Migraine na sporten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xMyrth

Migraine na sporten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 00:50

Omdat ik niet meer weet waar we het zoeken moeten...

Mijn vriend heeft vaak na het voetballen (of hardlopen) migraine.
Na de wedstrijd of na het hardlopen krijgt hij na een tijdje vlekjes voor zijn ogen en daarna begint de hoofdpijn. Soms niet en de ene keer erger dan de andere.

Vanalles al geprobeerd.
- Bloed geprikt, maar dit is in orde.
- Osteopaat en fysio zijn in beeld. De Osteopaat zag de vitamine D graag wat hoger, dus daar slikt hij nu supplementen voor. Wat verder opvalt is dat hij vrij snel weer "spanning" in zijn lijf heeft of stijf is. Na een aantal weken/maanden vindt de osteopaat weer iets dat vast zit of op spanning staat.
- Hij gebruikt verschillende sportdruppels en magnesium die zouden werken tegen migraine.
- Hij is zelfs een aantal keer bij een magnetiseur geweest die het weg zou kunnen halen.

Gisteren na een oefenwedstrijd was het weer zo ver. Op de fiets naar huis begonnen de vlekjes weer voor zijn ogen. Heel frustrerend, vooral voor hemzelf... Hij denkt er zelfs over na om te stoppen met voetballen, omdat hij geen oplossing lijkt te vinden.
Gisteren bleef het uiteindelijk bij vlekjes. Bij thuiskomst ibuprofen genomen en naar bed gegaan, maar geen hoofdpijn meer gekregen. Of dit door de magnetiseur is gekomen dat dit niet doorzet? Of toeval is? Geen idee...

Zijn er meer mensen die hier last van hebben (gehad)?
Wat kan hij nog proberen? Tips? Tricks? Alles is welkom! ;(

Onali

Re: Migraine na sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 00:56

Hydrateert hij genoeg?
En wat drinkt hij voor/ tijdens/ na sporten.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 01:11

Laatst bijgewerkt door Kidde op 05-03-20 01:13, in het totaal 1 keer bewerkt

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 01:11

Hij denkt van wel, maar weet dat eigenlijk niet zeker.
Is daar niet heel bewust mee bezig voor en na het sporten.
Tijdens het sporten drinkt hij een flesje leeg, dus dat is een halve liter met sportdruppels van Vitals.

Yes die hadden we inderdaad ook al gevonden, toch bedankt!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 01:27

Ik had het vroeger altijd op zondag. Dan was mijn ritme anders, en daar kon ik dus niet tegen. Uiteindelijk is/was de oorzaak van migraine bij mij stress.
Misschien kan je daar iets mee?

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 01:38

Ja dit is inspanningsmigraine. Het is lastig maar het enige wat kan helpen is minderen. Dus minder intensief sporten.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 01:46

Ik denk dat het te maken heeft met een verhoogde bloeddruk met het sporten of adrenaline. Herken het van mezelf. Ben me vorige week rot geschrokken en pal erna kreeg ik migraine, lijkt een soort adrenaline-kick te zijn geweest wat het dan uitlokt. Geen idee wat je er aan kunt doen, ja betablokkers nemen misschien maar dan moet je wel regelmatig een aanval hebben.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 01:50

Herkenbaar. Toen ik uit het niets begon met trails rennen in de bergen had ik er na iedere training last van. Zo'n hartslagband gehaald, me kapot geschrokken (3 kwartier lang een hartslag van 180 levert heus wel hoofdpijn op), anders en langzamer gaan trainen, beter opgebouwd, en tegenwoordig zo goed als hoofdpijnvrij.

Dus slooft je vriend zich niet gewoon teveel uit?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 01:54

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 04:32

Misschien eens proberen om 1 uur van te voren een halve liter sap te drinken. Of water combineren met tomaten. Dan heeft het lichaam tijd om het vocht op te nemen en nuttig te gebruiken ipv dorstlessen tijdens het sporten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 06:38

Het is bekend dat je migraine kan krijgen als je traint in de cardio zone, heel sneu maar waarschijnlijk is het sporten zelf gewoon een trigger voor je vriend..
Ik ben opgenomen geweest voor mijn migraine en mocht toen ook alleen sporten met een hartslagmeter zodat ik op tijd gas terug kon nemen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 07:32

Ik heb dat ook een aantal keren gehad als ik over mijn grens heen ging met het hardlopen of paardrijden.
Ook oogmigraine waardoor ik niet goed kon zien.
Sinds ik een betere conditie heb, heb ik het eigenlijk niet meer gehad.
Dus ik zou zeggen juist doorgaan met sporten, maar net iets minder intensief, waardoor je conditie verbetert en dan kijken of dat helpt.

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 08:24

Wat hij idd zelf kan proberen is veel meer te gaan drinken. Dus voor tijdens en direct na het sporten veel drinken.

Ik herken het zelf enigzins. Ik sport bijna altijd 's ochtend (kan met mijn baan) en 1x per week 's avonds. Vaak werd ik dan de volgende ochtend wakker met migraine. Dus ook heel erg op mijn vocht gaan letten, dan maar een keer vaker eruit 's nachts.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 08:29

Diegenen bij wie het een vochtprobleem is zouden eens kunnen proberen of ze het beter doen als ze op hun elektrolyten letten. Danwel in de voeding, danwel sportdrank.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 09:00

Sabri schreef:
Ja dit is inspanningsmigraine. Het is lastig maar het enige wat kan helpen is minderen. Dus minder intensief sporten.

Wauwww dat is knap zo een conclusie trekken via je scherm met info van iemand anders! _/-\o_
Dat is een gave zeg!
Van iemand die de beroepen heeft die in je profiel staan verwacht ik dat soort acties eigenlijk niet.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 09:20

Bedankt voor de reacties allemaal :)

De opties met drinken gaan we eens bewuster uitproberen. Zou mooi zijn als daar al wat winst te behalen is.

Een hartslagband proberen klinkt ook interessant, eens kijken of daar iets vandaan zou kunnen komen.
Mijn vriend krijgt meestal migraine na een wedstrijd (af en toe ook na een training), maar het zou dus ook te maken kunnen hebben met de intensiviteit inderdaad. Hij zet zich altijd voor de volle 100% in...

Elektrolyten, even uitzoeken :o

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 09:54

Om het op een andere boeg te gooien: spierspanningshoofdpijn kan erg op migraine lijken. Hoe strak staat zijn nek/schouders/rug na het voetballen?

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 18:46

LadyMadonna schreef:
Om het op een andere boeg te gooien: spierspanningshoofdpijn kan erg op migraine lijken. Hoe strak staat zijn nek/schouders/rug na het voetballen?

Soms heel erg op strak en soms gaat het goed, voor zijn gevoel.
Als hij migraine heeft, heeft hij het gevoel dat alles veel op spanning staat...

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 22:36

Ik zou niet alleen vóór en tijdens trainen meer gaan drinken, maar gewoon over de hele dag. :) Daarnaast misschien ook naar het eten kijken, misschien gewoon niet genoeg energie?
Is hij misschien (on)bewust gespannen voor een wedstrijd?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 22:44

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 10:57

Ja bewuster gaan drinken de hele dag is een goede.
Qua eten, hij eet (vind ik) best wel gezond. Hij heeft nooit koekjes / snoepjes o.i.d. in huis. Eet veel fruit (begint 's ochtends met een verse smoothie met minimaal 2 soorten fruit en sojamelk). Eet graag eieren en neemt voedingssupplementen, zoals vitamine D, magnesium, sportdruppels van Vitals...

Hij kan wel eens spanning voor een wedstrijd hebben soms ja, heb ik ook aan gedacht. Maar toch is er geen patroon te herkennen. Echt belangrijke / spannende wedstrijden zijn niet per se een trigger voor zijn migraine. Tegen een simpele tegenstander met een makkelijke wedstrijd kan hij ook migraine krijgen. En na gewoon een ronde hardlopen kan hij het ook krijgen (daarom doet hij dit bijna niet meer).

Ademhaling, ook een goede om mee te nemen :-)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 12:21

Taucha schreef:
Misschien eens proberen om 1 uur van te voren een halve liter sap te drinken. Of water combineren met tomaten. Dan heeft het lichaam tijd om het vocht op te nemen en nuttig te gebruiken ipv dorstlessen tijdens het sporten.

Wij moesten van onze coach water bij trainingen altijd aanlengen met limonade of 50/50 water en appelsap. Ik zou persoonlijk eerder naar een sportarts gaan dan zweverige dingen proberen, maar dat is ieder voor zich.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 12:38

Heel herkenbaar. Ik merkte dat ik na het hardlopen ook steeds vaker migraine kreeg, dus ben daar mee gestopt. Heb nu weer regelmatig migraine, dus blijkbaar is helemaal stoppen ook niet goed. Misschien dus wat minder intensief sporten, maar ik snap dat dat bij wedstrijden erg lastig is.
Wat bij mij hielp is het een beetje inplannen, dus na triggers zorgen dat je zonder schuldgevoel je bed in kan bij een aanval. Dat scheelt praktisch al en geeft minder spanning (ik MOET nog... )

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:16

xMyrth schreef:
Qua eten, hij eet (vind ik) best wel gezond. Hij heeft nooit koekjes / snoepjes o.i.d. in huis. Eet veel fruit (begint 's ochtends met een verse smoothie met minimaal 2 soorten fruit en sojamelk). Eet graag eieren en neemt voedingssupplementen, zoals vitamine D, magnesium, sportdruppels van Vitals...

Maar krijgt hij voldoende kcal binnen om het sporten helemaal vol te houden? Je hebt ook iets om te verbranden nodig, anders word je duizelig O:)

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:39

Kan hij zijn hoofd helemaal draaien van links naar rechts? Heeft hij in het dagelijkse leven last van nekpijn of schouderpijn? Verhoogde spierspanning in zijn nek en schouders?