Binge-eating

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Femkeeex

Binge-eating

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 20:34

Ik heb er -/+ 2 jaar last van, nooit een officiële diagnose gehad of hulp gehad, maar ik wil er vanaf.

Eten tot je erbij neervalt met als gevolg alles er noodgedwongen uit moeten kotsen omdat je je fysiek zo ontzettend misselijk voelt. Van gewone lekkernijen tot de raarste combinaties... als het maar eten is. Ik ben niet te zwaar en zeker niet te dun en aankomen doe ik ook niet omdat ik de rest van de dagen gezond eet, maar het is mentaal gewoon uitputtend. Ik vind eten gewoon niet meer lekker. Ik kan van geen enkel voedsel meer genieten. Ik wil gewoon eten zoals een normaal mens en tevreden zijn met 1 koekje ipv altijd de hele doos te willen.

Zijn er nog meer mensen die hier last van hebben? En die eventueel hulp hebben? Welke hulp heeft wel geholpen en welke niet? Ik wil me hierin oriënteren omdat ik er mee wil stoppen. Ik weet dat er veel online over te vinden is en ik heb er ook al heel veel over gelezen, maar ik ben benieuwd naar persoonlijke ervaringen en wil het gewoon van mij afschrijven...

2IJsjes

Re: Binge-eating

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 20:43

Ga met dit verhaal naar je huisarts en zoek goede hulp.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 21:53

Goed dat je wil stoppen...!

Nou de rest nog. 'Eet'stoornissen en hoe t allemaal ook heten mag gaan zelden over eten.
(Er was een tijd dat huisartsen iemand doodleuk naar een diëtist stuurden. Vroeger of later, als de psychologische zaken wat op orde zijn kan het zin hebben om een paar gesprekken te hebben.)

Voor sommigen is het een variant op troost-eten, voor anderen een kwestie van 'macht' ('ik bepaal', niemand anders!) en soms is het een reactie op 'een trigger'. (Die voor jouw onbewuste met eten te maken heeft, maar waar je logische verstand wellicht met de pet niet bij kan.) Meaning: er gebeurt 'iets', het kan iets kleins zijn, en dan 'moet en zal' er eten naar binnen 'met bakken tegelijk'.

Ik heb in mijn (directe) omgeving goede resultaten gezien met emdr. (Op Wikipedia staat er wel een goed artikel over.) Er werd enerzijds gericht gewerkt aan de triggers, en er werden sessies gedaan 'op' dat het mentaal idd uitputtend is, rondlopen met een eetstoornis ('ik ben iemand die altijd stenen in die rugzak krijgt' als "negatieve cognitie" - beter kwijt dan rijk!) en op 'wat zou het leuk zijn als ik gewoon van eten kon genieten' of 'ik eet 1 koekje, ben tevreden en laat de rest van de rol met rust / die koekjes laten mij met rust'.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 20:04

Ik heb niet per se last van binge-eating, want zo ver ga ik ook weer niet. Wel denk ik dat ik een eetstoornis heb en ik heb ook bij een psycholoog gelopen, maar er waren ook wat andere dingen waardoor dit als niet belangrijk werd gezien.

Goed dat je het in ieder geval inziet! Ik ben ook benieuwd naar ervaringen van anderen.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-20 20:35

Bedankt voor de reacties, ik zal naar jullie suggesties kijken!

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 21:01

Hoi Femke (denk ik :) )

Wat goed dat je er van af wilt.
Dat is een hele belangrijke stap richting de oplossing.

Zoals Janneke ook al zegt, een eetstoornis gaat eigenlijk niet over eten of zoals de mooie quote (weet niet van wie) zegt "het is niet wat je eet maar wat er aan je vreet".
Zelf zeg ik ook wel "Eten is nodig als voedsel voor je lichaam, wat heb jij nodig als voedsel voor je ziel ?"

Als jij hier een beetje logica inziet voor jezelf (kan ook zijn dat je er niets mee hebt) heb je misschien ook een idee waar je aan zou kunnen werken.

Inderdaad zijn er situaties waarbij EMDR kan helpen, ik heb zelf ook een bijscholing gevolgd voor EMDR en eetstoornissen, maar er zijn meerdere interventies mogelijk.
Vaak is de klik met de therapeut/behandelaar eigenlijk belangrijker dan de gekozen interventie.

En zoals gezegd: de stap nemen hulp te zoeken omdat je er zelf vanaf wilt is een hele mooie en belangrijke stap en die richting ga je al op.

En Amira, als zelf denkt dat je een eetstoornis hebt dan is dat (en jouw mening daarin) m.i. wel belangrijk.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 20:38

Ik haal dit topic even naar boven. Doordat we nu de hele tijd binnen moeten zitten, is het bingen erger dan ooit. Ik heb het nog nooit zo extreem gehad. Ik kom 10 kg in 1 week aan. Ik durf nu niet de huisarts lastig te vallen omdat die het druk genoeg hebben. Bovendien mocht ik doorverwezen worden naar een dietist , zou ik met meer mensen in contact komen en dat lijkt mij nu niet slim. Zijn er meer mensen die er in deze tijd heel erg mee worstelen? Mag ik iemand eventueel PB'en? Ik merk dat ik dit niet kan doorbreken alleen.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 20:40

Ik zou gewoon de huisarts even bellen. Doe jezelf niet onder voor de rest, dat hij misschien wat drukker is dan normaal betekent niet dat je niet met serieuze klachten (en die heb je) bij hem aan kunt kloppen :)
En een dietist kan ook online, er zijn volgens mij wel manieren te vinden zodat een professional je alsnog kunt helpen, al is het nu alleen maar het temperen van het probleem.

Cijfer jezelf niet weg, dat is niet nodig. :(:)

Verder wil ik je een dikke knuffel geven, en hopelijk krijg je snel de hulp die je nodig hebt.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 20:45

_Femkeeex schreef:
Ik haal dit topic even naar boven. Doordat we nu de hele tijd binnen moeten zitten, is het bingen erger dan ooit. Ik heb het nog nooit zo extreem gehad. Ik kom 10 kg in 1 week aan. Ik durf nu niet de huisarts lastig te vallen omdat die het druk genoeg hebben. Bovendien mocht ik doorverwezen worden naar een dietist , zou ik met meer mensen in contact komen en dat lijkt mij nu niet slim. Zijn er meer mensen die er in deze tijd heel erg mee worstelen? Mag ik iemand eventueel PB'en? Ik merk dat ik dit niet kan doorbreken alleen.

Ik zou echt hulp zoeken bij je huisarts, dit is denk ik niet alleen een kwestie van naar een diëtist gaan, er zit misschien meer achter waarom je dit doet. Voel het niet als een last, hoe langer je wacht hoe moeilijker het kan worden. :(:)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 20:48

Hoi meis,
rot dat het zo tegen zit!
Idd: ga naar de huisarts, dit is serieus te nemen.

Zou je met een diëtiste willen praten...? Doorgaans is dit geen kwestie van 'hoe moet ik eten'. (Als je daar gerichte vragen over hebt, ben je uiteraard aan het goede adres!)

Doorgaans is het iets psychologisch, of in elk geval: dat het met onze intelligente lockdown erger wordt is een reactie op stress. Daar kan een psycholoog jou bij helpen, en dat kan in deze tijd 'gewoon' via beeldbellen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 21:07

Femkeex: ik zou je ook aanraden de huisarts wel te bellen! Mijn huisarts (en ook andere huisartsen en andere mensen in de zorg) laten weten dat ze echt heel graag mensen willen helpen en dat je contact op mag nemen. Zij kunnen hun agenda indelen, of hebben misschien een POH die kan helpen... Je voelt dat het niet goed gaat dus je mag om hulp vragen. Wel is de kans groot dat een deel telefonisch of beeldbellen gaat, maar dat vertellen ze je wel.

Verder is er ook de Luisterlijn als je gewoon even wilt praten op het moment dat je het moeilijk hebt: https://www.deluisterlijn.nl/
Dat kan ook in het weekend of midden in de nacht.

En wees waar het mogelijk is mild voor jezelf :(:)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 21:14

Je mag mij pb'en en evt bellen in nood. Ik heb ervaring. Het gaat bij mij nu juist beter in deze thuis tijd, dat had ik niet verwacht.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 03-04-20 21:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 21:17

Hier ook een ervaringsdeskundige die eventueel een luisterend oor kan bieden. Ik zou echt even contact zoeken met een huisarts, hopelijk kan je bij een POH-GGZ terecht of iemand anders die je even heel snel op weg kan helpen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 21:20

Ook voor dit soort dingen is de huisarts echt gewoon bereikbaar. Consult zal misschien op andere manier als gewend gaan.
Via beeldbellen bv maar misschien wel lekker veilig gewoon op je eigen plekje je verhaal kunnen doen . En huisarts kan beoordelen wat voor hulp je nodig hebt en deze voor je regelen . Veel gaat telefonisch maar alles beter als niks!
Ook jij hebt gewoon recht op hulp dus bellen maandag

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 21:23

Bedankt voor de lieve PB's en berichten. Ik ga maandag de huisarts bellen. Ik kwam op internet de website anonieme overeters tegen. Ik had er nog nooit van gehoord, maar misschien wel fijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 21:39

...ik ken iemand die bij de anonieme overeters zat.
De methode is hartstikke vriendelijk (maar binnen bepaalde grenzen 'hard'), je werkt op je eigen tempo aan de hand van het 12 stappen programma. De groep geeft steun - zij had er veel aan.

En het is lekker laagdrempelig: als jij vindt dat je overeet en dat erkent ben je welkom, gewoon deze week al.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 21:32

Schop dit topic eventjes omhoog :o Hoe is het nu met je TS en/of andere mensen hier die met hetzelfde worstelen?

Ik loop al jaren met binge eating problemen, af en aan gaat het beter/slechter. Tijdens de ergste lockdown periode ging het wel maar nu de boel deels weer is opgestart met als resultaat dat ik een ritme van niks heb is er geen land meer mee te bezeilen. Mijn eigenwaarde en zelfbeeld liggen ergens op de bodem van de oceaan momenteel :o Het helpt niet mee dat ik recentelijk ben verhuisd en eigenlijk niet zo goed naar mijn nieuwe HA durf met deze problematiek. Ik schaam me echt kapot voor mezelf en mijn gedrag en ik weet heus wel dat een HA er is om te helpen maar ik krijg het echt even niet aan mezelf verkocht.

Weet niet zo goed wat ik met deze post probeer te bereiken maar wilde het zo graag van me afschrijven, bijna niemand in mijn echte leven weet dat ik hier mee zit, wederom ivm enorme schaamte :o ik hoop van harte dat het met iedereen hier op dit moment een stuk beter gaat :j

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-20 22:21

Memories schreef:
Schop dit topic eventjes omhoog :o Hoe is het nu met je TS en/of andere mensen hier die met hetzelfde worstelen?

Ik loop al jaren met binge eating problemen, af en aan gaat het beter/slechter. Tijdens de ergste lockdown periode ging het wel maar nu de boel deels weer is opgestart met als resultaat dat ik een ritme van niks heb is er geen land meer mee te bezeilen. Mijn eigenwaarde en zelfbeeld liggen ergens op de bodem van de oceaan momenteel :o Het helpt niet mee dat ik recentelijk ben verhuisd en eigenlijk niet zo goed naar mijn nieuwe HA durf met deze problematiek. Ik schaam me echt kapot voor mezelf en mijn gedrag en ik weet heus wel dat een HA er is om te helpen maar ik krijg het echt even niet aan mezelf verkocht.

Weet niet zo goed wat ik met deze post probeer te bereiken maar wilde het zo graag van me afschrijven, bijna niemand in mijn echte leven weet dat ik hier mee zit, wederom ivm enorme schaamte :o ik hoop van harte dat het met iedereen hier op dit moment een stuk beter gaat :j

Lief dat je het vraagt! Het doet echt pijn om dit te lezen, het is zo herkenbaar en ik vind het echt oprecht erg voor je :(:)

Met mij gaat het een stuk beter. Ik heb tijdens deze lockdown een diepte punt gehad. Ik had dit topic ook ontstipt omdat ik zo van mijzelf walgde en ik wilde er niks mee te maken hebben. Toch ben ik uit het diepte punt geklommen. Ik ben echt gaan onderzoeken waarom ik dit doe. Ik heb geaccepteerd dat dit absoluut geen normaal gedrag is en dat ik niet gewoon een 'zoete kauw' ben. 2 jaar geleden ben ik begonnen met afvallen. Ik had dit op dit moment niet door, maar nu weet ik dat dit steeds een extremere vorm is gaan aannemen. Steeds harder en meer sporten en structureel te weinig eten. Ik dacht altijd, 'als ik fit wil worden moet ik maar accepteren dat ik heel weinig koolhydraten mag eten, geen zuivel, geen sauzen, heel weinig olie bij het bakken en allemaal andere ontzettend strenge regels'. Door dat strenge gedrag kon ik dag in dag uit nergens anders aan denken dan taart, koeken oid. Daardoor is dat binge gedrag begonnen. In het begin alleen in de weekenden en tijdens corona elke dag. Elke dag fysiek en mentaal zo ziek zijn van het eten eist op een gegeven moment echt je tol.

Op een gegeven moment begon het zo'n extreme vorm aan te nemen dat ik ter compensatie 1 of 2 dagen helemaal niks at. Toen heb ik echt besloten dat het tijd was om aan de bel te trekken en heb ik de huisarts gebeld. Die gaf 2 opties, dietist of psycholoog. We hebben afgesproken om het eerst met een dietist te proberen. Die heeft eetschema's voor mij gemaakt, die mij op een manier 'forceren' om genoeg te eten zodat ik geen honger krijg die resulteert in een eetbui. Ik heb nog steeds eetbuien, maar ik heb mij in lange tijd niet meer ziek gegeten! :) :) Ik ben in totaal een kilo of 10 aangekomen, maar ik heb daar nu vrede mee. Die 10kg kunnen er ook weer af op een normale manier.

Mijn tip voor jou is: ga na waarom je eetbuien hebt. Die komen niet uit de lucht vallen, die hebben een oorzaak. Ik heb spijt dat ik niet eerder een afspraak heb gemaakt met de huisarts en ik herken jou schaamte gevoel heel erg, maar ik zou echt die afspraak zsm maken. Dat gaat zo'n opluchting geven! Je kan het :+:

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 17:58

Wat goed om te horen dat het met jou al een stuk beter gaat! Echt enorm fijn :j Het klinkt idd alsof jij nu heel helder voor jezelf hebt wat de oorzaak is en dat dat ook al veel doet. En goed dat je ook een manier hebt gevonden voor jezelf om die eetbuien te verminderen. Ik heb bij mezelf ook wel vermoedens waar de eetbuien (deels) vandaan komen en andere mentale klachten waarvan ik sterk vermoed dat die hiermee in verband staan. Het geeft hoop om de verhalen van jou en anderen te horen en ook dat het jullie lukt om het roer om te gooien, ook al gaat het langzaam. Neemt voor mij een stukje schaamte weg te weten dat er ook anderen mee worstelen. Nu mijn eigen afspraak nog :o
Ik hoop dat de stijgende lijn zich bij jou voort gaat blijven zetten! Het is je gegund.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 18:28

Memories schreef:
Wat goed om te horen dat het met jou al een stuk beter gaat! Echt enorm fijn :j Het klinkt idd alsof jij nu heel helder voor jezelf hebt wat de oorzaak is en dat dat ook al veel doet. En goed dat je ook een manier hebt gevonden voor jezelf om die eetbuien te verminderen. Ik heb bij mezelf ook wel vermoedens waar de eetbuien (deels) vandaan komen en andere mentale klachten waarvan ik sterk vermoed dat die hiermee in verband staan. Het geeft hoop om de verhalen van jou en anderen te horen en ook dat het jullie lukt om het roer om te gooien, ook al gaat het langzaam. Neemt voor mij een stukje schaamte weg te weten dat er ook anderen mee worstelen. Nu mijn eigen afspraak nog :o
Ik hoop dat de stijgende lijn zich bij jou voort gaat blijven zetten! Het is je gegund.

Het is jou ook gegund !!! En je bent echt niet alleen.
Een hele mooie quote vind ik (weet niet van wie hij is): "Het is niet wat je eet maar wat er aan je vreet"

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 21:28

Ik schop even mijn eigen topic omhoog.

Het gaat nu heel goed. Het eetschema van de dietist heeft mij 'gepusht' om meer te gaan eten zodat mijn lichaam niet meer de drang heeft om te gaan bingen. Ik denk niet meer de hele dag aan eten en ik heb een goede balans gevonden tussen af en toe een toetje en voor de rest normaal voldoende eten. Dit gaat heel goed in mijn eigen huis, maar het wilt maar niet lukken in mijn ouderlijke huis. Tijdens corona ben ik daar veel geweest en heb ik veel en redelijk extreme eetbuien daar gehad, dus misschien is het een soort trigger? Nu kan de dietist hier mij niet zo goed mee helpen en ik vroeg me af of jullie misschien tips voor mij zouden hebben.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 10:59

Hoi Femke,
fijne update!
Ten eerste goed, dat je in je eigen huis een goed evenwicht kunt vinden - dat is al heel wat.

Mbt het huis van je ouders: goed om dit inzicht te hebben...!
Toen ik op kamers woonde en af en toe naar mijn moeder ging (mijn vader was toen al overleden) was het 'of ik in een soort tijdmachine stapte'.
De meubels waar ik jaren op gezeten had, dezelfde lamp, hetzelfde tapijt - mijn moeder deed ook niet veel aan zichzelf ontwikkelen of veranderen.... En daar zat dan een 'nieuwe' Janneke. "Dat wringt".
Als het kan, heeft het zin om die 'wringing' te bespreken met je ouders.

En uiteraard: de stress die je ouders kennelijk oproepen kun je doorspreken met een psycholoog.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 11:34

Wat knap dat het zo goed gaat.
Zoals hierboven wordt gezegd is er bij je thuis waarschijnlijk een trigger, dat kun je bespreken met een psycholoog. Is er iets in de relatie met je ouders waar dat door kan komen?

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-21 11:58

Ik ben nu al heel wat maanden verder, maar het gaat bergafwaarts. Ik heb de restricties volledig weggehaald. Daarmee is het wat beter geworden, maar sinds een klein halfjaar binge ik bijna elke dag. Als ik honger heb, als ik niet lekker in mijn vel zit of ook gewoon als ik al propvol zit van de normale maaltijd. Er is niet 1 aanleiding. Ik ben sinds het begin van corona 15 kg aangekomen en dit mag echt niet zo doorgaan. Mijn zelfbeeld, mijn mentale toestand, mijn fysieke toestand, alles lijdt eronder.

Ik heb hulp geprobeerd te zoeken. De huisarts heeft mij doorverwezen naar een psycholoog. Deze heeft mij de diagnose 'binge eating disorder' gegeven. Echter is mijn eigen risico veel te hoog voor de therapie en dat geld heb ik gewoon niet. En al had ik het geld, zou ik enorm twijfelen om het te doen, want ik vind het moeilijk om 800 euro uit te geven aan iets wat geen garantie geeft dat het mijn probleem verhelpt.

Dus ben ik opzoek naar ervaringsdeskundigen die mij de goede richting op zouden willen helpen. Mensen die ook binge eating disorder hebben gehad, er nu vanaf zijn en mij graag wat tips zouden willen meegeven.

Love2sk8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 12:26

Wat goed dat je dit aan wil pakken en zo met Bokkers bespreekt. Ik heb zelf niet echt ervaring, maar wel heel sterk gemerkt dat hoe meer ik me in de psychologie achter met name snacks ging verdiepen, hoe meer ik er een afkeer tegen kreeg. Voor veel snoep- en ships merken zijn er onderzoeken gaande met het menselijk brein en hoe ze hun producten verslavender kunnen maken. Er zit zo'n vreselijke gedachte achter, dat dat voor mij echt de knop omzette om het helemaal te vermijden (ik bedoel; voedsel dat zo sterk je brein kan beinvloeden, no thanks) en die merken niet meer te financieren door te blijven kopen. Af en toe eet ik best een handje chips hoor, maar ik koop het niet zelf en inplaats daarvan koop ik bv lekkere kaasjes van de lokale markt. Het helpt mij zo goed om te weten waar mijn eten vandaan komt om het echt te respecteren en bewust te kiezen wat en hoeveel ik eet. Ik hoop dat dit verhaal een beetje te volgen is :+
In mijn ervaring zijn psychologen vaak niet in staat om je echt te helpen, althans, dat heb ik nog niet meegemaakt, maar een coach gespecialiseerd in dit onderwerp kijkt bv veel meer naar het hele plaatje en laat jou jezelf helpen. Daar hebben meerdere vrienden heel goede ervaringen mee :)

Moreel van mijn verhaal, focus op de herkomst van je eten en van wie/welke sector jij je eten wil kopen. Als je dit omzet in iets positiefs (zoeken naar lokaal, duurzaam en verantwoord eten kopen) ipv zo hard te zijn voor jezelf zou het je mentaal ook goed kunnen helpen :) Maar ik ben geen expert...