Slaapproblemen en een baby

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Romeo2007

Slaapproblemen en een baby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 16:54

Hi allemaal,

Al jaren heb ik slaapproblemen. Dit uit zich in moeilijk in slaap komen, onrustig in bed liggen en moeilijk doorslapen.
Twee weken geleden ben ik bevallen van een mooie meid.

Zij slaapt nu in de co sleeper naast ons bed. Maar vanwege mijn slaapproblemen en haar voedingsmomenten kom ik amper aan slaap. Wanneer ik bijna slaap is het soms alweer tijd voor haar voeding en daarna begint het riedeltje weer van voor af aan.

Is dit herkenbaar? Hoe pakken andere mensen met slaapproblemen die er al waren voor de baby dit aan? Ik vraag me namelijk echt af hoe je hiernaast kan gaan werken.

Overigens heb ik al haptonomie gevolgd en body scans etc.

Ben benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 16:57

Geef je borstvoeding? Helpt het hormoon niet wat mee dat dan vrij komt?

Anders afkolven en af toe een nacht op de bank/logeerkamer en jou vriend/man bij de baby?

Polly
Moderator Algemeen

Re: Slaapproblemen en een baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 17:31

Twee weken na m'n bevalling moest ik ook nog uit het raam kijken om te zien of het dag of nacht was, probeer je nog even niet druk te maken over je werk maar focus je hierop.
Snap dat het heel vervelend is maar probeer ook als je niet slaapt goed te rusten, je bent kraamvrouw

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 17:32

DeMolenhoek schreef:
Geef je borstvoeding? Helpt het hormoon niet wat mee dat dan vrij komt?

Anders afkolven en af toe een nacht op de bank/logeerkamer en jou vriend/man bij de baby?

Ik geef flesvoeding. Helaas kan ik mijn man even niet belasten op het moment omdat hij in zijn chemo week zit.
Toevallig vandaag wel besloten dat de baby even een nachtje bij oma gaat logeren zodat ik zelf even bij kan tanken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 17:33

Oh er speelt dus nog wat meer mee. Heftig zeg. Aller eerst al veel sterkte en beterschap voor jou en jou gezin. Ik denk dat dit een verstandige beslissing is.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 17:38

Twee weken is heel kort nog, ik denk dat vrijwel niemand die eerste weken echt slaapt... lukt het je om overdag wat bij te slapen..?

Verder is het helaas heel herkenbaar, behalve dat bij mij de slaapproblemen pas begonnen na een aantal maanden gebroken nachten. Wij zijn ook niet gezegend met een goede slaper, hij kwam maandenlang ongeveer 8x per nacht. Mijn eigen slaap ontregelde daar na verloop van tijd compleet van, tot ik weken aan een stuk nog maar 2 à 3 uur sliep (ook als de baby wel lag te snurken...).

Uiteindelijk is de productie van mijn borstvoeding sterk afgenomen (waarschijnlijk mede/vooral door de vermoeidheid) en zijn we daardoor overgestapt op flesvoeding. Dat gaf mijn man wel gelegenheid om nachten te doen. Momenteel doet hij al zo'n 2 maanden de nachten, en ik ga er dan 's morgens vroeg uit en neem alle huishoudelijke taken ook over van mijn man, om zo de verdeling een beetje in evenwicht te houden. Heb me desondanks heel erg schuldig gevoeld, maar mijn man vindt het gelukkig prima zo. Hij slaapt altijd weer binnen een minuut en maakt zelfs mét nachtvoedingen meer slaapuren dan ik... Ikzelf merk dat mijn slaap nu langzaam begint te herstellen. Dus voor ons is dit de oplossing geweest...

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 17:43

DeMolenhoek; dank je wel. Er speelt inderdaad echt even meer op dit moment maar de slaapproblemen had ik al voor de baby en de ellende die er zich op dit moment afspeelt. Ik vraag me echt af hoe mensen dat doen om te voeden en luier te verschonen en dan weer gewoon in een paar minuten slapen.

VogeltjeM; wat fijn dat je een oplossing met je man hebt kunnen vinden!

Ik probeer overdag wel wat te slapen maar door de vele ziekenhuisbezoeken lukt het niet echt om overdag bij te slapen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 17:46

Ik kan dat normaal ook niet (direct weer inslapen), maar de hormonen helpen daar inderdaad bij.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 17:47

Er is zo te lezen ontzettend veel aan de hand. Wat naar om zo je kraamperiode te beleven. Ik zou me voorlopig echt nog niet druk maken om werk, dat is nog heel ver weg :(:)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 17:48

Ik had ook als ideaal beeld baby bij me op de kamer. Ben ik heel snel van af gestapt en dat hielp wel om beter te slapen. Ik reageerde op ieder geluidje namelijk. Dat had ik niet meer toen ze in haar eigen kamertje sliep. Wellicht is dat voor jou ook een oplossing.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 17:50

Ik leef idd ook op mn borstvoedinghormonen, slaap nu beter dan zonder. De eerste 6 weken zijn het heftigst en echt overleven mi, daarna komt er ‘s nachts meestal wat meer tijd tussen de voedingen.

Zou zeker nog niet aan werken denken en als het je rust geeft je verlof zo lang mogelijk rekken. (Vakantie dagen, onbetaald verlof, ouderschapsverlof etc)

Maar zo te lezen speelt er nog veel meer. Misschien heb je wat aan maatschappelijk werk of een psycholoog?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 17:54

Oef, er ligt veel op je bordje TS. Sterkte daarmee.
Ik zou ook de baby niet bij jou op de kamer laten slapen. De meerwaarde daarvan is nu niet aan de orde. En een keer in de week standaard bij oma en opa slapen is een top idee.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 17:57

Ben je al eens naar de huisarts geweest en heb je al bloed laten checken? Vooral schildklier (maar wellicht ook vitamines etc)?

2 weken is heel kort, en niet slapen is best normaal dan :) Maar ik zou dit voor mezelf wel uit willen sluiten voor je op psychisch vlak verder kijkt.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 18:16

Wat tips:
- thermosfles met gekookt water en een fles met koud water mee naar bed, voor de flessenvoeding.
- s nachts niet verschonen als dit niet nodig is. Meestal zit er niets tot weinig in de luier.

Succes verder!

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 18:19

Ik ben verder volkomen gezond gelukkig en sta onder streng medisch toezicht ivm eerdere operaties. Bloed is 2 weken geleden nog volledig onderzocht ivm inleiding bevalling en schildklier is ook al eens onderzocht. Geen afwijkingen.

Van het idee borstvoeding ben ik ook gauw afgestapt want dat gaf veel stress erbij niet normaal! Heb inderdaad zitten denken om haar naar haar eigen kamertje te doen maar dan mis ik haar ook en ben bang dat er iets gebeurt. Maar misschien is het gezien de gehele situatie wel beter.

Ik kan me alleen niet voorstellen dat ik de enige slechte inslapen ben die een baby heeft. Als je overdag bij kan slapen dan trek je dat wel, maar zodra eenmaal verplichtingen weer komen lijkt me dat lastig.

Ik maak me overigens niet druk over mijj wwerk. Heb een enorm leuke baan en het is op een gegeven moment ook weer goed om het dagelijks leven op te pakken en afleiding te hebben.

Wat betreft de tips:
Niet verschonen is niet echt een optie. Vaak heeft ze echt een volle plasluier waardoor haar romper ook al een vochtige plek heeft.

Ik heb de difrax flessenwarmer en dan is de voeding in 30sec warm en ik maak in de avond voeding voor de hele nacht klaar. Daar valt dus geen winst meer in te behalen vrees ik.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 18:25

Heb je wel een een lage dosis melatonine geprobeerd? Ikzelf slik het ook, vooral omdat ik 's nacht vaak wakker word en niet meer in slaap kan vallen (en ik ben al uit de baby's), de melatonine helpt mij om weer gemakkelijker in slaap te vallen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 18:25

Vervelend TS maar komt ze echt voor de voeding?
Ik hoor tegenwoordig namelijk heel vaak dat ze de baby wakker maken voor de fles ‘s nachts terwijl ze, als ze goed op gewicht zijn, gewoon een keer zonder kunnen.
Laatst bijgewerkt door chanicha op 19-02-20 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 18:27

Geen tips voor je TS, maar wel veel sterkte, wat een heftige periode.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 18:28

Ik heb ook heel lang slecht geslapen hoor. Was ik wakker dacht ik ja, net gevoed. Over 2,5 uur wordt ze toch weer wakker. En dan kon ik niet meer slapen. Kwam bij dat ik vond dat ik MOEST slapen, want ik ben na de bevalling heel ziek geweest (echt op het randje gelegen) en was doodsbang om weer ziek te worden. Toen ik dus een paar weken na de bevalling een flinke borstontsteking kreeg was het cirkeltje rond. Ik sliep dan pas weer tegen de ochtend in, als ik de vogeltjes hoorde fluiten.

Wat mij het meest heeft geholpen is weer rust erin krijgen. Overdag een dutje doen, bedenken dat ik ook rustte als ik lekker in mijn warme bedje lag. Uiteindelijk heeft dat geholpen om de cirkel te doorbreken. Plus het vertrouwen dat ik echt echt niet ziek meer werd. En dat ik altijd hoe moe ik ook was, wakker werd als er wat was.

En idd zorg dat je alles zo kan pakken, dat je weinig licht hoeft te maken. Dat helpt je om sneller in te slapen.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 18:29

Jeetje, wat speelt er veel! Sterkte in ieder geval. Heftige situatie..

De eerste maanden waren hier ook een drama. Wij hebben destijds ook gebruik gemaakt van opa's en oma's. Iedere week denk ik wel een keer, even opladen, uitslapen en dan er weer tegenaan. En die vonden het prima, want het was maar een nacht ipv de hele week. Qua flesjes heb je het goed voor elkaar, dat is fijn! Staat het ook echt op handbereik? Stapeltje luiers ook bij de hand? Ik merkte zelf dat als je eenmaal moet opstaan je echt minder snel in slaap valt. En overdag ieder moment aangrijpen om even te slapen. En vroeg naar bed.. 19.00 is prima, haha.

Het wordt echt beter! Nu heb ik alsnog wel eens gebroken nachten, vaak rond 23.00 en 04.00 (nu 2.5 jaar) maar dat is echt zoveel beter dan bijna de hele nacht wakker. Oh, en achteraf bleek onze baby ook gewoon veel honger te hebben. Meer voeding was echt langer slapen :)

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 18:43

Zoek even op slaapoefentherapie.nl, en zoek dan het liefst een oefentherapeut die ook kinderslaaptherapeut is, heb je twee vliegen in één klap. Niet omdat je baby een slaapprobleem heeft hoor, maar omdat zo iemand ook veel weet over de slaap van een baby, zodat je dat goed met elkaar af kunt stemmen.
Ik wens je veel sterkte!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 18:45

Ik kan je gerust stellen. Er gebeurt niets met je kindje als ze in haar eigen bedje ligt. Probeer het maar eens uit.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 19:00

Onze tweede had ademstops, voor onze eigen gerustheid (zelfs toen ie nog bij ons op de kamer lag) hebben we bij hem een angelcare matje gehad.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 19:02

Herkenbaar hoor.
Ik ben ook geen goeie slaper en het was best pittig de eerste tijd.
Zelfs met bv viel ik helaas niet makkelijk in slaap.
Baby op de kamer maakt dat ik nog slechter sliep.
Ik sliep in het weekend een bij, of ook gaan liggen voor een dutje als baby slaapt. of gewoon om 19.00 naar bed met de baby mee.

Als je het spannend vindt kun je ook baby nog wel op de kamer hebben, maar niet meer tegen je bed aan, dat scheelde bij mij wel een hoop.
Plus dat baby's soms ook reageren op jouw onrustige slapen waardoor ze eerder wakker worden.

Oh en voor het doorpakken grotere romper of grotere maat luier helpt wel.

Sterkte Ts!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 19:04

Ik had geen slaapproblemen voor de geboorte van onze eerste maar inslapen kan ook bij mij best even duren. Ik hoor altijd geweldige verhalen van vrouwen die makkelijker inslapen door de bv hormonen maar ik kan niet zeggen dat ik daar ooit profijt van hebt gehad. En ja dat betekende dus ook sommige nachten maximaal 3 uur slaap totaal. Het is overleven maar het word beter.