Plotseling allergisch (?) voor zilver

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Change03

Plotseling allergisch (?) voor zilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 22:42

Afgelopen kerst heb ik een leuke Buddha to Buddha ring gekregen. Ik heb deze ring sinds toen dag en nacht gedragen en alleen af gedaan bij douchen/handen wassen.

3 weken geleden werd de huid aan mijn ringvinger rood en zaten er droge plekjes. Ik heb de ring afgedaan en het trok vanzelf weg.
Nu heb ik hem sinds vandaag weer aan en heb ik weer last van een rode huid, nu is het ook geïrriteerd en jeukt het.

Op internet lees ik wel dingen over allergieën bij het dragen van zilver maar niet dat het uit het niets komt. In het verleden heb ik vaker zilveren sieraden gedragen en nooit ergens last van gehad -O-

Heeft iemand anders hier ervaring mee? En kan je hier uberhaupt iets tegen doen? Zou zo zonde zijn van zo'n leuk cadeau (waar ik overigens ook erg lang om gezeurd heb := )

Anoniem

Re: Plotseling allergisch (?) voor zilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 22:44

Ben je zeker dat het zilver is? (Normaal staat er dan een zilvermerk in).

Best wel gek dat de reactie zo plots opkomt!

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 22:47

Ohja, handig om te vermelden. Het is sterling zilver 925. Volgens mij worden de meeste Buddha to Buddha ringen hiervan gemaakt.

Maar inderdaad wel gek dat ik er 3 maanden lang geen last van heb en nu ineens wel. Alsof er misschien een soort laagje vanaf is waardoor er nu iets vrij komt wat de reactie veroorzaakt. Maar daarover kan ik eigenlijk niks vinden op het internet.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 22:49

Is er iets te zien aan de binnenkant van de ring? Is ie zwart of zelfs groen uitgeslagen?
Zo'n allergie kan wel degelijk ontstaan, ik kon vroeger alles dragen aan oorbellen bv. en toen heb ik 1x goud gedragen, dat ging niet goed en sindsdien van veel meer dingen last en zelfs een tijd alleen titanium kunnen dragen.

Wat je ring betreft, het kan natuurlijk ook dat de irritatie door de warmte/zweten of bacterieën onder de ring komt, en wat je vertelt klinkt ook wel als een schimmel (misschien toch dat er teveel vocht onder is blijven zitten) hoewel ik niet weet of die zelf weer zou wegtrekken. Je kan de ring aan de binnenkant eens insmeren met blanke nagellak om te zien of er dan geen irritatie meer ontstaat. Bij veel mensen helpt dat wel bij sieraden, maar niet bij iedereen met een allergie helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 23:13

Heb je hem eens aan je andere ringvinger geprobeerd?

Heb de ring even opgezocht want kende het merk niet, lijkt me een degelijke ring en als je geen zilverallergie hebt prima te dragen.

Misschien zoals hierboven beschreven inderdaad een schimmel ofzo? Al lijkt het echt op een allergische reactie.

Misschien ben je toch allergisch aan die ene andere stof die ze naast zilver gebruikt hebben om het zilver aan te vullen.
Misschien eens contact opnemen met het bedrijf om te vragen welke stof er nog inzit en of ze bekend zijn met dit probleem?

Donnaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 23:24

Ik heb zo iets ook weleens gehad, maar enkel met brede ringen. Het materiaal maakt dan niet zo veel uit, maar meer de breedte van de ring. Ik weet niet precies waardoor het komt, maar misschien omdat het niet goed kan luchten? Als ik de ring een paar dagen aflaat, dan trekt het vanzelf weg en kan ik hem daarna weer een tijd om zonder een droge huid te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 23:39

Het hangt niet samen met (veel) meer handen wassen vanwege corona en/of een desinfectant die je nu gebruikt?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 23:42

Ja hoor. Dat kan.
Ook bij mijn hypo-allergeen horloge heb ik periodes dat ik het niet verdraag.
Ik denk dat het te maken heeft met de conditie van de huid (door bijvoorbeeld droge lucht of veel wassen).
Ik heb er deze weken ook meer last van.

Miray

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 00:32

Is het een ring met platte/gladde binnenkant of een ring waarvan zowel binnen als buitenkant hetzelfde is? Oké, misschien beetje onduidelijk. Neem even twee verschillende ringen van Buddha. De Buddha to Buddha Chain Texture en de Buddha to Buddha Chain. Daar zie je het verschil wat ik bedoel over de binnenkant. Ik merk namelijk bij mijn ringen(Buddha) die een gladde binnenkant hebben, mijn vinger ook geïrriteerd raakt. Het wordt rood en gaat jeuken. Het lijkt door het dragen de huid als het ware wordt afgesloten van de buitenlucht en daardoor uitslag van krijg. Na een paar dagen insmeren en beetje vet houden trekt dat weer weg. In de winter kan ik zulke ringen langer dragen. Zomer niet, dan krijg ik na een paar dagen al irritatie. Bij mijn andere ringen die geen gladde binnenkant hebben (ook Buddha), heb ik daar geen last van.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 07:50

Ja dat kan helaas. Ik kan alleen maar goud dragen. Van zilver of nikkel krijg ik uitslag en jeuk.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 08:05

Voordat je hem weg doet of laat verstoffen of....

Even schoonmaken, en met zilverpoets poetsen! 1x in de zoveel tijd krijg ik irritatie van mijn ketting, dan poets ik hem weer op en gaat het weer een tijd goed. Hopelijk werkt dat voor jouw ook! Zo'n zilveren ring gaat oxyderen, daar kan je last van hebben zonder dat je allergisch bent voor het zilver zelf.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 08:11

RedPassion schreef:
Het hangt niet samen met (veel) meer handen wassen vanwege corona en/of een desinfectant die je nu gebruikt?

daar zou ik ook aan denken, dat het daar door komt

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 13:26

Tegen het eind van m'n zwangerschap heb ik dit ook altijd. Dus misschien iets in je hormoonhuishouding veranderd? Kan ook door bijvoorbeeld stress. Meestal doe ik m'n ring dan af tot het helemaal weg is (ook niet een beetje rode plek). Daarna kan ik het weer gewoon dragen.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 19:39

Wat een fijne tips allemaal! Dankjewel

Aan de andere hand zou ik kunnen proberen maar dat voelt zoooo vreemd haha :') en dan krijg ik aparte vragen over of het een verlovingsring is <<)
Hij is niet in een andere kleur uitgeslagen. Ik neem hem regelmatig met een wit doekje af en hier komt bijna niks vanaf. Soms wat vlekjes, heeft denk ik meer met vuil te maken.
Het is wel een vrij brede ring maar het verklaard eigenlijk nog niet hoe het kan waarom ik er plotseling last van heb gekregen.

De enige reden lijkt mij inderdaad het vele handen wassen wat ik echt aanzienlijk meer ben gaan doen! Ik ga inderdaad proberen goed te blijven crème en hydrateren. Zilverpoets ook maar eens proberen!

En anders, zet ik hem in een vitrinekast zodat ik ernaar kan kijken :')

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 19:43

Afbeelding

Zo ziet het momenteel uit. Het jeukt overigens niet meer maar het ziet er rood en wat dikker uit. Het gekke is dat het alleen aan de linkerkant zit, aan de rechterkant is er niks.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:49

Opeens ergens allergisch voor zijn is trouwens niet vreemd hoor
Komt juist best vaak voor, dat je opeens allergisch bent voor iets war je al jaren draagt of doet
Ik ben sinds een paar jaar allergisch voor kiwi’s
Nooit last van gehad en opeens kreeg ik klachten na het eten van kiwi’s
En zo werkt het best vaak, je kan een leven lang tegen iets en opeens zegt je systeem :evaw:

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 21:07

Het zou goed kunnen komen door meer handen wassen. Onder een ring blijft je huid dan ook nog eens langer nat.
Je zou hem een periode niet kunnen dragen (is ook nog eens hygiënischer, dus kan momenizeker geen kwaad) en ondertussen je huid goed verzorgen.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 21:32

Of je doet hem als hangertje aan een mooi kettinkje. Voor tijdelijk of langer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 23:39

Als je aan een andere vinger geen reactie krijgt zou je huidige ringvinger misschien gewoon last hebben van overirritatie, door te veel handen wassen of te lang gedragen of... dan helpt het (hopelijk) gewoon om hem een tijd niet te dragen aan die vinger.

Krijg je wel een reactie met de andere vinger dan is het een algemene reactie van jouw lichaam op een stof in de ring.

Ik zou het dus zeker eens testen :)