Situatieschets;
Vriend woont al ruim 25 jaar in hetzelfde huis, arbeidersbuurtje, hier en daar wat sociaal "aparte" gezinnen, maar directe buren zijn aardig en huis is gelegen op 200 meter van de duinen, 500 meter van het strand en een winkelstraat op een km afstand. Huizen zijn door de woningbouwvereniging een paar jaar terug helemaal opgeknapt en zijn nu super om in te wonen. Kortom vriend, huis en locatie zijn geweldig, dus verhuizen is echt geen optie.
Ik ben 5 jaar gelegen bij hem ingetrokken. Zelf geen kinderen, nooit kinderwens gehad, zal ook nooit komen. Nu is de buurt net weer aanbeland in een fase met gezinnen met kinderen tussen 4 en 10 jaar. Geen punt. Ik heb niets tegen kinderen, zolang ze maar niet hier in huis rond rennen. Soms is het wat rumoerig rond het huis, maar dat kan ik goed hebben, ook als ik midden zomer in de tuin zit. Gewoon negeren, meestal is het gegil na een paar minuten wel weer weg.
Het probleem:
De kinderen uit de buurt hebben ons huis 'gevonden' als leuk tijdverdrijf. Aan alle kanten wordt isolatiemateriaal, dat niet helemaal super is weggewerkt tijdens de renovatie, gesloopt. Ze zijn zelfs met stokjes in kieren aan het purren om het spul eruit te krijgen. Vind je vervolgens weer overal op straat tot het weg waait, milieuvervuiling waar niemand wat aan heeft. Ok, tot daar aan toe. Moet de bouwvereniging oplossen en die zien dat niet als een noodzaak, duurt dus nog minstens een hele tijd.
Daarnaast zijn er andere terroristjes op pad met stenen en andere harde materialen. Onder de onderdoorgang naast het huis is speciaal materiaal gebruikt dat een leuk geluid maakt als je er over heen krast of bonkt met iets hards. Bijkomend probleem; ze slopen zo ook de sierstrips en de voegen uit de muur. Zal mij een zorg zijn, ik zie dat aan de binnenkant niet. Moet de bouwvereniging oplossen en die zien dat niet als een noodzaak, duurt dus nog minstens een hele tijd. ...Alleen dat geluid.....
De poort in de tuin sluit niet super aan op de sponning. Het is natuurlijk reuze spannend om deze open te duwen en binnen te kijken. Sommige zijn zelfs zo stoer dat ze de poort een trap geven en als deze niet met de 2 sloten op slot gedaan is, dan geeft het hengsel uiteindelijk mee en kunnen ze op de plaats komen. Als we thuis zijn overdag, even boodschappen doen of een korte wandeling dan is het in deze buurt mbt inbraak echt niet nodig om beide sloten op de poort te doen, dus deden we dat tot voor kort niet, tot we iedere keer de poort open zagen staan. Er komt binnenkort een nieuwe poort, maar zover is het komende maanden nog niet. En op dit moment twijfel ik om er een nieuwe poort in te zetten met het oog op opgroeiende, sterker wordende stoere ventjes die dan de nieuwe poort aan gort trappen....

Ik hoopte eerst dat het een voorbijgaande fase zou zijn, maar het duurt langer dan goed voor mij en mijn vriend is. We beginnen nu beide zo langzamerhand toch een beetje genoeg van deze kinder-ellende te krijgen. Ik weet dat ik het me niet verbeeld. Mijn vriend is een gigantische kinderliefhebber, heeft zelf een paar volwassen kinderen en heeft er eigenlijk nooit echt problemen mee gehad, maar nu begint het zelfs voor hem de spuigaten uit te lopen. Het is namelijk niet minder erg dan ik hier schets, laat zelfs nog het eea weg, omdat alle losse dingen te veel in detail jullie ook niet helpt. Het is een stukje erger dan de 3 dingen hier boven. Zelfs mensen op bezoek kijken me af en toe aan als er weer het eea gebeurt en vragen me dikwijls hoe ik het hier uit hou als niet-kindliefhebber.
Mijn vraag aan jullie is; hoe kan ik deze lieve, aardige, schattige, oh zo vriendelijke buurtkindertjes duidelijk maken dat als ze iets dergelijks willen doen dat ze dat maar thuis gaan doen?

Het lastige is dat het niet helpt het huis uit te sluipen of te stormen, met of zonder geluid. Er staat er altijd 1 op de uitkijk om de anderen te waarschuwen als voor of achterdeur open gaat en zijn dus weg voor je ook maar iets kunt doen. De ramen zitten zo gesitueerd dat een emmer water niet tot de mogelijkheden behoort en omdat we boven geen wateraansluiting hebben, is een tuinslang uit het raam ook niet mogelijk.
Het werkt ook niet om de ouders aan te spreken, aangezien die je in je gezicht uitlachen en dan bij wijze van antwoord na het zuipen een bierfles in je tuin gooien. Een camera ophangen zal ook niet helpen. Ook weer vanwege de soort buurt. Als je zoiets doet dan heb je meteen het plakplaatje "daar valt iets te halen" en vervolgens komen ze gerust een keer binnen winkelen.
En negeren zijn we druk mee bezig, maar nu de corona gekte heeft toegeslagen zitten we echt opgesloten in een spookhuis....

Help?