Alzheimer. Bloedverdunner erbij, en plots was ze de oude..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Alzheimer. Bloedverdunner erbij, en plots was ze de oude..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 03:47

Hoi iedereen.

Omdat ik het kwijt moet, en het erg onzeker is..
Zoals de titel zegt, mijn oma heeft de diagnose alzheimer, de ct scan was niks op te zien dan heet het vasculaire dementie, vaatschade.
Bloed geprikt ook op vanalles, perfect in orde.
Ze is topfit verder maar vraagt alles zo 5 keer, ze kan wel voor zichzelf zorgen verder.
Dingen uit de jeugd van ons en mijn moeder en tante vervaagden meer en meer.
Paniek kwam erbij, en de vuile curverbakjes van het eten gingen in de koelkast.
Bij de ouderenpoli is de diagnose Alzheimer gesteld en is topfit, ze vonden enkel iets kleins aan haar hart waar ze bloedverdunners voor heeft nu.

En daar komt het.
Mijn oma is weer volledig zichzelf geworden, 3 jaar terug in de tijd.
Kraakhelder, verteld weer over haar vakanties tot in detail van 22 jaar geleden.
Herhaalt níks meer, en zet geen vuile plastic bakjes meer terug in de koelkast.
Ze is gewoon nu al drie dagen volledig terug.
En het was al dusdanig dat toen ze naar het ziekenhuis moest ze vroeg waarom ze daar in godsnaam heen moest.
En de hele week zeggen zin te hebben in een vriendin op de thee, en de dag zelf afbellen en er heilig van overtuigd zijn dat ze er toch al geen zin in had.
Wat echt niet zo was, ze was dolblij dat ze zou komen..
En zo dacht ze ook dat ze nog compleet boodschappen deed en kookte, maar dat klopt niet want ze at geen complete maaltijden meer, boterhammen met iets erop als ze zelf moest koken.
Verder zorgden mijn moeder en tante voor eten.

Nu gaat ze morgen lopen naar de aldi voor boodschappen..
Of het niks is. :wow:
Ze was het huis niet uit te krijgen en in de supermarkt kon ze zich echt niet redden.
Er is geen spoor van vergeetachtigheid meer te bekennen.

Voor ons is dit echt te bizar om mee te maken, niet te beschrijven hoeveel dit op zijn kop zet hier, niet voor te stellen gewoon.
Ga je verwerken dat iemand meer en meer zichzelf verliezen gaat krijgt het deze ommezwaai, met vragen als is dit tijdelijk, of blijvend?
Verbetert het toevallig tijdelijk iets in haar hoofd tot de Alzheimer verder vordert of heeft ze helemaal geen Alzheimer en was het haar bescheiden hartprobleem?

Komende tijd zal spannend gaan worden, maar met elke heldere dag krijgen we neem ik aan meer en meer hoop.
Wie heeft na een diagnose Alzheimer ook een soortgelijk iets meegemaakt?

Ik vrees niemand maar we zitten zo vol vraagtekens, mijn moeder is echt volledig ingestort vanavond mentaal en lichamelijk.
Haar zus is op vakantie en ging weg toen de medicijnen dit nog niet deden, die had ze net twee dagen ofzo of nog niet eens.
Dus zij komt van de week terug, en gaat met geluk dus haar moeder in een klap weer als volledig de oude aantreffen...
Ik zou haast zeggen ik laat een ambulance klaarzetten, want het verschil stopt haar hart acuut van mee tikken geloof ik.

Hoe eindig je een topic als deze...
Geen woorden voor te vinden, maar toch ergens hoop dat iemand iets herkent?
Ze heeft nooit goede dagen als deze ertussen gehad, het lijkt wel of ze jaren terug is gegaan in de tijd, drie dagen zó goed was echt, echt, echt onmogelijk.
Mijn hemel wat is dít bizar zeg, we zijn echt in een soort, uhh nouja gewoon echt in shock van wat er nu gebeurt...

Wie duimt er mee dat dit zo blijft, of heeft een soortgelijke ervaring.....?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Alzheimer. Bloedverdunner erbij, en plots was ze de oude..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 03:51

Ja, wij hebben ook iets soortgelijks mee gemaakt. Oma had al een hele tijd alzheimer en soms nog wat heldere momenten.
Opeens kwam er een hele heldere periode. Dat heeft bijna 2 weken geduurd. Daarna zakte ze helaas toch weer weg.
Ik hoop dat de helderheid blijft, TS! Maar bereid je er wel op voor dat ze terug kan vallen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 05:22

Dat komt door de vasculaire dementie, de vaten vernauwen zich en de persoon is dementerend.
Nu in combinatie met de bloedverdunners stroomt het bloed weer beter door de aders en is de persoon weer helder.

Hoe lang dat duurt geen idee, maar geniet zo lang je kan.

Ik wens je heel veel sterkte.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 08:25

Ik heb geen ervaring met dementie, maar wel met een opleving. Mijn oma kon niet meer eten vanwege kanker en ging vanuit het ziekenhuis naar huis om te sterven. Ze zou nog max 2 dagen hebben. Dat kwam uit de lucht vallen want voordat ze opgenomen was was ze nog heel kwiek en de dag erna werd ze bediend met alle kinderen en kleinkinderen erbij. Maar daarna knapte ze enorm op, ging weer kleine beetjes eten, kreeg weer levenslust. En wij kregen hoop dat ze het in het ziekenhuis mis hadden. Uiteindelijk is ze nog 3 maanden bij ons geweest. We hebben allemaal ieder vrij moment bij oma gezeten en het was heel bijzonder om die tijd zo bewust samen mee te maken en om nog dingen met haar te delen. Het enige jammere is dat ze haar 93e verjaardag niet meer gered heeft wat ze graag gewild had. Nu werd ze op haar verjaardag begraven.

Hoewel het geen vergelijkbare situaties zijn wil ik je meegeven om van ieder moment met je oma te genieten. Want je weet niet wanneer het weer omslaat en ze niet meer zo helder is. Mij zijn die 3 maanden heel erg dierbaar en hoewel het emotioneel zwaar was heeft het wel geholpen met verwerken later.

Dus geniet van je oma en jullie momenten samen en heel veel sterkte. Ik hoop dat haar opleving lang mag duren

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 08:37

Vasculaire dementie is geen alzheimer en verloopt ook anders.

Typerend voor vasculaire dementie is het enorm grillige beloop. Daarom kan het in het begin zeker zo zijn dat je er tijden niks van merkt en daarna wel weer.
Fijn dat ze het goed doet op bloedverdunners :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 14:36

Dankjulliewel voor de reacties.
Net mijn moeder gesproken wat betreft dit topic, ze is er blij mee.
Ze zegt ik hoop dat haar nog een mooie zomer gegund is, en houdt er rekening mee dat dit effect echt tijdelijk is.
Je kunt bloed niet blijven verdunnen zegt ze.
Overigens wel maf dat een arts het Alzheimer noemt wat niet klopt, maargoed.
Ik weet even niet wat ik verder schrijven moet, je weet dat niemand waarschijnlijk wat kan zeggen over of het tijdelijk is of niet.
Maar hopen doe je het natuurlijk wel, volgende stap is terug naar het ziekenhuis om te bekijken hoe of wat.
Ik zei ook misschien geeft een scan met contrastvloeistof wel duidelijkheid, geen idee.
Ze doet het nu in elk geval heel erg goed op de bloedverdunners en we moeten maar genieten van elke goede dag die ze nog gaat krijgen.
Maar ongeloof overheerst nu, in elk geval bij mij.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 15:29

Onali schreef:
Dat komt door de vasculaire dementie, de vaten vernauwen zich en de persoon is dementerend.
Nu in combinatie met de bloedverdunners stroomt het bloed weer beter door de aders en is de persoon weer helder.

Dit inderdaad. Helaas is het verloop van dementie heel grillig, en kan iemand langere periode helder zijn. Dit betekent echter niet dat het ‘over’ is, wat ook tot gevolg heeft dat het vaak als familie erg moeilijk is om ermee om te gaan.

Als je van lezen houdt, het boek ‘Hersenschimmen’ beschrijft dementie vanuit de dementerende. Erg mooi boek!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 16:21

Het gekke is het was hier niet zo grillig.
Het duidelijkste is zodra er verandering plaats vind zoals een verjaardag, kerst, dat ze dan van slag raakt(e).
Maar zolang alles perfect ging was ze best goed.
Alleen laatste weken was het matig en dat had ook te maken met de afspraken omtrent de ouderenpoli. Verandering dus.
Maar stadium vervuilen en medicijnen vergeten is nog niet aan de orde.
Dus ja hoe lang gaan de bloedverdunners dan hun werk zo blijven doen?
We twijfelen dus al 2-3 jaar maar het ging zo geleidelijk en verder zo goed dat de huisarts niet dacht aan dementie...

Verder was het erger met warm weer maar daarvan weten we hoe het komt.
Ze drinkt weinig en dat krijgen we er dus niet zo gemakkelijk uit, want dan moet ze zo vaak plassen en dat wil ze niet.
Maar ze drinkt met warm weer gerust enkel twee kopjes koffie per dag, ja dat helpt ook niet mee voor de dikte van het bloed.
Na de hitte was het dan weer extreem minder.

Dus ja, de tijd zal het leren.
Het beste scenario zou gezien haar 82 zijn dat ze zo blijft en aan iets anders overlijdt zoals op zo’n leeftijd gebeuren kan.
Maar dat zal vrees ik niet gebeuren, ze is lichamelijk nog zo onwijs fit.

Moeilijk is het hoor dit.
Vrienden op de app zeiden al finaal in de war te zijn, en vroegen of ze ook bloedverdunners nodig hadden nu.. :=
Klinkt wat fout, maar in de context was het goed, want ja iedereen is echt in een soort shock.
Niemand had dit nog verwacht natuurlijk.

Zelf vind ze er trouwens niks van.
Ze weet dat ze dementie heeft en zoekt gewoon oplossingen voor het feit dat ze geen auto meer mag rijden.
Vorige week begon ze niet meer aan jeu de boules, nu is ze aan het regelen dat ze opgehaald wordt zodat ze weer kan gaan.
Vorige week nog weigerde ze daar voor gek te gaan staan, omdat ze zoveel vergat.
Maar er is dus geen halleluja yes ik weet alles weer, of ze beseft dat ze elke goede dag ten volle moet benutten?

Ik durfde er niet heen wegens constant gloeien en op en af ziek.
Eigenlijk 80% zeker een reactie op een doorkomende kies en al gevoelig op mijn sinussen, maar ik durfde het niet aan.
Nu heb ik een soort kuurtje sinds enkele dagen en het is duidelijk van die kies, dus ik ga vanavond maar op visite.
Ik sla mezelf voor mijn kop als ze morgen weer terugvalt en ik haar niet heb gezien nu.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 15-03-20 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:30

Vaak wordt Alzheimer gebruikt, terwijl het een ander soort dementie is. Omdat Alzheimer de meeste meer zegt dan een andere vorm van dementie.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 17:03

Duidelijk Zertab.
Ik had dus de diagnose bijnierinsufficiëntie, maar dat werd standaard bijnierschorsinsufficiëntie.
En daar zit best verschil in zeg maar, bij het een is het enkel cortisol stuk, bij het ander meer.
Nu blijkt dat het idd ook de bijnierschors is, maar ik heb men er nooit op gecorrigeerd.
We weten immers waar het over gaat denk ik dan, miep niet zo.

Idem dito met de discussie is een autist of heeft autisme, daar kan ik ook zo moe van worden.
Men bedoeld er niks negatiefs mee, het maakt je wie je bent en iedereen mag zijn wie hij/zij is.
Je mag hoe dan ook trots zijn op wie je bent.

Ik heb zo laatst met mijn huisarts een mooi gesprek gehad, totaal offtopic maar wel een interessant gesprek wbt plakkers.
Hier staat bij mij een diagnose Asperger maar perfect mee te dealen en was ik niet ziek geworden, was ik werkend mens geweest.
Nu tref ik in het ziekenhuis mijn inziens geregeld behoorlijk autistische artsen, met name de hoogleraren.
Daar rolt nog wel eens een verslag of uitspraak uit dat ik denk dat kun je niet maken.
En gewoon niet nadenken in echt onschuld over wat een kortzichtig eenzijdig geschreven verslag negatief teweeg brengt.
Ik had het er met mijn huisarts over en zij pakte mijn idee zo top op.
Ik gaf aan dat ik niks heb tegen autisme, ik ben er zelf een en we kunnen zó getalenteerd zijn.
Wij horen er ook bij en zijn onmisbaar als wandelende wikipedia’s. :D
We zijn veel waard, maar ik vind wel dat zo iemand wél de skills moet hebben in functie als hoofd niet te zwart-wit te denken.
En niet enkel hun belangen in een verslag te zetten maar ook mijn argumenten als patiënt.
Dat ik dat duidelijk merk, ook qua reactie op dingen die buiten het gebruikelijke plaatje vallen.
Mijn huisarts reageerde daar echt zó positief op.
Ze pakte het echt op zoals ik bedoelde.
Niet van jezus jij durft met je oordeel ergens een plakkertje op te drukken, maar ze begreep gewoon oprecht mijn punt.
Dat is wel mooi, want er zullen nog zat mensen zijn die dit negatief interpeteren, wat totaal onnodig is.

Ik heb het probleem trouwens op kunnen lossen wat er speelde.
Het was echt niet zo bedoeld, zoals ik al dacht maar het was voor mijn toekomst wel prettig om een wat correcter verslag te krijgen.

Nu eens op pad en me geestelijk voorbereiden op vanavond naar oma.
Ik vind het heel erg lastig merk ik maar ik wil voor haar niet laten blijken hoe moeilijk ik het vind.
Bestaat er geen ik zak door de grond smiley? -O-
Ik moet blij zijn maar ben bang dat ik teveel laat blijken hoe heftig dit voor ons is.