Consultatie bureau wel/niet gaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

suikermeisje

Consultatie bureau wel/niet gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 20:50

Mijn baby is momenteel 3,5 week en over een week moet ik naar het consultatiebureau. Dit is een belangrijke afspraak op dat moment omdat hij dan net iets meer dan 4 weken is.
Echter wordt hij al goed zwaar op de arm, drinkt hij goed, zijn er niet echt problemen oid dus redt het 2 weken langer ook wel. En verwacht dus wel dat hij goed groeit. Heb thuis zelfs nog een baby weegschaal, dus kan thuis evt ook meten.

Normaal zou ik natuurlijk gewoon willen gaan, tijd genoeg.
Maar nu, met alle corona toestanden, vind ik het geen prettig idee om daarheen te gaan, dat anderen aan mijn kindje zitten etc. Je weet toch niet wat daar allemaal komt.

Wat zou een ander doen? Wel of niet gaan? Belangrijkste is dat hij gewogen en gemeten wordt, kan dat niet bijvoorbeeld 2 weken langer wachten? Als ik of hij iets oploopt sla ik mezelf natuurlijk voor m'n hoofd.

snorkel1986

Re: Consultatie bureau wel/niet gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 20:52

Zelf wegen en en lekker thuis blijven

Als jij geen vragen hebt ( kan ook per telefoon) en je kind happy is niet gaan vind ik

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 20:54

Het consultatie bureau is een erg Nederlandse uitvinding. In andere landen ga je enkel als je vragen hebt of denkt dat er iets niet goed is. Wegen en meten doen ze tijdens de vaccinatie afspraken.
Ofwel, als jij niet met zorgen zit: lekker thuis blijven

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:02

Ik ben toevallig van de week bij ons nog bij het CB geweest. Ik werd de dag van te voren nog gebeld om te vragen of wij klachten hebben en of we nog wilde komen ivm de hele corona toestand. Ze deden ook vast telefonisch het "gesprekje zodat ze bij de afspraak echt alleen mijn zoon hoefde na te kijken. Mijn zoon is wel bijna 2.

Als het voor jou alleen om meten en wegen gaat, hij het goed doet en jij je zorgen maakt om de afspraak maakt zou ik een andere keer gaan.
Als je wel wil gaan maar twijfelt, kan je altijd even nagaan wat voor maatregelen ze bij jouw cb hebben genomen.

Doordat ze bij mij iedereen van te voren gebeld hebben was het enorm rustig. Normaal is het super druk, maar deze keer was er maar 1 ander kindje in de "wachtkamer" en ik kon meteen door.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:04

Ik heb de afspraak voor mijn zoontje afgezegd... ook hij doet het prima En het voelt allemaal goed. Dus ik wil het risico niet nemen daar eventueel wat op te lopen. ( hoeft niet eens corona te zijn. Maar van andere infecties etc word het immuun systeem ook verzwakt en als er dan ook nog corona bij komt...) En aangezien de meeste kinderen op moment met een snotneus lopen..

De inentingen die hij zou krijgen gingen toch al niet door ( en had ik nu ook niet gedaan. Juist omdat ook dat effect heeft op zijn afweer) en wegen kan ik hem zelf ook wel.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 21:06

Wat fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die het idee heeft om niet te gaan.
Ga ik dat doen. Bel volgende week even af. Mijn eigen ziekenhuis afspraak zeg ik ook af (bloedcontrole ivm diabetes, maar dat heb ik al 14 jaar en altijd goede zelfregulatie. Daarnaast kan mijn behandelaar digitaal meekijken, dus alles behalve noodzakelijk nu te gaan).
Er is al ellende genoeg dus als ik de zorg nu niet nodig heb, besteden ze liever de tijd aan mensen die het wel nodig hebben.

Tienn schreef:
Ik ben toevallig van de week bij ons nog bij het CB geweest. Ik werd de dag van te voren nog gebeld om te vragen of wij klachten hebben en of we nog wilde komen ivm de hele corona toestand. Ze deden ook vast telefonisch het "gesprekje zodat ze bij de afspraak echt alleen mijn zoon hoefde na te kijken. Mijn zoon is wel bijna 2.

Als het voor jou alleen om meten en wegen gaat, hij het goed doet en jij je zorgen maakt om de afspraak maakt zou ik een andere keer gaan.
Als je wel wil gaan maar twijfelt, kan je altijd even nagaan wat voor maatregelen ze bij jouw cb hebben genomen.

Doordat ze bij mij iedereen van te voren gebeld hebben was het enorm rustig. Normaal is het super druk, maar deze keer was er maar 1 ander kindje in de "wachtkamer" en ik kon meteen door.

Dankjewel voor je reactie!
Het enige vind ik omdat hij nog zo klein is. Ik overleef flink ziek zijn wel, maar overleeft hij het ook?!

Ze belden mij gister ook, de afspraak was verzet maar vergeten te vragen naar hun maatregelen.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:07

Ik ben ook niet gegaan met de 11 mnd afspraak en vaccinatie.
Er stond afgelopen week nog op de site dat je gewoon moest komen met verkouden kinderen, dat vond ik zo raar.
Overal moet je wegblijven met een verkoudheid en hier zeggen ze nee, kom maar hoor, zo raar.
Ik zou dan ook de oudste meenemen en die gaat dan overal aanzitten en mee spelen, dat leek me niet z'n goed idee.

Inmiddels is het advies wel iets aangepast volgens mij.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:07

Ik ben bij de 11maanden afspraak niet geweest omdat hij hoest en snottert. Ik meet en weeg m zelf wel.
Alleen hij had ook een vaccinatie moeten hebben en baal wel dat ik die nu niet heb. Die wil ik eigenlijk binnenkort wel halen, maar met mijn proestende kind ga ik momenteel nergens heen.

Huh Manon dat ik wel raar. Ik vroeg aan de telefoon of ik wel mocht komen voor die vaccinatie maar was niet erg gewenst met mijn hoestende kind.

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:16

Ik had eindelijk vandaag een afspraak voor mijn zoontje (14 maanden) maar heb begin van de week ook afgebeld. Hij moest eigenlijk zijn BMR prik en ze drongen best wel aan dat ik toch moest komen voor zn vaccinatie..

Hij kon erop reageren met koorts etc en ik heb écht geen zin om een week in onzekerheid te zitten met een wel/niet ziek kind waarvan ik niet weet waar hij nu op reageert. Uiteindelijk begrepen ze het wel maar no way dat ik en mijn moedergevoel hem meenemen naar het CB nu!

Als ze zelf te druk zijn moet ik soms ook wachten tot 6 weken na de eigenlijke afspraak dus het zal allemaal heus wel goed komen met zn prikjes

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 22:00

Bij twijfel: niet doen
Volg je moeder gevoel, dat zit goed

En als ik de afgelopen 18 maanden 1 ding heb geleerd: er zijn geen belangrijke afspraken bij het CB. De inentingen zijn handig en mooi meegenomen.
Voor de rest: als je vragen hebt contact opnemen (of met andere jonge moeders overleggen en kijken wat jou het beste lijkt).

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 22:13

Inderdaad bij twijfel niet doen!

Ik ben maandag wel geweest mijn kind meisje van 11 maand voor haar enting. Nu heeft ze ook geen last van gesnotter of hoesten, anders had ik het niet gedaan en voor alleen wegen en meten zou ik niet gaan met zo'n jonge baby dat kun je thuis namelijk ook.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 22:18

Mri schreef:

En als ik de afgelopen 18 maanden 1 ding heb geleerd: er zijn geen belangrijke afspraken bij het CB. De inentingen zijn handig en mooi meegenomen.
Voor de rest: als je vragen hebt contact opnemen (of met andere jonge moeders overleggen en kijken wat jou het beste lijkt).

Dat was al toen ze thuis langs kwamen.
Ik vroeg iets over kunstvoeding en op verzoek voeden, hoe dat dan in zijn werk ging. Enige wat zij zei: ja dat deed ik niet hoor, ik hou er wel van om en ritme aan te houden.... Uhhhh leuk, maar dat was niet mijn vraag, zucht.
Geef nu afgekolfde borstvoeding op verzoek, dus vandaar mijn vraag aan haar daarover.

Kom er alleen achter dat zijn hoofdomtrek bij geboorte in het ziekenhuis niet gemeten is en zijn heupen zijn nog niet gecontroleerd..
Maar als ik daar wat later kom, kunnen ze dat alsnog lijkt mij?

Bij mij gaat echt niets gewoon.... De geboorte al niet, nu de rest ook al niet. Zucht.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 22:38

In mijn regio zijn alle afspraken gecanceld,alleen het enten blijft staan.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 23:00

Ik zou lekker zelf wegen. Je kan uitrekenen wat hij gemiddeld moet wegen. En 2 weken uitstellen kan zeker geen kwaad als je babytje het verder netjes doet en zijn voedingen drinkt.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 23:03

Niet gaan.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 23:13

Ik zou dus wel altijd gaan, maar goed, bij mijn zoon was een uitzonderlijke medische situatie aan het licht gekomen bij de 8-weken-controle.

Het gaat overigens niet alleen om meten en wegen, dat kun je thuis ook, maar meer om de ontwikkeling. Dus een extra controle of alles goed gaat. Ik vraag me alleen af of dat echt zinvol is met 3.5 week als je net 10 dagen kraamhulp gehad hebt. Zeker met zo'n klein prulletje zou ik ook overwegen deze controle uit te stellen en wel naar de volgende te gaan. De situatie rondom corona zal nog wel even duren en ook het CB neemt natuurlijk voorzorgsmaatregelen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 23:14

Niet gaan hoor. Bij ons cb kom je nu alleen voor de vaccinaties, de rest gaat telefonisch. Wegen kun je thuis met een gehuurde of gekochte babyweegschaal. Lengte en hoofdomtrek zijn nice to know, maar op deze leeftijd niet essentieel. Idem voor de heupjes, een evt echo wordt toch niet gemaakt voor 3 mnd.

Een tip: probeer borstvoeding te blijven geven! Ook poedermelk wordt gehamsterd en hoor regelmatig dat mensen meerdere winkels langs moeten. Qua antistoffen tegen Corona bij besmetting heeft moedermelk ook de voorkeur uiteraard.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 00:44

Ik zou ook niet gaan, juist omdat je kindje zo klein is. Dan zijn ze toch vatbaarder en kwetsbaarder. Gewoon zelf wegen en online in een curve gooien (of telefonisch overleggen).
Ik zou je twijfels over wat je nu mist gewoon even overleggen.

Zelf maandag nog wel geweest, maar dat was voor vaccinatie met 11 maanden. Die mis ik liever niet.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 01:31

snorkel1986 schreef:
Zelf wegen en en lekker thuis blijven

Als jij geen vragen hebt ( kan ook per telefoon) en je kind happy is niet gaan vind ik

Hiermee ben ik het duizend procent eens! Moeders mogen best wat meer op hun eigen gezonde verstand, observatievermogen en intuïtie afgaan. Bovendien is de informatie van de ervarener moeders om je heen ook in je familie, van grote waarde.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 02:05

Chubby schreef:
Niet gaan hoor. Bij ons cb kom je nu alleen voor de vaccinaties, de rest gaat telefonisch. Wegen kun je thuis met een gehuurde of gekochte babyweegschaal. Lengte en hoofdomtrek zijn nice to know, maar op deze leeftijd niet essentieel. Idem voor de heupjes, een evt echo wordt toch niet gemaakt voor 3 mnd.

Een tip: probeer borstvoeding te blijven geven! Ook poedermelk wordt gehamsterd en hoor regelmatig dat mensen meerdere winkels langs moeten. Qua antistoffen tegen Corona bij besmetting heeft moedermelk ook de voorkeur uiteraard.

Probeer ik zeker! Heb genoeg dus zal als ik gezond blijf wel goed komen. Heb wel een pak staan dus hij heeft hoe dan ook eten, ook als ik ziek zou worden.

Goed om te weten trouwens van die echo en de metingen.

Voor de rest, ontwikkeling gaat geloof ik ook wel oké. Gister rolde hij al van buik terug naar rug. Hij wilde dat eerder al doen op de commode, toen goed vastgehouden. Dus gister mocht ie op bed oefenen. Het schijnt best jong te zijn daarvoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 02:14

Mijn zoon van 14 moet voor de vaccinatie meningokokken 30 maart. Volgens mij gaat dat wel door, maar krijgen we een nieuwe uitnodiging. Dit bericht kregen we op 12 maart en er is al zoveel veranderd.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 06:17

Ik ben vd week wel gegaan met mijn dochter van 4,5 week.

Was de eerste keer voor mij, maar heel streng Corona protocol. Ik was ook de enige moeder met baby tijdens het uitkleden. Heel vaak handen wassen kindje wordt niet onnodig aangeraakt en bij controle weer handen wassen.
Er wordt goede afstand gehouden. Ik heb het ondanks alle maatregelen erg prettig ervaren.

Ik blijf met haar ook echt thuis, maar ik vertrouwde erop doordat zij in de zorg zitten de maatregelen erg serieus namen en het veilig zou zijn.

Mijn tante is ook VPK op het CB en zegt dat landelijk alle afspraken gecanceld zijn behalve de 4 weken, en de 3-5-11 mnd wegens de vaccinatie.
Ik heb een verwijsbrief ontvangen voor een echo van haar heupjes die moet met drie mnd uitgevoerd worden. Was ik niet gegaan had ik daar op zijn vroegst met drie mnd achter gekomen. Omdat de afspraak van 8 weken telefonisch wordt. Dus ja, ik ben blij dat ik gegaan heb.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 08:24

Mri schreef:

Dit inderdaad. Vaccinaties werken ook prima als je het schema later instart :)

Hier hebben ze alle afspraken afgezegd.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 08:28

Wij moesten maandag. Maar omdat we allemaal verkouden zijn. Toch maar even gebeld. Vooral mochten we iets hebben wat ik eigenlijk niet verwacht, wil ik vooral niemand aansteken. Hebben nu de 14 maanden controle even twee weken verzet.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 09:03

Chubby schreef:

Lengte ben ik met je eens. Hoofdomtrek kun je ook thuis doen, maar kan juist wel essentieel zijn als het blijkt af te wijken. Hoe eerder dat opgemerkt wordt, hoe beter.