Slapeloze nachten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Independence

Slapeloze nachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 14:43

Hoi allemaal,

Ik heb regelmatig last van slapeloze nachten. Teveel piekeren, teveel energie hebben, of simpelweg niet lekker in bed liggen.
Na een tijdje raak ik vaak gefrustreerd. Ik weet dat ik mijn slaap hard nodig heb, waarom lukt het nou niet?
Wat doen jullie tijdens de slapeloze nachten? Blijf je liggen, ga je eruit? Zet je je hersenen nog even aan het werk met wat denksport, of helpt het juist om lichamelijk bezig te gaan?
Ik ben er voor mezelf nog niet achter wat helpend is in zo'n nacht. Als iemand voor mij nou eens DE gouden tip had :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 14:46

Ik heb zo ongeveer alles geprobeert. Wat ik doe is eerst zenmuziekje aan, werkt dat niet binnen half uur, dan luisterboek, werkt ook dat niet dan doe ik een dom puzzeltje of denk spelletje op ipad. Ook dat zinloos gaat de tv aan op bij voorkeur bob ross. Ook dat kansloos geef ik op ga bed uit drnk en eet wat en begin ik weer van voor af aan. En als dat nog niet luktga ik ontbijten honden uitlaten en duik ik er ergens op de dag wel weer in.

Meestal zijn stap 1, 2 en 3 afdoende inmiddels gelukkig. Eens per maand tot 6 weken helpt gewoon niks. -O-

zonnebloem18

Re: Slapeloze nachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 14:48

Voor mij werkt een luisterboek heel goed. Meestal slaap ik dan binnen 10 minuten.

Wat ook fijn kan zijn is een bodyscan, die kan je op YouTube wel vinden.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 14:50

CBD olie helpt bij mij enorm. Met een verantwoordelijke baan, een eigen bedrijf en de paarden thuis best veel wat in mijn hoofd om gaat en dan nog hormonen die een spel spelen in mijn lichaam was ik echt een soort stuiterbal 's nachts :):)

Nu slaap ik in ieder geval steeds 3 uur achter elkaar door en dat maak dat je ook veel frisser opstaat.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 14:55

Ik zet vaak een podcast of luisterboek op, genoeg afleiding om niet meer zoveel na te denken, maar "saai" genoeg om in slaap te vallen :P

Wat ook helpt om zen te worden; het nummer Weightless van Marconi Union. Volgens mij "wetenschappelijk" zo gemaakt dat je er van in slaap valt, je mag het bv niet luisteren in de auto. Op YT of Spotify vind je loops van een halfuur of een uur of zo :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 15:05

Ik heb een drievoudige slaapstoornis en heb echt onwijze mazzel wanneer ik 3 uur per nacht slaap (en dat gebeurt nooit aan elkaar). Daarnaast ook nog last van hele heftige nachtmerries.. De meeste nachten slaap ik maar een uur of 2 (niet aan elkaar) en soms gewoon helemaal niet.
Werkelijk alles al geprobeerd, therapievormen, ziekenhuisopnames met camera's die je in de gaten houden zodat ze je slaapritme in kaart kunnen brengen, EEG, medicatie, CBD etc etc.
Maar tot nu toe helpt nog helemaal niets. Ik kan je melden dat het je leven echt sloopt.
Ik wist niet dat slapen ZO belangrijk was tot ik hier last van kreeg.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 15:25

O ja als echt alles faalt en ik ben uitgeput duik ik deze van manana op. Bewijs dat ik heel goed kan stilliggen vastgelegd op video kwam ik later achter hihi :D hier gaan mijn hersens echt aardig uit van. :j
https://www.youtube.com/watch?v=FFgCJpbAv1E

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 15:29

karuna schreef:
Ik heb zo ongeveer alles geprobeert. Wat ik doe is eerst zenmuziekje aan, werkt dat niet binnen half uur, dan luisterboek, werkt ook dat niet dan doe ik een dom puzzeltje of denk spelletje op ipad. Ook dat zinloos gaat de tv aan op bij voorkeur bob ross. Ook dat kansloos geef ik op ga bed uit drnk en eet wat en begin ik weer van voor af aan. En als dat nog niet luktga ik ontbijten honden uitlaten en duik ik er ergens op de dag wel weer in.

Meestal zijn stap 1, 2 en 3 afdoende inmiddels gelukkig. Eens per maand tot 6 weken helpt gewoon niks. -O-

Op welke zender vind ik Bob Ross!? *\o/*

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 15:35

Cayenne schreef:
Ik heb een drievoudige slaapstoornis en heb echt onwijze mazzel wanneer ik 3 uur per nacht slaap (en dat gebeurt nooit aan elkaar). Daarnaast ook nog last van hele heftige nachtmerries.. De meeste nachten slaap ik maar een uur of 2 (niet aan elkaar) en soms gewoon helemaal niet.
Werkelijk alles al geprobeerd, therapievormen, ziekenhuisopnames met camera's die je in de gaten houden zodat ze je slaapritme in kaart kunnen brengen, EEG, medicatie, CBD etc etc.
Maar tot nu toe helpt nog helemaal niets. Ik kan je melden dat het je leven echt sloopt.

Wauw, heftig zeg -O- Ik ben ook een slechte slaper en heb periodes waarin ik weinig slaap, dus ik kan me goed voorstellen dat dit je echt sloopt.

Ts, uit je OP krijg ik de indruk dat je slaapproblemen misschien een psychologische achtergrond kunnen hebben (en dat klinkt misschien een beetje “heavy”, maar dat hoeft het zeker niet te zijn. Piekeren —> niet kunnen slapen —> frustratie —> nog minder goed kunnen slapen. Dat je je als het ware in een neerwaartse spiraal bevind. Wellicht een idee om daar eens samen met een professional naar te kijken?

Daarnaast kan het volgende sowieso geen kwaad:
- elke dag op het zelfde tijdstip gaan slapen
- na 16:00 geen cafeïne meer
- een uur voordat je gaat slapen geen beeldschermen meer
- zodra je ‘s nachts wakker wordt uit bed! Ga bijvoorbeeld in de woonkamer een boek lezen voor 20 minuten, maar niet in bed wakker blijven liggen. Ook ‘s avonds pas in je bed gaan liggen als je daadwerkelijk gaat slapen (dus niet nog even lezen in bed). Zo maak je je lichaam een soort van onbewust bewust van het feit dat je moet slapen in een bed, beetje stom uitgelegd misschien :') Maar dit is iets waar ik veel aan heb

rozebadeend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 15:44

Voor mij werkt het heel goed om echt te focussen op mijn ademhaling.
Dus heel bewust in en uit ademen, als je dat goed doet kan je echt je gedachtes 'uit' zetten, en dan krijg je de rust om te slapen.
In het begin kost het wat moeite om niet de verleiding te weerstaan toch ergens anders aan te denken, maar daar zal je steeds beter in worden, en dat het ook beter gaat werken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 15:46

Ir111 schreef:
karuna schreef:

Op welke zender vind ik Bob Ross!? *\o/*

Vice hier bij kpn rond half 11 twee afleveringen op rij. Kijk ik terug dan

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 15:48

Ik heb het ook. Wakker liggen, gefrustreerd raken om het wakker liggen en dan al helemaal niet meer in slaap kunnen komen.

Ik heb nu de 'slapen en fit wakker worden' van lucovitaal. Werkt perfect, val zo in slaap en word ook fit wakker. Niet slaperig of zwaar hoofd sochtends.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 15:49

Ik heb een tijd lang dagelijks meditaties (op MP3 of YouTube) gebruikt. Daar heb ik veel baat bij.
Daarnaast is zelfzorg erg belangrijk.
De 3 R,rust, ruimte en regelmaat.
Beperk/geen koffie, alcohol, suiker.
Overdag voldoende fysieke inspanning, etc.
Er zijn veel verschillende soorten meditaties. Het is even zoeken wat bij jou past.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 15:52

Oké ik heb mijn hele leven al slaapproblemen. Komt mijn lijst:
- valeriaan / melatonine pillen
- air diffusere met slaap olie er in voor de geur
- slaaplekker thee
- geen cola / thee / koffie meer na 19:00
- theïne vrije thee ‘s avonds
- geen telefoon / blue light filter aan

Belangrijkste!!!!! Altijd vroeg opstaan (Max 8:30) en altijd rond 23:00 in bed gaan liggen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 15:53

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 15:54

Cayenne schreef:

En medicatie? Slaappilletjes? Dormidina ofzo?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 17:18

Misschien eens een flowee drukpuntenmat proberen. Beetje de moderne spijkermat idee :) het prikkelt je bindweefsel waardoor er ontspanning ontstaat.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 17:39

Iig niet gefrustreerd raken. Mij hielp dat namelijk alleen maar om nog langer wakker te liggen. Mij hielp loslaten heel erg, ik herhaalde voor mezelf steeds weer dat ik ook uitrustte als ik lekker rustig in bed lag. Dat hielp dan uiteindelijk weer om in slaap te vallen. Dus ik bleef gewoon in bed liggen.

Dat loslaten was wel een proces wat even heeft geduurd, dat ging niet van de ene op de andere dag.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 17:59

Boos worden omdat je niet in slaap valt werkt averechts.
Na 16.00 niets meer met cafeïne (koffie, thee , cola) . Geen citrusvruchten en na 20.00 niet meer eten, rooibos thee zonder cafeïne is prima te drinken en daar slaap ik heel snel op in.
Laptop/telefoon vanaf 20.00 aan de kant en eventueel nog enkele druppels lavendelolie op een doekje bij je hoofdkussen leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 18:04

Yoga! Word je heerlijk zen van :)

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 21:47

Meditatie, luisterboek, een app met natuurgeluiden. Ik moet soms even rondlopen vanwege de rusteloze benen, maar verder blijf ik gewoon liggen als ik een slapeloze nacht heb.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 21:51

In ieder geval niet gefrustreerd of boos worden, dan blijf je in zo’n cirkeltje hangen.
Ik blijf meestal gewoon rustig liggen wachten tot ik in slaap val. Of ik verzin een leuke droom die ik dan ga dromen en dan val ik in slaap :+

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 22:02

Ik ga meestal even uit bed, naar beneden, iets drinken (hangt ervanaf, soms hete thee, soms ijskoud water haha), even 10 minuutjes op m'n telefoon scrollen. Weer naar boven, radio aan en in bed liggen.

Soms ben ik dan na 15 min terug in slaap gevallen, soms lig ik nog een uur wakker en af en toe raak ik niet meer in slaap...

Bij mij heeft wel/niet eten, drinken of telefoon gebruik geen invloed op hoe ik slaap... Wel merk ik dat fysieke activiteit bij mij invloed heeft. Als ik mijn 'gewone' activiteiten doe slaap ik moeilijker dan dat ik echt een zware dag heb gehad.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 22:11

ik ga er dan gewoon uit en ga tekenen of schilderen of puzzelen. of soms gewoon netflixen op de bank.
Zodra ik moe wordt ga ik gauw weer naar boven.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 22:14

Ik slaap over het algemeen goed maar heb ook weleens van die nachten dat ik gewoon niet inslaap. Ik heb altijd wel melatonine in huis liggen, dus als ik me rond 'bedtijd' nog niet moe voel neem ik zo'n tablet. Helpt redelijk.

Verder als ik echt uren wakker lig blijf ik meestal liggen maar dat helpt nooit eigenlijk.