Coronamaatregelen in zorginstellingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Guinevere

Coronamaatregelen in zorginstellingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-20 16:55

Hoe gaat het er bij jullie aan toe?

Ik zie op het nieuws vooral foto's van mensen in bijna complete ruimtepakken, terwijl het er bij ons (kleine regionaal ziekenhuis in de VS) heel anders aan toe gaat. Dat maakt me soms best ongerust. Wij hebben hier 0 bevestigde corona patienten in de buurt en toch is het al een gekkenhuis.

Zo moest ik eergisteren ineens onverwachts in de ICU werken. Daar ben ik niet voor getraind, maar er was verder geen personeel en mijn patient had geen speciale zorg nodig, dus dat was op zich prima. Het was een mogelijke corona patient, maar er was op de hele afdeling geen passend masker te vinden. Het heeft een lange tijd geduurd, voordat er in een ander deel van het ziekenhuis een doosje maskers in mijn maat gevonden werd (regular, dus juist geen rare maat), zodat ik de isolatie kamer binnen kon. Schijnbaar ook gelijk het laatste doosje voor onbepaalde tijd ...

Datzelfde masker, dat eigenlijk single-use is, zit nu dus in een papieren zakje in mijn werktas, want het is onduidelijk of we de komende maanden nog maskers binnen krijgen. Dit op aanraden van het ziekenhuis zelf trouwens. Het team van besmettelijke ziektes zegt nu dat gewone maskers ook afdoende beschermen, maar dat strookt m.i. niet met de rest van de quarantaine maatregels en is bovendien het tegenovergestelde van wat we eerst verteld werden. Maar ja, die masker zijn bijna op, dus ik heb het gevoel dat ze paniek willen voorkomen. Nou hebben ze blijkbaar ook maar weinig gewone maskers, dus dat wordt sowieso een probleem.

Zelfde verhaal met schoonmaakdoekjes met bleek. Normaal gooi je ze weg; nu moeten we ze in een plastic zakje doen en blijven gebruiken tot ze droog zijn.

Ook de papieren schortjes zijn bijna op. Als die op zijn gaan we over op speciale pakken die je alleen met hulp van iemand anders aan kan trekken. Dat kost tijd, veel tijd. Ze willen daarvoor meer personeel aannemen, maar zelfs voor de corona crisis kampte het ziekenhuis al met enorme tekorten, dus waar ze die mensen vandaan willen halen is mij een raadsel.

Ik kan er nog veel meer over zeggen, maar ik ben vooral benieuwd of dit normaal is in deze tijden.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Coronamaatregelen in zorginstellingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:04

K denk dat je de maatregelen per land moeilijk kan vergelijken.
Wij gingen vorige week ook nog bij iedereen zonder bescherming naar binnen en sinds vrijdag ineens compleet in plastic pak

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 21:00

Ja en nee, het is dezelfde ziekte, maar toch doet iedereen het net iets anders. Zelfs binnen de VS zijn de verschillen groot. Ik ben gewoon benieuwd hoe anderen het doen.

Ik kreeg vanochtend een e-mail waarin stond dat we maskers nu 5x kunnen herbruiken. Alleen waren er helemaal geen maskers meer in mijn maat, dus ik was blij dat ik mijn oude masker bewaard had. Gelukkig was de andere patient waarvoor ik het gebruikt had al negatief bevonden. Ik weet niet hoe dat straks moet als iemand positief blijkt, of als ik meerdere isolatie patienten per dienst heb ... toch het masker herbruiken met risico op overdracht? Zonder masker werken en dan niet meer mogen werken tot de testresultaten terug zijn, met risico op 2 weken quarantaine als de patient positief blijkt?

Ik ga zo eventjes online een veiligheidsbril bestellen. Over maskers twijfel ik, want dat is al snel $30 per masker. Maar ja, ik weet niet of ik vanuit mijn werkgever nog op maskers kan rekenen en dat ene maskertje valt uiteindelijk waarschijnlijk van ellende uit elkaar. Het is moeilijk ...

Ik hoop toch van anderen te horen hoe het er bij jullie aan toegaat en of jullie nog goede ideeen hebben. Zo zet ik nu bij bloedprikken een piepschuim bekertje op een tafel in de gang, met daarin een plastic zakje voor de tubes. Door de rand om het bekertje te vouwen blijft het zakje openstaan en kan ik zo de tubes er snel in gooien zonder dat de buitenkant van het zakje besmet wordt.

Ladybird
Moderator Algemeen

Re: Coronamaatregelen in zorginstellingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 15:11

Vanwege de grote hoeveelheid aan topics die betrekking hebben op de coronacrisis, is er een speciaal subforum over corona gekomen namelijk CV Corona Vragen. Omdat dit topic over Corona gaat verplaats ik dit topic daarheen.