Welke safe place na drie jaar zonder?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kirania

Welke safe place na drie jaar zonder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-20 18:52

Iedereen die mij al heeft zien posten zal wel weten dat het niet super gaat met mijn merrie. Ze is nu 15, het heeft weer een soort climax bereikt en ik ben als een malle geld aan het inzamelen en kunst aan het verkopen om haar na negen dierenartsen en Merelbeke ze naar de laatste optie te brengen: een andere kliniek. Maar dit alles sleept nu al drie jaar aan, zij is mijn beste 'maatje', mijn vertrouwde, met bloed, zweet en tranen beleerde trektochtpaard, en nu kan ik bij haar dus niet meer ontstressen, zeg maar. Ik krijg spontaan een paniekaanval als ik haar deken optil en haar zie krampen.

Ik heb mijn kleine shet die in doodgraag zie en gek is op aandacht, maar hij word nu omdat ze zich zo slecht voelt weggepest en ik wandel best graag tot op een punt ( :o ) maar dan begint mijn merrie terug te flippen als ik hem weg haal... Da's dus extra stress voor haar.

Nu dankzij alle stress en nooit geloofd worden en altijd maar verwijten te krijgen toch echt.. ja, op. Afspraken bij de psycholoog nu. Nu zei ze dat ik misschien eens, tijdens het geld inzamelen, kon zoeken naar een andere safe place. Al is het maar tijdelijk. Maar wat? Hoe? Ik mis vooral het rijden en het crossen en relaxed door onze velden en bossen te struinen... Even alleen zijn op de wereld, weg van al die volle steden, zonder altijd in mijn eigen hoofd te zitten (want als ik gewoon zonder paard wandel is dat het risico). Maar ik ben echt een gewoontebeest en mijn merrie weet al wat ik vraag voor ik het vraag, zeg maar. Als ik op zoek zou gaan voor een paard waar ik even een ritje op zou maken voelt het als 'cheaten'...

Nu weet ik dat ik terecht kan bij een ruin die ik heropgeleerd heb bij iemand in de regio, maar die heeft inmiddels twee bijrijders en een daarvan is vrij territoriaal, dus die zou dat niet zo leuk vinden. Wat is wijsheid? Wat doe je als je je safe place even kwijt bent? Oké, drie jaar. Maar toch. Een andere hobby lukt niet, ik heb tekenen al waarmee ik me wel wat kan afleiden, maar ik mis echt heel specifiek het buiten rijden, alleen, zonder gezeur, met de vogels en de regen en de zon en... En... Tja.

Misschien wil ik gewoon even andere ervaringen horen van mensen waar hun paarden lang van 'out' zijn, misschien moest ik het even van me af schrijven.

anjali

Re: Welke safe place na drie jaar zonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 19:02

Dat is heel naar voor jou en je paard,dat haar gezondheid zo slecht is. Helaas hoort dat er af en toe bij als je paardenbezitter bent.Je zoekt nu eigenlijk een bijrijdpaard omdat je het rijden erg mist? Of begrijp ik dat verkeerd?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-20 19:12

Dat hoort er inderdaad bij, het is maar dat het dokteren ondertussen drie jaar duurt en zij dus steeds verslechtert. Giga stress dus natuurlijk, want dierenartsen moeten je geloven... Ik zoek niet per se een bijrijdpaard ofzo, dat vind ik veel te 'definitief', maar ik vraag me vooral af hoe anderen ermee omgaan. Bij iemand eens vragen om te kunnen rijden, toch thuis blijven, gingen zij toch een bijrijdpaard zoeken,... Ik weet dat in daar sowieso geen tijd voor heb, alles gaat nu naar verzorging.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 19:32

Ik lees wel heel vaak het woord ‘stress’. Niet te ingewikkeld maken. Vraag gewoon een stalgenootje of je een keer een rustig ritje mag maken. Is het leuk, vraag je of het later nog eens mag. Is het niet leuk of teveel gedoe, dan niet. :)

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 19:36

Toen mijn vorige paard overleden was ben ik heel veel zelf gaan wandelen. Ik miste de ontspanning van het buiten zijn en de natuur. Rijden met een ander paard was het voor mij in eerste instantie niet, dan was ik veel te veel aan het vergelijken wat 'anders' was, in plaats van te genieten van het moment.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-20 20:02

Gaucho, daar vrees ik inderdaad ook best wel voor. Wandelen doet op zich goed, maar ik heb scoliose en tijdens het wandelen maak ik het vaak erger dan wanneer ik recht zit in een zadel. Dan zit ik vaak echt drie dagen te kermen van de pijn :(

Elanor, ik heb een eigen weide, mijn pony's staan nogal ver van 'de rest van de paardenwereld', dus dat gaat spijtig genoeg niet :n

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 20:10

Sterkte in ieder geval. Is mennen/langelijnen/vrijheidsdressuur of iets in die richting met je shet geen optie? Als je hem voor de wagen wilt hebben, ervanuitgaande dat ie dat niet kan, ben je toch wel een tijdje zoet voor je het erf af kan en belast je je merrie niet door haar vriendje mee te nemen en heb je wel weer een doel met buiten zijn.

Of vraag idd aan een bekende eens of je een buigenrit mee mag. Niet voor elke week maar gewoon een keertje om te voelen hoe het is. En kijk hoe het je bevalt.

Neem vooral de tijd om te voelen wat bij je past. Probeer dingen uit, al is het maar voor 1 keer en kijk of er iets bij zit wat klikt. Een safe place hebben is zo belangrijk!