CBD en aanverwanten bij kanker en pijnbestrijding?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

CBD en aanverwanten bij kanker en pijnbestrijding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-20 22:38

Ik lees de laatste tijd toch meer en meer positieve zaken over CBD en andere cannabisproducten bij pijnbestrijding, kanker (hersentumoren bijv.). Iemand hier informatie en ervaringen over? En is zoiets ook al verkrijgbaar in België? We zoeken nl. wat alternatieve behandelingen/pijnverlichting voor mijn pa.

upendo

Re: CBD en aanverwanten bij kanker en pijnbestrijding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 22:40

Van wat ik gelezen heb is er tot nu toe weinig wetenschappelijk onderbouwd bewijs dat het werkzaam is, maar ik denk dat je het altijd kunt proberen. Is het niet in België bij de drogist of apotheek te koop?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 22:44

Er is uitgebreid wetenschappelijk onderzoek naar cbd mbt pijnbestrijding gedaan.

Om de een of andere reden wordt het in Nederland niet voorgeschreven, maar het bevat niets waar je high van wordt (dat heet thc) en het is in vrijwel elke drogist te krijgen.

Verder zijn er vrij verkrijgbare middelen die (vooral als combi) goed tegen de pijn helpen:
pea pure (pea is een afko), L-theanine, vitamine D en curcuma.
Het punt is wel dat het (met name pea) totaal anders werkt dan andere pijnstillers en je moet het plm drie maanden gebruiken om te weten of de pijnstilling bij jou werkt.
Begeleiding is ook geen luxe, maar ik weet zo geen Belgische adressen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 22:53

De cbd olie zoals die verkocht word bij bijv de drogisterij is geldklopperij. Ik heb dan ook de zogeheten wiet olie. En dat werkt uitstekend bij pijn. Maar ook bij bijv slecht slapen etc.

Ik heb geen idee hoe je dit in België zou kunnen krijgen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 23:13

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 23:18

Ik had een client met een forse hersentumor. Hij rookte iedere ochtend een joint en gebruikte aanvullend wietolie.
Zijn hersentumor was geslonken tot 2cm. Hij had geen uitval meer (niet zo beperkend) en was stabiel. Hij wist dat ie eraan ging overlijden maar wilde gewoon nog genieten van het leven. Ik weet overigens niet hoe hij er nu aan toe is. Maar eerlijk, ik zou eerder voor zoiets kiezen dan voor chemo. Daar hoor ik zoveel rotverhalen over.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 09:29

Marije_1997 schreef:
De cbd olie zoals die verkocht word bij bijv de drogisterij is geldklopperij.

Slechte merken zijn geldklopperij.
Cbd op zich zelf genomen niet.

Kun je bij 'polder cannabis olie' over de grens bestellen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 09:31

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 09:35

In Brussel en ook in Leuven zijn er ' legale ' wietshops nu. Misschien in Antwerpen ook wel.

Hoe de kwaliteit is en wat het eventueel zou kunnen doen voor de pijnbestrijding bij je vader heb ik geen ervaring mee.
Veel sterkte in elk geval. Het is een rotziekte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 09:56

Mijn zus heeft wietolie van de apotheek, voorgeschreven door de huisarts, geprobeerd tegen de pijn, in haar geval werkte het helaas niet.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 10:02

Het werkt helaas niet voor iedereen en er kunnen bijwerkingen zijn, dus begeleiding is wel aangewezen.
Ik had gelukkig geen hersentumor, maar de ziekte van Lyme (al jaren) en had af en toe verlammingen maar dagelijks erg veel pijn. Was in totaal 9 maanden aan de antibiotica en was mentaal kapot.
Ik heb dan cbd besteld bij een webshop, cannabigold, en op twee-drie weken tijd kon ik weer gaan werken... eerst wel een aantal dagen erg zware hoofdpijn gehad.

Maar ik heb het dus wel met mijn arts besproken.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 10:08

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 10:24

Ik heb verschillende langere tijd geprobeerd, maar werkt helemaal niets, geen enkele. Zelfs geen placebo effect, want ik hoopte zo enorm dat het in ieder geval iets deed. :+

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 18:43

Als ik het zo lees, is de THB beter geschikt in zijn situatie dan de CBD (we hopen dat we de tumorgroei kunnen afremmen). Ik weet al waar ik dit kan verkrijgen, maar ik vrees voor een versterking van zijn medicatie: heeft bloedverdunners maar al weinig trombocyten, en cannabis werkt ook bloedverdunnend. Ik had al een arts in het ziekenhuis aangesproken, maar die minimaliseerde het "baat het niet, dan schaadt het niet".

Helaas zijn artsen soms wel wat nonchalant over mogelijke bijwerkingen van medicatie. Zo is mijn pa vannacht uit zijn bed gevallen/geklauterd doordat ze hem een slaappil Stilnoct (Zolpidem) gegeven hadden, hoewel ik daags voordien nog aangegeven had dat hij hiervan begon te hallucineren en zo. Is nu al 3x in een paar weken tijd dat we complicaties krijgen door medicatie (thuis doordat hij zelf zijn eigen zin doet), dus ik denk dat ik alle medicatie weghaal uit hun huis tegen zijn terugkeer, lijkt me veiligst (is nochtans niet dement hoor, alleen nogal eigenzinnig)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 18:47

Ik denk niet dat het verstandig is om zelf voor dokter te gaan spelen en zelf te kiezen wat hij moet innemen en wat niet. En zeker niet als het gaat om THC. Het is geen snoep en het werkt niet voor iedereen, en ook dit kan bijwerkingen geven. Of misschien begrijp ik je post verkeerd.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 19:21

Janneke2 schreef:
Er is uitgebreid wetenschappelijk onderzoek naar cbd mbt pijnbestrijding gedaan.

Om de een of andere reden wordt het in Nederland niet voorgeschreven, maar het bevat niets waar je high van wordt (dat heet thc) en het is in vrijwel elke drogist te krijgen.

Verder zijn er vrij verkrijgbare middelen die (vooral als combi) goed tegen de pijn helpen:
pea pure (pea is een afko), L-theanine, vitamine D en curcuma.
Het punt is wel dat het (met name pea) totaal anders werkt dan andere pijnstillers en je moet het plm drie maanden gebruiken om te weten of de pijnstilling bij jou werkt.
Begeleiding is ook geen luxe, maar ik weet zo geen Belgische adressen.

Stel je verwachtingen bij Pea Pure niet te hoog, misschien heb je er baat bij, misschien ook niet.
Er is niet zo heel veel serieus onderzoek te vinden.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat na 6! maanden(en paar honderd euro lichter) er geen enkel effect te bespeuren was.
Uiteraard is dat maar mijn ervaring, en er zullen vast goede ervaringen zijn, maar zie het niet als wondermiddel.

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 20:15

Bij mij heeft cbd olie met thc me door twee operaties heen geholpen. Ik ben allergisch voor bijna alle pijnstilling (kan alleen paracetamol slikken) en dit hielp echt.

Je kan in Nederland bij 1 apotheek dit krijgen. Ik had wel een verwijzing van mijn huisarts nodig. Of het in België mogelijk is weet ik niet.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 21:02

Tieneke schreef:
Ik denk niet dat het verstandig is om zelf voor dokter te gaan spelen en zelf te kiezen wat hij moet innemen en wat niet. En zeker niet als het gaat om THC. Het is geen snoep en het werkt niet voor iedereen, en ook dit kan bijwerkingen geven. Of misschien begrijp ik je post verkeerd.

Ik begrijp je bedenkingen, maar de artsen beschouwen hem als uitbehandeld, maar hadden ook gezegd dat hij niet meer zou kunnen stappen, terwijl hij na 1 dag ziekenhuisopname wel weeral te been was. Hij is momenteel zo goed als pijnvrij, dus mochten we dit nog een tijd zo kunnen houden, zou dit al super zijn.

Ik probeer me zo goed mogelijk te laten adviseren, maar het is duidelijk dat geen enkele arts dit officieel zal ondersteunen hier in België. We zijn er wel open over tegen de artsen, en ik ben medisch toch wel wat op de hoogte (heb diploma van apotheekassistente).

We willen het een kans geven, hebben al "familie-overleg" gehad hierover, maar voorzichtig opbouwen. Mijn ma, mijn zus en ik zijn alle drie onafhankelijk van elkaar op dezelfde remedie gebotst, toeval of meant-to-be, geen idee, maar we hebben er maar weinig mee te verliezen. Zijn eigengereid geklooi met medicatie/slaappillen is minstens even gevaarlijk (zullen we zeker verhinderen).

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 21:26

Neem eens contact op met Patrik Vankrunkelsven (de arts en ex-politicus). Hij is hier mee bezig, mijn huisarts verwijst patiënten door naar hem. Wie weet kan hij wat betekenen. Hij zit in Laakdal.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 22:11

Tieneke, bedankt voor de tip. Hij zit wel een eind uit de buurt (ben van regio Kortrijk) maar heb hem toch een mail gestuurd.

Ik had net nog een goede ervaring gehoord, en ging dat vol enthousiasme vertellen aan mijn ouders. Zat daar de behandelende arts die beweerde dat het larie en apekool is, hij heeft het hen uit hun hoofd gepraat: hij staat niet stevig op zijn benen, te gevaarlijk dat ie zal vallen. Terwijl diezelfde arts wel zonder overleg met ons mijn pa een slaappil gaf waarvan wij weten dat hij ervan gaat hallucineren en zo, hij was paar nachten geleden zo over het hekken van zijn bed geklommen, gevallen en heeft heel lang op de grond liggen roepen voor iemand hem hoorde. Mijn zus probeert hem nog op andere gedachten te brengen, bij mij is de fut eruit.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 22:52

Het machteloos gevoel is slopend, dat begrijp ik wel. Sowieso dikke knuffel voor jou hoor.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 23:56

Tieneke, bedankt!

We waren eergisteren begonnen met de THC-olie, eerste dag 1 druppeltje, 2e dag 2 maar zou kunnen dat ie eentje teveel gekregen heeft. Hij was gisteren wat licht in zijn hoofd ervan, waardoor mijn ma flipte uit angst dat hij zou vallen. Vandaag had hij een slechte dag met veel hoofdpijn, en ik vrees een beetje dat de THC zijn cortisonepillen tegenwerkt, dus in dat geval is het geen optie, heeft ie teveel hoofdpijn. Cortisone verhogen op eigen initiatief is ook een no-go, krijgt ie hartritmestoornissen van. Tenzij de hoofdpijn nu natuurlijk toeval is, de tumoren waren erg snel aan het uitzaaien. Ik hoop van niet.

Mijn ma durft het niet meer aan om ermee verder te gaan, ze klaagt over een te hoge bloeddruk (al denk ik dat de batterijen van de bloeddrukmeter stuk zijn, vanmiddag de mijne ook gemeten en 3x heel verschillend resultaat) en zit er helemaal door. Ik ben trouwens ook gecrasht, had vandaag proberen aan te geven dat ik het niet aankan om ook nog telkens klankbord te zijn voor het continu geklaag van mijn ma (ze klaagt altijd hoor, deed ze ook toen pa nog gezond was) maar dat valt helaas in dovemansoren. Tja, ik zal dan maar uithuilen bij de kat zeker?