Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kinke schreef:Betreft iemand hier uit de buurt, vroeger gepest en ze vertelde dat ze o.a. een assertiviteitstraining had gevolgd in het verleden. Hartstikke goed idee natuurlijk.
Maar nu...het lijkt of er geen nuancering meer mogelijk is. Alles moet alleen nog maar gaan zoals zij dat wil want, "ik laat niet meer over me heen lopen zoals vroeger"
En dit gaat behoorlijk ver. Bizar voorval met de vriendengroep van haar man (ze heeft zelf geen vrienden). Zij vond dat de visite wel lang genoeg had geduurd en ze wou naar bed. Prima, kan natuurlijk. Ze vertrekt naar boven en de rest blijft gewoon zitten. Komt ze een half uur later woest naar beneden gestormd, schreeuwt dat ze zo niet kan slapen, dat ze weg moeten gaan, doet zelfs het licht uit en verdwijnt weer.
Niet leuk voor haar man, maar goed, die is volwassen en ze moeten het maar uitvechten met z'n tweeën. Echter, ze hebben ook een zoontje, en ik merk dat anderen hun gaan ontwijken, ze kan echt ontzettend raar en onaardig uit de hoek komen en uiteindelijk zal ze dan grenzen overschrijden van anderen.
Ik kan me niet voorstellen dat je niet leert nuanceren bij zo'n training? Vertel...wie heeft hier ervaring mee?
nessinator schreef:Voor mij klinkt het alsof jouw buurt-vrouw haar pestverleden nog niet helemaal los heeft kunnen laten. Als ik jouw beschrijving lees klinkt het alsof de vrouw zich compleet in haar eigen wereld heeft teruggetrokken (wat niet raar is als je gepest bent), en daar nog niet uit is.
Het voorval dat jij beschrijft kan zij opvatten als haar uit haar slaap pesten, de rare uitvallen een gevolg van de negatieve interpretatie (iemand doet iets alleen maar om haar te treiteren) voor waar aannemen. Dat gedrag los je niet op met een assertiviteitstraining, die zou alleen maar haar huidige patronen bevestigen terwijl ze die juist moet doorbreken.
Aanvulling: En dat is werk voor een professional