Hoe voorkom je dat (vrije) dagen voorbij vliegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Silvia

Hoe voorkom je dat (vrije) dagen voorbij vliegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 20:04

Natuurlijk geldt dit voor de alledaagse dagen maar speciaal voor vrije- / vakantiedagen.
Vanaf maandag heb ik lekker een paar weken vrij. *\o/*
Ik weet niet hoe dat mij jullie gaat, maar bij mij is het vaak 2x met je ogen knipperen en voordat je het weet is de vakantie alweer voorbij. En je had je nog wel voorgenomen om vanalles te doen maar daar is niet veel van gekomen..
Iemand tips hoe je de dagen “nuttig” besteedt en je achteraf niet met het gevoel blijft zitten dat je je vrije tijd niet optimaal hebt benut?

itsmi

Re: Hoe voorkom je dat dagen voorbij vliegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 20:05

Klinkt gek, maar juist wel heel veel doen. Als je veel doet heb je ook het idee dat je heel lang vakantie gehad hebt.

Maar vooral heel erg genieten. Vrije dagen vliegen altijd voorbij helaas

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 20:06

Vroeg opstaan! Meestal lukt het mij niet, maar áls het een keer voorkomt duurt de dag heerlijk lang :j

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 20:09

Ligt eraan wat je met 'nuttig' bedoelt. Wil je juist zoveel mogelijk doen zodat je niks mist of wil je juist niks doen en optimaal bewuat van je vrije tijd genieten met een boek, film, je paarden of weet ik het wat?

Ik heb deze week vrij en ik heb iedere dag 1 of 2 afspraken en tussendoor nog diverse stomme regeldingen (verzekering bellen, afspraak maken hypotheek, 'even' langs de kapper etc) en kan dus zeggen dat mijn week supernuttig is, maar ook knetterstom en het geeft mij geen 'ah, wat fijn, ik kan relaxen want ik heb vakantie'-gevoel.
Mijn tip zou dus zijn om juist niet teveel te doen en gewoon te genieten.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 20:19

Ocean_Child schreef:
Vroeg opstaan! Meestal lukt het mij niet, maar áls het een keer voorkomt duurt de dag heerlijk lang :j

Mijn vriend heeft helaas maar 1 week vrij en ik ben van plan om tegelijkertijd met hem op te staan, dat doe ik ook op mijn wekelijkse vrije dag en dat bevalt inderdaad goed!

Goof schreef:
Ligt eraan wat je met 'nuttig' bedoelt. Wil je juist zoveel mogelijk doen zodat je niks mist of wil je juist niks doen en optimaal bewuat van je vrije tijd genieten met een boek, film, je paarden of weet ik het wat?

Ik heb deze week vrij en ik heb iedere dag 1 of 2 afspraken en tussendoor nog diverse stomme regeldingen (verzekering bellen, afspraak maken hypotheek, 'even' langs de kapper etc) en kan dus zeggen dat mijn week supernuttig is, maar ook knetterstom en het geeft mij geen 'ah, wat fijn, ik kan relaxen want ik heb vakantie'-gevoel.
Mijn tip zou dus zijn om juist niet teveel te doen en gewoon te genieten.

Dat is een goeie Goof, wat is nuttig? Ik kan natuurlijk de keukenkastjes gaan uitmesten maar er liggen ook nog een boel boeken in de kast die ik graag nog wil lezen. Ik heb mezelf al wel voorgenomen om niet teveel te “moeten” en wel te relaxen.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 20:21

Smorgens een paar “moet-klusjes” zodat je smiddags tijd hebt voor je boek.

Ballard_L

Re: Hoe voorkom je dat (vrije) dagen voorbij vliegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 20:42

Lekker op tijd opstaan, niet te veel op je mobiel kijken (daar kom ik dan niet meer vanaf en dan ben ik zo een uur verder) en een planning maken met wat je graag wilt doen :) als je een boek wilt uitlezen: doen!

KmbrlyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 21:04

Ik ben al bijna een jaar thuis van het werk.
Maar dat is ook omgevlogen :')

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 21:05

Plan voor 's morgens vroeg dan een klusje in (of x-aantal tijd dat je aan klusjes en niet-ontspannende taakjes wil besteden) en 's middags een leuke bezigheid (dat kan iets leuks buitenhuis betekenen maar ook lekker in de zetel dat nieuwe boek lezen).

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 21:14

Meestal probeer ik mijn vakantiedagen wel zo in te delen dat ik een evenwicht heb in nuttige maar niet per se leuke dagen, leuke dagen en absolute relaxdagen.
De absolute relaxdagen zijn dagen waarop ik echt niets gepland heb, alleen doen waar ik echt zin in heb. Uitslapen, achter de laptop zitten, serietje kijken, verschrikkelijk lang op stal rondhangen, een hele zak chips leeg eten, boek lezen,... Ongepland, geen afspraken en ik moet me nergens voor "klaarmaken".
De leuke dagen zijn dan dingen waarop ik iets gepland heb/afspraken heb, maar die ik wel leuk vind: met vriendinnen een dagje shoppen, filmpje kijken in de cinema met je bestie, uiteten met moeder, dagje naar zee met de hond,...
De nuttige dagen zijn dan de dagen waarop ik dingen inplan die niet per se heel leuk zijn, maar waarvoor ik tijdens de werkweek niet echt tijd heb: auto stofzuigen, kasten uitruimen, afspraak bij de bank,... dat soort dingen.
Ik probeer zoveel mogelijk die dagen niet te mixen. Zeker de nuttige dagen, daar probeer ik echt alle "moetjes" te bundelen op 1 of enkele dagen.
Laatst bijgewerkt door Gini op 27-02-20 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Yv_

Kmbrly schreef:

Echt? Nou, ik heb twee weken thuisgezeten ivm griep maar kan niet wachten om morgen weer naar werk te gaan. Die muren komen echt op me af, wat een verschrikking!

Ik heb niet zoveel tips voor je TS, ben een hele slechte thuisblijver. Als ik vakantie heb, ga ik meestal ook weg omdat ik gewoon gek word hier :'). Ben vorig jaar voor het eerst sinds jaren niet op vakantie geweest in de zomer en het kriebelde zo dat ik van ellende maar wat heb geboekt om met de kerst weg te zijn.
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 27-02-20 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Castellon

Heel bewust plannen en activiteiten verzinnen die je ECHT bijblijven. En die dan vol aandacht doen.
Hoeft niet heel groots te zijn, het kan prima een fijne wandeling met picknick zijn, of koffie met taart bij je lievelingstentje (en daar ook bewust de tijd voor nemen), je favoriete tijdschrift drinken met je lievelingsthee.

Zelf hebben wij een oude boerderij waar heel erg veel moet gebeuren. We hebben de klussen voor het komende half jaar zo'n beetje per maand ingedeeld, maar laten de maanden die we hebben gedaan staan in het lijstje. Zo wordt je je veel bewuster van wat je WEL hebt gedaan, zonder alleen maar te focussen op wat er nog moet.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 21:23

Dat ligt maar net aan wat je wil. Je er voor kiezen om de ochtend klussen afspraken te plannen en in de middag wat relaxuren te plannen of 1 dag activiteiten plannen en dan de dag er na een relaxdag.

Edit: ik probeer dan vooral zaken te plannen die ik op werkweken niet goed gedaan krijg. Een grote klus in huis of een bezoekje verder weg. Kleine dingen als de kapper, even naar stort o.i.d. kunnen makkelijker tijdens een werkweek gepland worden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 21:29

itsmi schreef:
Klinkt gek, maar juist wel heel veel doen. Als je veel doet heb je ook het idee dat je heel lang vakantie gehad hebt.

Dit!

Op een actieve rondreis/roadtrip gaan en dagelijks heel veel ondernemen. Dan heb je na 2 dagen al het gevoel alsof je al 2 weken aan 't reizen bent in een positieve zin.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 21:38

Het menselijk brein kan geen tijd waarnemen, wel ritme en beleving en daarvan herinneringen maken.
Door uit je ritme te stappen en dingen anders te doen, kun je de beleving intenser maken. Let wel, dat is niet hetzelfde als grote kicks zoeken.
In jouw voorbeeld zou ik elke dag tijd nemen om iets leuks te doen wat je anders nooit doet of te weinig tijd voor maakt.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 23:17

Eigenlijk allemaal goede tips, dank jullie wel!
Ik heb niet zomaar vrij maar morgen mijn laatste werkdag bij mijn huidige werkgever en ik hoef pas 2 april bij mijn nieuwe werkgever te beginnen. Lekker een hele maand voor mezelf en lekker de tijd om af te draaien van mijn huidige baan en me op te laden voor mijn nieuwe werkplek.
Ik ga inderdaad proberen om een goede mix te maken tussen echte relaxdagen, af en toe klusjes oppakken en herinneringen maken. :) En proberen niet te vaak op FB te kijken, dat vreet tijd...

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-20 08:26

Kmbrly schreef:

Ja erg hè! En dat probeer ik te voorkomen ook al is het “maar” een maand.

Castellon schreef:
Heel bewust plannen en activiteiten verzinnen die je ECHT bijblijven. En die dan vol aandacht doen.
Hoeft niet heel groots te zijn, het kan prima een fijne wandeling met picknick zijn, of koffie met taart bij je lievelingstentje (en daar ook bewust de tijd voor nemen), je favoriete tijdschrift drinken met je lievelingsthee.

Schoot me te binnen dat ik vorig jaar op een vrije dag spontaan besloot om naar de film te gaan. In de ochtend.... Die film, en ook de gebeurtenis, is me inderdaad heel heel goed bijgebleven!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 12:59

"Nuttig" besteden van je vrije tijd: lekker uitslapen, je heerlijk uitrekken en bedenken 'dat je vandaag niets hoeft...!'

Uiteraard: als er 'klussen' zijn, zoals een keer met de stoomtrein van Hoorn naar Enkhuizen, die op het programma zetten.

KmbrlyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 13:56

Silvia schreef:
Kmbrly schreef:

Ja erg hè! En dat probeer ik te voorkomen ook al is het “maar” een maand.

Ja is wegens “ziekte”. Ik had geen stem meer.
Dus was niet ziek ziek maar mijn werk uitvoeren ging ook niet :') .

Maar midden maart ga ik terug beginnen *\o/*

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 14:43

Hier vlieg de dag ook voorbij. Vroeg op staan en weinig tot niks te doen hebben is de enigste manier waarbij de dagen niet snel voorbij gaan ...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 14:52

Precies de reden waarom ik ontzettend mijn best doe om altijd op vakantie te gaan in een paar vrije dagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:34

Je noemt het zelf: let op voor Facebook, instagram, bokt... :)

Verder: een dag-/ weekplanning maken.

Dat geeft rust en zo ben je ook zeker dat je wel genoeg doet.

Alvast veel succes bij de nieuwe werkgever!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 17:19

Soms is helemaal niets doen wel precies wat je nodig hebt, ook al vliegen dan de dagen misschien voorbij.