Waar kan ik een saturatiemeter kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Femkeeex

Waar kan ik een saturatiemeter kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 13:11

Wie weet waar ik nog een saturatiemeter kan kopen zonder dat ik er 80 euro voor moet betalen of 1 maand op de levering moet wachten?

In de AH, Lidl en kruidvat van mijn omgeving zijn ze uitverkocht. Suggesties voor winkels in (oost)-brabant of limburg waar ze ze nog wel hebben, zijn zeer welkom. Ook suggesties voor online shops zijn welkom.

Ik hoop dat iemand iets weet. Alvast bedankt! :)

LindyH

Re: Waar kan ik een saturatiemeter kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 13:12

Tja, iedereen wil zo'n ding op dit moment.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 13:13

De gemiddelde smartphone heeft deze functie in hun health-gedeelte. Ik heb een samsung en die meet hartslag en saturatie.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 13:13

LindyH schreef:
Tja, iedereen wil zo'n ding op dit moment.

Ik kan mezelf ook voor de kop slaan dat ik hem niet eerder heb gekocht. Maargoed ik hoop dat ik hem vooralsnog ergens kan krijgen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 13:16

Ehm, gewoon niet als daar geen gegronde reden voor is? Het is niet zo dat je met dat ding corona kan diagnosticeren dus bespaar jezelf dat geld alsjeblieft.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 13:16

Op de Duitse Amazon :) Als je het linkje kopieert en in je adresbalk plakt, zou hij het gewoon moeten doen. Veel verkopers leveren ook naar Nederland. In het Duits heet het trouwens Sauerstoffmessgerät.

https://www.amazon.de/dp/B07MLVB71S/ref ... ff+messgerät&qid=1585480447&sr=8-4

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 13:26

Mijn oude was al een tijdje kapot, precies een week geleden voelde ik de behoefte om 'm te vervangen. Vanwege het Corona virus natuurlijk.

Ik bestelde deze

https://www.bol.com/nl/p/jumper-nu-met- ... 123519727/

Alleen kostte die 1 week geleden nog € 30,00. Ik was ook op zoek naar een betaalbare.

Vorige week was er al veel uitverkocht. Als je er een nodig hebt en het geld kunt missen, dan zou ik de prijs - binnen het "enigszins" opgerekte redelijke, - maar voor lief nemen.

Ik ga intussen mijn mobieltje checken :)

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 13:27

Destination schreef:
Op de Duitse Amazon :) Als je het linkje kopieert en in je adresbalk plakt, zou hij het gewoon moeten doen. Veel verkopers leveren ook naar Nederland. In het Duits heet het trouwens Sauerstoffmessgerät.

Dat is een goede optie waar ik zelf ook al naar had gekeken, alleen is de leveringstijd wel lang.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 13:28

Levertijden beginnen overal op te lopen, ben ik bang.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 13:37

AngeliqueB schreef:
De gemiddelde smartphone heeft deze functie in hun health-gedeelte. Ik heb een samsung en die meet hartslag en saturatie.

Maar hoe betrouwbaar is zo'n saturatiemeting door een smartphone is de vraag.

Het eerste wat ik er via google over vind, is de ervaring van iemand die benauwd was en thuis via haar smartphone een saturatie van 80! % heeft gemeten en vervolgens naar de huisarts is gegaan en daar werd met een saturatiemeter een saturatie van 93% vastgesteld.

Gelukkig maar voor die persoon natuurlijk :)

Edit: uit een Belgische studie blijkt dat de hartslagmeter op de mobiele telefoons die werden getest wel een goede indicatie geven.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 13:53

Die op de smartphone is redelijk accuraat hoor.
Echter is wel voorzichtigheid wel geboden natuurlijk. Beetje weten hoe je meet en welke waarden "mogen".

Als je een slechte doorbloeding hebt (door kou of wat dan ook), krijg je ook al een afwijkende meting. Dus beetje voorzichtig zijn met naar de dokter te rennen als de meter maar 70% geeft en je nagels zijn zo wit als papier door de kou :7

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:50

Ik heb er gisteren eentje bij de Action gehaald. Kostte iets van 16 euro.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:51

Waarom zou je dat willen hebben???

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:02

Als je je bed niet meer uit komt of niet meer bij de wc geraakt is je saturatie te laag, niet elke meter is even goed betrouwbaar en dan moet je hem nog kunnen interpreteren.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:05

_Femkeeex schreef:
Destination schreef:

Dat is een goede optie waar ik zelf ook al naar had gekeken, alleen is de leveringstijd wel lang.

Levertijden worden overal langer ;)

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 15:08

Cemlys schreef:
Als je je bed niet meer uit komt of niet meer bij de wc geraakt is je saturatie te laag, niet elke meter is even goed betrouwbaar en dan moet je hem nog kunnen interpreteren.

Ik heb hem op mijn opleiding gehad, dus ik kan hem interpreteren :j Ik zou hem graag willen hebben vanwege het virus, geeft toch een veiliger gevoel.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:08

alleen je saturatie kan je geen diagnose mee stellen he. Hoe vaak wij niet met spoed ergens bij geroepen worden omdat men zelf metingen heeft gedaan (bloeddruk, saturatie) en volkomen in paniek zijn en als we dan de meting overdoen valt het allemaal wel mee.
Klinisch beeld is ook heel belangrijk (al komt het klinisch beeld en je meetwaarden bij Covid niet altijd overeen) en daar zijn de professionals in getraind en krijgen veel updates. Een goede saturatiemeter is ook niet goedkoop, je kan ze online wel vinden bij verkopers van medische producten. Ik zou nooit gaan voor een hele goedkope van action/alie etc

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:11

_Femkeeex schreef:
Cemlys schreef:

Ik heb hem op mijn opleiding gehad, dus ik kan hem interpreteren :j Ik zou hem graag willen hebben vanwege het virus, geeft toch een veiliger gevoel.

Misschien een domme vraag, want ik ben niet medisch onderlegd, maar hoe kan het voor een veiliger gevoel zorgen? Is er bewezen dat mensen die het Coronavirus hebben minder zuurstof in het bloed hebben?

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 15:15

Polly schreef:
alleen je saturatie kan je geen diagnose mee stellen he. Hoe vaak wij niet met spoed ergens bij geroepen worden omdat men zelf metingen heeft gedaan (bloeddruk, saturatie) en volkomen in paniek zijn en als we dan de meting overdoen valt het allemaal wel mee.
Klinisch beeld is ook heel belangrijk (al komt het klinisch beeld en je meetwaarden bij Covid niet altijd overeen) en daar zijn de professionals in getraind en krijgen veel updates. Een goede saturatiemeter is ook niet goedkoop, je kan ze online wel vinden bij verkopers van medische producten. Ik zou nooit gaan voor een hele goedkope van action/alie etc

Dat weet ik en ik ben zeker geen persoon die 112 direct zou bellen bij elke kleine afwijking. Het zou mij gewoon een veiliger gevoel geven als ik zoiets in huis zou hebben. Betrouwbaarheid vind ik heel belangrijk en ik ben bereid meer te betalen voor een goed product. Zijn er medische webshops die je zou aanraden?

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:15

Ik heb er vd week een besteld bij shop voor gezondheid van medisana. Zondag besteld, dinsdag geleverd. Hoop ‘m nooit nodig te hebben. Mijn zoon (19) heeft astma , nu al 2 jaar medicijnvrij, maar je weet niet wat dit virus zou doen. En ze willen je zo lang mogelijk thuis houden, zonder dat je een arts bezoekt, lijkt me handig om met de saturatiewaarde aan te kunnen geven, wanneer het echt nodig is om een arts te zien.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 15:17

Destination schreef:
Misschien een domme vraag, want ik ben niet medisch onderlegd, maar hoe kan het voor een veiliger gevoel zorgen? Is er bewezen dat mensen die het Coronavirus hebben minder zuurstof in het bloed hebben?

Ja :) https://www.nhg.org/coronavirus?tmp-no-mobile=1

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:21

_Femkeeex schreef:
Destination schreef:

Ja :) https://www.nhg.org/coronavirus?tmp-no-mobile=1

Maar dat merk je dan wel toch? :o En het lijkt me dat een lage saturatie dan niet je enige symptoom is als je het Coronavirus hebt. Ik snap het niet, maar goed, iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:22

_Femkeeex schreef:
Polly schreef:

Dat weet ik en ik ben zeker geen persoon die 112 direct zou bellen bij elke kleine afwijking. Het zou mij gewoon een veiliger gevoel geven als ik zoiets in huis zou hebben. Betrouwbaarheid vind ik heel belangrijk en ik ben bereid meer te betalen voor een goed product. Zijn er medische webshops die je zou aanraden?

Daxtrio :j

@Destination: het punt is juist dat het klinisch beeld niet altijd overeen komt met de waarden die je meet maar dan moet je eea wel kunnen interpreteren en weten wanneer je echt aan de bel moet trekken.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:23

Ik denk eerlijk gezegd dat het alleen maar bij gaat dragen aan meer stress. Bij elk kuchje dat ding om doen en oh jee als er een meet fout in zit...
Maak je niet te druk, als je naar het zkh moet dan voel je dat zelf echt wel aan.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:27

Maar een andere virale of bacteriële longontsteking kan ook voor een daling van de saturatie zorgen. Net als dat rokers vaak ook iets lager scoren. En zelfs obesitas/hypoventilatie kan hier voor zorgen.
Om ziekten als astma, COPD, hartziekten etc maar even buiten beschouwing te laten.

Op het moment dat je saturatie dusdanig laag is omdat er echt wat aan de hand is, en je niet al onderliggend lijden hebt, is de kans vrij groot dat je er niet al te happy meer bij zit.
Ik ken patiënten die met een saturatie van 88% redelijk kunnen functioneren. De gemiddelde gezonde(!) NLer zal dat echter absoluut niet trekken.