toen heb ik hem al verteld dat ik het heel dom vind om het op te zoeken. Ondanks dat zijn moeder een paar dagen koortsvrij is en niet meer hoest. Maar wel nog nasaal klinkt.

Dat is dus ook waar ik boos om ben. Dat ie het zelf wil opzoeken vind ik ook ontzettend dom en naïef, maar dat is zijn eigen gezondheid. Maar dat ie daarmee ook mij blootstelt er aan, en dat voor mij beslist, vind ik niet ok.