Levendige dromen en wakker zijn?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marocje

Levendige dromen en wakker zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 18:38

Al een paar keer heb ik zo’n levens echte ‘droom’ gehad, dat ik toch eens een topic over wou openen. Toevallig zag ik dit bericht, dus vroeg me af of er meer mensen zo’n ervaring hebben gehad?

poes schreef:
Nou volgens mij ving mijn man je post ook op want hij heeft net weer een hele heftige night terror gehad. Vind het altijd zo zielig voor hem :( hoorde hem echt de verdieping onder de slaapkamer schreeuwen. ‘Er zaten spinnen achter me aan en eentje at me op’ *en sliep verder*

Pffff!

En van jezelf: weet je het dan nog? Of van je partner?

1 van mijn ervaringen:

Ik sliep en hoorde een knal waar ik wakker van werd. Ik luisterde en hoorde geritsel, alsof er een kat in onze kamer liep. Normaal blijven die beneden en is de tussendeur dicht, maar het lijkt alsof ze die zelf open kunnen maken. Dus ik kijken, heb normaal lenzen dus zie niet veel. En ja, een kat stond bij de deur alsof ie eruit wou, voorpootjes ertegenaan en uitrekken. Ik dus al pissig tegen mijn vriend dat er een kat boven is.
Hij wakker en zei dat dit niet kon. Ik nog geïrriteerder dat ie daar zat, doe het licht aan en loop naar de deur. Geen kat, die was natuurlijk onder bed gaan zitten. Maar ik zie bijna niks dus daaronder zoeken had niet veel zin. Ik liep naar beneden om te kijken, is die deur dicht? Hmmm, was de kat erdoor geglipt en heeft mijn vriend hem daarna dicht gedaan? Dus ik naar binnen, doe het licht aan, kijken er twee versufte katten mij aan. }:0
Huh? Er was dus écht geen kat boven. Zo apart, want ik zag hem wél. Tja, conclusie: ik droomde nog terwijl ik wakker werd. Ik zie dan dingen die er niet zijn. :j :')

Een keer ervoor heb ik mijn vriend de stuipen op het lijf gejaagd: we sliepen, ik draaide me om en werd even wakker, kijk op zie een grote spin op het dekbed. Ik gil dus, hou daar niet van :oo
Vriend schrikt en vraagt wat er is. Ik zeg dat er een spin loopt, maar dat ik hem niet meer zie. Vriend kijkt ook maar ziet niks.
‘Oh laat maar’ en ik draai me om slaap weer verder.
Vriend vraagt volgende dag wat dit voor actie was? Tja, ik zag hem echt, maar daarna niet meer en hij liep toch zijn kant op.
Hoe ik daarna verder kon slapen? Tja, geen idee. Ik zag hem echt maar kon toch niks doen. Beetje het idee van ‘als je het niet meer ziet is het er niet’.

Nu weet ik dus nog altijd niet of die spin er echt was, maar ik vermoed dat dit weer zo’n droom was waar ik dus wakker was..

Misschien ook handig te vermelden: ik weet bijna altijd dat ik aan het dromen ben, het topic over lucide vond ik dus ook erg leuk om te lezen. Misschien maakt dat nog verschil ?

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:56

Volgens mij noemen ze dat hypnagoge hallucinaties. Zelf ook regelmatig gehad, inderdaad vooral met spinnen die op mijn bed zouden zitten. :x

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:13

Herkenbaar, heb het meerdere keren gehad en altijd met insecten en spinnen in mijn slaapkamer, en soms hoor ik dingen. Ik word wakker en zie een enorme spin lopen, dan schrik ik enorm, doe het licht aan en ga kijken waar hij gebleven is. Maar hij is weg en ik besef dan dat ik het 'gedroomd' heb.

Of ik hoor overduidelijk mijn kind op de overloop lopen en naar de kamer lopen waar ik slaap. Maar als ik wacht, komt er niemand, en dan ga ik kijken en liggen beide kindjes in hun eigen bed te slapen.

Eerst was ik heel bang omdat ik dacht dat er een geest ofzo was in huis, ik wist namelijk ZEKER dat ik iemand hoorde lopen, maar later las ik over slaapverlamming en wist ik dat ik ook zoiets had. Nu ben ik niet meer bang.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 19:20

Sem_ schreef:
Volgens mij noemen ze dat hypnagoge hallucinaties. Zelf ook regelmatig gehad, inderdaad vooral met spinnen die op mijn bed zouden zitten. :x

Oh wat grappig! Nooit de naam opgezocht maar zal eens gaan kijken.

Nu ik terugdenk aan vroeger: zo’n 30 jaar geleden werd ik ‘S nachts wakker van een gillend broertje. Ik kwam zijn kamer binnen en hij gilde dat er een man achter het gordijn zat. Ik doodsbang natuurlijk, maar zag ook dat er niks kon zitten. Was er in verwarring en toen kwam mijn moeder binnen die mij weer naar bed stuurde. Ik wou echt niet gaan, tot ze zei dat mijn broertje droomde..

Heeft echt indruk gemaakt, voel nu nog de angst die ik had..

Storm: maar kan je daarna dan weer verder slapen? Dat vind ik nl best apart: ik zie het zelf maar kan daarna zo weer slapen. Terwijl bij bovenstaand voorval ik echt niet meer kon slapen van de adrenaline die rond gierde..

katja_silke

Re: Levendige dromen en wakker zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:25

Niet perse spinnen oid, maar ik heb 's nachts als ik wakker wordt wel heel vaak het idee dat mn wakker allang is afgegaan en ik me dus naar beneden moet haasten, waarna mijn pa zich altijd afvraagt of ik opeens over mn nek ga ofzo :=

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:35

Mijn vriend heeft dit vaak. Als hij gestrest is komt het vaker voor. Hij schreeuwt dan echt. (Bijvoorbeeld dat de kledingkast om gaat vallen of er een trein de kamer in komt rijden). Ik wordt er onderhand bijna niet meer wakker van. Ik stel hem gerust en ga weer verder slapen :Z

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:37

Mijn eerste keer dat mij dat overkwam was ik nog heel jong en er zwaar van overtuigd dat er een vleermuis in mijn kamer zat en dat hij mijn kast in was gevlogen. Mijn ouders kwamen wel kijken maar zeiden al gauw, dat heb je gedroomd. Maar voor mij was het levensecht. Ik heb ook een keer iemand aan mijn bed zien staan, dat vond ik doodeng. Een keer zeekomkommers, een keer lantaarns die overeind moesten blijven en die dus omvielen, maar toen ik ze weer recht wilde zetten waren ze er niet meer. Maar meestal zijn het spinnen, die dan van het plafond naar beneden komen en dan dus kwijt zijn. (En 1x zag ik een grote spin over mijn vloer lopen en dacht ik, dat is gewoon een droom, alleen toen ik het licht aan deed bleek hij toch heel echt te zijn, brrr)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:47

Ik wist niet dat anderen het ook hebben.

Ik ben ‘s nachts een keer heel boos geweest op mijn man omdat ik zag dat hij een bakje duizendpoten in bed gooide. Het was levensecht en ik was superpissig dat hij dat deed.
De volgende dag kon ik echt niet geloven dat ik ‘s nachts zeker wist dat het echt gebeurd was.

En met spinnen en slangen heb ik het ook regelmatig :=

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:48

Wat een super leuk topic vol met herkenning! Eigenlijk nooit aan gedacht dat ik niet de enige zou zijn :D
Ik heb dit zeer regelmatig en dacht altijd dat het een soort van slaapverlamming was, maar nu kom ik er dankzij dit topic dus achter dat het een Hypnopompe of Hypnagoge hallucinatie is.
Ik had dit denk ik eergisteren nog. Ik hoorde iemand kloppen op de deur en het was zó luid. Ik dacht dat het de deur van de slaapkamer was en ik snapte echt niet waarom mijn vriendin nou weer mensen had binnen gelaten terwijl we laten te slapen (dit dacht ik allemaal nog halfslapend)? Geklop bleef doorgaan en ik werd wakkerder, realiseerde me dat het geklop van de voordeur kwam. Ik keek op m'n mobiel 00.30u, snapte er niks van dat iemand nu op de deur klopte? Hoorde iemand nog zeggen tegen de ander 'ach laat maar zitten, komt morgen wel' en toen stopte het geklop ook. Ik uit bed om m'n badjas aan te doen om toch even te kijken wie er nou voor de deur stond. Maar er stond niemand en hoorde ook geen geluiden meer. Ik weet nu nog steeds niet of dat geklop op de deur nou echt was of dat ik het droomde. Het klonk zo luid en echt! Het kan bijna gewoon niet dat ik dit heb bedacht :') Maar niemand is gisteren of vandaag aan de deur geweest dus ik zal het wel gedroomd hebben?

Ook wel eens gehad dat ik een spin boven me had hangen inderdaad. Of dat ik vliegjes of vogels zag vliegen. Toen ik in het buitenland op een ranch werkte, had ik een periode waarbij ik bijna elke nacht koeien en paarden in de kamer zag waarbij ik dacht dat we ze weg moesten jagen :')
Vaak praat ik er ook bij. Mijn vriendin weet ondertussen dat ik dan weer aan het praten ben in mijn slaap en reageert dan ook terug. Als ik dan bijvoorbeeld zeg 'kijk daar, waarom vliegen er zoveel vliegjes?' dan zegt ze bijvoorbeeld 'nee joh! dat zijn vlinders' en dan ben ik helemaal in de war. Dan denk ik echt doe eens normaal, zijn toch duidelijk vliegjes _O- Vaak wordt het wel getriggerd. Bijvoorbeeld als mijn vriendin haar telefoon weg legt om te gaan slapen (ik slaap bijna altijd eerder omdat ik direct in slaap val wanneer ik m'n ogen dicht doe) of als er iets geluid maakt. Het is dus wanneer ik net in slaap ben gevallen, maar bijna wakker wordt door iets in de omgeving.
Ik praat ook heel veel in mijn slaap. Je kan hele gesprekken met mij hebben zonder door te hebben dat ik eigenlijk slaap, want ik praat zo duidelijk. Behalve dan dat ik soms dingen zeg die nergens op slaan :') Soms heb ik door dat ik praat maar heb ik bijna geen controle over wat ik zeg en soms weet ik het de volgende dag echt niet meer. Oh en ik lach heel veel in mijn slaap.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:52

verootjoo schreef:

Ongeveer 25% van de mensen hebben 1 of meerdere ervaring met slaapverlamming.
Vaker komt het voor in de tienerjaren.

Ik heb er een tijdje flink last van gehad (vroeger vaak en later een periode), mijn dochter had het er laatst ook over dus zij ervaart het ook.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:56

Ik heb dit ook ja. Met vlagen heb ik het elke nacht (of meerdere keren per nacht), vooral tijdens het in slaap vallen. Ik heb mezelf aangeleerd om niet meer doelloos mijn kamer in te kijken 's nachts, want dan ga ik dingen zien. Ik heb het meest van een soort bolletjes wol die boven in de deuropening zweven. Maar ik heb ook al eens gehad dat er een alien naast mn bed stond en toen ik knipperde stond er een man aan mn voeteneinde, of een enorme lepel die me zat aan te staren vanachter de kast. Het rare was dus dat ik er totaal niet bang voor ben, dan zie ik het en dan moet ik even 2 keer kijken en dan denk ik van 'oh ja, het is weer zover' :')

Spinnen heb ik ook wel eens gehad. Ik dacht eens een langpootmug te zien vliegen boven mn bed en riep toen keihard mn broer die op de gang stond, had mn hele bed overhoop gegooid, kamer doorgekeken en 20 minuten later bedacht ik me dat ik het weer in mn hoofd had _O-

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 20:59

Ieuw, dan schrik je toch als het wel echt blijkt te zijn? Wederom als kind zag ik ook een spin boven mijn hoofd (schuin dak) toen ik wakker werd. Heb mijn broertje toen gehaald om hem weg te halen, maar weet nu niet meer of dit gelukt is? Of die dus echt was of niet..

En die vleermuis: dan blijf je je afvragen of dit toch niet echt was?

Aranka: dat heeft mijn vriend ook, maar hij slaapt dan nog. Begint dus te gillen in zijn slaap, waardoor ik wel weet dat ie droomt. Ook heeft hij vaker dan slaapverlammingen, begint ie rare geluiden en wanneer ik hem aantik (een knal verkoop omdat ik me rotschrik :Y) ) dan zegt ie dat ik hem ‘gered’ heb. (Laat hem maar in die waan :o )

Verootjoo: oeps, dat zag ik helemaal voor me. Zou ook goed pissig zijn als er duizendpoten in bed werden gegooid _O- Zag hij er later wel de humor van in, die valse beschuldiging?

Weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:07

Zoals meerdere mensen in het topic benoemen is het inderdaad fijn om te weten dat je niet de enigste bent die het meemaakt. :)

Ik zie heel vaak katten, die door de kamer heen lopen. Gelukkig nooit wat engs meegemaakt zoals insecten etc. Het raarste wat ik heb meegemaakt met dit soort dingen was toen ik 11 was. Mijn moeder zat op bed om mij wakker te maken, en ik zag haar als een compleet ander persoon, die ik niet kende. Ik weet nog heel goed dat ik een man zag met enorm veel tatoeages. Ik schrok natuurlijk enorm, maar ik hoorde mijn moeders stem zeggen dat ik droomde en verder moest gaan slapen, en daarna heb ik het nooit meer gehad. Zijn er mensen die het ook op deze manier hebben gehad?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 21:27

Oh wauw, dat lijkt me best eng en kan ik mij zo niet herinneren dat ik dit heb. Een ander persoon zien dan die er is dus.

Eileen: nooit bij stilgestaan maar idd: iets triggert het meestal wel. Als ik dus bijna slaap en mijn vriend komt erbij liggen. Of hij legt zijn foon weg /doet het licht uit..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:52

Mijn man heeft denk ik toch eerder night terrors: hij gaat vooral schreeuwen (geen woorden) verstopt zich en vooral: hij weet er achteraf niets meer van, ook als hij voor mij even wakker leek. Hij slaapt erna ook rustig verder.

Het schreeuwen is eng maar idd het went. Troosten helpt niet (integendeel hij verstopt zich vaak juist voor mij onder de deken :D ) en ik wil hem eigenlijk niet echt wakker maken.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 21:57

Hmmm ja, das idd toch anders dan ik heb, maar wel wat ik herken bij mijn vriend. Dat schreeuwen dan, niet dat hij echt wat ziet.

Jaren geleden gaf hij er een andere betekenis aan: dat ie behekst (voodoo?) was door verre familie uit Afrika. Hij geloofde dat dus heilig.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:29

Brainless schreef:
verootjoo schreef:

Ongeveer 25% van de mensen hebben 1 of meerdere ervaring met slaapverlamming.
Vaker komt het voor in de tienerjaren.

Ik heb er een tijdje flink last van gehad (vroeger vaak en later een periode), mijn dochter had het er laatst ook over dus zij ervaart het ook.

Hoe kom jij erbij dat dit slaapverlamming is?
Dat zijn idd hypnagoge hallucinaties. Slaapverlammingen zijn veel ernstiger. Je bent wakker maar echt verlamd ( behalve ogen) met focus op je voet of vingers kun je jezelf er weer uit krijgen. Je krijgt het bij ontwaken of net inslapen ( dus nog net niet geheel wakker)

Helaas mijn dochter afgelopen vrijdag gediagnosticeerd met narcolepsie en we maken van alles nu mee behalve een dochter die normaal slapen kan.
Laatst bijgewerkt door Jillz1 op 18-03-20 22:33, in het totaal 3 keer bewerkt

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:31

Slaapverlammingen komen bijna alleen voorbij narcolepsie. En daar zijn maar zo'n n 1000 mensen in NL mee gediagnosticeerd. Dus zeker geen 25% van bevolking

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 22:42

Oh, ik dacht ook dat dit veel voorkwam, die slaapverlamming? Niet dat ik ze heb, maar dat je geest dus wakker wordt maar je lichaam nog niet. Of heet dit dan weer anders?

RobinSputnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:44

Ik zie ook wel eens reusachtige vliegende spinnen met heel veel lange rare poten, meestal schrik ik heel erg en spring ik uit bed en doe het licht aan. Vaak gebeurt het 2x voordat ik door krijg dat wat ik zag helemaal niet bestaat :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:44

Jillz1 schreef:
Slaapverlammingen komen bijna alleen voorbij narcolepsie. En daar zijn maar zo'n n 1000 mensen in NL mee gediagnosticeerd. Dus zeker geen 25% van bevolking

Komt bij veel meer mensen voor en ook bij mensen met narcolepsie.

Citaat:
Wanneer komt slaapverlamming voor?
Er zijn twee momenten waarbij slaapverlamming kan voorkomen. Op het moment dat je in slaap valt (inslapen), dit heet hypnagogische of predormale slaapverlamming. En wanneer je wakker wordt (ontwaken), Dan heet het hypnopomische of postdormale slaapverlamming.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 23:46

Wat grappig dit topic, de term hypnogoge hallucinaties is nieuw voor me, maar heb ik denk ik ook...

Ik heb gelukkig geen mannen of lepels (wtf hahaha) die mij aanstaren, maar ik heb wel af en toe dat ik een spin zie die naast mijn hoofd loopt. Vervolgens vlieg ik overeind en doe ik mijn lampje aan, en pas dan besef ik dat ik droomde/hallucineerde :')

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 23:55

Ik heb laatst iets gelezen over lucide dromen. Als je dit goed en vaak oefent kun je je dromen schijnbaar sturen.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-20 00:15

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 00:19

Jep ik heb er ook last van. En op een gegeven moment begon ik te denken en me af te vragen heb ik nu een 6 de zintuig?
Later kwam ik er achter dat het hallucinaties zijn en het komt door een vorm van narcolepsie.
Pas toen ik het wist was ik gerust. Maar ik sprong bij tijden echt uit mijn bed vanwege de spinnen en slangen in mijn bed / kamer. Ik zie echt vanalles. En hyrogliefen op de muren levensecht.
Hoe vaak dat ik niet zeg nu is het echt echt.
Ik heb vooral last als ik stress heb. Maar ik val ook binnen de 10 seconden in slaap.
En overal als het moet. Ik dacht altijd dat het kwam door mijn ploegenwerk maar dat is dus niet.
Echter dit is geen onderwerp dat je bij de dokter legt als je het niet kent straks verklaren ze je voor gek en beland je in de psygiathrie .