Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cayenne schreef:Heb je al een slaaponderzoek gehad met polysomnografie?
Hevonen schreef:Moet je 's nachts vaak naar de w.c.? Ik heb slaapapneu en merkte dat ik sinds ik een CPAP-apparaat daarvoor heb ik nog maar zelden 's nachts naar de w.c. hoef; daarvoor was het toch zeker 2-3 keer. Heb begrepen dat je nieren actief blijven als je niet diep genoeg slaapt.
Heb erg veel last (gehad) van nachtmerries. Zo erg dat ik vaak niet durfde te slapen (vooral als kind). Heb gemerkt dat het gewicht van de dekens/dekbed erg veel uitmaakt. Te zwaar of te warm en ik krijg prompt nachtmerries. Het feit dat jij half stikkend wakker wordt wijst volgens mij ook in de richting van apneu.
Tegenwoordig kun je een soort eenvoudig slaaponderzoek laten doen. Ik kreeg een horloge en een sensor op mijn vinger geplakt waarmee het zuurstofgehalte in je bloed wordt gemeten. Als dat twijfelachtig is, krijg je een uitgebreider onderzoek. Alles gewoon in je eigen bed.
moonsparkle schreef:Hevonen schreef:Moet je 's nachts vaak naar de w.c.? Ik heb slaapapneu en merkte dat ik sinds ik een CPAP-apparaat daarvoor heb ik nog maar zelden 's nachts naar de w.c. hoef; daarvoor was het toch zeker 2-3 keer. Heb begrepen dat je nieren actief blijven als je niet diep genoeg slaapt.
Heb erg veel last (gehad) van nachtmerries. Zo erg dat ik vaak niet durfde te slapen (vooral als kind). Heb gemerkt dat het gewicht van de dekens/dekbed erg veel uitmaakt. Te zwaar of te warm en ik krijg prompt nachtmerries. Het feit dat jij half stikkend wakker wordt wijst volgens mij ook in de richting van apneu.
Tegenwoordig kun je een soort eenvoudig slaaponderzoek laten doen. Ik kreeg een horloge en een sensor op mijn vinger geplakt waarmee het zuurstofgehalte in je bloed wordt gemeten. Als dat twijfelachtig is, krijg je een uitgebreider onderzoek. Alles gewoon in je eigen bed.
Dat lijkt me heel fijn, hoe is dat bij jou gegaan dan? Via een huisarts?
moonsparkle schreef:Cayenne schreef:Heb je al een slaaponderzoek gehad met polysomnografie?
Nee, eigenlijk vind ik het ook best raar want zelf zei ik ook tegen de huisarts is het een idee om een nacht naar een slaap centrum te gaan, maar toen kreeg ik de afspraak bij de internist en is ze daar helemaal niet meer over begonnen.