Lotgenoten Vitamine D tekort

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 23:02

Nog nooit gezien. Weet je ook waar die vandaan komt (zie iets van een facebookgroep maar er wordt zoveel op interenet gegooid..) en welke verklaring erachter zit?
Als ik het uitreken kom ik op 4.275 IU per dag, dus zou wel verklaren waarom ik met mijn pilletjes nergens geraak (800 IU, op eigen houtje). Maar ga eerst eens zien wat de HA deze keer ervan zegt.

BigOne
Berichten: 38325
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 23:12

Sommige vit D supplementen werken bij de ene persoon wel en bij de ander niet . Wat betreft ontstekingen , men vermoed dat een goed vit D niveau ontstekingen in het lichaam tegengaat .

Tieme
Berichten: 4960
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 23:18

Kana schreef:
Er staat 400IE op mijn potje. Zal na het bloedprikken maar eens wat anders bestellen als ik weer een tekort blijk te hebben.

Waar bestellen jullie die hogere doseringen?


Ik heb ze van solgar en nog een ander merk. Weet even zo gauw niet welk merk.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37274
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 23:29

Ik heb 1900 ie afkomstig van duitse drogist.

Amyyy

Berichten: 3499
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 23:32

Die van de kruitvat hoge dosering zijn 50 ug, ongeveer 2000ie.
Ik had enkele maanden geleden een vitamine d van 17, toen een stootkuur gehad. Daar werd ik eerst alleen maar beroerder van. Van de dokter moest ik 2 capsules tegelijk, dat toen veranderd naar 2 los per week. Nu doe ik het met kruidvat pilletjes, maar ik moet eigenlijk nog een keer bloed laten prikken

maralyn

Berichten: 10427
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 23:32

Hier bit d 45
B12 721 :')
En ook onstekingswaarden 21.

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 23:34

Het beste is om vit D in te nemen is op oliebasis. wanneer je tabletten inneemt werken ze het beste bij warm eten. Vit D moet zich binden aan 'vetten' om goed opgenomen te worden. Bovendien kan je beter dagelijks innemen dan eenmaal per week. Vit D breekt snel weer af waardoor je weer laag uitkomt.

Sjolvir

Berichten: 25281
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 23:47

Vajramani schreef:
Het beste is om vit D in te nemen is op oliebasis. wanneer je tabletten inneemt werken ze het beste bij warm eten. Vit D moet zich binden aan 'vetten' om goed opgenomen te worden. Bovendien kan je beter dagelijks innemen dan eenmaal per week. Vit D breekt snel weer af waardoor je weer laag uitkomt.


Meer patatjes met eten Y)(^) dus en kruidvat pilletjes erbji.

maralyn

Berichten: 10427
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 23:49

Sjolvir schreef:
Vajramani schreef:
Het beste is om vit D in te nemen is op oliebasis. wanneer je tabletten inneemt werken ze het beste bij warm eten. Vit D moet zich binden aan 'vetten' om goed opgenomen te worden. Bovendien kan je beter dagelijks innemen dan eenmaal per week. Vit D breekt snel weer af waardoor je weer laag uitkomt.


Meer patatjes met eten Y)(^) dus en kruidvat pilletjes erbji.


Deal!!!

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 00:22

Ik meld mij ook! Waarde was 26, net voor de kerst. En ik denken dat ik moe was van de drukte op mijn werk. Blijkt achteraf dat mijn lichaam vitamine D sowieso slecht opneemt, zit in de familie.

Ik heb een stootkuur voor een maand gekregen en daarna een jaarvoorraad verhoogde dosis in de vorm van een tablet. Alles op recept.

noordje

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 11:27

Meld mij ook.
Mijn bloed werd voor iets anders gecontroleerd,maar er kwam uit dat ik een tekort aan vitamine D had.
Zit op 39. Alleen vond ik mijn huisarts een beetje onduidelijk over hoeveel je moet gaan slikken. Ze had het over een dubbele dosis.
Bij de apotheek gevraagd en nu slik ik pilletjes van 20mcg. Maar olie is dus beter?
Binnenkort heb ik een ander onderzoek dus zal ik het nog even vragen.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 11:37

[***] schreef:
Nog nooit gezien. Weet je ook waar die vandaan komt (zie iets van een facebookgroep maar er wordt zoveel op interenet gegooid..) en welke verklaring erachter zit?
Als ik het uitreken kom ik op 4.275 IU per dag, dus zou wel verklaren waarom ik met mijn pilletjes nergens geraak (800 IU, op eigen houtje). Maar ga eerst eens zien wat de HA deze keer ervan zegt.



Staat in het farmaceutisch kompas. (de handleiding voor huisartsen)
Die ik nu snel vond is voor ouderen en ze rekenen met 75 ipv 90 als goede waarde

https://www.farmacotherapeutischkompas. ... ij_ouderen

Patiënt zonder nierfunctiestoornis
Bereken het vitamine D3-tekort in IE met behulp van de volgende formule: IE colecalciferol = 40 × (75 - gemeten calcidiolspiegel) × lichaamsgewicht in kg.

Anoniem

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 12:07

Ok, merci :)
Denk trouwens dat Colecalciferol het middel is geweest wat ik toen gehad heb omdat D-Cure niks deed bij mij. Moest iemand dat nog willen weten, haha.

Janine1990

Berichten: 43818
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-20 14:14

[***] schreef:
Ok, merci :)
Denk trouwens dat Colecalciferol het middel is geweest wat ik toen gehad heb omdat D-Cure niks deed bij mij. Moest iemand dat nog willen weten, haha.


D-cure is een merknaam, is ook gewoon colecalciferol hoor.

Anoniem

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 14:32

Hier ook pfeiffer gehad en daardoor vit d- en ijzertekort. Met goed bijslikken gaat het hier prima, maar ik merk het gelijk in vooral mijn energieniveau als ik mijn pillen een dag oversla.

romyamb
Berichten: 676
Geregistreerd: 20-04-13
Woonplaats: den bosch

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 14:35

Hier ook (weer) een te kort, moet nu welke week een jaar lang d cura 25000ie nemen en dan weer opnieuw prikken.

maj0

Berichten: 6600
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 14:36

Ik moet nu echt hele jaar door vitamine D slikken van mijn maag lever darm arts.

Ik had dus ook iets van 15 dus ook dik er onder. Ik slik dus nu standaard vitamine D omdat ik ook in de zomer nog niet genoeg heb.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen verschil merk tussen wel en niet slikken. Maar moet ook zeggen dat ik dubbel op chronisch ziek ben, wat natuurlijk ook energie vreet.

Het zit ook in onze familie mijn moeder zit met vitamine d tabletten op een vitamine d van 52 dus nog vrij laag. Ook mijn broertje en zusje slikken het geloof ik.

Rennie89
Berichten: 37259
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 15:10

Ik zat begin vorig jaar op 27 ofzo, dus aan de ampullen gegaan en slik nu dagelijks vitamine D van de apotheek. ik voel mij nog steeds moe, maar ze zeiden dat mijn vitamine D nu wel op pijl is (geen idee wat de waardes nu zijn)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 15:28

Janine1990 schreef:
[***] schreef:
Ok, merci :)
Denk trouwens dat Colecalciferol het middel is geweest wat ik toen gehad heb omdat D-Cure niks deed bij mij. Moest iemand dat nog willen weten, haha.


D-cure is een merknaam, is ook gewoon colecalciferol hoor.


Oh, dan was het misschien toch nog iets anders, kan me de naam niet herinneren. Was echt voor mensen die niet reageerden op D-cure, niet iets wat standaard voorgeschreven werd.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 15:31

Maureen95 schreef:
Ik heb hier even een uitslag van mijn bloedtest. Ik kreeg namelijk last van buikpijnen bij mijn lever en een paar jaar geleden heb ik ook een week in het ziekenhuis gelegen omdat mijn lever wat van slag was. Bij deze bloedtest kwam er dus ook uit dat mijn vitamine D veel te laag is. Binnenkort krijg ik nog een echt van mijn lever om te kijken of alles er nog goed uitziet. Op de foto zie je bij de * dat dat onder of boven de waarde is.
[ [url=m/7QjZjy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb je geen leververvetting? Ik zit ook al een tijdje met mijn lever en heb ook een vitamine D tekort. Je ALAT is lichtelijk verhoogd en dit kan daarmee samenhangen. Ik heb een echo gehad en het was ook echt gevoelig toen de arts erop drukte. Mag nu door voor een MRI om het te bevestigen.

Ik ben begonnen met 4 weken lang elke ochtend 2 tabletjes vitamine D (1000 I.E.). Ondertussen slik ik daar nog maar 1 van elke ochtend.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 15:32

lifaya schreef:
Ik zat begin vorig jaar op 27 ofzo, dus aan de ampullen gegaan en slik nu dagelijks vitamine D van de apotheek. ik voel mij nog steeds moe, maar ze zeiden dat mijn vitamine D nu wel op pijl is (geen idee wat de waardes nu zijn)


Ik zou die wel even navragen. Ze zeggen vaak bij 50 al dat die op peil is.
Maar 80 - 100 is beter.

Rennie89
Berichten: 37259
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 15:35

goed idee inderdaad, ik ben nu meteen aan het bellen!
edit: 69 is nu mijn waarde, maar dit was wel van een maand of 2 maanden geleden
nog niet zo gek hoog dus, ik slik dagelijks die pilletjes en heb nog wel 1 ampul liggen

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 16:12

lifaya schreef:
goed idee inderdaad, ik ben nu meteen aan het bellen!
edit: 69 is nu mijn waarde, maar dit was wel van een maand of 2 maanden geleden
nog niet zo gek hoog dus, ik slik dagelijks die pilletjes en heb nog wel 1 ampul liggen



Misschien een idee om even met de formule hierboven te berekenen hoeveel je nodig zou hebben?
Kan zijn dat je tijdelijk nog even een hogere dosis nodig hebt.
Ik heb een paar maanden 3000 ie per dag geslikt, toen was mijn waarde boven de 100.
Nu slik ik 800 ie per dag. En dan over een half jaar weer bloed testen.

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 16:16

Wat slikken er hier veel mensen een vit D pilletje of tablet ! Heeft dat wel zin ??? Vitamine D is vetoplosbaar dus moet ( dacht ik ) altijd met vet/olie worden ingenomen. Om het beter beschikbaar te maken voor het lichaam.
En omdat het in het vet wordt opgeslagen kan je van vit D ook gewoon 1 keer per week een hoge dosering innemen ipv elke dag een beetje.

Janine1990

Berichten: 43818
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-20 18:52

Maris schreef:
Wat slikken er hier veel mensen een vit D pilletje of tablet ! Heeft dat wel zin ??? Vitamine D is vetoplosbaar dus moet ( dacht ik ) altijd met vet/olie worden ingenomen. Om het beter beschikbaar te maken voor het lichaam.
En omdat het in het vet wordt opgeslagen kan je van vit D ook gewoon 1 keer per week een hoge dosering innemen ipv elke dag een beetje.


Pilletje is voor mij hetzelfde als capsule... :o
Ik heb inderdaad olie capsules...

Hoop dat dit voor de meesten met mij geldt...