Omdat ik het kwijt moet, en het erg onzeker is..
Zoals de titel zegt, mijn oma heeft de diagnose alzheimer, de ct scan was niks op te zien dan heet het vasculaire dementie, vaatschade.
Bloed geprikt ook op vanalles, perfect in orde.
Ze is topfit verder maar vraagt alles zo 5 keer, ze kan wel voor zichzelf zorgen verder.
Dingen uit de jeugd van ons en mijn moeder en tante vervaagden meer en meer.
Paniek kwam erbij, en de vuile curverbakjes van het eten gingen in de koelkast.
Bij de ouderenpoli is de diagnose Alzheimer gesteld en is topfit, ze vonden enkel iets kleins aan haar hart waar ze bloedverdunners voor heeft nu.
En daar komt het.
Mijn oma is weer volledig zichzelf geworden, 3 jaar terug in de tijd.
Kraakhelder, verteld weer over haar vakanties tot in detail van 22 jaar geleden.
Herhaalt níks meer, en zet geen vuile plastic bakjes meer terug in de koelkast.
Ze is gewoon nu al drie dagen volledig terug.
En het was al dusdanig dat toen ze naar het ziekenhuis moest ze vroeg waarom ze daar in godsnaam heen moest.
En de hele week zeggen zin te hebben in een vriendin op de thee, en de dag zelf afbellen en er heilig van overtuigd zijn dat ze er toch al geen zin in had.
Wat echt niet zo was, ze was dolblij dat ze zou komen..
En zo dacht ze ook dat ze nog compleet boodschappen deed en kookte, maar dat klopt niet want ze at geen complete maaltijden meer, boterhammen met iets erop als ze zelf moest koken.
Verder zorgden mijn moeder en tante voor eten.
Nu gaat ze morgen lopen naar de aldi voor boodschappen..
Of het niks is.

Ze was het huis niet uit te krijgen en in de supermarkt kon ze zich echt niet redden.
Er is geen spoor van vergeetachtigheid meer te bekennen.
Voor ons is dit echt te bizar om mee te maken, niet te beschrijven hoeveel dit op zijn kop zet hier, niet voor te stellen gewoon.
Ga je verwerken dat iemand meer en meer zichzelf verliezen gaat krijgt het deze ommezwaai, met vragen als is dit tijdelijk, of blijvend?
Verbetert het toevallig tijdelijk iets in haar hoofd tot de Alzheimer verder vordert of heeft ze helemaal geen Alzheimer en was het haar bescheiden hartprobleem?
Komende tijd zal spannend gaan worden, maar met elke heldere dag krijgen we neem ik aan meer en meer hoop.
Wie heeft na een diagnose Alzheimer ook een soortgelijk iets meegemaakt?
Ik vrees niemand maar we zitten zo vol vraagtekens, mijn moeder is echt volledig ingestort vanavond mentaal en lichamelijk.
Haar zus is op vakantie en ging weg toen de medicijnen dit nog niet deden, die had ze net twee dagen ofzo of nog niet eens.
Dus zij komt van de week terug, en gaat met geluk dus haar moeder in een klap weer als volledig de oude aantreffen...
Ik zou haast zeggen ik laat een ambulance klaarzetten, want het verschil stopt haar hart acuut van mee tikken geloof ik.
Hoe eindig je een topic als deze...
Geen woorden voor te vinden, maar toch ergens hoop dat iemand iets herkent?
Ze heeft nooit goede dagen als deze ertussen gehad, het lijkt wel of ze jaren terug is gegaan in de tijd, drie dagen zó goed was echt, echt, echt onmogelijk.
Mijn hemel wat is dít bizar zeg, we zijn echt in een soort, uhh nouja gewoon echt in shock van wat er nu gebeurt...
Wie duimt er mee dat dit zo blijft, of heeft een soortgelijke ervaring.....?