Onflexibele Werkgevers en Corona- virus en kleine kinderen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tita

Berichten: 19764
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Onflexibele Werkgevers en Corona- virus en kleine kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 17:46

Hallooo luitjes

Ik ben nieuwsgierig hoe gaan jullie werkgevers met Corona-virus om.
Bij ons mag kantoorpersoneel thuis werken, en wie er hoest moet 2 weken thuis zitten...betaald dat wel.


Maar kun je niet thuis werken, heb je kleine kids dan mag er niks.
WG helpt niet en steunt je ook niet.
Je mag geen zorgverlof, calamiteitenverlof opnemen.

Wat mag je wel..... uren inleveren en minder werken en minder inkomen.

Hoe is dit bij andere WG geregeld?

Hier ga ik achterlijke tijden werken
3 dagen van 06:00-11:00 dan kan mijn man om 12:00 op kantoor zijn
En 1 vrije dag en een dag van 07:00-15:30

Ik ga van 28 uur naar 23 met minder tijd voor mezelf....en behoorlijk kostenpost lager salaris en KDV moet betaald blijven.

Hoe gaan jullie de zorg regelen voor de kleintjes en dan liefst van mensen in loondienst.
Laatst bijgewerkt door Dani op 19-03-20 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spelfoutje in titel (weekgever/werkgever) aangepast

belle_boef

Berichten: 10782
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Onflexibele Weekgevers en Corona- virus en kleine kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 17:50

Lid van een bond? Dan zou ik het daar vragen wat wel en niet mag in deze tijd

WillemYntJee
Berichten: 6308
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Onflexibele Weekgevers en Corona- virus en kleine kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:04


tita

Berichten: 19764
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 18:04

belle_boef schreef:
Lid van een bond? Dan zou ik het daar vragen wat wel en niet mag in deze tijd



Nee en ik ga ook geen verstoorde werkverhouding maken ben gewoon nieuwsgierig wat andere mensen hebben geregeld.
Ik ga als de kids weer naar de opvang kunnen weer 28 uur werken mijn uren behoud ik

Mijn vorige WG heb ik al uitgedaagd voor de rechtbank en dit wil ik nooit meer meemaken.

tita

Berichten: 19764
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 18:05


WillemYntJee
Berichten: 6308
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Onflexibele Weekgevers en Corona- virus en kleine kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:07

Mijn kind ook niet, maar ik heb niemand die anders voor hem kan zorgen (kind is 15 maanden). Dus manlief en ik nemen beiden 2 dagen zorgverlof op en 1 dag was ik sowieso al thuis.

zonnebloem18

Berichten: 24887
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:07

Onze school en opvang maken uitzondering voor ouders waarvan werkgevers moeilijk doen. School verwacht morgen bijvoorbeeld 5 kinderen, ze gaan niet moeilijk doen als er wat kinderen bij komen die dan niet helemaal volledig aan de regels voldoen.
Je kan altijd even mailen om te overleggen met school.

tita

Berichten: 19764
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 18:10

zonnebloem18 schreef:
Onze school en opvang maken uitzondering voor ouders waarvan werkgevers moeilijk doen. School verwacht morgen bijvoorbeeld 5 kinderen, ze gaan niet moeilijk doen als er wat kinderen bij komen die dan niet helemaal volledig aan de regels voldoen.
Je kan altijd even mailen om te overleggen met school.



Das wel slim, maar ik hou mijn kinderen nu weg bij de opvang er is Corona in dit dorp en kinderen kunnen dragers zijn bovendien blaft er eentje die is niet welkom

Mijn ouders willen ook niet meer oppassen
Welk voordeel heeft zorgverlof tov minderen uren werken.

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Re: Onflexibele Weekgevers en Corona- virus en kleine kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:13

Bij zorgverlof krijg je 70% van je salaris zonder dat je dit gewone verlofjaren kost.

janouk
Blogger

Berichten: 17968
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:15

Je werkgever kan werktijdverkorting aanvragen, zodat hij een vergoeding krijgt en jou je salaris kan blijven uitbetalen, ook voor de mindere uren.

tita

Berichten: 19764
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 18:19

janouk schreef:
Je werkgever kan werktijdverkorting aanvragen, zodat hij een vergoeding krijgt en jou je salaris kan blijven uitbetalen, ook voor de mindere uren.



De betalingen zijn niet probleem hier maar feit dat ik minder ga werken ivm kleine kinderen en manlief heeft deze hele week thuis “gewerkt”
Zijn WG verwacht dat ik mee ga helpen wat ik ook begrijp want veel doet ie niet.


Ze willen niet tegemoet komen met zorgverlof of iets anders ....allerlei papieren zijn er rond gegaan en zorgverlof is in feite voor een ziek persoon.

Ze zeggen dat ze gaan proberen steun bij de overheid te halen en als ze die krijgen gaat dat in eigen zak.
Daar hoogmoed zie je niks meer van...dus die hoop laat ik maar varen.

Ik ben al blij dat we de kids samen kunnen opvangen alleen ik was zo nieuwsgierig of ik nou enige ben met zo’n egoïstische werknemer.
We moeten samen Corona oplossen werd er gezegd...dit voelt niet samen dit voelt meer als....zooo lekker Tita minder uren komt goed uit onze fabriek ligt ook voor 70% stil

CarolineCF
Berichten: 703
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Re: Onflexibele Weekgevers en Corona- virus en kleine kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:30

Heel erg vervelend voor je Tita. Maar realiseer je dat de meeste bedrijven het nu ook echt heel erg zwaar hebben en vaak niet eens weten of ze deze crisis overleven. Wij hebben bijvoorbeeld onze omzet met 95% zien wegvallen. Natuurlijk wil je dan mensen helpen maar het is ook even alle hens aan dek anders zijn straks al die banen weg.

Veriye

Berichten: 2408
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Onflexibele Weekgevers en Corona- virus en kleine kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:39

Hier gelukkig een flexibele werkgever!
I.p.v 3 volle dagen werk ik nu 5 halve dagen en kan van thuis inloggen om de resterende 4 uur binnen te halen. Mijn vriend die werkt ook thuis en begint erg vroeg en neemt dan de zorg over als ik naar het werk moet. Hij verliest rond de 1-2 uur per dag, maar hangt van de slaapjes van ons dochter af. Hier heeft hij nog een meeting met de manager over hoe ze die uren regelen.

loez

Berichten: 11079
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:40

Ik moet vrij pakken als mijn kleine thuis is en ik geen opvang geregeld krijg. Maar dat vind ik niet erg. Mijn baas snapt het ook als ik thuis moet zijn ivm de kleine dus dan krijg ik ook gewoon direct vrij. Daar ben ik al erg blij mee. Dat het me vrije dagen kost tja, dat is dan eenmaal zo. Nou heb ik wel nog meer als genoeg vrije dagen. En ook al wil ik dalijk in de zomer 3 weken vakantie, dan zou dat alsnog geregeld worden linksom of rechtsom mocht ik niet genoeg dagen hebben.

Petpa

Berichten: 1766
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:51


colleen3
Berichten: 322
Geregistreerd: 09-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:07

Wat een ontzettend vervelende situatie.. Hier gelukkig wel een flexibele en meedenkende werkgever. Ik moet in ieder geval tot minimaal 7 april volledig thuiswerken. De opvang is dicht, waardoor ik samen met onze peuter thuis ben terwijl het werk van mijn man gewoon door draait (hij kan niet thuiswerken). Ik heb 1 dag oppas en de uren van mijn overige 2 werkdagen verdeel ik over de rest van de week. Als peuter in de tuin speelt kan ik wat werken en zodra mijn man thuis komt aan het einde van de middag werk ik + 's avonds. De uren waarvan het mij niet lukt om te maken mag ik wegschrijven onder calamiteitenverlof, maar dat is tot nu toe nog niet nodig geweest.

lique68
Berichten: 334
Geregistreerd: 12-03-18

Re: Onflexibele Weekgevers en Corona- virus en kleine kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:12

mag je geen vakantiedagen opnemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:22

janouk schreef:
Je werkgever kan werktijdverkorting aanvragen, zodat hij een vergoeding krijgt en jou je salaris kan blijven uitbetalen, ook voor de mindere uren.

Deze is alweer ingetrokken. Is gewijzigd in de NOW (noodregeling overbrugging werkbehoud).
Hopelijk kunnen UWV, belastingdienst e.d de aanvragen snel in behandeling nemen en verwerken.

WillemYntJee
Berichten: 6308
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:02

Petpa schreef:
WillemYntJee schreef:
Zorgverlof mag je werkgever niet weigeren, alleen bij zwaarwegende redenen, zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -aanvragen


Dan moet er wel een aanleiding voor zorgverlof zijn.


Dat is er ook, namelijk de zorg voor m’n kind. Ik kan niet thuiswerken en naast m’n man is er niemand die die zorg anders op zich kan nemen.

tita

Berichten: 19764
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 20:11

Volgens mij zijn er clausules dat zorgverlof niet voor Carona telt
Heb um zelf gelezen in aanvullende cao van vracht transport

Mocht een WG accepteren is dat coulant en samen die beslissing gemaakt

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:13

janouk schreef:
Je werkgever kan werktijdverkorting aanvragen, zodat hij een vergoeding krijgt en jou je salaris kan blijven uitbetalen, ook voor de mindere uren.

Dan kan alleen maar als je werkgever aantoonbaar minder werk heeft, door het virus, om iedereen aan het werk te houden.

belle_boef

Berichten: 10782
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:22

tita schreef:
belle_boef schreef:
Lid van een bond? Dan zou ik het daar vragen wat wel en niet mag in deze tijd



Nee en ik ga ook geen verstoorde werkverhouding maken ben gewoon nieuwsgierig wat andere mensen hebben geregeld.
Ik ga als de kids weer naar de opvang kunnen weer 28 uur werken mijn uren behoud ik

Mijn vorige WG heb ik al uitgedaagd voor de rechtbank en dit wil ik nooit meer meemaken.



Een vraag stellen zorgt niet meteen voor een verstoorde verhouding.

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Onflexibele Weekgevers en Corona- virus en kleine kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:42

Wat een klote situatie.

Hier gelukkig van mijn kant een zeer goed meedenkende WG en dat nog wel in de ouderenzorg. Man werkt bij een klein bedrijf die uit alle macht hoopt het hoofd boven water te kunnen houden dus logischerwijs iets minder flexibel.

Gelukkig willen mijn ouders oppassen _/-\o_ Dus wij werken gewoon allebei onze uren.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23617
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Onflexibele Weekgevers en Corona- virus en kleine kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:39

Je minuren later inhalen?
Ik werk in de zorg en wij gaan allemaal een halve dag minder werken (omdat we die dagen echt met teveel zijn) uren worden genoteerd en we gaan er toch wel vanuit dat er mensen gaan uitvallen of misschien zelfs een poule moeten maken, dan halen we dat wel weer in.

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:40

Polly schreef:
Je minuren later inhalen?
Ik werk in de zorg en wij gaan allemaal een halve dag minder werken (omdat we die dagen echt met teveel zijn) uren worden genoteerd en we gaan er toch wel vanuit dat er mensen gaan uitvallen of misschien zelfs een poule moeten maken, dan halen we dat wel weer in.

De baas mag dat vragen maar wettelijk niet doen.
Onze + uren/vakantiedagen mogen niet gebruikt worden voor deze periode.