Corona, sociale onthouding en psychische klachten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Happy16

Corona, sociale onthouding en psychische klachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-20 22:28

Hee lieve bokkers!

Ik heb een aantal psychische problemen(onveilig gehecht, emotionele verwaarlozing, bindingsangst) die voortkomen uit een niet zo goed functionerend gezin. Slecht huwelijk van ouders, een moeder die depressief is geweest en gewoon heel gesloten. We praten allemaal niet echt over emoties en wat ons bezighoudt. Ik heb hier therapie voor en dat helpt me gelukkig erg verder. Ik heb de laatste tijd echt stappen gezet, waar ik heel blij mee ben.

En toen kwam corona om de hoek kijken ;(
De kerk waar ik bij aangesloten ben is voor mij, naast dat het een plek is om mijn geloof te delen, ook de belangrijkste plek voor mijn sociale contacten. Helaas, de zondagse diensten gaan niet meer door, net als de andere activiteiten die georganiseerd werden. Heel begrijpelijk en de enige goede keuze. Ik woon echter nog bij mijn ouders thuis en we zitten dus 's avonds en in de weekenden alleen maar op elkaars lip. Tel daar een depressieve vader bij op en een moeder die in het onderwijs werkt en dus niets te doen heeft, en het is feest.

Tot nu toe kan ik gelukkig nog naar mijn werk(manege) en verzorgpaard. Dat is voor mij echt heel belangrijk, omdat ik dan een ritme in mijn leven heb en iets nuttigs doe. En ik ben de hele dag buiten en aan het bewegen. Daarnaast helpen de paarden me om in het hier en nu te blijven.

Ik maak me wel steeds meer zorgen over de komende weken/maanden. Geen idee hoelang het gaat duren, welke maatregelen er nog meer gaan komen. En stel dat ik of één van mijn gezinsleden ziek wordt, dan moeten we dus echt 2 weken in thuisquarantaine. Ik wil niet weten wat er dan gebeurt.

Zijn er bokkers die in een soortgelijke situatie zitten en goede ideeën hebben? Misschien kunnen we elkaar helpen en tips geven o.i.d. :)

Liefs en zorg goed voor jezelf en elkaar!

capopjekop

Re: Corona, sociale onthouding en psychische klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 22:48

Ik heb er geen ervaring mee maar ben je verplicht bij je ouders te zitten? Of kun je bijvoorbeeld samen koffie drinken en daarna je eigen plan trekken? Dan zou je op je kamer bijvoorbeeld nieuwe hobby's kunnen uit proberen. Zelf kan ik met schilderen en creatief bezig zijn mijn ei kwijt.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 22:49

Ik ga jou morgen even pben!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 22:57

Jup! Ik zit in de ziektewet thuis ivm depressie en angsten. Heb EMDR therapie wat nét een beetje oké begon te gaan na weken vechten ertegen en dat ligt nu ook allemaal stil. Heb gelukkig wel een belafspraak met de psycholoog deze week maar we waren net goed stappen aan het zetten met de emdr. Daarnaast ging ik elke dag naar de sportschool wat me echt goed hielp om m’n hoofd leeg te maken, dat kan nu natuurlijk ook niet. Ik probeer thuis wel wat te doen maar dat is toch anders. Social distancing heb ik niet zóveel moeite mee want ik zag toch al bijna niemand :o beetje sad eigenlijk.
Daarnaast afgelopen vrijdag te horen gekregen dat m’n vader kanker heeft en iig niet meer te opereren is; dus daar maak ik me ook extra zorgen om.

Met boodschappen doen vind ik het lastig omdat het gewoon zo druk en chaotisch is en ik dan echt paniekaanvallen krijg. Heb nu voor een paar dagen boodschappen gedaan, omdat het me rust geeft dat ik niet elke dag in die gekte hoef te staan.
Thuiszitten vind ik opzich niet heel erg, dat deed ik al 95% van m’n tijd. Een nutteloos stuk vreten voelde ik mezelf toch al wel.

Moet mezelf gewoon wat meer structuur geven, maar dat is moeilijk als je al zo erg met jezelf in de knoop zit.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:21

@RedPassion ja ik hoopte echt dat 2020 een positief jaar zou worden... maar het begin is al niet best. Probeer positief te blijven, maar valt niet mee :o
M’n vriend werkt nu thuis dus hij kan de boodschappen doen, maar zolang ik geen klachten heb probeer ik wel zelf te gaan. Anders durf ik straks helemaal niet meer. Behapbare stukjes probeer ik idd. Ben nu bezig met een grote muurschildering dus dat leidt ook wel weer wat af. Muziekje erbij en dan ben je zo weer een paar uur verder :)

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:27

Ik wil iedereen die hiermee te kampen heeft een dikke knuffel geven :(:)
We zijn er voor elkaar. Lucht je hart hier hopelijk maakt dat het wat lichter.
Ik weet uit ervaring hoe eenzaamheid je naar beneden kan trekken.

Heel veel sterkte iedereen!

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:46

Ik app veel met goede vrienden. Kun je dat misschien ook doen met mensen van de kerk? Of bellen met elkaar als dat oké voelt voor je.
Ik ben op zich wel gewend veel alleen te zijn, omdat ik fysiek ook gewoon niet altijd in staat ben om de deur uit te gaan, naast het mentale stuk. Therapie hadden we net afgebouwd, 8 april nog een laatste afspraak. Het voelt wel als een soort van test nu, want om mezelf maak ik me niet zo'n zorgen, maar mijn ouders en zus lopen wel grote risico's en dat zit toch in mijn hoofd en lijf.

Man moet gewoon gaan werken, want heeft vitaal beroep. Nu daar de 1 na de andere ook omvalt heeft ie zich voor extra werk aangemeld, want onze sociale agenda is toch leeggeveegd. Gelukkig mogen we nog wel naar ons paard, met de nodige regels, maar ik kan hem zien en knuffelen en rijden als mijn lijf het toelaat. Verder heb ik vanmorgen een stuk met mijn handbike gefietst, dat moet ik eigenlijk gewoon elke dag even doen. Naar buiten en bezig zijn, want ook ik mis de sportschool.

En bedenk je dat je het ook rot mag vinden. Het is een bizarre situatie en die is ook beroerd. Al die chlichés over dat het wel weer goed komt zijn ongetwijfeld waar, maar het is ook oké als je dat even niet zo voelt.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 00:00

Ik ga er niet te diep op in,
Maar begon net weer iets te kunnen ontspannen bij 3 mensen na 4 jaar depressies, burn outs ect.
De eerste die ik weer vertrouw zeg maar.
En kan er nu niet meer langs om te praten. Praten over de telefoon vind ik heel lastig.
Dus heb er wel moeite mee

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 00:38

Ik heb eerder het tegenovergestelde. Lekker kluizenaren zonder dat iemand zegt dat je sociale dingen moet doen, of dat je jezelf daartoe verplicht voelt. Heerlijk. Ik slaap beter, want heb de volgende dag geen verplichtingen, en volgende week ook niet. Zelfs vakantiestress heb ik niet want die gaat toch niet door. :D Lekker met een dekentje op de bank online shoppen en Netflixen zonder schulgevoel. Het enige jammere is dat er geen sport op TV is.

De mensen zijn bezig met basale dingen, back to basic. Daar word ik erg blij van, want normaal kan ik nogal down worden van het gezeik om niks. Nu gaat het over leven en dood, over voedsel (en WC-papier :roll:), over elkaar helpen. Dat vind ik echt mooi. Van mij mag het voor altijd zo blijven.

Verder heb ik toevallig net voor het eerst eitjes in de broedmachine zitten en straks dus hopelijk kuikentjes. Dat vind ik heel spannend en leuk. Ik heb er wel wat 'zorgen' van, in de zin van dat ik bepaalde spullen in huis moet halen en dat ik niet weet of het allemaal wel goed zal gaan, maar dat zijn leuke zorgen.

Kun je ook niet zo'n soort projectje opzetten? Het liefst met iets dat leeft en elke dag zorg nodig heeft en wat je kunt zien groeien. Een kruidentuintje ofzo? Of een nieuw trainingsprogramma met je verzorgpaard? Maakt niet uit wat het is, als het maar wat uitzoekwerk vergt, wat dagelijks praktisch werk, en waar je resultaat van ziet. Dat maakt allemaal blijmaakstofjes in je hoofd los. En het houdt je bezig, vooral mentaal.

mnka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 08:58

Hier iemand met ptss. Zou eigenlijk rond deze periode met emdr beginnen... baal wel flink, keek hier namelijk echt naar uit, want de paniek en depressieve gevoelens gingen echt niet meer.

Heb twee maanden depressief in bed gelegen. Uiteindelijk er achter gekomen wat voor mij helpt is echt ‘s ochtends meteen je bed uit en naar school of de sportschool. nu gaat dat natuurlijk niet en merk ik dat ik weer in oude gewoontes begin terug te vallen.

Wil sowieso iedereen hier sterkte wensen! :(:)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 09:28

Probeerden dagstructuur te houden, sporten kan ook thuis. Wellicht kan je via videobellen een aantal mensen vinden die op die manier samen willen thuis sporten. Toch contact en bezig.

Indien je een therapeut hebt, die zullen in deze tijd een alternatief hebben.
Ik ga beeldbellen met mijn patiënten. Werkt ook heel goed en veel kan op die manier doorgaan.

Probeer een alternatief te vinden voor hetgeen wat je nu niet kan doen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 09:30

rayoow schreef:
Ik ga er niet te diep op in,
Maar begon net weer iets te kunnen ontspannen bij 3 mensen na 4 jaar depressies, burn outs ect.
De eerste die ik weer vertrouw zeg maar.
En kan er nu niet meer langs om te praten. Praten over de telefoon vind ik heel lastig.
Dus heb er wel moeite mee

Skype een optie?

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 09:50

Heb je hulp van een psycholoog, psychiater of maatschappelijk werker, of anders worden jullie ambulant begeleid?

Vraag hulp hierbij, de meesten doen wel telefonische of skypeconsulten.

Overweeg of en kijk eens of het kan, dat je tijdelijk opgenomen wordt.
In sommige situaties is het misschien beter op een plek te zijn waar je gelijk wordt opgevangen.

Bij sommige van onze clienten gaan we 3x per dag ademhalingsoefeningen op de kamer doen.
En we doen lekker zelf gelijk mee, dan blijven wij ook zen.
Dat is erg fijn om in te bouwen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:31

Ik weet nog, toen het net begon in Italië. Iemand vertelde mij de zelfmoordaantallen in hetzelfde gebied, en dat was toen hoger.
Inmiddels is deze persoon helemaal over de zeik en voor een complete lockdown.
Misschien moeten we het dan weer gaan hebben over de zelfmoordaantallen. Ik vrees dat die enorm gaan stijgen. Mensen verliezen hun baan, inkomen, huis, vrienden. Dat is echt heftig, en heeft zeker gevolgen voor je psyche.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:47

@Happy: ook voor mij is de kerk en de gemeenschap daaromheen de belangrijkste bron van sociale contacten. Ja de meeste diensten zijn nu uitgevallen en de groepsbezigheden eromheen helemaal.Ik vind dat heel vervelend en zeker niet goed voor mijn psychische gesteldheid.Maar ja we zitten nu allemaal in hetzelfde schuitje. Fijn dat je je verzorgpaard hebt om mee te ontspannen!

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:49

Voa skype ect sla ik helemaal dicht.
Heb geen hulp meer alsin een psycholoog ect.

Probeer nu mijn tijd vol te krijgen met de paarden en de honden

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 11:07

eilleen333 schreef:
Ik weet nog, toen het net begon in Italië. Iemand vertelde mij de zelfmoordaantallen in hetzelfde gebied, en dat was toen hoger.
Inmiddels is deze persoon helemaal over de zeik en voor een complete lockdown.
Misschien moeten we het dan weer gaan hebben over de zelfmoordaantallen. Ik vrees dat die enorm gaan stijgen. Mensen verliezen hun baan, inkomen, huis, vrienden. Dat is echt heftig, en heeft zeker gevolgen voor je psyche.

Dat denk ik ook.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 11:41

Ik zelf word al gek bij de gedachte van een lockdown en niet meer mijn eigen paard kunnen verzorgen, dus dat loslaten aan derden (bij wie ik achter in de tuin staan). Ben al afgevallen en huilen staat mij nader dan lachen. Even met de stalmedewerker overgehad die gelukkig vrij nuchter is.
Heb niet echt sociale onthouding maar de stress en onzekerheid van deze situatie vreet echt aan mij.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 11:52

Rakkie123 schreef:
Heb je hulp van een psycholoog, psychiater of maatschappelijk werker, of anders worden jullie ambulant begeleid?

Vraag hulp hierbij, de meesten doen wel telefonische of skypeconsulten.

Overweeg of en kijk eens of het kan, dat je tijdelijk opgenomen wordt.
In sommige situaties is het misschien beter op een plek te zijn waar je gelijk wordt opgevangen.

Bij sommige van onze clienten gaan we 3x per dag ademhalingsoefeningen op de kamer doen.
En we doen lekker zelf gelijk mee, dan blijven wij ook zen.
Dat is erg fijn om in te bouwen.

Opname ga je in deze tijd echt niet zomaar gedaan krijgen. Vind het ook een bijzonder advies. Meteen de heftige maatregel adviseren. Klein beginnen, er is in de thuissituatie vaak heel veel mogelijk. En het is beter om in je eigen omgeving te zitten.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 11:55

Probeer te kijken of je individuele contacten vanuit de kerk wel voor elkaar kan krijgen. Gewoon even samen buiten afspreken en wandelen met gepaste afstand. Kan je wel praten, heb je afleiding en met een ander is het makkelijker om even te relativeren dan wanneer je in je eentje alles doet.

Het is goed om de adviezen heel serieus te nemen maar je moet er niet aan onderdoor gaan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 11:57

Bralindy schreef:
Ik zelf word al gek bij de gedachte van een lockdown en niet meer mijn eigen paard kunnen verzorgen, dus dat loslaten aan derden (bij wie ik achter in de tuin staan). Ben al afgevallen en huilen staat mij nader dan lachen. Even met de stalmedewerker overgehad die gelukkig vrij nuchter is.
Heb niet echt sociale onthouding maar de stress en onzekerheid van deze situatie vreet echt aan mij.

Dat ik niet meer naar mijn paard zou mogen (staat op pensionstalling) dat zou ik ook onverdraaglijk vinden.En waarom ook want paarden geven het virus niet door. als hoestende mensen nu eens allemaal thuis zouden blijven dan zou niet iedereen opgehokt hoeven te worden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:02

anjali schreef:
Bralindy schreef:

Dat ik niet meer naar mijn paard zou mogen (staat op pensionstalling) dat zou ik ook onverdraaglijk vinden.En waarom ook want paarden geven het virus niet door. als hoestende mensen nu eens allemaal thuis zouden blijven dan zou niet iedereen opgehokt hoeven te worden.

Ja precies, ik zou de verzorging ook niet volledig aan een ander over kunnen laten.
Maar ook het idee dat ik niet zou kunnen duiken in de natuur zou mij kapot maken.
Even geen feestjes vind ik niet zo erg, ik ben geen kroegganger, maar de dingen buiten zonder direct contact met anderen kan ik niet missen.

Maar nu seksclubs dicht zijn, het klinkt stom, maar er is een behoefte bij sommige mensen aan seks. Waar gaan die nu hun heil zoeken? Ik ben ook wel een beetje bang dat een deel niet 2 weken zonder kan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:27

?Het zal wel aan mij liggen maar dat sommigen niet zonder 2 weken sex zouden kunnen dat was nog niet in me opgekomen! Ik dacht bij deze mededeling wel aan het feit dat een hele "beroepsgroep"zonder inkomsten komt te zitten. Maar dat gaat dan waarschijnlijk in de illegaliteit gewoon door. Enne,Germie,duiken in de natuur is toch zonder Coronarisico daar onder water lijkt me....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:35

Wat jammer dat een topic dat iemand opent zodat mensen met psychische klachten hun hart kunnen luchten en elkaar helpen nu richting een discussie over het sluiten van seksclubs gaat.

Voor wie door psychische klachten het hier nu extra moeilijk mee heeft: ik wil jullie heel veel sterkte wensen. Ik vind het zonder psychische klachten al vrij pittig om te behappen. Hoe moet dit alles voor jullie zijn? Ik denk aan jullie!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:38

anjali schreef:
?Het zal wel aan mij liggen maar dat sommigen niet zonder 2 weken sex zouden kunnen dat was nog niet in me opgekomen! Ik dacht bij deze mededeling wel aan het feit dat een hele "beroepsgroep"zonder inkomsten komt te zitten. Maar dat gaat dan waarschijnlijk in de illegaliteit gewoon door. Enne,Germie,duiken in de natuur is toch zonder Coronarisico daar onder water lijkt me....

Duiken is inderdaad zonder enig risico.

Maar serieus, er zijn echt mensen met een seksprobleem. Natuurlijk is het deels ironie, maar er zijn helaas echt mensen die menen dat ze te pas en te onpas seks moeten hebben.
Dus ja, mogelijk gaat het illegaal door, maar dat zullen wij niet te weten komen. Zolang ze zich maar niet aan vrouwen vergrijpen denk ik dan maar. Maar ik heb echt eens iemand ontmoet die serieus zei dat hij als hij niet een one night stand vond dat ie dan wel naar de prutsmutsen ging, want hij vond seks een serieuze eerste levensbehoefte. Ik denk dat die nu wel echt een psychisch probleempje extra heeft bovenop de sociale onthouding. :+

Maar even weer wat serieuzer, ik ken iemand die dus werkt met mensen die naar praatgroepen komen en dat ligt stil. Dat schijnt toch heel heftig te kunnen zijn voor mensen die die praatgroepen nodig hebben.