Niet googlen voor je de arts hebt gezien

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kimberley_

Niet googlen voor je de arts hebt gezien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 18:26

Hoi hoi,
Ik heb weer iets doms gedaan.
Vorige week gastroscopie gehad en je kan tegenwoordig de uitslag bekijken op je eigen patientenportaal. Normaal is dit nadat je de arts hebt gesproken maar mijn uitslag staat er dus nu al en ik zie pas morgen de arts.
Dus ik ben gaan googlen en daar wordt ik niet vrolijk van...
Ik weet dat jullie geen artsen zijn maar misschien zijn er mensen die de uitslag kunnen ontcijferen?

Dit is het verslag wat er op de site staat:

Microscopie:I: meerdere duodenumbiopten met slanke vingervormige villi. Geen vlokatrofie. De bekleding is met intestinaaltype epitheel. Geen gastrische metaplasie. Geen intra-epitheliale lymfocytose, actieve ontsteking, opvallende eosinofilie, macrofagen collecties, Giardia lamblia. Geen dysplasie of maligniteit. In een biopt opvallende hyperplasie van von Brunnse klierbuizen. II: maagbiopten met corpus- en antrumtype differentiatie met een behouden architectuur en bekleding met normaal foveolair epitheel. In de oppervlakkige lamina propria wat oedeem met een gering rondkernig infiltraat met enkele plasmacellen. Geen actieve ontsteking. Geen intestinale metaplasie. Geen atrofie. HP-kleuring is niet verricht. Morfologisch geen aanwijzingen hiervoor. Geen dysplasie of maligniteit.

verootjoo

Re: Niet googlen voor je de arts hebt gezien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 18:31

Geen maligniteit= dat er niks kwaadaardigs gevonden is.

Hopelijk is dat een geruststelling.

Volgens mij er is er verder ook niet veel gevonden maar dat moet je arts maar uitleggen :)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 18:33

Eerlijk gezegd doe je weer iets doms: bokt is geen dokter, dikke kans dat je hier ook weer onjuiste of onvolledige informatie krijgt. En wil je echt deze medische informatie open en bloot op internet zetten?

Ik snap dat je het graag wil weten, maar wees verstandig en vraag of dit topic gesloten kan worden en wacht op het advies van je arts. Sterkte in ieder geval.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 18:34

Waar wordt je niet vrolijk van als ik vragen mag? Ik lees bij I eigenlijk alleen de opvallende hyperplasie van de brunnse klierbuizen als afwijking. Een hyperplasie is een celvermeedering, dat hoeft niet meteen iets rampzaligs te zijn. ;)
Ik vind deze zin misschien iets onduidelijk: Geen intra-epitheliale lymfocytose, actieve ontsteking, opvallende eosinofilie, macrofagen collecties, Giardia lamblia. Maar ik neem aan dat die "geen" voor alles hier staat, dus dan is dat ook oke. :)
Kortom, snel gelezen zie ik persoonlijk niks wat ernstig afwijkend is, ik denk dat je vooral schrikt van de medische terminologie.
Laatst bijgewerkt door Deoiridh op 20-02-20 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 18:41

Kimberley_ schreef:
Hoi hoi,
Ik heb weer iets doms gedaan.
Vorige week gastroscopie gehad en je kan tegenwoordig de uitslag bekijken op je eigen patientenportaal. Normaal is dit nadat je de arts hebt gesproken maar mijn uitslag staat er dus nu al en ik zie pas morgen de arts.
Dus ik ben gaan googlen en daar wordt ik niet vrolijk van...
Ik weet dat jullie geen artsen zijn maar misschien zijn er mensen die de uitslag kunnen ontcijferen?

Dit is het verslag wat er op de site staat:

Microscopie:I: meerdere duodenumbiopten met slanke vingervormige villi. Geen vlokatrofie. De bekleding is met intestinaaltype epitheel. Geen gastrische metaplasie. Geen intra-epitheliale lymfocytose, actieve ontsteking, opvallende eosinofilie, macrofagen collecties, Giardia lamblia. Geen dysplasie of maligniteit. In een biopt opvallende hyperplasie van von Brunnse klierbuizen. II: maagbiopten met corpus- en antrumtype differentiatie met een behouden architectuur en bekleding met normaal foveolair epitheel. In de oppervlakkige lamina propria wat oedeem met een gering rondkernig infiltraat met enkele plasmacellen. Geen actieve ontsteking. Geen intestinale metaplasie. Geen atrofie. HP-kleuring is niet verricht. Morfologisch geen aanwijzingen hiervoor. Geen dysplasie of maligniteit.

Ontcijferen kan iedereen, interpreteren niet. Daarvoor heb je nou juist zo lang voor gestudeerd.

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 18:41

Lieke schreef:
Eerlijk gezegd doe je weer iets doms: bokt is geen dokter, dikke kans dat je hier ook weer onjuiste of onvolledige informatie krijgt. En wil je echt deze medische informatie open en bloot op internet zetten?

Ik snap dat je het graag wil weten, maar wees verstandig en vraag of dit topic gesloten kan worden en wacht op het advies van je arts. Sterkte in ieder geval.

Dit dus...

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 18:47

Deoiridh schreef:
Waar wordt je niet vrolijk van als ik vragen mag? Ik lees bij I eigenlijk alleen de opvallende hyperplasie van de brunnse klierbuizen als afwijking. Een hyperplasie is een celvergroting, dat hoeft niet meteen iets rampzaligs te zijn. ;)
Ik vind deze zin misschien iets onduidelijk: Geen intra-epitheliale lymfocytose, actieve ontsteking, opvallende eosinofilie, macrofagen collecties, Giardia lamblia. Maar ik neem aan dat die "geen" voor alles hier staat, dus dan is dat ook oke. :)
Kortom, snel gelezen zie ik persoonlijk niks wat ernstig afwijkend is, ik denk dat je vooral schrikt van de medische terminologie.

Fijn om te lezen want als ik inderdaad dat zinnetje via Google zoek lees ik dus van alles over tumoren enz. Fijn om te weten dat het niets hoeft te zijn. De zin met overal geen voor las ik eerst ook verkeerd maar later inderdaad geïnterpreteerd als zijn niets aan de hand.

SvS88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 18:48

Ik zie zo geen gekke uitslag waar je je zorgen om zou moeten maken. Er staat volgends mij idd overal 'geen' bij.. Maar zou toch maar even afwachten tot morgen, hoe lastig ook. Succes morgen! Laat je even weten of alles goed is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 18:54

Besef je je dat deze info nu open en bloot op internet staat? En de kans dat je een correct antwoord krijgt ook niet zeker is? Want tja, bokkers zijn geen artsen die je voorgeschiedenis kennen ;)

Ik snap je vraag goed hoor, ik zou zelf ook benieuwd zijn, maar wacht de volgende keer even op het gesprek met de arts. Liever een dag onzekerheid, dan dat je een dag denkt dat je zekerheid hebt.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 18:57

Kimberley_ schreef:
Deoiridh schreef:
Waar wordt je niet vrolijk van als ik vragen mag? Ik lees bij I eigenlijk alleen de opvallende hyperplasie van de brunnse klierbuizen als afwijking. Een hyperplasie is een celvergroting, dat hoeft niet meteen iets rampzaligs te zijn. ;)

Fijn om te lezen want als ik inderdaad dat zinnetje via Google zoek lees ik dus van alles over tumoren enz. Fijn om te weten dat het niets hoeft te zijn. De zin met overal geen voor las ik eerst ook verkeerd maar later inderdaad geïnterpreteerd als zijn niets aan de hand.

Ik schreef het verkeert. Plasie is een vermeerdering, trofie vergroting. Snap dat je schrikt als je dat opzoekt in deze situatie, maar het kan ook verschillende oorzaken hebben dus is niet per direct wat ernstigs.
Probeer echt te stoppen met uitpluizen en opzoeken, want je komt waarschijnlijk alleen de meest ernstige dingen tegen en niet de meer onschuldige oorzaken.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 19:01

Bubblewrap schreef:
Besef je je dat deze info nu open en bloot op internet staat? En de kans dat je een correct antwoord krijgt ook niet zeker is? Want tja, bokkers zijn geen artsen die je voorgeschiedenis kennen ;)

Ik snap je vraag goed hoor, ik zou zelf ook benieuwd zijn, maar wacht de volgende keer even op het gesprek met de arts. Liever een dag onzekerheid, dan dat je een dag denkt dat je zekerheid hebt.

Ik weet dat ik geen zekerheid ga krijgen hier. Maar aangezien Google alleen maar dingen over tumoren aangeeft tja dan doe je iets en nee niet handig om alles misschien open en bloot te gooien maar inmiddels wel iets geruster dat het niet perse erg hoeft te zijn. Nogmaals ik weet dat ik niets levensbedreigend heb (tenminste dan bellen ze je vast van te voren en mag je ook vast niet alleen op gesprek) en ik weet dat er geen dokters op bokt zitten maar ik ben wel iets geruster.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 19:05

Met dat soort zaken moet je nooit op Google kijken, dan ben je binnen 5 minuten klinisch doodverklaard.

Steekte TS!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 19:24

en ook beter niet googlen nadat je de arts hebt gezien!

Even geduld uitoefenen en gewoon afwachten wat de arts zegt.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 19:39

Als er echt iets heftigs was gezien, hadden ze je dat na de scopie al verteld. Hebben ze je geen korte uitslag gegeven na afloop? Meestal (nou ja, bij ons dan, altijd) wordt kort verteld wat er gezien is, of dat nou ‘bijzonder’ was of niet.

Ze hebben in ieder geval geen Helicobacter Pylori aankleuringstest gedaan, want daar zagen ze geen aanleiding toe.

Edit: ik lees dit trouwens als een pathologieverslag, niet als een gastroscopieverslag. Daarin verwacht ik teksten als “slijmvliesovergang op xxx cm van de tandenrij”.
Laatst bijgewerkt door Hilary op 20-02-20 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 19:42

Hilary schreef:
Als er echt iets heftigs was gezien, hadden ze je dat na de scopie al verteld. Hebben ze je geen korte uitslag gegeven na afloop? Meestal (nou ja, bij ons dan, altijd) wordt kort verteld wat er gezien is, of dat nou ‘bijzonder’ was of niet.

Ze hebben in ieder geval geen Helicobacter Pylori aankleuringstest gedaan, want daar zagen ze geen aanleiding toe.

Ik was niet bepaald aanspreekbaar na de tijd ivm roesje die nogal in sloeg. Helicobacter pylori had ik vorig jaar in november en daarvoor behandeld.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 19:52

Ik heb nog even een Edit toegevoegd :)

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 19:56

Hilary schreef:
Ik heb nog even een Edit toegevoegd :)

Ik heb een gastroscopie gehad maar net nog even gekeken en de uitslag staat inderdaad onder pathologie.
Maakt dat iets uit?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 20:07

Nee opzich niet. Het gastriscopie verslag is het verslag van het inbrengen van het buisje, dus alles wat ze daarbij zagen. Er zijn in die gastroscopie ook stukjes weefsel weggehaald en onderzocht. De uitkomst daarvan is pathologie.

Maar in dit verslag staan geen enge dingen iig.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 20:58

Wacht het contact met je arts af. Dit is waarom veel mensen die werken in de gezondheidszorg, zich zorgen maken over het hele "openbaar" maken van dossiers (wat dit jaar gaat gebeuren). Dat patiënten, online hun dossier in kunnen zien. Dat zal veel vragen oproepen, als mensen hun uitslagen zien. Al helemaal als de uitslag al te zien is, voor iemand een vervolg afspraak gehad heeft. Dat gaat nog meer drukte en onrust opleveren. En artsen zullen in Jip en Janneke taal uitslagen moeten gaan verwerken. Om niet nog meer werkdruk te krijgen.

Misschien doe je er goed aan om je uitslag hier te wissen. Echt antwoorden ga je hier toch niet krijgen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 21:12

MISTRAL94 schreef:
Wacht het contact met je arts af. Dit is waarom veel mensen die werken in de gezondheidszorg, zich zorgen maken over het hele "openbaar" maken van dossiers (wat dit jaar gaat gebeuren). Dat patiënten, online hun dossier in kunnen zien. Dat zal veel vragen oproepen, als mensen hun uitslagen zien. Al helemaal als de uitslag al te zien is, voor iemand een vervolg afspraak gehad heeft. Dat gaat nog meer drukte en onrust opleveren. En artsen zullen in Jip en Janneke taal uitslagen moeten gaan verwerken. Om niet nog meer werkdruk te krijgen.

Misschien doe je er goed aan om je uitslag hier te wissen. Echt antwoorden ga je hier toch niet krijgen.

Patiënten kunnen bij ons al een aantal jaar (ik denk ca 5) een heel groot deel van hun uitslagen online inzien. Artsen schrijven hun verslagen en uitslagen gewoon zoals ze dat voor die tijd deden. Ja, patiënten kunnen meelezen, maar de duiding van uitslagen komt altijd tijdens het consult met de arts. Daar is dat consult voor bedoeld.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 21:47

Hilary het zal mij benieuwen hoe het hier gaat. Het is verplicht we ontkomen er niet aan. Maar hoe vaak is het nu al niet dat je een uitslag mee deelt als goed, alles ligt keurig binnen de grenzen. Oh maar ik wil wel de waarden weten. Noem je ze op en dan vragen ze vervolgens, is dat goed? :+ eh volgens mij heb ik net gezegd dat alles keuring binnen de grenzen ligt..

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 22:18

Ik ben wel blij dat er op bepaalde uitslagen een kleine vertraging is ingebouwd bij ons zodat je eerst met de patiënt kunt praten voordat ze dingen lezen.

Ik ben geen patholoog en ken uiteraard de context niet, maar ik zie niet direct zaken in het verslag waar ik zenuwachtig van word. De enige positieve (=aanwezige) bevinding is gering oedeem van de lamina propria met wat plasmacellen, dat zou nog heel goed reactief kunnen zijn na de H. pylori van vrij recent of een milde gastritis (=maagonsteking). Heel uitgesproken is het beeld in ieder geval niet gezien de zin erna 'geen actieve ontsteking'.

Ik zou rustig gaan slapen straks en de uitleg van je dokter morgen afwachten, die weet ook waarom dit onderzoek is verricht en of er macroscopisch (met het blote oog) afwijkingen gezien zijn tijdens de scopie.

SvS88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 17:03

Hoi ts, hoe was je uitslag? Ik ben benieuwd hoe het gegaan is

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 17:31

Ik ben ook wel benieuwd naar wat de arts te zeggen heeft, maar het klinkt niet heel ernstig.

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 17:33

Ik ben je arts niet, maar er staat in een hoop woorden dat er niets bijzonders gevonden is. Al ken ik heel het verhaal eromheen niet, dus daar moet je dan altijd voorzichtig mee zijn.