Ik slaap bijna altijd slecht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Ik slaap bijna altijd slecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 09:50

Bijna elke nacht heb ik heftige dromen, regelmatig word ik badend in het zweet wakker, ik heb altijd dorst, en één van de vervelendste dingen is dat ik me soms in m'n slaap verslik en hoestend en naar adem happend wakker word. Ik ben hiervoor naar de huisarts geweest en naar de internist maar er kwam alleen uit dat ik vitamine b te kort had maar ze zeiden al dat dat geen verschil gaat maken voor mijn klachten. Herkent iemand dit een heeft iemand een idee wat het kan zijn? Ik heb ook astma dus dacht eerst dat het daar aan kon liggen maar ook dat was volgens de artsen niet zo. Ik heb op dit moment wel wat meer stress, maar ik heb dit echt al jaren.

Suzanne F.

Re: Ik slaap bijna altijd slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 09:51

Slaapapneu? Slaap je op je rug?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 09:58

Nee of op mijn buik of op mijn zij, de arts vroeg wel of ik snurk dat doe ik niet en ik heb geen overgewicht dus toen viel slaapapneu denk ik af

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 10:00

Klikt wel als slaapapneu
Ik zou een slaaponderzoek daarnaar vragen

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 10:15

Je hoeft niet persee overgewicht te hebben voor slaapapneu. Zou toch kijken of ze daar naar kunnen onderzoeken.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 11:01

Slaaponderzoek aanvragen inderdaad.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 11:20

Kijk eens in je slaapkamer...

De temperatuur, die mag niet te hoog zijn, ik geloof niet boven de 18.

Is er voldoende frisse lucht, heel belangrijk.

En is je kamer donker genoeg? Zijn er apparaten die licht geven? Telefoon? Wekker? Verwijder alle lichtbronnen eens.

En... Laat je telefoon uit je slaapkamer, mocht je die meenemen.

Oh ja edit. Wat doe je een halfuur voor het slapen gaan?
Neem eens wat tijd voor jezelf, geen schermen of druk gedoe. Denk eens aan een dagboek of gewoon even niks.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 14:19

Is het dan aan te raden weer terug te gaan met de huisarts of heb je geen verwijzing nodig voor een slaapcentrum?

@majolen ik heb het al zo lang dat ik verhuisd ben, ander bed, en op vakanties heb ik het ook dus ik denk niet dat het aan de slaapkamer ligt :o

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 14:38

Weet je ook welke vitamine B je tekort hebt en wat je gemeten waarde is? En heb je nog andere klachten?

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 06:21

Klinkt echt als slaapapneu. Hoeft niet altijd samen te gaan met overgewicht. Zou inzetten op een slaaponderzoek. Of neem je slaap een keer op via zo'n app.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 06:32

Er kan natuurlijk vanalles aan de hand zijn. Hoe zit je verder in je vel?

Hoe is je slaapritueel?

Wat een en drink je gedurende de dag?

Is je slaapkamer een rustige koele plek zonder veel prikkels?

Slaap je met je mond open of kan je door je neus ademen in je slaap?
Heb je misschien wat last van een allergie? (huisdieren, pollen, huisstofmijt)
Probeer eens een hooikoorts tabletje voor het slapengaan. Dan kan je uitvinden of dat iets doet voor je.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 08:09

Ik droom ook altijd als ik dorst heb.
Heb ik een nare droom en altijd dorst als ik wakker wordt |o

Ben ook benieuwd of je genoeg drinkt op een dag.
Wat je veel zoute dingen of gebruik je veel zout of pittig eten?

Ik heb nu de app meditation is gewoon Nederlands dat vind ik heerlijk voor het slapen gaan.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 08:20

Kijk eens bij slaapoefentherspie.nl zij kunnen met je meekijken of er eerst iets aan omstandigheden (slaapritueek/hygiene/gedachten/ontspanning, etc) kan worden gedaan, is dit niet het geval danniunnen zij je iig ook altijd nog verwijzen naar een slaapcentrum om te kijken of er andere dingen spelen zoals apneu etc. Niet afwachten gewoon een afspraak (wordt nog vergoed ook) maken hoor, een goede slaap is essentieel voor je!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 09:21

Ik heb hier tijdens zwangerschap veel last van, gelukkig daarnaast niet maar het is echt ontzettend vervelend. :(
Voor mij helpt het om het goed koel te maken in de kamer, geen pyama en niet te dikke deken, donker, deuren dicht, geen rondslingerende kleding en andere spullen en wat magnesium voor het slapen gaan slikken. De ademstop net voordat ik in slaap val heb ik nog niets tegen kunnen bedenken maar is bij mij ook niet heel heftig.
Drukke dingen in mijn kamer triggeren mij in mijn nachtmerries en ik droom ze dan ook altijd met mijn ogen open en spelen dus ook altijd af in mijn slaapkamer. Kan mijzelf er ook niet uit wakker maken en meer dan knipperen kan ik niet.
Wellicht wat anders dan jouw klachten, maar wie weet zit er toch iets tussen wat voor jou mee helpt. :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-20 09:52

Bedankt voor het meedenken allemaal. Werkt zo'n slaap app echt? Ook als je naast iemand slaapt die wel af en toe snurkt?

Ik drink juist best wel veel op een dag, en ook voor het slapen neem ik daarom altijd nog een grote slok en heb water naast m'n bed voorals ik weer stikkend wakker word.

Zoals ik al aangaf of ik nu in dit bed in deze kamer slaap of ergens anders dat maakt geen verschil op vakantie bijvoorbeeld heb ik het ook en in ons vorige huis ook een ook toen ik ooit nog thuis woonde :o

Gisteren heb ik overdag nog maar even een uur geslapen omdat ik zo moe was.

Vitamine d en b 12 te kort, maar ze hebben toen vanalles getest ivm de slaap klachten daarom voelt het zo vervelend om er mee terug te gaan :o bij slaapapneu lees je ook alleen dingen als snurken, overgewicht, veel alcohol ik lees niks over heftig dromen, dorst, zweten en naar adem happend wakker worden. Ik ga even kijken naar die slaaptherapie en slaapapp. Misschien bel ik volgende week dan toch nog maar een keer naar de huisarts.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 10:43

wat voor hoofdkussen heb je?
bij mij maakt dat namelijk veel verschil, slaap beter op een dun kussen.
en vraag inderdaad slaaponderzoek aan :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 10:44

Heb je al een slaaponderzoek gehad met polysomnografie?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 10:46

moonsparkle schreef:
Nee of op mijn buik of op mijn zij, de arts vroeg wel of ik snurk dat doe ik niet en ik heb geen overgewicht dus toen viel slaapapneu denk ik af

Mijn man is een sprietje, maar heeft toch gemiddeld 10 ademstops per uur. Slaapapneu kan ook prima bij slanke mensen voorkomen

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 11:18

Moet je 's nachts vaak naar de w.c.? Ik heb slaapapneu en merkte dat ik sinds ik een CPAP-apparaat daarvoor heb ik nog maar zelden 's nachts naar de w.c. hoef; daarvoor was het toch zeker 2-3 keer. Heb begrepen dat je nieren actief blijven als je niet diep genoeg slaapt.

Heb erg veel last (gehad) van nachtmerries. Zo erg dat ik vaak niet durfde te slapen (vooral als kind). Heb gemerkt dat het gewicht van de dekens/dekbed erg veel uitmaakt. Te zwaar of te warm en ik krijg prompt nachtmerries. Het feit dat jij half stikkend wakker wordt wijst volgens mij ook in de richting van apneu.

Tegenwoordig kun je een soort eenvoudig slaaponderzoek laten doen. Ik kreeg een soort horloge dat verbonden was met een sensor die op mijn vinger was geplakt, waarmee het zuurstofgehalte in je bloed wordt gemeten. Als dat twijfelachtig is, krijg je een uitgebreider onderzoek. Alles gewoon in je eigen bed.
Laatst bijgewerkt door Hevonen op 19-01-20 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-20 11:19

Cayenne schreef:

Nee, eigenlijk vind ik het ook best raar want zelf zei ik ook tegen de huisarts is het een idee om een nacht naar een slaap centrum te gaan, maar toen kreeg ik de afspraak bij de internist en is ze daar helemaal niet meer over begonnen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-20 11:20

Hevonen schreef:
Moet je 's nachts vaak naar de w.c.? Ik heb slaapapneu en merkte dat ik sinds ik een CPAP-apparaat daarvoor heb ik nog maar zelden 's nachts naar de w.c. hoef; daarvoor was het toch zeker 2-3 keer. Heb begrepen dat je nieren actief blijven als je niet diep genoeg slaapt.

Heb erg veel last (gehad) van nachtmerries. Zo erg dat ik vaak niet durfde te slapen (vooral als kind). Heb gemerkt dat het gewicht van de dekens/dekbed erg veel uitmaakt. Te zwaar of te warm en ik krijg prompt nachtmerries. Het feit dat jij half stikkend wakker wordt wijst volgens mij ook in de richting van apneu.

Tegenwoordig kun je een soort eenvoudig slaaponderzoek laten doen. Ik kreeg een horloge en een sensor op mijn vinger geplakt waarmee het zuurstofgehalte in je bloed wordt gemeten. Als dat twijfelachtig is, krijg je een uitgebreider onderzoek. Alles gewoon in je eigen bed.

Dat lijkt me heel fijn, hoe is dat bij jou gegaan dan? Via een huisarts?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 11:22

moonsparkle schreef:
Hevonen schreef:

Tegenwoordig kun je een soort eenvoudig slaaponderzoek laten doen. Ik kreeg een horloge en een sensor op mijn vinger geplakt waarmee het zuurstofgehalte in je bloed wordt gemeten. Als dat twijfelachtig is, krijg je een uitgebreider onderzoek. Alles gewoon in je eigen bed.

Dat lijkt me heel fijn, hoe is dat bij jou gegaan dan? Via een huisarts?

Ja, gewoon via de huisarts. (Ik bleek uiteindelijk 61 ademstops per uur te hebben) Ik was altijd dood en doodmoe. Heb het vermoedelijk al meer dan tien jaar, maar eerst werden natuurlijk allerlei dingen uitgesloten. Daarom duurde het ook zo lang voor dit aan de orde kwam...

Ik heb (en denk veel mensen) de neiging om steeds wanneer er weer iets was onderzocht (vooral bloed) het maar weer op te geven, omdat toch niets werd gevonden. Om een jaar later toch maar weer eens te gaan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 11:40

moonsparkle schreef:
Cayenne schreef:

Nee, eigenlijk vind ik het ook best raar want zelf zei ik ook tegen de huisarts is het een idee om een nacht naar een slaap centrum te gaan, maar toen kreeg ik de afspraak bij de internist en is ze daar helemaal niet meer over begonnen.

Ik zou het dan toch nog eens aankaarten. Ik heb zelf ook slaapproblemen en heb nu 3 keer een slaaponderzoek ondergaan (waarvan twee keer thuis met een 24uurs meting en 1 keer 24 uur in het ziekenhuis met video opname.
Ondanks dat er bij mij nog geen oplossing is gevonden, vond ik het wel fijn dat ze het echt serieus namen en dat er ook oorzaken uit de metingen kwamen.
Dan heeft het beestje in ieder geval een naam en weet je welk plan van aanpak je kunt gaan volgen.

Sterkte! Slaapproblemen zijn echt heel heftig en beinvloeden je dagelijks leven. Ik slaap nu maximaal 3 uur per nacht (niet aan elkaar en vaak met nachtmerries) en overdag ben ik soms echt helemaal niets waard omdat ik geen energie heb. Ik heb overigens geen apneu.