Hoe voetwratten te behandelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tigress

Hoe voetwratten te behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 14:26

Zeker als zelfs je huisarts heeft gezegd het niet meer te weten :+

Ik heb al zeker een jaar of 15, als het al niet langer is, een voetwrat. In de afgelopen paar jaar voelde hij zich blijkbaar eenzaam, en heeft hij voor gezinsuitbreiding gezorgd.
Een gezellige kolonie van 8 dicht op elkaar, en nog 6 nieuwe "buurtgenoten" onder diezelfde voet. Gezellige boel, maar inmiddels wat te dichtbevolkt en pijnlijk.

Van alles hebben we al geprobeerd. Huismiddeltjes van de drogist, tot aanstippen en een of ander harnekkige zalf.
- Het zelf aanstippen gaf 0 resultaat.
- Behandeling bij de pedicure hielp helaas ook niet.
- Het aanstippen met stikstof bij de HA zorgde voor zoveel pijn, dat ik er letterlijk ziek van ben geworden.
- Een speciale zalf gebruiken (geen idee meer wat de naam was). Was in ieder geval een vrij nieuw iets bij de HA, en zou de lagen er af weken. Wekelijks behandelen was nodig.
Het heeft alles weggeweekt behalve de wratten. De zalf ging onder de pleisters door, en maakte mijn complete huid kapot. Sindsdien heb ik tevens ook die "buurtgenoten" erbij, en de huisarts besloot per direct te stoppen met die behandeling.

Ik heb me een beetje ingelezen over bleomycine, en die ga ik maar niet doen. Ik heb er veel voor over, maar die voelt voor mij als een stap te ver.
Lasertherapie zou een optie zijn...maar heb ik die kosten er ook voor over? Geen idee hoe duur het is, maar ik denk dat ik mijn eigen risico er zo doorheen heb dan.

Maar nu zit ik dus nog steeds met voetwratten die aan het plannen zijn om te zien hoeveel er onder mijn voet passen. Langzaam maar zeker verwelkomen ze weer een nieuw lid in de bende van ellende, en mijn voet wordt gevoeliger.
Zijn er nog opties die ik over het hoofd zie, of moet ik me maar gewoon voorbereiden op nog meer gezinsuitbreiding onder mijn voet?

Bedankt voor het meedenken alvast :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:29

Ben je al bij een dermatoloog geweest? Die heeft mij destijds van een enorme en hardnekkige voetwrat afgeholpen. Ik was eigenlijk door de huisarts naar een chirurg gestuurd om hem weg te laten snijden. Maar die vond hem te groot om te gaan snijden en stuurde mij weer door naar de dermatoloog. Bij mij heeft salicylzuur geholpen, maar een dermatoloog heeft vast nog meer ideeën.

Anoniem

Re: Hoe voetwratten te behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:39

Bij mij hielp het door zwanger te worden _O-
Ik heb ook zeker 15 jaar (als het niet langer is) wratten onder mijn voet gehad waar niets hielp. Toen ik zwanger werd verdwenen ze als sneeuw voor de zon.
Dat is nu meer dan 2 jaar geleden en nu ik voor de tweede keer zwanger ben zijn er helaas 2 kleintjes terug gekomen. Mijn tip zit dus geen garantie op :=

xMriit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:47

ik heb ze als kind zijnde ook gehad.
Niets hielp, totdat ze echter vort zo groot waren dat het als "bloemkool" aan wratten werd bestempeld.

Uit eindelijk heeft de huisarts een deel weg geschraapt met een scalpel & daarna met die stikstof diep aangestipt. Hierdoor moest ik een paar dagen op mijn tenen lopen omdat het op mn (onderkant hak), weet zo even niet hoe het heet, te lopen.

mááár het hielp wel !
Ze zijn nooit meer terug gekomen *\o/*

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:48

Je kan de wrat laten uitsnijden of uitlepelen. Mogelijk heeft je pedicure dit al oppervlakkig geprobeerd? Als hij erg hardnekkig is zit hij diep en dan moet hij ook misschien ook diep weggesneden worden. Dat moet met behulp van een (veelal gevoelige) verdoving.

Andere opties zijn wegbranden of met een laser behandelen. Meest gangbare zijn vaatlasers. Deze branden de aanvoerende vaatjes dicht waardoor de aanvoer van voedingsstoffen wordt geremd en de wrat kleiner wordt. Soms is dit niet afdoende. Hele hardnekkige wratten kun je met een CO2 laser laten behandelen, de wrat wordt dan in zijn geheel verdampt. Is wel wederom een pijnlijk traject.

Ik zou overigens bovenstaande opties wel eerst overleggen met een dermatoloog voordat je begint aan wat minder gangbare behandelingen zoals bleomycine.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:51

Heb je al geprobeerd het sap van stinkende gouwe er op te smeren?
Dat heeft hier me na jaren van een voetwrat en een hele lelijke wrat op mijn duim afgeholpen.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:52

Marie_Anne schreef:
Ben je al bij een dermatoloog geweest? Die heeft mij destijds van een enorme en hardnekkige voetwrat afgeholpen. Ik was eigenlijk door de huisarts naar een chirurg gestuurd om hem weg te laten snijden. Maar die vond hem te groot om te gaan snijden en stuurde mij weer door naar de dermatoloog. Bij mij heeft salicylzuur geholpen, maar een dermatoloog heeft vast nog meer ideeën.

Eens, de dermatoloog is hiervoor de juiste stap. Gek dat je huisarts je daar nog niet naar heeft doorverwezen en wel zelf aangeeft het niet meer te weten. Echter gaat het gezien de huidige situatie met Covid-19 wel even duren voordat je bij de dermatoloog aan de beurt bent.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:59

Bloemetje75 schreef:
Heb je al geprobeerd het sap van stinkende gouwe er op te smeren?
Dat heeft hier me na jaren van een voetwrat en een hele lelijke wrat op mijn duim afgeholpen.

echt...stinkende gouwe!!!!! Ik had vroeger echt veel last en niets hielp. Dit dus wel en ze zijn serieus nooit meer teruggekomen

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 15:09

Doe maar vast een Tena-lady in, want je gaat in je broek piesen van het lachen :+

Ik heb ook ontzettend lang last gehad van voetwratten. Niets hielp. Op een gegeven moment was er een programma over "grootmoeders middeltjes" op de TV. In dit programma werd het advies gegeven om keukenstroop op je wratten te doen.

Dus ik trouw elke avond een lading keukenstroop op al mijn wratten. Dikke sok erover heen. En na een tijd dagelijks hersenloos stroop smeren, keek ik nog eens goed naar mijn tenen, waren die wratten gewoon weg :oo Ze zijn ook nooit meer teruggekomen.

Potje stroop was destijds iets van 1 gulden ofzo. In geen vergelijk met alle flesjes Formula-W en Noxacorn of hoe al die troep ook heette.
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 06-04-20 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 15:09

Bij mij werkte aanstippen (alleen dan veel langer dan ze aanraden -- overigens wel door de HA gedaan, niet zelf) prima.

Ik weet niet meer waarom, maar toen ik er later nog een keer last van kreeg, heb ik in plaats daarvan salicylzuurpleisters gekregen in combinatie met Aldara, een creme voor genitale wratten. Beetje genant om op de halen, maar het werkte wel. Misschien dat die combinatie wel voor je werkt? Maar het lijkt mij geen slecht om dit aan een dermatoloog voor te leggen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 15:17

Ik heb ze ook gehad en een kapitaal geïnvesteerd om ervan af te komen, niks hielp tot ik Endwarts ben gaan gebruiken. Heb het wel een flinke tijd (maand of 2) moeten volhouden omdat de wratten diep in het eelt zaten.

Het was beslist niet pijnloos, maar ik ben ook best rigoureus geweest om het eelt steeds goed weg te knippen, maar ik ben ervan af.

https://www.endwarts.nl/nl-nl/wratten-v ... en-wratten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 15:22

Schoolkrijt werkt erg goed, iedere dag gebruiken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 15:34

Endwarts moet ik nog eens proberen...

Las zelf laatst over nagellak. Twee keer per dag smeren want het verstikt de wrat door het laklaagje. Helaas ben ik niet zo gedisciplineerd, maar met twee dagen kon ik wel wat wrat wegkrabben..

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 15:40

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 15:43

The_Cat schreef:

Ik heb ooit gehoord dat wat wij hier gebruiken als zijnde ducttape een andere samenstelling heeft gekregen,omdat het niet voldeed aan wet en regelgeving. Had met de lijm te maken volgens mij.
Dus of het werkt... Ik betwijfel het...

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 15:43

Het enige wat hier tegen mijn jarenlange voetwrat heeft geholpen is na het douchen als de huid week is aanstippen met Endwarts. En ja, dat is vaker dan de aanbevolen tijd ertussen, maar het werkt echt heel goed. Eerst wel even de bovenste huidlaag eraf vijlen, zodat het middel in de wrat kan komen.
https://www.etos.nl/producten/endwarts- ... 53211.html

Ik had een grote diepe wrat met inderdaad ook baby's. Mijn wrat zat ook al 10 jaar. Maar ik ben nu ongeveer een jaar wratvrij door dit middel.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 20:14

Ik had een hardnekkige voetwrat die al was gegroeid tot 3cm doorsnede en niks hielp. Uiteindelijk laten laseren, eerst met die laser weggesneden, enorm pijnlijk maar hielp ook voor geen fluit.
Daarna met een ander soort laser (deep FX ofzo). Vrijwel pijnloos en in 2 behandelingen weg.
Echt aanrader.