Kinkhoest ervaringen volwassenen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

x_Heidi

Kinkhoest ervaringen volwassenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-20 19:37

Helaas heb ik de pech dat ik kinkhoest heb, het begon met een kleine verkoudheid 3 weken geleden. Al vrij snel kreeg ik hier ook kriebelhoest bij, hebben we vast allemaal wel eens deze tijd van het jaar dacht ik :D. Toch werden de klachten eigenlijk steeds erger i.p.v minder, en afgelopen weekend moest ik zo veel en hard hoesten dat ik echt benauwd werd/rood aanliep/tranen en zelfs overgeven (niet alleen slijm..) en ik slaap geen nacht meer normaal, word minstens 5 keer wakker en moet dan erg hoesten.

Vandaag bij de huisarts geweest, kinkhoest dus.. en daarna nog de GGD gebeld i.v.m mijn werk als leerkracht in het basisonderwijs. Ik mag gewoon werken, maar kan dat nu even niet omdat ik er nu echt ziek van ben. De besmettingsperiode van 3 weken is al voorbij. Mijn directeur gebeld, en wat bleek, hij heeft het zelf ook.. en zijn gezin ook. Het heerst dus echt een beetje op mijn school. Super vervelend, en het komt wel af en toe voor bij volwassenen maar de ervaringen die ik lees en hoor verschillen van een erge verkoudheid tot echt '100 dagen hoesten' waar het om bekend staat.

Tot nu toe gaat het met mij alleen maar slechter, en ik heb al 2 weken niet kunnen paardrijden o.i.d omdat ik er geen energie voor heb en omdat ik extra hoest aanvallen krijg bij veel inspanning. Dezelfde hoestaanvallen krijg ik ook na het eten van iets of gewoon zomaar. Super naar.

Ik vroeg me af of er bokkers zijn met ervaringen, hoe verliep het bij jullie, konden jullie wel gewoon werken, nog tips om het te verzachten?

:o?

Storm

Re: Kinkhoest ervaringen volwassenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 19:45

Oh meis, wat balen...
Ik heb het zelf ook gehad, maar al zo'n 20 jaar geleden. Het koste me zeker 6 maanden voordat het over was.
Wat je zou kunnen proberen is om bij de huisarts Promethazine te krijgen. Dat is een drankje dat een werkzame stof heeft die de hoestprikkel onderdrukt. Alle middeltjes die je in de drogist vindt, werken helaas niet. En een medicijn om je beter te maken, is er ook niet.
Veel sterkte.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 19:49

Geen kinkhoest hier. Met wel ieder jaar maanden lang hoesten.
Ik krijg promethazine, dan kan ik in ieder geval in slaap vallen.
Is het helemaal extreem dan heb krijg ik oxycontin (morfine-achtige).
Maar dat ik zulk naar spul. Het middel is minstens net zo erg als de kwaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 19:55

Ik heb het een jaar of 8 geleden gehad. Heel vervelend. Ik kon wel werken (kantoor), maar het hoesten was wel lastig. Het heeft echt weken...nee, maanden geduurd voordat het hoesten weer weg was, waarvan de eerste 3 weken echt heftig. Paardrijden en sporten gingen inderdaad ook niet. En mijn blaasspieren trokken het niet, dus ik mocht ook nog eens aan de Tena Lady. :+

Geen zwangeren in je directe omgeving hoop ik?

Sterkte meis, het is echt uitzieken. :(:)

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 20:08

Hier op mijn 22e kinkhoest gehad. Ook inderdaad met enorme hoestaanvallen inclusief overgeven (vooral in de nacht). Ik ben uiteindelijk na maanden bij de longarts belandt. Mijn hoestaanvallen sloegen om in een verkramping van de luchtpijp, waardoor ademhalen ernstig bemoeilijkt werd. Uiteindelijk met Ventonil en ontstekingsremmers moeten starten. Hoesten heeft wel een maand of 9 aangehouden.

Jaren later was de 'schade' nog steeds merkbaar, longen die overgevoelig reageren. Aantoonbaar slechtere uitslag bij longfunctieonderzoek. Nu ruim 15 jaar later echt nergens meer last van.

Edit: al die tijd wel gewoon gewerkt, echter wel kapot van de gebroken nachten. Nu met een gezin en jonge kinderen had ik het werk er denk ik niet bij kunnen hebben.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 20:16

Ik hoop dat school dit wel heeft verteld aan alle ouders ivm hele jonge baby's en zwangeren.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 20:17

Hier een jaar of 7 geleden kinkhoest opgelopen, in de jeugdzorg.
Gekneusde ribben gehoest, overgeven, heel erg benauwd tijdens de hoestbuien. Het heeft zo'n 3 maanden aangehouden, waarbij de hevigheid wat fluctueerde. Ik kreeg ook pilletjes van de huisarts maar weet niet meer wat het was :=

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 00:18

Oei, dankjewel allemaal voor het delen en voor de beterschap wensen <3 Wat ik ook bij jullie lees is dat het echt even balen is... en heftig dat sommige van jullie er zo lang last van hebben gehad of zelfs nog steeds ;(.

Ik heb mijn directeur vandaag op de hoogte gebracht en ik ben niet in direct contact geweest met zwangere vrouwen / baby’s maar vind het wel een beetje een lastige situatie omdat er zoveel kinderen rondlopen (die misschien wel besmet raken en wel een baby broertje/zusje/zwangere mama hebben). Volgens de GGD was dit voldoende en moet de leidinggevende bepalen of het openbaar wordt gemaakt, het lijkt mij een vrij goed plan..

De medicatie die jullie hebben gekregen ga ik morgen eens bekijken... zo jammer dat er geen medicijn voor is, in 2020. Maarja.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 00:29

Let wel , dit is geen kritiek naar jou persoonlijk echter, baby’s overleven soms kinkhoest niet of lopen ernstige beschadigingen op. Ik vind dat de GGD er zeer nonchalant mee omgaat. Misschien is er niets aan de hand of is er door de incubatie periode al niets meer aan te doen maar toch. Zwangere vrouwen worden niet voor niets opgeroepen om zich te vaccineren. Voor jou, sterkte en een goed herstel.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 00:40

Ik heb destijds codeïne gehad om de hoestprikkel wat te temperen en om nog iets te kunnen slapen. Het ergste was na een week of 6 weer over. Onze dochter, keurig gevaccineerd, kwam ermee thuis destijds toen het weer rondging. Elke paar jaar is er die golfbeweging. Je doet er niets tegen, en dat weet de GGD ook want het vaccin werkt niet meer optimaal. Beterschap, het is erg lastig.
Nu nog vaccineren is zinloos. Je lichaam is bezig weerstand ertegen op te bouwen. Iets met mosterd en maaltijd.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 01:09

Ik heb vorig jaar kinkhoest gehad. Ik dacht eerst dat het verergering van mijn astma was, en na een paar weken kwamen we er achter dat het kinkhoest was. Ik heb een aantal weken vrijwel niet geslapen. Op het moment dat ik in slaap viel kreeg ik namelijk enorme hoestbuien, waarna mijn luchtpijp dichtklapte en ik dus vrijwel geen adem meer kon halen. Daardoor durfde ik ook niet meer te gaan slapen.
Ik werd net ziek in mijn vakantie en toen duidelijk was dat het kinkhoest was toen mocht ik nog 2 weken niet werken. Daarna ben ik heel rustig weer aan het werk gegaan. Maar ik ben er behoorlijk ziek van geweest en het heeft lang geduurd voordat ik wat opknapte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 07:16

Ik heb het een aantal jaren ook gehad. Ik ben er dik een half jaar zoet mee geweest. De geringste inspanning zorgde bij mij al voor een hoestaanval. Gezien ik op dat moment geen rijbewijs had moest ik alles op de fiets doen. Na 5 meter fietsen kreeg ik al hoestaanvallen. Snachts ook slecht slapen erdoor etc. Uiteindelijk was het een kwestie van rustig aan doen en wachten tot het over ging.

Tips om te verlichten heb ik helaas niet. Het enige dat bij mij hielp was mij rustig houden en lichamelijke Inspanning vermijden.
Sterkte ermee!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 07:55

Qua besmettingsgevaar gaf mijn HA destijds aan dat je het meest besmettelijk bent voor je zelf verschijnselen krijgt. Ik heb destijds ook mensen aangestoken, en qua tijdspanne klopte dat inderdaad.
Kinderen kunnen het zelf ook doorgeven zonder dat ze daadwerkelijk zelf ziek worden, omdat (als) ze ingeënt zijn.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 10:49

Wat is zelf vaak doe om te kunnen slapen en ik ondanks de medicijnen een hoestaanval heb,
Is voeten-en hoofdeind van het bed in de hoogste stand zetten zodat ik klem lig en een kussen tussen mijn nek en wangen.
Op die manier kan ik dan vaak toch wel weer in slaap vallen zonder extreem hoesten.

Hoest me zelf gekneusde ribben en longen.
Tot overgeven aan toe. De always aandelen stijgen dan ook altijd sterk.
Komt er buikgriep bij, dan is het helemaal hoofdprijs......

Ik heb 35-40 jaar geleden wel kinkhoest gehad, ruim 22 jaar geleden een auto immuunziekte gekregen. Vlak erna problemen met de longen.
En sindsdien is het een jaarlijks fenomeen.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 22:03

Vier jaar geleden heb ik kinkhoest gehad. Wat een hel de eerste periode. Gelukkig was de huisarts zo alert dat ze wist dat er kinkhoest in de omgeving rond ging toen ik daar als een hoopje ellende zat. Midden in de nacht moeten hoesten, maar dat niet kunnen omdat je moet ademhalen, maar dat lukt niet, want je moet hoesten.
Ik kon ook nauwelijks eten en drinken.... Dat leverde een hoestbui op. Ook lachen resulteerde in hoestbuien.
Na een paar weken ging het beter en had ik nog steeds wel hoestbuien, maar werd het beter te handelen.
Heb dagelijks een ruime portie vitamine C1000 ingenomen.

Het is niet leuk, maar de term 100 dagen hoest klopt wel aardig. Sterkte er mee!

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-20 11:28

Oh wat vervelend dat het bij jullie ook zo rot was. Dankjewel voor de tips en ervaringen, ik heb nu ook een recept voor codeïne. Gisterenavond voelde ik me zo benauwd, wat jullie ook beschrijven, alsof je luchtpijp wordt dichtgedrukt. Ik heb toen nog de huisartsenpost gebeld maar het enige wat ze me konden voorschrijven was codeïne..

@begine, ik ben er zeker alert van. Heb mijn leidinggevende op de hoogte gesteld en heb de GGD gebeld, als het goed is ben ik nu niet meer besmettelijk... maar ik zit nu toch thuis omdat ik er echt ziek van ben. Op halve kracht voor de klas staan met 31 kinderen lukt helaas niet. Dus hopelijk volgende week weer..

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 11:33

Leo schreef:
Hier een jaar of 7 geleden kinkhoest opgelopen, in de jeugdzorg.
Gekneusde ribben gehoest, overgeven, heel erg benauwd tijdens de hoestbuien. Het heeft zo'n 3 maanden aangehouden, waarbij de hevigheid wat fluctueerde. Ik kreeg ook pilletjes van de huisarts maar weet niet meer wat het was :=

Ik heb een jaar of 7 geleden kinkhoest opgelopen tijdens een evenement met teamleden van Bokt :D

Maar wat Leo al zegt, het is niet echt heel prettig.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 11:45

Sorry :')

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 11:54

Ik heb het een paar jaar geleden gehad. Hoesten, hoesten, hoesten. Overdag veel, maar dat was nog wel te doen (behalve dat mijn ribben na een ongelukje met een paard een zwakpunt zijn). Maar 's nachts hoesten, kokhalsen, hoesten, tranen over mijn wangen van de pijn in mijn ribben, er echt bijna in blijven.
Toen het na een paar weken niet beter werd naar de arts, ja, kinkhoest en codeine pilletjes. Mocht er wel 3 op een dag nemen, gelukkig kreeg ik op tijd een waarschuwing van iemand dat ik maar met een halfje moest beginnen als ik thuis was. Half pilletje en ik voelde me alsof ik een kratje bier leeg gezopen had, maar ik hoestte nauwelijks meer en sliep er heerlijk op! Die heb ik dus alleen 's avonds voor het slapen gaan genomen en overdag maar blijven hoesten.

Ik was gewoon aan het werk, als ZZP'er zit je zonder geld als je thuis blijf, dus als ik nog overeind sta werk ik gewoon. Toen ik weer kon slapen ging dat al een stuk beter dan toen ik 's nachts zo aan het spoken was.

Je mag nog even geduld hebben voor je weer helemaal fit ben, die 100 dagen kloppen aardig.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 16:18

Oh, wat balen! Ik heb iets van 10 jaar geleden kinkhoest gehad en het was echt vreselijk, vooral 's nachts. Zwaar gekneusde ribbe, blauw aanlopen omdat ik geen zuurstof meer kreeg, zo heftig hoesten dat ik moest overgeven. Echt een zwaar onderschatte rotziekte. Ik heb denk ik anderhalve maand niet gewerkt en heb daarna nog wel een jaar af en toe zo'n typische diepe hoest gehad. Heel veel sterkte!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 16:55

Ook ik heb aantal jaar geleden kinkhoest gehad, hoesten tot bloed opgeven, gekneusde ribben, slecht slapen enz. en helaas tot op heden hoest ik in de winter nog steeds dat blijft een dingetje helaas.
In de winter krijg ik meer prikkels om te gaan hoesten en dat helaas overgehouden aan de kinkhoest.