Tips gezocht voor jeukende hoofdhuid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

miccamaaike

Tips gezocht voor jeukende hoofdhuid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 14:07

Aangezien ik de huisarts niet perse met een bezoekje wil verblijden in deze tijd, maar ik wel gek word van de jeuk, wie weet heeft bokt nog goede tips.

Ik heb nu zo'n 2 weken last van een jeukende hoofdhuid en het wordt alleen maar erger. Ik heb van mezelf een hele droge eczemerige huid, maar op mijn hoofd heb ik dit nog niet eerder meegemaakt. Voor normale plekken heb ik wel zalfjes etc, maar onder mijn dikke haarbos wordt dit toch wel lastig.

Eerst ben ik bij de drogist geweest en heb ik shampoo van Zarqa aanbevolen gekregen. Hier zit echter menthol in en hier kan ik heel slecht tegen, dan staat mijn hoofdhuid echt in de fik (voor mijn gevoel dan :+ ). Nu heb ik bij de apotheek van Eurecin een hoofdhuidbehandeling opgehaald, deze heb ik nu een paar dagen in gebruik. Helpt wel even maar dan jeukt het weer net zo hard verder. De shampoo die hierbij hoort heb ik ook besteld (Dermo capillaire urea behandeling en shampoo).

Zijn er nog bokkers met goede tips hiertegen? Ik word gewoon wakker van de jeuk momenteel. Probeer natuurlijk om niet te krabben maar dat faalt soms compleet.

Eske_B

Re: Tips gezocht voor jeukende hoofdhuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 14:11

Kan je luizen hebben? Ik heb ook weleens weken lang jeuk gehad, geen enkel zalfje of shampoo hielp. Zelfs die van de dokter niet. Bleek ik toch luizen te hebben (heel moeilijk te zien in m'n dikke haar).

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 14:17

Eske_B schreef:
Kan je luizen hebben? Ik heb ook weleens weken lang jeuk gehad, geen enkel zalfje of shampoo hielp. Zelfs die van de dokter niet. Bleek ik toch luizen te hebben (heel moeilijk te zien in m'n dikke haar).

Dacht ik ook aan. Heb het zelf ook wel eens gehad en werd echt gek van de jeuk. Heb meerdere mensen laten kijken, zelfs een kapper en die konden niets vinden. In het begin zijn die beesten haast doorzichtig en lastig te zien. Dus dacht echt dat ik gek werd en het tussen mijn oren zat. Totdat ik er op een dag zelf een zag en na een paar keer wassen met speciale shampoo was het gelukkig over.

Nu heb ik van mijzelf ook snel last van een droge hoofdhuid en snel jeukerig. Ik gebruik nu de L'Oréal Low en die vind ik zelf echt heel erg fijn. Veel minder last nu.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 14:19

Luizen kan altijd natuurlijk, ik zal eens even zo'n kam zoeken. Zou verbaasd zijn als ik t heb, nog nooit gehad namelijk, maar je weet nooit. Heb zelf t idee dat t wat eczemerig is, want de huid in mijn nek is ook wat onrustig.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 14:22

Hier ook eczeem op mijn lichaam en de laatste maanden soms ook hoofdhuid bij gewone shampoo :/ Dus ik gebruik nu Lush shampoo blokjes id plaats, dat lijkt te werken!
En met zo koud mogelijk water mijn haar wassen :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 14:27

Stoppen met shampoo/conditioner/antiklit/etc. Goed kammen met fijne kam en als nodig uitspoelen met water. Je hoofdhuid is geirriteerd en ander smeersel geeft dan nog wel eens automatisch dezelfde (over)reactie. Je zal het wel een tijdje vol moeten houden, om alles tot rust te krijgen en weer in balans kan paar maanden duren.

Zelf wegens jeuk en platen roos ook geheel gestopt met dat alles, nu 5+ jaar verder en amper klitten, geen jeuk of roos meer. Haar ziet er nu beter uit dan met en shampoo en conditioner en antiklit spul, het ruikt alleen naar niks, maar houdt eigenlijk ook geen luchtjes vast.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 14:27

Ah, een medestander. Hier ook iemand die er last van heeft.

Na allerlei middeltjes uitgeprobeerd te hebben werkt het volgende voor mij het allerbeste:
- Niet te vaak mn haren wassen. Ik was momenteel mn haar ongeveer 1 keer in de week en dat gaat al best een tijdje redelijk goed.
- Vaker borstelen, ik heb de neiging elke dag gewoon een knot of staart te knopen en het borstelen gewoon over te slaan. Maar omdat je dan dus ook niet je losse haren eruit borstelt blijven die in je kapsel hangen, bij mij versterkt dat dan juist het jeukerige gevoel.
- Als het echt erg is, en ik om wat voor reden dan ook (kan ook voeding zijn, schommelingen in het weer, etc) echt een erg droge huid heb op mn hoofd met veel schilfers, dan meng ik 2 eitjes met wat olie (olijfolie in mijn geval) en wrijf dat in op mn hoofdhuid. Handdoek eromheen en even laten zitten, daarna douchen en goed wassen en uitspoelen.
- Wassen deed ik eerst met allemaal bijzondere shampoos die wonderen beloofden, maar tegenwoordig gebruik ik een simpele fles Kruidvat eigen merk, shampoo voor lang hoor (en cremespoeling daarna, zelfde variant). En ik moet eerlijk zeggen dat ik het idee heb dat het net zo prima werkt.

Oh, en verder vooral geen andere dingen in je haar smeren of sprayen. Zeker met een gevoelige hoofdhuid irriteer je de boel er alleen maar mee. :)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 14:29

Gewoon rauwe eieren met olijfolie in je haar smeren? Ik had de olijfolie al wel bedacht, maar de eieren nog niet :+

Bedankt voor de tips allemaal!

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 14:30

miccamaaike schreef:
Gewoon rauwe eieren met olijfolie in je haar smeren? Ik had de olijfolie al wel bedacht, maar de eieren nog niet :+

Bedankt voor de tips!

Ja, klinkt een beetje gek wel als je het zo zegt haha. Ik kreeg de tip eens van iemand anders, en ik weet niet precies waarom, maar het is heel erg fijn en bij mij werkt het goed.

(Wel zonder eierschaal uiteraard) :+

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 14:35

Oh echt :+

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 14:36

Jup, altijd goed om er even bij te vermelden, daar wil nog wel eens verwarring over ontstaan. :+

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 14:39

Herkenbaar! Wat ikzelf gebruik is een serum die je op je hoofdhuid in masseert.

https://www.kapperskorting.com/goldwell ... XYEALw_wcB

Is een merk wat veel kappers gebruiken maar wel leuk betaalbaar blijft. Ze hebben een hele lijn ervan, maar de serum alleen helpt ook al erg goed. Na twee dagen was het bij mij al een stuk minder :j Ik heb tijden nergens last van en soms gebruik ik het weer een tijdje wel.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 14:56

Dank je Suzan! Dat ga ik eens bekijken!

Ik heb nu een handdoek om mijn hoofd, lekker prutje in mn haar. Nu maar hopen dat t helpt :+

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:02

miccamaaike schreef:
Dank je Suzan! Dat ga ik eens bekijken!

Ik heb nu een handdoek om mijn hoofd, lekker prutje in mn haar. Nu maar hopen dat t helpt :+

Hahaha, zo he, jij bent fanatiek. :+

Ik gun het je dat het voor jou ook werkt. En als het nou niet helpt, dan hoop ik dat het op zn minst wel leuk was om te doen. ;)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 15:03

Haha t was wel lekker gesmeer. Ben toch thuis aan t werk, dus kon t nu gelijk even testen. Kan t mooi even intrekken terwijl ik iets nuttigs doe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:03

Grahams shampoo kopen. Heb je oa bij de Etos of online bij bol. Niet aan allerlei gekke middelen beginnen en ik zou ook echt geen normale shampoo kopen. Grahams is echt speciaal voor eczeem achtige klachten. Bij mij helpt het ook om gewoon om de dag te wassen. Hoe langer ik niet was, hoe meer jeuk.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-04-20 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:04

Ik heb ook snel jeuk. Ik gebruik sinds een aantal jaren de shampoo van dr organic. Zit geen troep in en ook geen jeuk meer!

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:11

Oh herkenbaar!

Al jaren jeuk en eczeem maar nooit zo heftig op mn hoofdhuid.
Tot paar maanden geleden. December begon het en het leek net op hartnekkige roos. Bah zeg, wat een jeuk en wat een schilfers kwamen eraf.

Heb t eerst zelf proberen op te lossen met neutral shampoo.
Maar helaas, toch afspraak bij de dermatoloog ingepland en die gaf me Clobex shampoo mee.
Daarmee paar keer gewassen maar vond het helemaal niks.
Ook nog lotions meegekregen. Maar in de 1e die ik meekreeg zat alcohol(auw) en de tweede die ik meekreeg zat citroenzuur(ook auw).
Daar ben ik al snel mee gestopt.
Nu heb ik teershampoo en dat werkt eigenlijk prima!
Moet wel zeggen dat ik toen ook gestart ben met lichttherapie dus misschien was het een combinatie.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:13

Hier ook last van :j vooral van een soort Berg/eczeem.
het enigste wat bij mij helpt is head en shoulders daar krijg ik geen last van en inderdaad niet te vaak je haren was helpt hier ook max 2x per week en droog fohnen ipv zo laten drogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:15

Ashleytjuhh schreef:
Hier ook last van :j vooral van een soort Berg/eczeem.
het enigste wat bij mij helpt is head en shoulders daar krijg ik geen last van en inderdaad niet te vaak je haren was helpt hier ook max 2x per week en droog fohnen ipv zo laten drogen.

Dit is echt een hele agressieve shampoo die de huid uitdroogt. Dat zou ik persoonlijk niet aanraden bij eczeem.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 15:16

Wat een hoop tips, bedankt allemaal!

Ik was sowieso niet vaker dan 2x in de week (altijd al) en douchen heb ik de afgelopen maanden ook om de dag gedaan (ivm eczeem).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:17

miccamaaike schreef:
Wat een hoop tips, bedankt allemaal!

Ik was sowieso niet vaker dan 2x in de week (altijd al) en douchen heb ik de afgelopen maanden ook om de dag gedaan (ivm eczeem).

En even je huisarts vragen om locoid scalp lotion. Werkt als een trein! (Ik ben volgens mij als een van de weinigen uit dit topic wel bij de dermatoloog geweest, en dit is echt het middel dat werkt bij eczeem. Al die huis tuin en keuken dingen hier in dit topic, zou ik niet mee beginnen. Doet meer kwaad dan goed).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-04-20 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:20

MarlindeRooz schreef:
Ik heb ook snel jeuk. Ik gebruik sinds een aantal jaren de shampoo van dr organic. Zit geen troep in en ook geen jeuk meer!

Ik kreeg daar juist extra jeuk en roos van (de argan versie in ieder geval)

Ik heb op doktersrecept ketoconazole shampoo gekregen (ik heb sowieso een slechte huid, eczeem enzo). Maar dat is niet voor permanent gebruik. Dus sinds iets minder dan een halfjaar gebruik ik shampoo van Neofollics want hierin zit een stof die de zelfde werking heeft als ketoconazole. (+ het is SLS vrij en vegan) Dankzij dat is de conditie van mijn hoofdhuid echt zo verbeterd! Geen jeuk, geen roos en veel minder haaruitval. Het is alleen best duur maar ik ben nog met mijn eerste fles bezig dus dat scheelt (gebruik het 2x in de week en alleen op de hoofdhuid, niet de punten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:21

[***] schreef:
MarlindeRooz schreef:

Ik kreeg daar juist extra jeuk en roos van (de argan versie in ieder geval)

Ik heb op doktersrecept ketoconazole shampoo gekregen (ik heb sowieso een slechte huid, eczeem enzo). Maar dat is niet voor permanent gebruik. Dus sinds iets minder dan een halfjaar gebruik ik shampoo van Neofollics want hierin zit een stof die de zelfde werking heeft als ketoconazole. (+ het is SLS vrij en vegan) Dankzij dat is de conditie van mijn hoofdhuid echt zo verbeterd! Geen jeuk, geen roos en veel minder haaruitval. Het is alleen best duur maar ik ben nog met mijn eerste fles bezig dus dat scheelt (gebruik het 2x in de week en alleen op de hoofdhuid, niet de punten)

Ik heb dat idd ook geprobeerd ooit, die dc organic. Kreeg ook hele erge jeuk idd.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 15:37

Misschien toch maar even langs de huisarts dan als t volgende week niet minder wordt...

Handig al die ervaringen op bokt, altijd wel iemand met net zo'n kneuzenhuid als ik :+